Pech

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

rienrt
Type: R1200RT
Bijz: alle pakketten
Land: ned
Woonplaats of omgeving: Alphen ad rijn

Pech

Ongelezen bericht door rienrt »

Tijdens de vakantie in augustus in Frankrijk is mij het volgende overkomen.
Na een week heerlijk te hebben gereden naar en in de Provence en aansluitend
De Ardèche moesten voor het laatste deel van de vakantie verplaatsen naar de Loire.
Kilometers maken is geen probleem, dus via het noordelijk deel van de Ardeche
Richting Clermont Ferrand. Heerlijk bergachtig gebied dus het gas kon lekker open
En de bochten waren prima. We waren juist de A75 opgereden toen ik in het vooronder
Wat gepingel hoorde, zo leek het. Heel kort. Ik wilde wat gas bijgeven want op de linkerrijstrook
Is dat wel gebruikelijk, toch. Ik trok het gas open en wilde doorschakelen toen ik ineens alle
Vermogen kwijt was en het leek of het blok op dat moment " op 3 poten" liep.
Dus dat een cylinder niet meer meedeed. Mijn motormaat, die achter ons reed, zag op het
Moment dat gebeurde, kort, een dikke zwarte wolk achter onze motor.
Motor wilde niet meer .stationair lopen, had geen vermogen meer en sloeg telkens af.
We zijn afgesleept en hebben vervangend vervoer gekregen via de BMW service card.
Het gebeurde op de 23 augustus en eergister is de motor bij de dealer bezorgd.

Ik weet niet wat het is, ontsteking, kapotte klep, kapotte boegies?? Zeg het maar.
Volgende week gaat De Jong in Alphen aan den Rijn er aan werken en hoor ik hopelijk
Wat het is en hoe erg het is.
Wie denkt het te weten??????

[groet]

RienRT.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Pech

Ongelezen bericht door Baird »

Klinkt bekend: Warm- of vastloperin een cilinder, heb het gehad met mijn R1150RT bij 54k, als hij daarna draaide klonk er een rammelend geluid uit het blok. Kostte uiteindelijk een nieuwe cilinder en een nieuwe zuiger, paar kleppen en links en rechts een paar nieuwe zuigerveren. Weet niet meer welke olie er toen in zat maar sindsdien goed op de viscositeit van de olie gelet.

Ik hoop dat het voor jou minder ernstig is -top-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat kan van alles zijn. Drie poten is niet slecht voor een tweecilinder. Maar de zwarte wolk duid op een slechte verbranding. Dat zou een haperende bougie of ontsteking kunnen zijn maar ook een compressie probleem.
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik ben geen techneut op motor gebied maar ben wel zeer benieuwd hoe dit verhaal verder gaat. Hopelijk voor jou valt het mee :$ :$
rienrt

Deze week zijn de koppen verwijderd enmis duidelijk geworden wat de oorzaak van de pech was. Een verbrande klep waarvan een flink brok was weggebrand. Tja, en dan heb je geen compressie meer.
De vraag is nu wat er de oorzaak van is geweest dat dit is ontstaan. Daar gaan ze naar op zoek.
Ontsteking, mengsel, afstelling......
Het is wel een treurig gezicht je motor zo te zien staan, maar heb er alle vertrouwen in dat het goed wordt opgelost.
Ben benieuwd wanneer de onderdelen er zijn of Hernn BMW nog sponsort.

Groet, RienRT.
Bijlagen
Zielig
Zielig
De kapotte klep
De kapotte klep
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Zo te zien is de cilinderkop behoorlijk vervuild, wat is daar de oorzaak van? Op sponsoring van Herr BMW zou ik niet rekenen. Die houdt gewoonlijk de hand strak op de knip.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Wat is de kilometer stand nu ?? Weet je misschien welke olie er in het blok zat ?
Hopelijk mag je weer snel de baan op en sponsort BMW .
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Ton1959

Lijkt op een klepspeling probleem. Had de motor veel olieverbruik? Ik ben ook wel benieuwd naar de speling op de klepgeleider. En ook benieuwd naar de gebruikte bougie en kleur van deze bougie. Of de motor is om één of andere reden erg heet geworden. Ik neem aan dat ze alle andere kleppen ook even demonteren om de toestand van klep, zitting en geleiders te kunnen bekijken. En tevens nieuwe klep rubbers monteren.
rienrt

De motor heeft zo rond de 40K gelopen en beide koppen, alle kleppen en geleiders enz. zijn voor garantie al eerder vervangen. Olieverbruik was ong. 1 liter op 1500 km. Nu is het 0,5l op 3000k. Vlak voor de Pech. Betreft Castrol 15w50.
Het lijkt inderdaad op lekkende kleppen. Ze hebben er daarvan inderdaad 1 van aangetroffen. (Andere kop)
Ik weet niet wat ze nu gaan vervangen, maar ze zoeken verder. Er is m.i. Geen bijz. Reden voor het warmlopen.
Ik kwam uit de bergen, maar reed net op de drukke snelweg. Dus gas gevennkan dan ook niet.
Dank in ieder geval voor jullie meedenken en medeleven.

RienRT
Ton1959

Ik vind het wel raar dat je vorige klepgeleiders al zo snel versleten waren . Mijn olieverbruik ligt wel lager met een hogere kilometerstand. Deze klep was behoorlijk slecht maar als het begin er is dan gaat het snel. Hopelijk word het goed opgelost en nog belangrijker word ook de oorzaak gevonden. Is het nu garantie ivm met de vorige reparatie?
rienrt

Deze week de motor weer opgehaald Big RT Smile. Hij loopt weer als een zonnetje. Hij is stiller dan ooit. Je hoorde altijd de kleppen tikken, maar dat is nu geheel verdwenen. De motor trekt ook weer zoals het hoort en heeft dat vandaag tijdens het ritje van zo'n 400 kilometerwel weer bewezen. Helaas is er veel aan gesleuteld en vervangen.
Een oorzaak hebben ze me niet kunnen geven, het kan gewoon gebeuren, zo werd gemeld.
Hernn BMW hield inderdaad de hand op de knip :cry: . Maar De Jong heeft een keurige deal gemaakt en een flink deel
Van de kosten voor z'n rekening genomen. Ik ben er tevreden mee, zeker zoals de motor nu weer loopt.
Bedankt voor de reacties.

Gr. RienRT.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Buiten al je problemen blijft de Jong gewoon een goede dealer. Het is niet alleen maar geld verdienen daar, de klant vinden ze ook zeer belangrijk. Ik ben ook zeer blij met Rick en Gerjo. Ze doen net dat stapje meer.
Heel vee plezierige km's met je nieuw spul

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”