Snel(weg) band

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Ruud62
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Snel(weg) band

Ongelezen bericht door Ruud62 »

Hallo allemaal,

Ik heb op mijn RT 1150 achter een Bridgestone bt 021 en voor een Michelin 2 compound technology??.. gemonteerd liggen.
De laatste is er 15000 km geleden onder gemonteerd. Beide zijn compleet misvormd, plat en vreemd versleten.
Weet iemand de ultieme band voor rechtdoor rijden?
Ik rij over het algemeen 45 km heen en 45 km terug kaarsrecht en bijna geen bochten. Alleen maar 130 km/hr wegen. Ik zou bijna de auto kunnen pakken -naughty-
Iemand een advies?

Ik heb al wat rondgekeken op het forum, maar tot nu toe kwam ik uit op Michelin mpr3, volgens zeggen...

En als de banden plat zijn, hebben ze dan minder grip in de bochten? Ik heb 1 keer een glijaktie gehad op een gerepareerde scheur gevuld met teer. _001

Alle reacties zijn welkom.

Ruud
Historie;
Yamaha DT 175
Honda 750 KZ
Honda 400 F (2x)
BMW R75/5 '73
BMW R1150RT (huidig)
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Snel(weg) band

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De Bridgestone BT21 had nooit mogen bestaan. Die ging bij mij heel snel eraf. Motorbanden zijn niet geschikt om alleen rechtdoor er mee te rijden. Dan worden ze na een tijd plat en dan gaat je motor slecht sturen. Daarom vernieuw ik mijn banden ook voordat ze tot de slijtage indicator versleten zijn. Ik rijd ook relatief veel snelweg en dan worden banden plat en gevoelig voor lengterichels. De MPR3 is niet slecht maar houd de spanning iets hoger dan voorgeschreven dan slijt hij vrij normaal.
Arjan W
2024
2024
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ruud62 schreef:Ik heb 1 keer een glijaktie gehad op een gerepareerde scheur gevuld met teer. _001
Hoi Ruud, ik rijd ook erg veel op de snelweg en ik heb MPR3 en ik ben er tevreden mee. Er is nu ook een 4 uit, welke langer mee zou moeten gaan. Ik doe er circa 20.000 km mee. Voro wat betreft je opmerking. Ik denk dat bij iedere met teer gevulde scheur je onderuit zou kunnen gaan in de bocht. Dus waarschijnlijk licht dit niet aan je band.

Groet,
Arjan
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Inderdaad als het warm is, dan wordt het bitumen glad en glij je een beetje weg. Heeft niet heel veel te maken met de staat van je banden, al helpen vierkante banden je natuurlijk niet in zo´n situatie.
strik
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door strik »

Rij zelf dik 20.000 per jaar en vernieuw uit voorzorg voor de winter mijn banden. MP3 bevalt erg goed en is eigenlijk nog niet op wanneer ik ze vervang voor de winter. MP4 heb ik nog geen ervaringen mee. Wel goed op je bandenspanning letten want dat bepaalt heel erg het rijgedrag.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik rij MP3 (en nu ook een MP4 voor). Rij ook iets van 20.000 km met een setje banden, Je merkt dat als ie vlak wordt dat je in de bocht wel eens een soort "hobbeltje"hebt. Dat is de overgang die in de band zit die door slijtage ontstaat. Dan is het toch wel tijd om je banden te vervangen. Maar ik doe +/- 2 setjes per jaar en ben zeer tevreden over de MP3. en ik doe ook hoofdzakelijk werk verkeer, dus veel snelweg.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ruud62 schreef:knip knip

De laatste is er 15000 km geleden onder gemonteerd. Beide zijn compleet misvormd, plat en vreemd versleten.

knip knip

Alle reacties zijn welkom.

Ruud
Omdat alle reacties welkom zijn:

Had je dan 5000 km terug niet iets met je banden moet doen, vervangen bijvoorbeeld?? Zelfs een nieuwe band van het slechtste merk is beter dan waar je nu op rijdt!

Denk ook eens aan je eigen veiligheid als je met zulke rommel te lang door rijdt om nog een paar euri's te besparen op banden.

