Band oppompen

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
R1200RT-LE
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Band oppompen

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Na de motor weer eens uit de stalling gehaald te hebben, dacht ik ... kom laten we de banden eens oppompen.
Nu lukt dat bij een R1200RT voorwiel nog wel, maar hoe krijg ik de gemiddelde pomp nippel bij een tankstation op het ventiel van het achterwiel :x

Of moet ik dan eerst de stang verbuigen ?
Yobotje
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Band oppompen

Ongelezen bericht door Yobotje »

R1200RT-LE schreef:Na de motor weer eens uit de stalling gehaald te hebben, dacht ik ... kom laten we de banden eens oppompen.
Nu lukt dat bij een R1200RT voorwiel nog wel, maar hoe krijg ik de gemiddelde pomp nippel bij een tankstation op het ventiel van het achterwiel :x

Of moet ik dan eerst de stang verbuigen ?

Met een speciaal haaks hulpstukje gaat dat een stuk gemakkelijker. Niet erop laten tijdens het rijden ivm onbalans!
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
R1200RT-LE

Yobotje schreef: Met een speciaal haaks hulpstukje gaat dat een stuk gemakkelijker.
Zal er eens naar opzoek gaan ... _004
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Ik heb ook ´ns zo´n flexibel (recht) hulpstukje gekocht. Dat kan je dan een stukkie buigen om de persluchtstang erop aan te sluiten. Ik vind het niet echt lekker werken dus heb nu ook een haaks verloopnippeltje gekocht. Dat werkt stukken beter.
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik heb er eentje van messing. Is gewoon een verlengnippel met een haakse bocht erin. Niet flexibel dus. De jongens van de dealer doen het ook voor je als je er toch bent.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
R1200RT-LE

Was benieuwd of je bij deze haakse verlenging de kop er los op kan draaien, zo niet dan zal het rechte gedeelte waarschijnlijk tegen de velg komen.
En dat gaat dan ook niet echt werken.

Afbeelding

Om een opzet stuk van 45 graden te gebruiken kom je denk ik niet weg met de schijfrem achter.
Weer wat om even over na te gaan denken .... :idea:
Yobotje
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Yobotje »

R1200RT-LE schreef:Was benieuwd of je bij deze haakse verlenging de kop er los op kan draaien, zo niet dan zal het rechte gedeelte waarschijnlijk tegen de velg komen.
En dat gaat dan ook niet echt werken.

Afbeelding

Om een opzet stuk van 45 graden te gebruiken kom je denk ik niet weg met de schijfrem achter.
Weer wat om even over na te gaan denken .... :idea:
Je kunt de dop er op draaien zonder dat je de bocht mee laat draaien. Je hebt dus alleen ruimte voor je vingers nodig om hem erop te schroeven.

Zoals ik het doe: een goeie analoge meter en een kleine goedkope compressor waarmee je thuis regelmatig de spanning bijhoudt. Dat is prettiger dan dat gepruts en getrek aan de slang op je knieen onder de koffers bij het pompstation als die het goed doet.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
R1200RT-LE

Yobotje schreef: Je kunt de dop er op draaien zonder dat je de bocht mee laat draaien. Je hebt dus alleen ruimte voor je vingers nodig om hem erop te schroeven.

Zoals ik het doe: een goeie analoge meter en een kleine goedkope compressor waarmee je thuis regelmatig de spanning bijhoudt. Dat is prettiger dan dat gepruts en getrek aan de slang op je knieen onder de koffers bij het pompstation als die het goed doet.
Afbeelding

De dealer raadde het af om bij een tankstation de band op te pompen, omdat de kans dan bestaat dat het ventiel los scheurt en/of de sensor los komt (RDC), deze zit met een soort buisje vast in het ventiel (zie No.5), en als dat stuk gaat ben je behoorlijk duur uit, en je staat met een platte band.
De kans is groot omdat je een zijwaardse kracht op het ventiel uitvoerd ipv boven op het ventiel te drukken. Zit natuurlijk wat in.
Ik ga maar eens opzoek naar een klein compressortje met manometer (analoog/digitaal), kan ik thuis ook het zwembadje van de kids oppompen. :lol:
R1200RTE

Ongelezen bericht door R1200RTE »

Kleine compressor thuis (kost niet veel en al jaren plezier gehad dus afschrijving nihiel) met een flexibele slang waar ik ook de wagens 1x per maand controleer
incl het reserve wiel want wordt vaak vergeten bij het onderhoud?
R1200RT-LE

Nou het haakse ventiel werkt niet zoals ik had gedacht.
Het schroefdraad van het ventiel is te kort waardoor het niet lukt om het haakse ventiel te plaatsen.

