KFR op een twinspark?

Konstantfahruckeln (KFR) en afstellingen voor soepel rijgedrag. Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Electric

KFR op een twinspark?

Ongelezen bericht door Electric »

Afgelopen week heb ik mijn motor verwent met een onderhoudbeurt. Ik heb o.a. de motorolie + filter vervangen, versnellingsbak olie, luchtfilter, bougies, synchronisatie met Carbtune en de kleppen gesteld.

Na het synchroniseren van de carburateurs (er zat een verschil tussen beide cylinders) bleek tijdens een testrit dat het stationair toerental te laag was (7 a 800 rpm). Ik was vergeten na het synchroniseren om dit te controleren. :oops: Ik heb met de 2 (messing) luchtschroeven het stationair toerental verhoogt naar 1100rpm en met Carbtune gecontrolleerd of de carburateurs nog synchroon liepen.

Vol vreugde ging ik rijden maar nu heb ik last van het volgende: als ik een constante 40 a 50 km/h rij (met ong 3000 rpm) dan lijkt het net alsof ik last heb van KFR. Oia Om de 2 a 3 seconden lijkt het net alsof er een cilinder uit te pas loopt. Op de snelweg is dit ook aanwezig, maar dan een stuk minder. Het acceleren gaat prima.

Weet 1 van jullie wat ik fout heb gedaan? Is het synchroniseren niet goed gegaan? Of heb ik de luchtschroeven te ver open gezet? _001
Roadrunner

Re: KFR op een twinspark?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Electric,

Ik heb geen ervaring met de Carbtune, maar wel met synchroniseren met een Twinmax. Principe blijft hetzelfde. Belangrijk is om te starten met synchroniseren bij stationair toerental met behulp van de koperen schroeven. Hierbij zorg je ook voor het juiste stationair toerental. Pas als dat perfect is afgeregeld ga je naar het controleren en regelen van de synchronisatie bij verhoogd toerental, b.v. 2.500 toeren. Afstellen in principe alleen op het rechter gasklephuis.

In het lijstje met uitgevoerde werkzaamheden noem je kleppen stellen als laatste. Ik neem aan dat je wel weet dat synchroniseren ná het stellen van de kleppen moet worden uitgevoerd.

De twinsparktechniek is de oplossing van BMW voor het KFR-probleem. Jouw fiets zou hier dus geen last van moeten hebben bij een juiste afstelling. Heb je weer dezelfde bougies gebruikt als al gemonteerd waren?

Tom.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Hoi Tom ik moet je helaas toch weer spreken.

Het afstellen van de luchtomloopschroeven gebeurt pas op het allerlaatst nooit en te nimmer als eerste.
Et afstellen van de gasklep moet ook alleen op de rechter gebeuren en ook nooit op de linker dit ivm met de verstelling gasklep bassis positie.

Gr Wijnald
Electric

Nadat ik de het stationair toerental had aangepast op beide cilinders bleken ze nog steeds synchroon aan elkaar te zijn. Maar hoe weet je bijvoorbeeld dat je beide cilinders op +/- 1100 rpm hebt staan? Je kunt ze onafhankelijk van elkaar instellen... Zou dat misschien het probleem zijn?
thooms

Ik ga het even in het kort uitleggen.

Het afstellen gebeurt altijd na het kleppenstellen controle op lucht lekkkage's
het lostdraaien van de van de speling op de gaskabel mag duidelijk zijn.

de linker gasklep heeft een bassisafstelling (gasklepstand) die niet veranderd mag worden.
Je begint met indraaien van je stationaar stelschroeven helemaal dicht.
Je legt onder de beide gasklep aanslag een alustrip of iets anders even dik . het toerental zal ongveer 3000tmp moeten zijn. 2500 is ook goed.
nu stel je de rechteraanslag, dus waar de gasklep op rust af zodat beide gelijk staan.
Daarna stel je het verhoogd toeren af dus met gas geven op het verhoogde toerental met je gashandel.
Weer stel je de rechterunit af
Motor zal afslaan nadat je het gas los laat , prima
Nu draai je de lucht omloopschroeven beide 2 slagen uit.
Je stelt het toerental zo af dat je op 1100 uitkomt als je links kwart draait doe je dat rechts ook.
Als het toerental klopt dan kijk je pas de syncho correct nstaat van deze twee en zet hem gelijk.

