Zoals al eerder aangegeven heb ik geconstateerd dat Garmin Express met de laatste "route-Kaartupdate 2015.1 NTU" wat problemen had veroorzaakt op mijn BMW NAV V/5;
Abusievelijk werden er een aantal spraak-bestanden, waaronder Nederlands

En dan krijg je geen spraak-aanwijzingen meer, afhankelijk welke taal (en soort, de zogenoemde TT3, oftewel het ook uitspreken van straatnamen e.d.) ingesteld staat.

(in mijn geval was dat Nederlands-Claire)
En dat verklaard ook het spraak-aanwijzingen probleem waar ik op het andere draadje melding van maakte.
Helaas ondersteund Garmin Express maar heel beperkt "twee-weg" communicatie;
Als je daarentegen Garmin Web Updater gebruikt, "leest" deze datgene wat reeds op jou Garmin als bestand aanwezig is, en kijkt bij Garmin zelf (via/op het internet) of er nog updates beschikbaar zijn (voor spraak, flitspalen, firmware, tijdszones, etc, etc) voor jou Garmin.
Als er bestanden missen of nieuwer zijn, zal Garmin Web Updater dat netjes aangeven en je de optie geven deze (al dan niet selectief) te installeren.
So far, so good.
Garmin Express daarentegen geeft *nooit* aan welke spraakbestanden eventueel missende zijn, je krijgt wel de optie spraakbestanden opnieuw te (her)installeren, al dan niet selectief.
Garmin Express geeft wel eventuele andere updates aan, naast de optionele toevoegingen zoals in Garmin Garage.
Nadat ik vanmiddag de Garmin Web Updater opgestart had, gaf deze inderdaad aan dat er 13 (!) spraakbestanden missende en/of nieuwer waren.
Deze geselecteerd en de updates laten uitvoeren.
Garmin Web Updater afgesloten.
BMW NAV 5 een minuutje later aangezet, gekoppeld aan de pc en wederom WebUpdater gestart.
En heel apart, Garmin Web Updater blijft maar aangeven dat 2 spraakbestanden (American English-Samantha TT3 & Swedish Alva TT3) als additionele updates beschikbaar blijven.
Ik heb die updates meerdere keren laten uitvoeren, maar Garmin Web Updater blijft er melding van maken dat ze geüpdate kunnen worden.
Als je de betreffende 2 bestanden daarentegen handmatig wist op de BMW NAV 5, geeft Garmin Web Updater dan aan dat er geen verdere upates beschikbaar zijn.
Bizar!