R 1150RT twinspark

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
karelh
Type: R1150RT
Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
Land: nl
Woonplaats of omgeving: enschede

R 1150RT twinspark

Ongelezen bericht door karelh »

Gevraagd rijervaring en tips wat betreft 1150 RT met twinspark.

Zitten er twee dezelfde bougies in een cilinder

Is er bij boordgereedschap een tooltje om de bougiekabel met bobine te verwijderen?

Is het mogelijk om met een stuk pvc pijp de versnellingsbak olie af te tappen of waar is een tooltje hiervoor tekoop?

Ik kan het niet vinden op de site welke ik opgegeven heb gekregen

Alvast bedankt

Vriendelijke groet
karelh
Inspector Gadget

Re: R 1150RT twinspark

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

karelh schreef:Gevraagd rijervaring en tips wat betreft 1150 RT met twinspark.
Nog altijd is de 1150RT qua looks de mooiste uit de RT-serie, in mijn optiek althans.
Het enige wat mij niet bepaald beviel was hoe het remsysteem functioneerde, het remmen doet het asfalt opkrullen, de rotatiesnelheid van de aarde leek wel iets af te nemen op moment van remming, oftewel enorm krachtige remmen die je moet aanleren vederlicht te bedienen.
Indirect is dat bekrachtigde systeem ook een zeer belangrijk punt van aandacht bij de onderhoudsinterval, het *moet* goed doorgespoeld worden anders is het risico op vervuiling, storing en ultimo een hele kostbare reparatie behoorlijk groot. Het is nogal een gevoelig systeem als daar niet de juiste aandacht aan gegeven wordt.
Bij de 11xxRT serie zit je (beter) *in* de motor, terwijl je bij de 1200-serie beduidend meer *op* de motor.
Bij de 11xxRT serie kan je met een niet-OEM windscherm echt topcomfort halen, zonder meer.
De 11xxRT is qua gewicht bepaald geen lichte motor als je dat vergelijkt met de 1200-serie, scheelt al snel tenminste 23 kilo.
karelh schreef:Zitten er twee dezelfde bougies in een cilinder
Nee, er zitten twee verschillende bougies per cilinder.
http://www.ngk.de/nc/nl/productzoeker/p ... 8EKC/5070/
Bij de 1200-serie is BMW begonnen met per cilinder dezelfde bougies te gebruiken. Voortschrijdend inzicht zeg maar. ;)
karelh schreef:Is er bij boordgereedschap een tooltje om de bougiekabel met bobine te verwijderen?
Ja, zie afbeelding wat er normaal gesproken bij de standaard boordgereedschap behoort aanwezig te zijn, tooltje helemaal rechts bovenaan;
2014-08-17_13-10-04.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

karelh schreef:Is het mogelijk om met een stuk pvc pijp de versnellingsbak olie af te tappen of waar is een tooltje hiervoor tekoop?
Ik heb hiervoor een lege kitspuit gebruikt en in de lengte door gesneden(aan één kant) i.v.m. goed passend te krijgen en ik moet zeggen dit werkt perfect en men krijgt ook geen knoei boeltje.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hoi,

ik ben enige maanden geleden overgestapt van een 1100 naar een 1150 RT, kan dus goed vertellen waar de verschillen zitten.
Qua rijgedrag is de 1150 wat beter, ligt waarschijnlijk aan het kleinere achterwiel, en het iets lagere gewicht zal daar ook wel mee spelen. De 1150 is wat wendbaarder, op hogere snelheden (boven 160) leek de 1100 iets rustiger, maar dat kan ook aan de ruit liggen.

Qua zitcomfort zijn er niet veel verschillen, het zadel van de 1150 is vooraan iets breder, waardoor je slechter met de voeten aan de grond komt. Bij de 1100 had ik het zadel in de middelste stand staan, bij de 1150 moet ik in de laagste stand, om de motor bij stilstand goed te beheersen, zeker met passagier. De ergonomie op het stuur is nagenoeg identiek, op de gewijzigde koude-start bediening na, ziet op de 1150 moderner uit, maar was op de 1100 beter te bedienen.

Dan het hoofdstuk remmen: beide hebben ABS, dat zit dus wel snor. De 1150 heeft i-ABS, wat ongeveer betekent dat ie remt als een auto, je bedient de rem (voor of achter of allebei) en de motor bepaalt of er voor en/of achter geremd wordt. Technisch is dit natuurlijk een geweldige oplossing, want remmen doet ie als de beste, ook al door de (elektrische) bekrachtiging, alsof je een anker uitgooit. Dat is dus best wennen. Keerzijde is, dat je niet met alleen met de achterrem kunt remmen, wat veel motorrijders voor de bocht doen, om hun motorfiets lekker stabiel te krijgen. Je zult je dus moeten aanleren om dat te doen door terug te schakelen, werkt net zo goed. Aan de andere kant is het remsysteem zo goed, dat je ook in een bocht of op een rotonde een behoorlijke remactie kunt uitvoeren, zonder meteen op je plaat te gaan. En zoals al gezegd, het remsysteem heeft serieus onderhoud nodig, anders kan het flink veel geld gaan kosten.
Ik heb laatst met een 1200 mogen rijden, bj 2010, en toen viel me meteen op dat deze veel slechter lijkt te remmen, komt natuurlijk doordat i-ABS me verwent heeft, en ik het remmen misschien wel een beetje verleerd ben.

Uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de 1150 ziet zeker moderner uit, de 1100 begint langzaam (vooral van voren) tamelijk bedaagd uit te zien.

Motorisch is goed te merken, dat de 1150 nog armer is afgesteld als de 1100, meer last van KFR (goed te verhelpen met o.a. iridium bougies), minder alerte reactie op gasgeven, en een pak zuiniger.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heb je nog specifieke vragen, stel ze dan gerust, altijd wel iemand met antwoord hier.

Groet, Aad
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

karelh schreef:Gevraagd rijervaring en tips wat betreft 1150 RT met twinspark.

knip

Is er bij boordgereedschap een tooltje om de bougiekabel met bobine te verwijderen?

knip

Alvast bedankt

Vriendelijke groet
karelh
Ja dat wordt standaard meegeleverd maar is eigenlijk een waardeloos stukje plastic. Naast allerlei DIY tooltjes is de beste oplossing het tool dat door Wunderlich geleverd wordt: past perfect en werkt prettig. Gezien de prijs van een bobine t.o.v. dit tool een absolute aanrader!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”