http://www.anwbmotor.nl/nieuws/onderzoe ... c.facebook

Moderator: RT_Patrick
Wist ik niet, belangrijk detail. Bij nalezen van het Amerikaanse report komt het woord "Keep" er niet in voor (dus: "Keep your lane" ook niet!MofkaP schreef:
Laat de ANWB zich met wielrijders bezig houden en niet met gemotoriseerd verkeer.
Wat hierboven staat geldt in de meeste staten van de US. Ook in de staat Californië.
Keep your lane is een uitzondering en meestal alleen op interstates of turnpikes.
Op freeways met meer dan twee rijstroken geldt de regel dat de rechterrijstrook in beginsel wordt vrijgehouden voor in- en uitvoegend verkeer.
komt dus van de ANWB en klopt helemaal niet.In veel staten worden automobilisten bijna gedwongen de rijbaan niet te verlaten wanneer de verkeersintensiteit toeneemt (Keep your Lane!).
Daar ben ik het niet mee eens. Er tussen doorrijden is niet altijd veiliger. Maar voor een bepaalde groep is het veiliger om er wel tussendoor te rijden. Er zijn genoeg mensen die veel te laat zien dat er een file staat en vaak veel te laat dan op de rem gaan en dit zelfs doen als er al zo'n bumperklever achter zit. En dan gaat het vaak fout omdat te laat remmen en iemand die er te dicht achter zit in zo'n geval nogal eens fout gaat. Daarom gebruik ik dan ook mijn alarmlichten en rem ik wel op tijd af. Vaak bewegen auto's nogal in hun baan tijdens een file en een BMW is nou eenmaal niet de smalste. En er zijn er genoeg die ook nog even uit willen stappen of gewoon het gat dicht willen houden.Mariecke schreef:*Off-Topic* De ANWB is er niet voor motorrijders, maar voor automobilisten. Al meerdere vervelende ervaringen mee gehad (zowel tijdens mijn werk als privé). Ik ben geen lid meer, gelukkig.
*On-topic* Tussen auto's is altijd veiliger doorrijden is altijd veiliger dan er tussen stil staan. Ik heb genoeg foto's die ik kan delen wat er van auto's overblijft als ze tussen twee voertuigen worden gedrukt. En dan heb ik het nog niet eens over motoren zonder bescherming.
Heet in Amerika ook niet zo.HansD schreef:Bij nalezen van het Amerikaanse report komt het woord "Keep" er niet in voor (dus: "Keep your lane" ook niet!)
Inspector Gadget schreef:
Elke motorrijder in Nederland wordt geleerd dat het niet verstandig is als laatste in een file te rijden, maar er zijn ook zekere risico's voor het file-rijden.
Ik kies liefst voor de rechterbaan als er file is, dan heb ik, als de nood echt aan de man is, nog de vluchtstrook om uit te wijken.
En dan bedoel ik niet als zijnde een "verlenging" van een aankomende uitvoegstrook maar echt als het voor mij gigantisch mis gaat en ik veiligheidsruimte moet zoeken.
Gelukkig nog nooit nodig geweest.
Zit wel wat in. Maar ik wel er wel de kanttekening bij maken dat de gemiddelde auto in de states ook weer breder is als in europa...en dat gaat weer af van die 30 cm extra.MofkaP schreef:Het Amerikaanse rapport is alleen daarom al niet één op één toepasbaar, omdat de rijstrookbreedte van autosnelwegen in Nederland standaard 3,50m bedraagt. Voor stedelijke ringwegen geldt een standaard rijstrookbreedte van slechts 3,25m; spitsstroken zijn meestal nog smaller.
In de US geldt voor interstates een minimum rijstrookbreedte van 12ft = 3,66m; meestal zijn de rijstroken nog iets breder.
Het is niet veel, maar ruim 30cm meer ruimte is toch wel veel als je er met de motor tussendoor gaat.