Volgens deze methoede kom je niet aan de bassis afstelling van je lenkergasklep stand die erg belangrijk is en heb je alle bassis standen te pakken

Gr Wijnald
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

thooms schreef:...........................
nu stel je de rechteraanslag, dus waar de gasklep op rust af zodat beide gelijk staan.
..........................

Gr Wijnald
Ik maak bezwaar tegen deze methode als het alleen gaat om afstellen na een beurt, dit gaat op voor een situatie waar je alleen nog de afstelling hebt van de linker gasklep tov de TPS-sensor en dus echt helemaal van voren moet beginnen.

Bij afstellen bij een 'gewone' beurt zou ik zeker van de rechteraanslag afblijven, dit zou niet nodig moeten zijn!! Lijkt het er wel op dat dit nodig is dan eerst maar eens verder zoeken of er geen zware punten zitten in bewegende delen, gas-, 'choke'-kabels nog strak staan, ergens vuil tussen zit of gewoon niet helemaal weten waar je precies mee bezig bent( en dat is niet erg, dat kun je leren)

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
thooms

Bezwaar dat mag natuurlijk

Maar afstellen is afstellen dat kan je nooit half doen dus deze beschrijving blijft de enige juist methode , het corigeren met de luchtomloopschroeven van de niet gelijkstaande gaskleppen is juist de verkeerde methode daar verpruts je juist alles mee.(je gas reactie klopt dan niet meer)
Omdat je de rechter gasklep afsteld om de linker waar je niet aan komt ben je altijd goed bezig.

Probeer het kort uit te leggen als je je gas klep af gaat stellen bij deel last dus bij 3000tpm staat feitelijk je gasklep maar minimaal open het je motor word namelijk niet belast, luchtdoorstroming is erg klein) stel je je omloopschroeven verkeerd loopt de motor dus feitelijk op de omloop schroef die te ver open staat en niet op de geopende gaskklep.

De verkeerde stand van je gas klep geeft een rare reactie aan je motor omdat bij een bepaald punt de klep ineens opengaat zeg maar en de lucht stroom volledig daar door word bepaald . het moet dus bij alle twee gelijk gebeuren en niet bij 1 cylinder als eerst.

Dit punt van opening is erg lastig bij bv peugeot werd en aan de gasklep een verdikking aan de klep geschroeft weet even niet hoe ik dat moet uitlleggen de werking die daarvan bedoeld is om de luchtstroom beter geregeld te krijgen bij gas geven (gasreactie)

Ik hoop dat ik niet al te onduidelijkbegin te worden

Gr Wijnald

I
Electric

thooms schreef:Ik ga het even in het kort uitleggen.

de linker gasklep heeft een bassisafstelling (gasklepstand) die niet veranderd mag worden.
Je legt onder de beide gasklep aanslag een alustrip of iets anders even dik . het toerental zal ongveer 3000tmp moeten zijn. 2500 is ook goed.
Daarna stel je het verhoogd toeren af dus met gas geven op het verhoogde toerental met je gashandel.
Je stelt het toerental zo af dat je op 1100 uitkomt als je links kwart draait doe je dat rechts ook.
Als het toerental klopt dan kijk je pas de syncho correct nstaat van deze twee en zet hem gelijk.

Volgens deze methoede kom je niet aan de bassis afstelling van je lenkergasklep stand die erg belangrijk is en heb je alle bassis standen te pakken

Gr Wijnald
Ik zal dit deze week nog even proberen uit te voeren.
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Test eerst de centrale bobines eens.

