ABS-problemen

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gerardus

ABS-problemen

Ongelezen bericht door Gerardus »

Ik ben benieuwd of eronder jullie nog rijders zijn die bij een te lage accuspanning ABS problemen hebben?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4381
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: ABS-problemen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Jazeker Gerardus, gevoelig item bij de R1100RT; zolang het k-weer blijft staat de fiets bij mij goed afgedekt in de tuin, maar wel constant met de druppellader in z'n achterwerk. Doe ik dat niet dan kan ik de ABS wel schudden. Tip: hou de accu constant onder spanning als je niet veel rijdt.

Gerardus schreef:Ik ben benieuwd of eronder jullie nog rijders zijn die bij een te lage accuspanning ABS problemen hebben?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Gebruikersavatar
Walter
Erelid
Erelid
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: ABS-problemen

Ongelezen bericht door Walter »

[quote="josw"]Jazeker Gerardus, gevoelig item bij de R1100RT; zolang het k-weer blijft staat de fiets bij mij goed afgedekt in de tuin, maar wel constant met de druppellader in z'n achterwerk. Doe ik dat niet dan kan ik de ABS wel schudden. Tip: hou de accu constant onder spanning als je niet veel rijdt.
quote]

Ik roep Gelaccu!
Deze heeft een veel grotere capaciteit!
Vraag je dealer maar eens.

Bij een gewone accu, natuurlijk starten zonder de grote stroomverbruikers zoals verlichting en handvatverwarming!

greetz,

Big W :D
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gerardus

Ongelezen bericht door Gerardus »

Ik hoor dat er toch bij jullie ook abs problemen zijn.
Dan heb ik de oplossing waardoor je definitief van je abs probleem af bent. Dat is een technische oplossing die iedereen zou kunnen doen. Ik heb onderstaande modificatie bij mijn rt gedaan, zo'n drie jaar geleden. Je hebt nodig: Een paar uurtjes tijd, een multimeter, een soldeerbout en wat tape (en het reparatiehandboek). En.... het werkt perfect. Sterke of zwakke accu, nooit meer abs. problemen. Dit alles dankzij de r1100GS club. Van harte aanbevolen, ook voor "onze" rt..

http://www.bmwgsclub.nl/schematics/ABS_modificatie.pdf

ook een leuke site:
http://www.realoem.com/bmw/select.do

(misschien leuk Jos, om beide links op je site te zetten)

succes,

Gerard
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4381
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Je aandachtsvestiging en link naar de modificatiehandleiding is geplaatst op http://r1100rt.web-log.nl/r1100rt/2008/ ... kelen.html

Gerardus schreef: misschien leuk Jos, om beide links op je site te zetten
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Gebruikersavatar
Walter
Erelid
Erelid
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Ik ken de link inderdaad.
Zo te zien is het nogal een flinke ingreep, en wat nou als je ergens een foutje maakt?

Misschien kunnen we eens een gezamelijke workshop organiseren, samen met ervaringsdeskundigen?

Alles wat we nodig hebben is interesse en een ruimte (liefst met een of meerdere bruggen)

Wie voelt daar wat voor?
greetz,
Big W :D
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gerardus

Ongelezen bericht door Gerardus »

Ha die Big W.


Ik heb al jaren gekeken op het internet of er meer mensen zijn die deze modificatie bij een rt hebben gedaan. Ik heb zelf deze modificatie, op papier, aan mijn "oude" motordealer gegeven. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die deze ingreep bij een rt heeft gedaan. Maar er zullen vast meer zijn.
Het is een simpele ingreep. Een brug heb je niet nodig. Je moet wel de grote kuipdelen verwijderen, en de tank naar achteren schuiven (zit maar met 1 bout vast).
Alles is simpel , maar ik herinner me een probleempje. Er waren niet drie groene draden, maar vier. Ik heb via de GS-club kunnen achterhalen welke drie ik moets hebben. Dat was het enige probleempje. (ik zal nog eens in mijn "sleutelmap" kijken of ik het heb opgeschreven. Ik weet in ieder geval dat het bij mij nu al bijna drie jaar prima functioneert. Het kost ook nog eens bijna niets. Wat tape, een draadje en wat soldeer.