Ik snap hier dus helemaal niets van ...................... _001 _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Ton1959 schreef:De Bridgestone BT21 had nooit mogen bestaan.
Doodeng die BT021. Zat er ook 1 op mijn -1150- maar die mocht er héél snel af. Als je maar aan een bocht dàcht voelde je al sterk verminderde grip door het rare slijtagepatroon.

Zelf goede ervaringen met Metzeler RoadTec Z6 op mijn -850- zaliger, nog betere met de MPR4's op mijn -1150-
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Ruud62
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Ongelezen bericht door Ruud62 »

Had je dan 5000 km terug niet iets met je banden moet doen, vervangen bijvoorbeeld?? Zelfs een nieuwe band van het slechtste merk is beter dan waar je nu op rijdt!

Denk ook eens aan je eigen veiligheid als je met zulke rommel te lang door rijdt om nog een paar euri's te besparen op banden.
Klinkt leuk, en misschien is dat wel zo, maar 5000 km geleden was er weinig aan de hand. Ik ben er deze week achter gekomen dat de banden zo vreemd plat waren afgesleten.
Zonder aanleiding lig ik niet iedere week onder mijn motor. Maar Ik zal op korte termijn het spul vervangen voor michelins.
normaal gesproken mag je toch uitgaan van de slijtindicatoren?
Ik heb ook nooit eerder zo veel rechtuit gereden, dus dat verklaart ook een beetje mijn verbazing.
_004
Bedankt voor alle reacties
Historie;
Yamaha DT 175
Honda 750 KZ
Honda 400 F (2x)
BMW R75/5 '73
BMW R1150RT (huidig)
Baird
2024
2024

Ruud62 schreef:

Klinkt leuk, en misschien is dat wel zo, maar 5000 km geleden was er weinig aan de hand. Ik ben er deze week achter gekomen dat de banden zo vreemd plat waren afgesleten.
Zonder aanleiding lig ik niet iedere week onder mijn motor. Maar Ik zal op korte termijn het spul vervangen voor michelins.
normaal gesproken mag je toch uitgaan van de slijtindicatoren?
Ik heb ook nooit eerder zo veel rechtuit gereden, dus dat verklaart ook een beetje mijn verbazing.
_004
Bedankt voor alle reacties
De slijtindicatoren vertellen niet alles over de toestand van je banden.
Afgelopen jaar 30.000 km gereden op de R1150RT en iedere week maak ik een rondje om de motor: banden op ongerechtigheden, profiel, bandenspanning, diverse olienivo's, lekkages, verlichting etc., dan kom je dat soort ellende tegen en heb je een constant beeld van de status en de veranderingen die plaatsvinden.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Ruud62 schreef:Zonder aanleiding lig ik niet iedere week onder mijn motor
BRAVOK

Wattuh?

Dit dus: http://www.verkeerstraining.nl/bravok/
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1
Doe ik voor élke rit, daarom plan ikzelf een uurtje om al die voorbereidingen & controles te doen;
Kleding inspecteren & klaarleggen, papieren controleren dat ik ze bij mij heb, telefoon, en inderdaad ook BROVAK van de motor.
Dat is er bij mij ingehamerd tijdens de rijopleiding, en met de BMW's is wat mij betreft (ook) speciale aandacht voor olieniveau en bandendruk.
En dus ook conform BROVAK het inspecteren van de banden, minstens 1 revolutie per band.
Maar misschien ben ik daarin een rare, ik zal nimmer "zomaar ff" op de motor springen, ik bereid het voor, ook mijzelf (mentaal).
Lemoi

tja als ik recreatief rijd dan kijk ik meestal ook even naar die dingen. Of als ik langer afstanden moet rijden (>500km). Maar rij zo'n 40.000 km voor mijn werk en kijk echt niet elke keer of alles goed is Eens in ~maand kijk ik wel maar meer ook niet. Ik vind ook wel dat ik mijn motor mag vertrouwen.
En ik ben ook wel een mierenneuker, als er iets verdacht is, hoe klein dan ook, (hoor/zie)dan wil ik het wel meteen uitzoeken. En tijdens de 10K beurten loopt Kenny ook nog veel punten na. (Hopen dat de niewe motor garage dit ook doet :-( )
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Het is inderdaad een goed gebruik om de banden regelmatig te bekijken, op lange ritten zelfs tijdens een korte pauze. Maar de vraag in dit topic ging over welke band toe te passen. Dus nu weer graag on topic.