In de gedragsregels wordt aangegeven dat je zonder alarmlichten moet rijden. Ik merk echter dat met alarmlichten de automobilisten je eerder opmerken en al wat ruimte maken. Dat lijkt me voor hen prettiger (schrikken niet meer van je) en voor motorrijders (meer ruimte) uiteraard ook. Wat doen jullie, met alarmlichten of zonder?Jos WRSM schreef:...Zo vind o.a. je op dit Motorplatform ‘spelregels’ hoe je in een file auto’s kunt inhalen. >>
Mij is opgevallen, meerdere keren, dat een motoragent wanneer hij/zij de file op een snelweg in rijdt ook de alarmlichten aan doet.Harro schreef:In de gedragsregels wordt aangegeven dat je zonder alarmlichten moet rijden. Ik merk echter dat met alarmlichten de automobilisten je eerder opmerken en al wat ruimte maken. Dat lijkt me voor hen prettiger (schrikken niet meer van je) en voor motorrijders (meer ruimte) uiteraard ook. Wat doen jullie, met alarmlichten of zonder?Jos WRSM schreef:...Zo vind o.a. je op dit Motorplatform ‘spelregels’ hoe je in een file auto’s kunt inhalen. >>
Ik zal nooit achteraan een file aansluiten zonder escape route als ik het ook maar enigszins kan vermijden. Geldt ook bij stoplichten.CCvW schreef:Ik sta zelf vaak in de file met de motor. Ik voel mij niet veilig als ik in de file aansluit. Het is erg eng om steeds de auto achter je groter te zien worden. Je denkt steeds, heeft hij mij wel gezien? Tussen de auto's door voelt ook niet veilig. Mensen zitten te bellen, en te whatsappen, en kunnen voor je gevoel zo van links naar recht gaan. Daarom probeer ik altijd een luchtkussen tussen mij en de auto te houden. Ik rijd altijd tussen twee auto's door. Nooit langs een enkele omdat deze van rijstrook kan wisselen. Met twee auto's kan dit niet.
Interessant om te lezen over het feit dat het keep your lane principe niet klopt!
Naar mijn idee is het kiezen tussen twee kwaden, aansluiten of tussendoor rijden. Het een voelt niet veel veiliger dan het ander.
Is het veilig om met een paar motorrijders treintje te rijden tussen de file door?
Ik neem aan dat dit een grapje is?WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...
Dat hoop ik wel want wie ziet nou een enkele motorfiets die 100 m achter een file stilstaat.Bert M schreef:Ik neem aan dat dit een grapje is?WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...
Bert M schreef:Ik neem aan dat dit een grapje is?WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...
Als ze jou niet zien staan dan zien ze de file 50 tot 100 meter verder ook niet staan...Baird schreef:Dat hoop ik wel want wie ziet nou een enkele motorfiets die 100 m achter een file stilstaat.Bert M schreef:Ik neem aan dat dit een grapje is?WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...![]()
![]()
Ik mag iedere dag van Breda naar Utrecht tussen de file doorrijden en zodra ik de staart van een file nader gaan de knipperlichten aan, de ruit naar beneden en het vizier open en rij ik tussen de eerste 10 auto's vlot door zodat ik een kussen achter me heb om de klap op te vangen. Beemer-Tycoon en ik stonden een tijdje terug op de A59 te kijken naar een opgefrommelde Ford C-Max waar de overleden bestuurder nog in zat, hij stond achteraan in de file ......... en de vrachtwagenchauffeur die aan kwam rijden was blijkbaar met iets heel belangrijks bezig.....
WaltzingMatilda schreef:Als ze jou niet zien staan dan zien ze de file 50 tot 100 meter verder ook niet staan...Baird schreef:Dat hoop ik wel want wie ziet nou een enkele motorfiets die 100 m achter een file stilstaat.Bert M schreef:Ik neem aan dat dit een grapje is?WaltzingMatilda schreef:Stop gewoon ongeveer 100 meter achter de file...![]()
![]()
Ik mag iedere dag van Breda naar Utrecht tussen de file doorrijden en zodra ik de staart van een file nader gaan de knipperlichten aan, de ruit naar beneden en het vizier open en rij ik tussen de eerste 10 auto's vlot door zodat ik een kussen achter me heb om de klap op te vangen. Beemer-Tycoon en ik stonden een tijdje terug op de A59 te kijken naar een opgefrommelde Ford C-Max waar de overleden bestuurder nog in zat, hij stond achteraan in de file ......... en de vrachtwagenchauffeur die aan kwam rijden was blijkbaar met iets heel belangrijks bezig.....