Maaaar, je boort het gat op tot 9 mm en je gaat max 3,5 mm diep dan is dit ook opgelost. _004
Het orginele ventiel zit stevig op de velg, dus met zijwaardse krachten zal het wel mee vallen.
Het haakse ventiel zit nu bij het nood reparatie setje van de motor, dus bij nood zal dit in iedergeval wel werken.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

R1200RT-LE schreef:Nou het haakse ventiel werkt niet zoals ik had gedacht.
Het schroefdraad van het ventiel is te kort waardoor het niet lukt om het haakse ventiel te plaatsen.
Tenzij de velgen van een 1200 dikker zijn, zijn mijn haakse ventielen lang genoeg (+/- 1cm). Ik heb er nu een stel in zitten, en dat werkt perfect. Dat BMW (of elke motorfabrikant) ze er niet standaard op zet, snap ik niet. Als je ziet hoe je moet prutsen om een beetje lucht in de band te krijgen...zo'n hulpstukje vond ik ook 3x niks. Je moet dat ding er met 1 hand op houden en dan met de andere hand die nippel er goed op zien te drukken...veel te veel gedoe.
poestexas
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen

Ongelezen bericht door poestexas »

R1200RT-LE schreef:Nou het haakse ventiel werkt niet zoals ik had gedacht.

Maaaar, je boort het gat op tot 9 mm en je gaat max 3,5 mm diep dan is dit ook opgelost. _004
Het orginele ventiel zit stevig op de velg, dus met zijwaardse krachten zal het wel mee vallen.
Het haakse ventiel zit nu bij het nood reparatie setje van de motor, dus bij nood zal dit in iedergeval wel werken.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het gat opboren tot 9mm. Kan je dit eens verduidelijken?
Heb nl hetzelfde probleem van de schroefdraad van het ventiel dat tekort is.
R1200RT-LE

poestexas schreef: Heb nl hetzelfde probleem van de schroefdraad van het ventiel dat tekort is.
Je pakt een boor van 9 mm (rond) en je klemt het haakse ventiel vast in een bankschroef. (gebruik een kolomboormachine)
Nu boor je met de 9 mm (rond) boor 3,5 mm diep het haakseventiel (aansluitzijde op het band ventiel) in, en er blijft dan z'n 5 mm schroefdraad nog staan in het haakseventiel. Eventueel met een oud ventiel het schroefdraad iets herstellen iendin dit beschadigd is.

Dus je boort het gat iets op zodat je het haakse ventiel verder (dieper) op het orginele band ventiel kan draaien.
Het probleem is dat het schroefdraad iets te kort is op de orgine BMW ventielen.

En een foto'tje
Afbeelding
R1200RT-LE

Afbeelding
En deze van de Makro voor een kleine 11 euro werkt ook prima, voor dat kleine beetje lucht er bij werkt dit prima.
Manometer is nog nauwkeurig ook, 3 bar op te manometer, 3 bar op de RDC .....
Je kunt hem ook gebruiken voor de fiets Big RT Smile
Het haakse ventiel is voor nood om de band op te pompen, de veredelde fietspomp voor thuis.
speek
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

In plaats van de bovenste 3mm schroefdraad er uit te boren heb ik vandaag die bovenste 3mm er domweg afgevijld.
Is bij mij een prima oplossing.
It's never too late to have a happy childhood.
R1200RT-LE

speek schreef:bovenste 3mm er domweg afgevijld.
Is bij mij een prima oplossing.
Ja zo kan het ook, het palletje in het haakse ventiel zal dan een palletje in de velgventiel indrukken.
Dat is eigenlijk het probleem dat dit in de orginele staat net niet werkt.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”