Bert M
Moderator
Baird
2024
2024

On-topic dan weer :mrgreen:

Een deel van de 30k van afgelopen jaar gereden op de Metzeler ME8 interact, meeste km waren snelweg, setje bij 15k vervangen vanwege begin motorvakantie. Profiel en ronding voor en achter was nog heel behoorlijk en zeker niet vierkant gereden,had nog de nodige snelweg km mee gekund, verder een prettige band, dus ik zou zeggen probeer maar een keer. (

Wel iedere keer bij accelereren uit de spaarzame bochten flink het gas erop om ze rond te houden _005 )
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Benroosendaal

Ongelezen bericht door Benroosendaal »

Rij ook op mp3. Na op en neer Italie was ook deze vrij plat.
Toch nog ff op de trailer mee naar Frankrijk, maar je krijgt ze niet meer rond, wel de zijkanten er totaal vanaf gereden maar er blijft een vreemde hobbel op zitten net uit het midden. En dat geeft in de bochten vaak een onzeker gevoel als hij eroverheen "kantelt"
Berrybeer
2023
2023
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Gisteren samen met mijn dealer ons over de bandjes gebogen. De MPR3's zijn na plm. 10.000 km aan vervanging toe; voorband aan één zijde zo goed als kaal en aan de andere zijde nog voldoende profiel (maar dat schijnt een normaal slijtage patroon bij een boxer te zijn), achterband overal nog ruim voldoende profiel maar plat :evil: . Ben kennelijk dus vooral een rustige rechtdoor rijder.

Volgens mijn immer goed gemutste dealer zou ik met mijn rijstijl het beste af zijn met een setje ouderwetse MPR2's omdat die een langere levensduur hebben dan de MPR3's.
Afgesproken dat als ik mijn brommert komend voorjaar weer ga ophalen, er MPR2's opliggen (als hij er tenminste nog aan kan komen) of anders MPR4's. Heb ik weer iets om naar uit te kijken... :D
Ton1959

Berrybeer schreef:Gisteren samen met mijn dealer ons over de bandjes gebogen. De MPR3's zijn na plm. 10.000 km aan vervanging toe; voorband aan één zijde zo goed als kaal en aan de andere zijde nog voldoende profiel (maar dat schijnt een normaal slijtage patroon bij een boxer te zijn), achterband overal nog ruim voldoende profiel maar plat :evil: . Ben kennelijk dus vooral een rustige rechtdoor rijder.

Volgens mijn immer goed gemutste dealer zou ik met mijn rijstijl het beste af zijn met een setje ouderwetse MPR2's omdat die een langere levensduur hebben dan de MPR3's.
Afgesproken dat als ik mijn brommert komend voorjaar weer ga ophalen, er MPR2's opliggen (als hij er tenminste nog aan kan komen) of anders MPR4's. Heb ik weer iets om naar uit te kijken... :D
Ik ken dat probleem niet met de MPR3. Ik rijd rustig en ik zal toch wel rond de 20000km uitkomen verwacht ik met de voorband. En dan zal hij nog voor vele te goed zijn om al te vervangen. De achterband ligt er rond de 8000km op en die zal de 20000km ook halen.
Berrybeer
2023
2023

Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet; ook ik ben een zeer rustige rijder, breng de bandjes werkelijk voor elke toerrit netjes op spanning (2.5 om 2.8 of met duo 2.6 om 2.9), rem bijna altijd af op de motor en rijd enkel op verharde wegen _001 Zoals je op de foto ziet is het profiel rechts op de voorband zo goed als weg. Eigenlijk had die afgelopen maart al vervangen moeten worden, maar toen had ik er amper 6000 km meegereden, vond ik wel heel zonde dus heb ik hem dit seizoen laten zitten.