We hebben in ieder geval mijn fiets als voorbeeld.

groet

Gerard
Gerardus

Ongelezen bericht door Gerardus »

Hoe leuk kan het leven zijn. Op het forum van de Hobbyist vond ik net ene Peter die ook net de ABS modificatie heeft gedaan.

http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4595

Ik heb Peter gevraagd om te reageren "Datum: 24-03-2008 12:31 Door: Gerard (gast) quote »

Peter,

Kun jij even mailen hoe jij het hebt gedaan. (boongj@zonnet.nl) Er is nu een R1100RT formum, waar meer mensen de modificatie zouden willen doen. Zoals ik schreef is het bij mij al bijna drie jaar gelden. Heb jij ook het probleem gehad van de 4 groene draden zoals ik schreef? Of weet Paul dit nog. In het verleden heeft Paul mij via het forum daar ook bij geholpen. Nog bedankt Paul. Heeft veel ergernissen gescheeld de afgelopen jaren.
nieuw RT forum: http://r1100rt.123forum.nl/phpBB2/abs-p ... n-t10.html

antwoord van Peter""Gerard, ik vond ook drie groene draden die met het abs relais in verbinding staan. Van deze drie heb ik er 1 geelimineerd door de weerstand te meten. Twee draden hadden 0 ohm weerstand (staan dus rechtstreeks in verbinding met het relais). Dit zijn de polen 1 en 3 van het relais. De derde draad mat een weerstand van (ik meen) 16 ohm en staat in verbinding met pool 4 van het relais. Dit is een draad die te maken heeft met de abs waarschuwingslampjes op het dashboard.
(compleetheidshalve: de draad vanuit pool 2 van het relais gaat naar de abs connector, maar doet verder niet ter zake).


Bedankt Peter. Peter geeft ook aan dat hij wel bereid is de pdf te herschrijven voor de R1100rt. Hij heeft er zelfs wat foto's van gemaakt. Dat zou helemaal fantastisch zijn.


Gerard
Patrick

ABS PROBLEMEN?

Ongelezen bericht door Patrick »

Mijne heren,

Ik merk dat jullie het hebben over problemen, alleen merk ik niet waarover precies dit gaat.

Zelf maak ik het nu en dan mee dat de ABS-lichtjes blijven knipperen als waarschuwing dat het systeem niet in werking is. De luchtspleet voldoet aan de specificaties dus die sluit ik uit. Mits even stoppen en kontakt afzetten is het probleem bij herstart weg. Is het dit fenomeen waarover jullie het hebben?

Mijn dank voor reacties.

Vriendelijke groeten,

Patrick
Gebruikersavatar
Walter
Erelid
Erelid
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: ABS PROBLEMEN?

Ongelezen bericht door Walter »

Patrick schreef:
Mits even stoppen en kontakt afzetten is het probleem bij herstart weg. Is het dit fenomeen waarover jullie het hebben?

Mijn dank voor reacties.

Vriendelijke groeten,

Patrick
Patrick,
Ja, het probleem dat jij omschrijft is een typisch geval van net te lage accuspanning bij het starten van de motor.
de ABS pomp neemt nogal wat spanning weg bij het starten

Als de motor even gelopen heeft en je start opnieuw is de ABS melding weg.

natuurlijk kunnen er ook andere ABS problemen ontstaan (zoals bijvoorbeeld de sensoren, en de pomp), echter hierbij zullen de lampen ook na het herstarten blijven branden.
Deze problemen dienen dan ook verholpen te worden.

Eventueel kan het ABS systeem ge-reset worden met de motronic- en ABS testkast.

Hoop dat het een duidelijk antwoord is op je vraag.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Patrick

ABS problemen dus...

Ongelezen bericht door Patrick »

Beste,

Dank voor uw reactie.

Het fenomeen stelt zich niet gedurig en als het al voorvalt is het telkens bij de eerste start van de dag en nadien niet meer.

Hier ben ik -als veelrijder- dus bevoordeeld daar mijn batterij zelden langer dan een week rust krijgt en bijgevolg meestal optimaal geladen is.

Ik ga eens opletten of het fenomeen zich telkens voordoet wanneer ik minimaal een weekje niet gereden heb.

Een en ander wordt me nu duidelijk en op jullie mooie forum merk ik ook hoe het desgewenst op te lossen. Mijn "lidmaatschap" werpt dus vanaf de eerste dag zijn vruchten af!

Groeten,

Patrick

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4381
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: ABS problemen dus...