Met de motor draaiend, trek 1 voor 1 de stekker van die dingen los en luister of de motorloop veranderd.
Veranderd er niks na stekker los, is die bobine stuk, komt vaker voor.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
wimmers
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door wimmers »

Ik ben niet heel erg technisch maar volgens mij komt KFR niet zo maar uit de lucht vallen.
Wanneer je motor hier nooit last van heeft gehad dan moet er iets veranderd zijn tijdens het geven van de verwenbeurt.
Zoals ik de dingen begrijp over KFR kan dit met verschillende dingen te maken hebben:
- de fabrieksaf zuinige afstelling om aan de emissienormen te voldoen
- een verlopen afstelling van bv kleppen, gaskabel e.d.
- slijtage
- en waarschijnlijk nog velen anderen voorbeelden maar die weet ik zo snel niet te verzinnen.

Wanneer ik je verhaal zo lees kom je er wel uit en kan het naar mijn bescheiden mening niet anders liggen dan in het synchroniseren.
Vrijdag is mijn motor door Oscar Motoren helemaal afgesteld naar het plaatsen van gereviseerde gasbuizen en dat was niet binnen 2 minuten gebeurt want o.a. ook je CO2 waarden spelen mee. En om hier weer invloed op uit te oefenen zat hij weer in een kastje aan (vanaf de motor gezien) de linkerkant ter hoogte van je zadel aan een stelschroef te draaien. Voor de "revisie" reed ik met de (ja ja daar istie weer) Recyclizer rond om het KFR syndroom tegen te gaan. Dat werkte prima. Maar tijdens de montage van de gasbuizen werden er ook scheurtjes in de aansluitrubbers geconstateerd en deze zijn ook direct vervangen. Hierdoor werd er ook valse lucht binnengezogen. Volgens Oscar zou ik nadat alles netje gemonteerd en afgesteld was het verschil merken en zal ook het KFR weg zijn. Dit laatste heb ik nog niet geconstateerd omdat ik nog niet voldoende gereden heb om dit te kunnen constateren. Maar momenteel zit hij er niet tussen en rijdt hij verder prima zonder extra bijgeluiden en hikken. Misschien ligt het aan mij maar ik heb alleen wel de indruk dat hij iets minder makkelijk/soepel oppakt als toen met de Recyclizer. Ach kan ik er altijd zo weer tussen zetten.

Ik wens je veel succes en dat je maar weer snel kunt genieten van je motor want het mooie weer is echt in aantocht. _004
Wim Immers
Electric

PaulRS schreef:Hoi.

Test eerst de centrale bobines eens.

Met de motor draaiend, trek 1 voor 1 de stekker van die dingen los en luister of de motorloop veranderd.
Veranderd er niks na stekker los, is die bobine stuk, komt vaker voor.

Groeten, Paul.
Ik twijfel of het wel aan de bobine ligt. Bij het optrekken zou ik dan ook last moeten hebben en dat is niet het geval.
Maar ik zal het voor de zekerheid wel proberen...
Electric

thooms schreef:Ik ga het even in het kort uitleggen.

Gr Wijnald
Hoe kan ik dat trouwens zien of beide gaskleppen gelijk staan op de aanslag? En wat bedoel je met verhoogd toerental met de gashendel? De choke?
thooms

De afstelling met shims of aluplaatjes onder de aanslag (rust plek van de gasklep) .zo kan je de gas kleppen afstellen in ruststand. de afstelling vind plaatst op de rechter aanslag schroef

als je gas geeft en het toerental rond de 3000tpm moet je de afstelling wijzigen waar de gaskabel invalt .

Ik hoeft er denk ik niet bij te vermelden dat je goed moet oppassen dat je motor niet warm word je uitlaat pijp is zo roodgloeiend.

Gr Wijnald
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

thooms schreef:Hoi Tom ik moet je helaas toch weer spreken.