Afbeelding

Dat mijn achterband 'plat' is kwam ik pas eergisteren bij de dealer achter: zo op het oog dacht ik dat ie nog wel zo'n 10.000 km mee zou kunnen gaan, maar toen mijn dealer mij met mijn hand over de ronding van het loopvlak gaan en toen voelde ik ook meteen dat hij niet rond meer was. Vorige week tijdens die fantastische Eifel rit had ik wel gemerkt dat ie niet zo lekker meer door de hairpins ging, maar toen dacht ik dat het aan mijn duo passagier lag -naughty- .
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Berrybeer schreef:...Eigenlijk had die afgelopen maart al vervangen moeten worden, maar toen had ik er amper 6000 km meegereden, vond ik wel heel zonde dus heb ik hem dit seizoen laten zitten...
Heb jij nou werkelijk je leven (en dat van anderen: nota bene je duo...) gewaagd door een band zover op te rijden? :O

Ik denk dat het meer zonde is om die paar euro's voor een nieuwe band uit te sparen en op een zeker moment te moeten vast stellen dat je:

Je duo het ziekenhuis (of erger) in gereden hebt;
Jezelf zwaar verwond hebt;
Je motor aan puin hebt gereden...

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Nokie64
Type: R1200RT
Bijz: Dark grey
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogerheide

Ongelezen bericht door Nokie64 »

Met zulke lage bandenspanning slijten ze inderdaad zo weg.
Ton1959

Ik weet niet wat jij er mee doet . Deze band is in ieder geval levensgevaarlijk. Mijn band lijkt wel een nieuwe als ik die vergelijk met die van jou. Ik rijd zelfs op een lagere bandenspanning maar mijn motor is een stuk lichter.
Berrybeer
2023
2023

Hahaha ...uiteraard zag het bandje er afgelopen maart een heel stuk beter uit dan nu en zat er overal nog profiel :D Met die paar duizend kms die ik als mooi weer / hobby rijder per seizoen af leg, kon het bandje volgens mijn dealer nog wel een zomertje mee. Kijk, als ik mijn brommert dagelijks zou gebruiken en niet zo regenschuw was, was er uiteraard afgelopen maart meteen een nieuwe op gekomen _004

Onverminderd bovenstaande blijf ik van mening dat de MPR3's die ik er op had, wel erg aan slijtage onderhevig waren.
DickL

Ongelezen bericht door DickL »

In het verleden had ik op de voorband van mijn 1100RT eveneens die ongelijke slijtage. De dealer had het over verkeerde bandenspanning, maar dat lijkt me sterk omdat ik die spanning altijd regelmatig heb gecontroleerd. In plaats van al dat morele commentaar zou ik graag wel eens willen weten wat de echte oorzaak zou kunnen zijn. Dat het een boxerprobleem is zou misschien kunnen, maar waar ligt dat dan aan ?

gr. Dick
Berrybeer
2023
2023

Heb me laten vertellen dat het aan de gewichtsverdeling van een Rt ligt _001
Ton1959

Als de bandenspanning te laag was dan verwacht ik aan beide zijdes meer slijtage dan in de midden van de band. Als het gewichtsverdeling is dat de oorzaak is dan verwacht ik hetzelfde beeld bij al de motoren van dit type. Als ik mijn bandenspanning te laag zet krijg ik meer cuppen van de band maar aan twee zijdes van de band niet aan één kant. Ik zou denken dat een berijder ook automatisch al gaat compenseren voor een verkeerde gewichtsverdeling maar ik kan me vergissen natuurlijk. Wielen die niet in lijn staan zullen ook extra bandenslijtage geven. Maar ik ben even kwijt hoe dat er weer uit zag.
Het effect van de boxermotor kan ik me wel iets bij voorstellen.
DickL