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Beste Patrick,

Welkom op dit forum, leuk dat je al snel geholpen bent. Kom vooral eens terug om te kijken waar ze het al zo over hebben en schroom niet om ook iets in te brengen of vragen te stellen. Bijvoorbeeld: laat je fiets eens zien op SHOWEN DIE RT.

mvrgr
Jos
beheerder


Patrick schreef:Beste,

Mijn "lidmaatschap" werpt dus vanaf de eerste dag zijn vruchten af!

Groeten,

Patrick
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
horror68

Ongelezen bericht door horror68 »

Hallo allemaal,

Ook ik heb met mijn RT ('97) last van dit ABS fenomeen. Ik rijd veel (25000 p/j) en meerdere malen per week, heb een gelaccu en een druppellader die ik trouw gebruik. Toch heb ik vaak bij de eerste start dit probleem. Soms ook nog bij de tweede keer.

Ik heb het verhaal naar mijn BMW-dealer gestuurd met het verzoek hierop te reageren. Ik kreeg de volgende reactie:

"Onze chefwerkplaats heeft het verhaal bekeken en het lijkt een mooie oplossing , maar ! Deze aansluiting die de drempelspanning registreerd die is ervoor gemaakt dat als de accu slecht wordt en er wordt gebruikt gemaakt van de ABS pomp, de spanning dusdanig kan zakken dat er op het moment dat je het echt nodig hebt de abs NIET werkt. Dus ons advies is deze aanpassingen niet te doen."

Is het niet zo dat de ABS pomp uitsluitend tijdens het starten wordt "uitgeschakeld" en daarna weer ingeschakeld? In dat geval zou het bovenstaande dus onzin zijn of zie ik dit verkeerd?

Ik zie graag de reacties.

Groet, Eric
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Het is natuurlijk heel goed te begrijpen dat een officiele bmw dealer een dergelijke aanpassing niet zal goedkeuren.
Zoals ik hun advies begrijp, kan het zo zijn dat de accu zo slecht is dat ook na een poosje rijden er niet genoeg spanning aanwezig is om de abs pomp te bedienen indien nodig. Als er toch genoeg spannig is, zal een herstart dit laten zien doordat de knipperende lampjes uitgaan.
De vraag is dan of met de genoemde aanpassing er net genoeg stroom is om de pomp zonder foutcode op te starten, maar er niet genoeg stroom aanwezig is om de pomp ook daadwerkelijk te bedienen........
wie neemt die gok ? Of zouden bij echt onvoldoende spanning de lampjes toch nog gaan knipperen ten teken dat de abs niet werkt ? ?
Ik ben in ieder geval ineens een stuk minder happig om deze aanpassing te gaan doen.
horror68

Ongelezen bericht door horror68 »

Wat is dan het verschil met de originele situatie? Als ik het goed begrepen heb, is het enige verschil dat de ABS-computer spanningsloos is op het moment van starten waardoor de spanningsdip niet wordt geregistreerd. Verder is er toch geen verschil met de normale situatie? Wat gebeurd er bijvoorbeeld wanneer de spanningsregelaar stuk gaat tijdens een rit (wat ik heb meegemaakt). Ook dan rij je de accu leeg en zal de ABS-pomp niet meer (goed) werken (en waarschijnlijk de computer ook niet).

Bij een slechte accu zou, volgens mij, de spanning na het starten laag blijven waardoor, wanneer na het starten de ABS-computer weer spanning zou krijgen, deze toch wel registreert dat er een te lage spanning is.

Ik ben dus nog niet overtuigd!!!
Gevoelsmatig wegen de nadelen niet op tegen het voordeel van in één keer weg kunnen rijden na het starten...
Het zou wel een trigger kunnen zijn om de accu vaker te controleren.
horror68

Ongelezen bericht door horror68 »

Ik wacht het antwoord van Paul (Hobbyist) ook ff af.
Mocht het zo zijn zoals het nu is, dan ga ik toch voor de aanpassing. Het lijkt me heerlijk om in één keer te kunnen wegrijden :D .

Eric

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Hier ben ik dan, de bedenker van dit moois.

De modificatie is niks anders dan de voeding van de ABS computer omleggen via het ontlastingrelais, ipv direct vanaf het contact.

Dit relais schakelt alle verbruikers af die niks met het starten van de motor te maken hebben tijdens het draaien van de startermotor.

Nu dus ook de ABS computer, tijdens het starten is deze spanningsloos en daarna weer volledig functioneel
De computer ziet een aan-uit-aan schakeling en geen spanningsval en zal gewoon zijn werk blijven doen.