Het afstellen van de luchtomloopschroeven gebeurt pas op het allerlaatst nooit en te nimmer als eerste.
Et afstellen van de gasklep moet ook alleen op de rechter gebeuren en ook nooit op de linker dit ivm met de verstelling gasklep bassis positie.

Gr Wijnald
Wijnald,

Evenals Bert reken ik het afstellen van de aanslagschroeven niet tot een reguliere kleine beurt en zeker niet als de motor vóór die beurt probleemloos loopt. De fabrikant heeft deze schroeven immers niet voor niets verzegeld. Krijg je de motor niet mooi synchroon dan is dit zeker een optie om te checken, maar normaal gesproken zou ik er toch liever afblijven.

De door jou aangegeven techniek is op http://www.powerboxer.de" onclick="window.open(this.href);return false; uitgebreid beschreven, maar dat weet je waarschijnlijk wel.

Tom.
thooms

Ik ga er mischien ook wel te makkelijk vanuit dat je al geen vacum lek hebt aan rubbers ,afdichtdoppen en gaskleppen.
Daar zou mijn probleem kunnen liggen , dat komt vandaar dat ik monteur ben en zulke dingen vooraf al controleer zoals het hoort.
Het zou handiger zijn als men dit eens vaker zou beschrijven veel mensen weten dit niet eens.
Maar goed daar was deze topic niet om begonnen zouden we ergens anders eens moeten over uitwijden

Gr Wijnald
Electric

Roadrunner schreef:
thooms schreef:Hoi Tom ik moet je helaas toch weer spreken.

Gr Wijnald
Wijnald,

Evenals Bert reken ik het afstellen van de aanslagschroeven niet tot een reguliere kleine beurt en zeker niet als de motor vóór die beurt probleemloos loopt. De fabrikant heeft deze schroeven immers niet voor niets verzegeld. Krijg je de motor niet mooi synchroon dan is dit zeker een optie om te checken, maar normaal gesproken zou ik er toch liever afblijven.

De door jou aangegeven techniek is op http://www.powerboxer.de" onclick="window.open(this.href);return false; uitgebreid beschreven, maar dat weet je waarschijnlijk wel.

Tom.
Ik zal mijn duits even afstoffen en op http://www.powerboxer.de" onclick="window.open(this.href);return false; kijken of ik het kan vinden. Ik denk ook niet dat het aan de aanslagschroeven ligt, maar aan het feit dat ik de ontluchtingsschroeven (beide) een volle slag nu verder open heb gezet. Helaas heb ik nog geen tijd gehad voor een 3de poging om de goed af te stellen.
Electric

Aanstaande maandagavond ga ik bij een monteur langs die 's avonds bijklust _004. Ik hoop samen met hem het probleem op te lossen en zal het hier vermelden.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Wat ik nog bij kan dragen: je zou eens moeten kijken of er zand zit in een van de pullies waar de gaskabels inlopen op de gaskephuizen, dit wil nog wel eens gebeuren bij onderhoud, peuter dat er uit, één korreltje is genoeg om de boel aardig te ontregelen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Electric

Ik ben begin deze week bij de monteur geweest en de oorzaak is gevonden: de linker bobine is kapot. PaulRS, je had gelijk! _004
Je kon duidelijk horen dat bij het loskoppelen van de bobine aan de rechterkant dat de motorloop veranderde. En aan de linkerkant was dat niet zo... Achteraf bedacht ik me dat ik hier al wat langer mee rond 'fietste'. :oops:

A.s. zaterdag ga ik een nieuwe halen... :-)
Electric

Ik heb net (op de motor) bij Motor Houtrust een nieuwe bobine gehaald. Gelijk heb ik de kapote vervangen en het verschil was duidelijk te horen! Loopt weer als een zonnetje! :lol:

Dit verklaarde trouwens ook waarom de bougie zo zwart was t.o.v. de andere kant. :D

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “KFR & Motormanagement”