Heb ook gedacht aan het niet in lijn staan, maar dat lijkt mij met een gefixeerd achterwiel (cardan) en het eigenlijk op maar op een manier goed kunnen installeren van het voorwiel (dubbele schijf) vrijwel uitgesloten, dit natuurlijk uitgaande van een niet ontzet (voor)frame. Bovendien, zoals Ton zegt, zou het dan bij elke voorband moeten gebeuren en ik heb dit maar een keer meegemaakt. Ook heb ik niet alleen maar linkse bochten gemaakt. Kan alleen maar denken een incidentele bandenfout.

gr. Dick
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Veel remmen tijdens nemen van linkerbochten _005 .
deHaai
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Emmen

Ongelezen bericht door deHaai »

Ik hoor niemand over het uitbalanceren ?? ;)
Ton1959

deHaai schreef:Ik hoor niemand over het uitbalanceren ?? ;)
Klopt omdat dit een andere slijtage geeft.
Lemoi

Probleem met de poten van je voorvork?
Berrybeer
2023
2023

Nope, hiervoor er 2x Bridgestones op gehad en die hadden steeds een normaal slijtage patroon.
Ton1959

Berrybeer schreef:Nope, hiervoor er 2x Bridgestones op gehad en die hadden steeds een normaal slijtage patroon.
Dan had je zeker geen BT21?

Dit is in ieder geval geen normaal probleem met de MPR3.
DickL

Heb zelf ook nog gedacht aan het niet juist monteren van de band (bv tegen aangegeven rijrichting in) resp. het vastzetten van het wiel (eerst de asklemmen en dan pas de as zelf (of juist andersom??), alles natuurlijk met het juiste koppel.

gr. Dick
Baird
2024
2024

Er is al eerder geschreven over de gewichtsverdeling van de R11X0RT, komt hier op neer:

De brandstoftank is asymmetrisch: aan de linkerkant hebben we dat handige opbergvakje, aan de rechterkant een grote lob met brandstof, aan de rechterkant is de motor dus altijd zwaarder en wil dus naar rechts omvallen tijdens het rijden. Om dat te voorkomen sturen we een ietsje naar links, onze motor rijdt dus bij rechtuit altijd een beetje naar links en dat verklaart waarom het slijtagepatroon niet symmetrisch is.

Bij de R1100RT hielp het enigszins door de vulring bij het achterwiel weg te halen (de remschijf zit immers op de kardan, bij de R1150RT zit de schijf op het wiel kan de beweging van de remklauw beperkt worden hierdoor). Hierdoor verplaatste het achterwiel zich een paar mm naar rechts waardoor hij beter in balans kwam. Zelf had ik op de R1100RT nog een klein zandzakje in het bagagebakje liggen, nu bij de R1150RT mijn slot en zware ketting, verder als ik bagage mee neem doe ik eerst de linker zijkoffer vol en dan pas de rechter.

Verder gaat het verhaal van de ronding van het wegdek de ronde, dan zouden ze in Engeland de slijtage aan de andere kant van de band moeten hebben en dat is niet zo heb ik vernomen.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Berrybeer
2023
2023

Aha, dank voor je heldere uiteenzetting Bert _004
Ton1959

Als het verhaal zou kloppen had elke motor van hetzelfde type dus dit soort bandenslijtage. En dan zou het geen verschil maken bij het veranderen van band wat bij jou wel de oorzaak was als ik jou bericht lees.
Baird
2024
2024

Ton1959 schreef:Als het verhaal zou kloppen had elke motor van hetzelfde type dus dit soort bandenslijtage. En dan zou het geen verschil maken bij het veranderen van band wat bij jou wel de oorzaak was als ik jou bericht lees.
De slijtage bij Berry is wel erg extreem, lijkt meer aan de hand te zijn, maar grosso modo zie je bij de R11X0RT's het zelfde slijtage patroon aan de voorzijde n.l. altijd iets uit het midden.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
thepeck

Ongelezen bericht door thepeck »