Het maakt voor de computer niks uit of deze direct voeding krijgt, of via het relais.

In de loop der jaren zijn er al 40-50 R11xxxx modellen omgebouwd (zover ik weet) zonder enige problemen.

De enige valkuil die ik kan bedenken is als er een storing optreedt in het relais of zijn circuit, dan het je geen ABS, maar ook geen verlichting, toeter en remlicht ed.

Groeten, Paul.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Bedankt voor het welkom.

Zal me even voorstellen.

Paul, bj '62 en motorrijder.
In het dagelijks leven ben ik druk in het vliegtuig onderhoud, technisch redelijk op de hoogte dus.

Voor de hobby doe ik veel in motorfietsen, onderhoud en reparaties ed.
De voorkeur gaat uit naar BMW, waarom, dat is zo gegroeid.

Op het ogenblik ziet de stal er als volgt uit;

R1100RS '00 140kkm
R69S 900cc met EML
K75
Guzzi LM-I
Guzzi Lodola 235cc.

Ik hoop hier ook een beetje mee te kunnen denken en praten.

Groeten, Paul.
horror68

Ongelezen bericht door horror68 »

Hallo Paul (en de rest)

Bedankt voor je toelichting!
Ik ben overtuigd en ga ook de modificatie uitvoeren.
Binnenkort wegrijden zonder 'problemen'.

Groet, Eric
clientje

ABS

Ongelezen bericht door clientje »

Beste Gerardus,
Ik heb ook problemen met de ABS van een R850RT van 2000 en heb de oplossing van de R1100GS club ter hand genomen. Wat is nu het geval, dat er geen 9 maar 7 groene draden bij elkaar zitten waarvan er maar één naar alles toe loopt. Zo ook kon ik de stekker niet vinden waarop de extra draad aangesloten moest worden, wel deze dit links vooraan in de kuip naast het voorlicht. Voor het resetten zal ik naar een dealer moeten daar de aangeschafte uitleesunit het bij mij niet doet.
Hopelijk heeft iemand die dit ook wil doen hier iets aan.
Roelof
Gerardus

Ongelezen bericht door Gerardus »

Hoi Roelof,

Even voor alle duidelijkheid. Heb je de goede "knoop te pakken" ivm de groene draden.
Als je de draden doormeet heb je dan wel de groene draad naar de stekker van de abs-unit gevonden? en de twee draden naar het relais?. Als je deze hebt vinden we die andere stekker ook echt wel.
Wellicht heb je wat foto's. Dokteren op afstand is moeilijk. Ik hoop dat Paul dit ook leest. Ik kan in mijn technische handleidingen ook niet ontdekken dat de bedrading anders loopt dat bij de 1100RT, dan nog moet het lukken lijkt me.
Waar woon je Roelof?

groet

gerard

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

BeeeMWee

Ongelezen bericht door BeeeMWee »

Gerardus (of één van de andere moderators). Kun je me misschien uitleggen waarom mijn topic over ABS modificatie is afgesloten :? ? Heb ik iets verkeerds daarin gezegd of gedaan :shock: ? Zo ja, mijn welgemeende excuses daarvoor :oops: .

Ik heb inmiddels de modificatie met succes uitgevoerd. Alles werkt en geen ABS storing meer. Zelfs starten met dimlicht gaf geen storing :D . Nu maar hopen dat het ook zo blijft. Achteraf gezien was het een klusje van niks.

Mocht er iemand zijn die deze modificatie uit wil voeren, maar niet goed durft (net zoals ik), mijn garage, hulp en koffie staan klaar :D .

Groet,
Ramon
Gerardus

Ongelezen bericht door Gerardus »

Hoi Ramon,

Sorry mijn fout, Ik wilde je topic verplaatsen naar het andere ABS onderwerp. Krijg deze niet meer teruggezet. Kortom je was keurig netjes en beleefd hoor! :P
Blij te horen dat de abs-modificatie gelukt is. Als je de handleiding leest lijkt het inderdaad moeilijker dan het is.
Hoop dat Roelof het ook nog lukt!

groet

Gerard
clientje

Ongelezen bericht door clientje »

Hé Gerardus,
Ik weet zeker dat ik het goed gedaan heb, maar één bosje groen met maar zeven draden, waarvan één draad zowel contact maakte op de stekker van de ABS-unit als op de 2 contacten van het relais.
Groetjes,
Roelof
Gerardus schreef:Hoi Roelof,

