Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Wellicht een vrij domme vraag, maar wat te doen bij een lekke band als je onderweg bent? Heb geen reserveband mee
Met de auto is het simpel: uitwisselen met je reservewiel en weer doorrijden.
Wil graag weten wat andere forumleden Met dit 'what, if' scenario doen. (ANWB WEGENWACHT?)
Sommige zullen zeggen, een lekke band altijd vervangen door een nieuwe. Zelf heb ik al diverse banden gerepareerd met een plug, vroeger zat er een reparatie set standaard bij een R1100RT. Set bestond uit diverse pluggen, 3 stikstof patronen, pasta en nog wat onderdelen, deze methode van reparatie vind ik zelf ook niet de beste, maar ingeval van nood een oplossing. Je kunt ook naar de banden boer gaan, deze haald de band van de velg en repareerd deze van binnenuit, heb ikzelf 3 weken geleden met een nog bijna nieuwe achterband laten doen. Of een band nog gerepareerd kan worden is afhankelijk waar deze beschadigd is, maar hier zijn de meningen over verdeeld of men een band wel mag repareren.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Ikzelf heb dit twee keer meegemaakt, waarvan één keer in het buitenland, en gewoon de pechhulp gebeld. Die kwamen meteen en brachten de motor keurig naar de dichtstbijzijnde dealer en daar kon ik kiezen. Reparatie of nieuwe band. Ieder voor zich maar ik koos beide keren voor een nieuwe band.
Als er geen mogelijkheid is voor pechhulp (om wat voor reden dan ook) kun je altijd nog zelf voor een noodreparatie kiezen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Toen mijn achterband (MPR3) zo'n 1000km oud was reed ik er een schroef in.
Ik heb er een prop in gestoken uit de set van Louis die er nu, zo'n 17000km later, nog steeds in zit...
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15 --- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Toen mijn achterband (MPR3) zo'n 1000km oud was reed ik er een schroef in.
Ik heb er een prop in gestoken uit de set van Louis die er nu, zo'n 17000km later, nog steeds in zit...
Ach ja, je kunt geluk hebben... Maar ook pech... En helaas is het nog steeds een wetmatigheid dat de gevolgen van het hebben van pech vaak veel ingrijpender zijn dan de winst van het hebben van geluk! Gok niet met je banden...
Bert M schreef:Ach ja, je kunt geluk hebben... Maar ook pech... En helaas is het nog steeds een wetmatigheid dat de gevolgen van het hebben van pech vaak veel ingrijpender zijn dan de winst van het hebben van geluk! Gok niet met je banden...
Bert M
Het eerste bericht van iemand die zijn band voorzien had van een prop waarbij het mis ging moet ik nog lezen...
Ik heb me suf gezocht en niets kunnen vinden, want tja... het blijft natuurlijk spannend! ...in het begin.
En ja... geluk is vaak met de dommen!
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15 --- Lid BMW MC Vlaanderen ---
In herstel met een 'parapluutje' heb ik meer vertrouwen dan in een prop.
Zeker als het de voorband betreft.
Bij die ben ik dan ook eerder geneigd deze te vervangen.
Bij deze methode moet de band eraf en dat biedt meteen de mogelijkheid om binnenin de band te kijken of de inrijding schade heeft toegebracht aan het karkas.
Zoja, helemaal niet twijfelen eraf met dat ding...
Ik wil niet de eerste zijn waarover jullie moeten lezen dat het mis ging!
Gelukkig ben ik niet dom :lol: .
Heb in het verleden wel vaker een lekke band gehad en heb deze 2 keer laten plakken bij een (auto)bandenman
Deze vertelde dat het gaatje een maximale diameter van 3mm mag hebben om deze knap te plakken.
alles wat groter is kan voor problemen zorgen en hij begon er zoiezo niet aan.
Gewoon zorgen dat je een reparatieset bij je hebt. Zit lijm, veter, luchtpatroon en benodig gereedschap in. Is eigenlijk vrij simpel en werkt goed. Je bent vijf minuten later al weer op weg. Daar kan geen bandenboer of pechhulp tegen op. Als je de veter goed heb aangebracht is het net zo goed als een onbeschadigde band. En kan je nog vele goede veilige km maken. Twijfel je aan de reparatie, kan je later altijd nog de band laten vervangen door een dealer van jou keuze en met de band van jou keuze.
Misschien nog even snel, voor het dicht is,
op een ander forum (Belgisch) kan je bekijken hoe een wiek te steken.
We hebben destijds met enkele motards aan het oefenen geweest .....