Ik herken dat slijtagepatroon ook. Ik had hetzelfde bij mijn MPR3. Eerst snel cuppen hoewel ik mijn bandenspanning goed in de gaten hou en met hogere spanning rij dan aangegeven (voor2.7-achter 3,0) Het laatste stuk slijtage ging plots erg hard. Ik schrok daar zelf ook van. Na een paar keer de Grossglockner op en af gepoetst te hebben zag mijn voorband er ook zo uit als de foto eerder in dit topic. Als de bliksem nieuwe band laten plaatsen. Een MPR4 GT. Wat een verschil. Geen cuppen en slijtage lijkt mooi gelijkmatig _004

[groet] Martin
Ton1959

Hier nog iets meer info

http://www.bmwrt.com/faq/pttr.htm

En nog wel een kleine aanvulling. Toen ik in Nederland in de garage werkte kregen we veel klachten over auto's die voornamelijk naar rechts trokken tijdens het rijden. Diezelfde auto's trekken in Engeland naar links vanwege de ronding van de weg. En dit compenseerde ik voor een gedeelte met een iets andere camber instelling . Wel natuurlijk werken binnen de tolerantie. Dit trekken in het stuur gaf ook de daarbij horende bandenslijtage.
Berrybeer
2023
2023

Uiteraard had ik eerder al mijn vraag aan Michelin NL zelf voorgelegd :D. Vandaag het uitgebreide antwoord ontvangen - weliswaar over bandenslijtage in het algemeen - maar toch.

Geachte heer,

U heeft via onze website een vraag gesteld over de bandenslijtage van uw Pilot Road3 voorband op uw BMW R1150RT.

De verklaring van de onevenredige slijtage kan in een aantal oorzaken gezocht worden.

Het is natuurlijk belangrijk dat de algemene staat van uw motorfiets correct is . D.w.z. geen (val)schade aan de geometrie en dat het wiel geen belemmerde 'loop' heeft zoals
bij versleten lagers of aanlopende rem.Daarnaast is de correcte bandenspanningen van belang, en een correcte belading (indien van toepassing).

Voorband: Solo rijdend 2,2bar Duo en/of beladen rijdend 2,5bar
Achterband: Solo rijdend 2,5bar Duo en/of beladen rijdend 2,9bar.

Er vanuit gaande dat bovengenoemde factoren correct zijn, zijn er andere factoren te noemen die van invloed zijn op de ongelijke slijtage.
Zo is het typisch dat de (voor)banden bij motoren op het Europese vasteland een snellere slijtage hebben op de linkerhelft (zittende op de motorfiets).
Dit heeft te maken met de bolling van de weg (ivm afwatering) in combinatie met de plaats OP de weg van de berijder (rechts dus).
Tevens is het zo dat, doordat we rechts rijden, een linkerbocht overzichtelijker is dan een rechterbocht, en deze dus veelal sneller/gelijdelijker genomen wordt dan een rechterbocht.

Een Engelse motor vertoont juist eerder slijtage aan de rechterhelft van de (voor)banden.

Daarnaast vertonen kardan aangedreven motoren in veel gevallen (iets) eerder een bepaald slijtage beeld aan de banden.
Hoewel moderne (kardan-)fietsen zeer goed ontworpen zijn, kan het gewicht én het aandrijfeffect van de kardan nog altijd een betrekkelijke rol spelen
En hoewel u het absoluut niet direct merkt zorgt de kardan ervoor dat u tijdens het rijden uw motor lichtjes corrigeerd om rechtuit te blijven gaan.
Dit is zoals gezegd, zeer licht maar het kan effect hebben op de banden na vele kilometers.

Het effect van een ongelijke slijtage zal daarnaast groter zijn bij motorbanden met een zgn. dualcompound dan bij motorbanden met één compound.
De voordelen van de dualcompound zijn echter goter dan de nadelen (dwz: Minder snelle slijtage rechtuit in combinatie met een verbeterde grip onder hellingshoek).

Uw achterband zal wellicht ook ongelijk gesleten zijn, maar dit zal minder drastisch en dus minder goed waar te nemen zijn dan bij uw voorband.
Daar waar de voorband harder moet werken (door het sturen), zal de achterband slechts gewoon 'volgen'.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven en wens u, vele veilige en mooie motorkilometers toe.

Met vriendelijke groet,

XXXXX
Michelin Nederland NV

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”