Even voor alle duidelijkheid. Heb je de goede "knoop te pakken" ivm de groene draden.
Als je de draden doormeet heb je dan wel de groene draad naar de stekker van de abs-unit gevonden? en de twee draden naar het relais?. Als je deze hebt vinden we die andere stekker ook echt wel.
Wellicht heb je wat foto's. Dokteren op afstand is moeilijk. Ik hoop dat Paul dit ook leest. Ik kan in mijn technische handleidingen ook niet ontdekken dat de bedrading anders loopt dat bij de 1100RT, dan nog moet het lukken lijkt me.
Waar woon je Roelof?

groet

gerard
BeeeMWee

Ongelezen bericht door BeeeMWee »

OK. Ik schrok al :shock: . Maar inderdaad, de modificatie was een makkie. Ik heb alleen de extra (in het voorbeeld de bruine) draad niet door blootleggen en dan verbinden of solderen met de blauw-groene draad verbonden, maar met een verbindingsklem. Deze had ik al eens eerder gebruikt, en het leek me erg makkelijk deze hiervoor weer te gebruiken. Resultaat is vooralsnog goed. Vandaag diverse malen moeten starten en geen enkele keer problemen, terwijl dit voorheen elke keer was.
Voor de duidelijkheid, verbindingsklem:
Afbeelding
2 draadjes zonder strippen erin stoppen, metalen plaatje helemaal indrukken en dan het klepje dicht klikken.

Groet,
Ramon
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

En die dingen wil je juist niet gebruiken :evil:

Dat is leuk om een trekhaak van een koekblik te bedraden, maar op een motorfiets hoort dit niet thuis :roll:

Groeten, Paul.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

BeeeMWee

Ongelezen bericht door BeeeMWee »

Hoi Paul,

En waarom zou dit niet moeten of wenselijk zijn? Ik heb deze methode ook al eens (op advies) gebruikt voor een hoogwaardige audio-installatie in een koekblik om een fikse speakerkabel te splitten.

Groet,
Ramon
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Die dingen snijden door de isolatie en de tiertjes van de bedrading en kunnen op den duur draadbreuk en/of corrosie in de bedrading veroorzaken.

Zeker op een motorfiets waar alles open ligt voor de weergoden wil je dit niet.

Beter is dan nog de draad doorknippen, solderen en beschermen met een krimpkous.

Nog beter is de draad terugzoeken tot in een stekker en daar een doorverbinding maken met een soldeerverbinding op de pen.

Groeten, Paul.
Henk

Ongelezen bericht door Henk »

Al een aantal jaren is het niet opkomen van de ABS een ergenis voor mij. Dus toen ik vorige week de ABS modificatie las op dit forum met de heldere uitleg dacht ik dat ga ik morgenochtend meteen doen. En dat heb ik ook gedaan omdat ik toch bezig was mijn koppelingsplaat te vervangen en mijn 1100RT om die reden nogal kaal was. Daarom was ik nog geen drie kwartier kwijt met het implementeren van de ABS-modificatie.
Sinds vorige week geen gezeur meer met het opkomen van de ABS.

Paul, ik ben je dankbaar.

met vriendelijke groet,
Henk
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

PaulRS schreef:Hoi.

Hier ben ik dan, de bedenker van dit moois.

De modificatie is niks anders dan de voeding van de ABS computer omleggen via het ontlastingrelais, ipv direct vanaf het contact.

Dit relais schakelt alle verbruikers af die niks met het starten van de motor te maken hebben tijdens het draaien van de startermotor.

Nu dus ook de ABS computer, tijdens het starten is deze spanningsloos en daarna weer volledig functioneel
De computer ziet een aan-uit-aan schakeling en geen spanningsval en zal gewoon zijn werk blijven doen.

Het maakt voor de computer niks uit of deze direct voeding krijgt, of via het relais.

In de loop der jaren zijn er al 40-50 R11xxxx modellen omgebouwd (zover ik weet) zonder enige problemen.

De enige valkuil die ik kan bedenken is als er een storing optreedt in het relais of zijn circuit, dan het je geen ABS, maar ook geen verlichting, toeter en remlicht ed.

Groeten, Paul.
Hallo, nou dat is niet helemaal waar. Het abs op onze 1100rt zal pas bij ingrijpen (erg) veel stroom vragen. Is de accu niet meer optimaal dan loop je de kans dat er niet voldoende spanning geleverd kan worden waardoor het abs niet kan ingrijpen. Dit merk je enkel en alleen bij het gebruiken van je abs! Daarom wil de bmwdealer ook de modificatie niet toepassen.

