stefke schreef:Even een vraagje over filerijden.
Ik ken de regels voor het filerijden op de snelweg (toegestaan tussen twee meest linkse banen; bij een file die minder dan 40 km/u rijdt; met een snelheidsverschil van niet meer dan 10 km/u). Maar zijn er ook regels over het passeren van een file op een klaverblad met 1 rijbaan? Mag het wel/niet, wordt het gedoogd, kies je de binnen of buitenkant?

Mag dus niet, vanuit gaande dat je bedoelt dat de rijbaan van het klaverblad 1 rijstrook kent.
Gebruik maken van de vluchtstrook voor passeren is gewoon verboden.
Kent de rijbaan van het klaverblad 2 of meer rijstroken dan kun je weer terugvallen op het toegestane gedoogbeleid.
Dit beleid omschrijft dat je als motorrijder
tussen de 2 verkeersstromen mag passeren.
Echter wat absoluut verboden is dat je een ander voertuig links zal gaan inhalen in dezelfde rijstrook of de meest linkerrijstrook. (denk aan het tripleren) en is direct een artikel 5 procedure. (je zet je rijbewijs op het spel)
In de wetgeving staat nergens dwingend omschreven dat je verplicht bent om bij (bijvoorbeeld) uitvoegen dit direct te doen bij het begin van de uitvoegstrook.
Dit impliceert dan ook dat heel laat uitvoegen, zoals BertM omschrijft niet strafbaar is, maar dan moet dat wel gebeuren zonder dat daarbij hinder of gevaar zou kunnen ontstaan bij het overige verkeer.
Daar licht de crux bij de discussie met een diender, zijn waarneming, constatering en inschatting gaat boven de jouwe en je verliest het stomweg tot voor de rechter.
Je kunt niet altijd maar terugvallen op jouw kwetsbaarheid als argument voor de motorrijder, een automobilist is ook kwetsbaar tussen twee vrachtwagens.
Dit is een korte uitleg en ik ga hier niet verder over discusiëren, het is zoals het is.
Zie je het anders? succes, maar klaag niet als je er een pv voor krijgt.
groet,
Han