Ziet hij jou wel staan dan begint hij 100 meter eerder al te remmen waardoor het verkeer achter hem in principe ook al 100 meter eerder begint met afremmen. Ik blijf ook niet 100 meter achter de file stilstaan maar als ik zie dat ze mij gezien hebben ga ik naar voren rijden om de remweg voor de achteropkomers langer te maken waardoor de kans op een aanrijding kleiner zal worden.
Als de bestuurder van de C-Max dit ook gedaan zou hebben waren de gevolgen, in ieder geval voor hem, minder ernstig geweest..
Maar als ik de kans krijg zal ik ook altijd tussen de file naar voren rijden met mijn waarschuwingslichten aan.
Ik vind het persoonlijk hele grote dobbelstenen waar je mee gokt! Het grote risico voor de motorrijder achteraan in de file is juist dat de focus van het achterop komend verkeer wél op de file van brede voertuigen gericht is, maar dat daarbij de menselijke geest de smalle motorrijder volledig uitgumt uit het blikveld. En die kans vergroot je juist door die 50 of 100 meter eerder stil te gaan staan!WaltzingMatilda schreef:
Als ze jou niet zien staan dan zien ze de file 50 tot 100 meter verder ook niet staan...
Hartelijk bedankt !Inspector Gadget schreef:Mij is geleerd door de beroepsridders dat je als motorrijder echt niets te zoeken hebt bij een file, de risico's dat door alle stress (van ..weer een file) de 4-wielige rijders hun blikveld rapido terug loopt tot enkele meters en langs jou als motorrijder kijken en je dus totaal niet zien. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
De 4-wielige zullen op zoek gaan naar elk gaatje, ook als die er eigenlijk er niet (meer) is, laat staan dat ze opletten wat er allemaal nog meer voorvalt.
Vandaar dat er ook relatief veel ongevallen plaatsvinden bij het ontstaan van een file.
Als motor rijder nooit achter aansluiten op/bij een rij en het is beter een stuk(je) file te rijden, weg van het einde van de rij, vrachtwagens en busjes die jou of je blikveld kunnen afdekken.
Je profiel is immers miniem, zoals mij geleerd is, gas erop, wegwezen. (bij wijze van spreken dan, natuurlijk.)
Als je desondanks niet anders kan dan achter aansluiten, zet je alarmlichten aan en moduleer je remlichten (kort achter elkaar aan en uit, herhaaldelijk).
Positioneer je motor dusdanig dat je, als het echt nodig is, gelijk weg kunt rijden, dus nooit recht staan achter degene voor je,maar je motor "schuin", wijzende naar een plek waar je altijd naar toe kan.
(dat kán de vluchtstrook zijn!)
Als je een file ziet ontstaan, en er komt een afslag, parkeerplaats, tankstation, o.i.d aan, overweeg of het mogelijk & verstandig is de weg te verlaten, je reis tijdelijk te onderbreken (pauze), zonder dat het bij jou mogelijk stress veroorzaakt natuurlijk.
Stress- en boos-rijders zijn de risico's in het verkeer.
Bottom-line;
Vermijd files als het kan.
Inspector Gadget schreef:En voor mogelijke aanvulling van dit draadje;
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/file/
PS: Het zogenoemde fend-off, lees: schuin plaatsen van je voertuig heeft ook als voordeel dat je zijaanzicht meer duidelijker zichtbaar is dan alleen je achterzijde.
Je bent zo dus zo breed mogelijk in de schuine(re) positie.
Ander "voordeel", zou een onverlaat je toch van achteren aanrijden of tikken, knal je niet gelijk in degene voor je, waardoor hopelijk de schade beperkt blijft.
(naast het feit dat je altijd aansprakelijk bent als jij iemand van achteren raakt, ook al werd jij van achteren geraakt, had je maar meer afstand moeten houden is de algemene consensus)
Zoals aangegeven, soms ontkom je er niet aan dat je, al dan niet tijdelijk, achter een file komt te staan.
Bijvoorbeeld (!), twee vrachtwagens die naast elkaar staan, dan moet je niet willen file-rijden.
Of dat ter plaatse er gewoon op dat moment geen ruimte is tussen de verkeersstroken om file te rijden.
Op YT zijn er vele opnames te vinden waarbij een (stilstaande) motorrijder van achteren aangereden werd en daardoor in de voorligger knalt met (nog) meer schade.
(en verzekeringswerk).
Maar kort gesteld;
Gebruik je gezonde verstand.
Files zijn risico-verhogend voor (ook) motorrijders.
Ik gaf ook aan schuine(re), ik bedoel zeker niet overdwars!WaltzingMatilda schreef: Op het moment (ik hoop dat je je auto bedoeld en niet de motor) dat je je auto scheef opstelt ben je in de breedte misschien beter zichtbaar maar je verlichting is wel weer minder zichtbaar. Hier zou ik zelf nooit voor kiezen.
Helemaal mee eens. Vanuit de andere kant (zwolle) benader ik iedere dag Utrecht. Altijd file en altijd er tussendoor en meestal invoegen tussen de rijbanen vanuit de rechterbaan. Daar is de meeste ruimte. Je snelheid aanpassen aan de snelheid van de auto's en rekening houden met je eigen remweg wanneer er iemand toch van baan verwisselt. Hier voel ik me veiliger tussen de auto's dan erachter. Ook slalom ik een beetje om zoveel mogelijk op te vallen met de koplampen.Bairt schreef:
Ik mag iedere dag van Breda naar Utrecht tussen de file doorrijden en zodra ik de staart van een file nader gaan de knipperlichten aan, de ruit naar beneden en het vizier open en rij ik tussen de eerste 10 auto's vlot door zodat ik een kussen achter me heb om de klap op te vangen.
Dit geef ik toch ook aan...Inspector Gadget schreef:Ik gaf ook aan schuine(re), ik bedoel zeker niet overdwars!WaltzingMatilda schreef: Op het moment (ik hoop dat je je auto bedoeld en niet de motor) dat je je auto scheef opstelt ben je in de breedte misschien beter zichtbaar maar je verlichting is wel weer minder zichtbaar. Hier zou ik zelf nooit voor kiezen.
Maar wel zodanig dat je motor dusdanig in een richting wijst dat je met een "simpele beweging van het gas" jezelf uit een mogelijke penibele situatie kunt redden c.q de veiligheidsruimte kunt opzoeken.
Dat is je 1e prioriteit, zorgen dat je (meer) veiligheidsruimte krijgt, hebt & houdt, als je dan (helaas) door omstandigheden niet anders kunt dan "achteraan aansluiten", op dat moment.
Dus vooral niet recht achter een voertuig voor je maar "alvast wijzende" (min-of-meer) naar een plek waar jij de veiligheid kunt opzoeken.
Voor het geval dat je een "blinde" in je spiegels achter jou ziet aan komen "denderen", dat is een zintuig die menig motorrijder weldegelijk leert aanvoelen na de jaren.
En die veiligheidsruimte kán het file-rijden zijn maar als het echt erop aan komt, eventueel, als jou veiligheid mogelijk in het gedrang zou kunnen komen, ook de vluchtstrook.
Maar dat is alleen bij pure nood eventueel de vluchtstrook natuurlijk!
Vaak wordt dit weggedeelte beschouwd als 'vlugstrook'. Zeker in de file bij op- en afritten, is deze strook som gevaarlijker dan reguliere rijbaan.Baird schreef:Als ik bij het naderen van een file er niet tussen door kan ga ik een stuk over de vluchtstrook, zo heet dat ding namelijk: VLUCHT-strook, d.w.z. dat ik om gevaar voor mijzelf te vermijden een stukje daarvan pak, kom maar op met je proces verbaal.
Waar gebeurd verhaal in de korte versie: automobilist staat met auto naast een kettingbotsing, zegt agent : meneer wat doet u hier, u staat in de weg. zegt meneer: even kijken agent, ik hoor tussen die twee auto's daar maar heb de vluchtstrook gebruikt. Stilte.
Je zou dan eens de Kisan SignalMinder SM5 moeten overwegen;IvoPs schreef:Op mijn r1100rt zit de alarmlichtschakelaar op zo'n vervelende plek dat ik de tijd die ik kwijt ben om hem te lokaliseren, en met mijn arm onder het stuur door hem aan te zetten, veel te lang vind duren. Dat op een moment waar je zowel ver voor je, direct voor je als achter je het verkeer in de gaten moet houden. Dan liever zonder alarmlichten door de file.
Om zichtbaar te blijven, en omdat op de middelste rijstrook blijven hangen ook 'links rijden' is, wissel ik vaak van rijstrook, waarbij ik mijn richtingaanwijzers altijd redelijk lang laat knipperen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!