Er is overigens een (in mijn ogen) betere oplossing voor dit probleem en dat is een hawker odessey batterij. Deze leveren veel meer spanning en kunnen ook veel meer hebben. De keerzijde is dat deze ook veel duurder zijn. Ze gaan echter 10 jaar mee.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Ben ik niet met je eens.

Als de motor loopt, levert de generator de spanning voor alles wat er gevraagd wordt, met de accu als buffer.

Zakt de accuspanning onder de 14V, zal de generator dit bijvullen.

En mocht er dan toch ergens een storing optreden in het elektrische systeem, zal het ABS net zo reageren als een niet gemodde versie.
Het maakt dan ook niet uit hoe je het ABS aanstuurt, de bron is nog steeds dezelfde.

En een accu die 10 jaar meegaat, moet ik ook nog zien, het zou kunnen, maar is mij niet bekent.

Groeten, Paul.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Die problemen ken ik wel van de 1150/1200 met de bekrachtigde remmerij, bij een 1100 had ik daar nog niet van gehoord.

Dit is ook eigenlijk abnormaal gebruik van een veiligheidssysteem wat normaal aan kan spreken tijdens een noodstop, of als de weers/weg omstandigheden er naar zijn.

Willens en wetens bij elke remactie 'in het ABS vliegen' is niet iets wat een normale berijder doet, dus in het dagelijks gebruik geen probleem.

Eea neemt ook niet weg dat dit iets te maken heeft met de modificatie.

Groeten, Paul.
RuudRT

abs wil niet

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hallo,

Ruud is de naam en ben een tijdje uit de motorlarij geweest en heb nu weer na een aantal jaren weer een RT kunnen kopen, zij het met veel achterstallig onderhoud maar dat houd je in beweging om je motor eigen te maken.

ik reageer even ik dit onderwerp omdat ik al een tijdje bezig ben om de abs in werking te krijgen en tot op heden nog niet gelukt.

bij mij vorige RT was het zo dat ik wegreed en dan een getjilp en abs was in werking, bij deze nog steeds niet. :cry:

accu is vol, modificatie uitgevoerd maar geen inschakeling tijdens wegrijden en de lampen blijven ook om en om knipperen.

iemand suggesties voordat ik bij herr BMW moet aankloppen.

gr Ruud
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Om en om knipperen bij kontakt aan, of na het wegrijden?

Probeer eens de foutcode uit te lezen en de computer te resetten.

Lees meer hier; http://www.bmwgsclub.nl/abs-reset.html

Groeten, Pau.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi Paul,

het idee van de GS had ik al gelezen, moet alleen nog even een tester in elkaar knutselen of weet jij nog een ander idee om te testen.

en het knipperen is om en om zowel rijdend als op kontakt

greetz Ruud
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Uitlezen kan ook met een multimeter, liefst een analoge.

Of gewoon domweg de reset procedure uitvoeren, zorgen voor een goede massa en liever 15 sec die knop indrukken dan de voorgeschreven 10.

En soms wil dat niet in 1 keer, dan nogmaals.

Wil hij echt niet, dan uitlezen en repareren.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi Paul,

reset uitgevoerd, lampen bleven samen aan.

helaas geen resultaat probeer morgen even een tester in elkaar te bouwen

daarna weet ik misschien meer

gr Ruud
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Na de reset, kontakt uit en weer aan, nog om en om, of tegelijk knipperen?

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

reset conform GS, beide lampjes bliven constant branden met ingedrukte schakelaar.

alles weer normaal,

na het contact op aan lampjes om en om, rijden niet inschakelen.

gr Ruud
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi Paul,

zoals ik het nu zie branden de lampen om en om en zou beteken geen storing in het systeem, heb hem net weer gereset.

morgen probeer ik het met rijden misschien opgelost of niet.

tomorrow will tell,
:o
groeten Ruud
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Hoi, zo te beoordelen lukt het resetten in principe wel, maar krijg je meteen daarna weer de foutcode in het systeem. Mijn idee is dat het misschien aan een of beide wielsensoren ligt. (was ook bij mij het probleem) Mocht het toch aan de abs modulator liggen, dan heb ik er nog een voor je liggen. Gr Micha

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi Micha,

die gedachte had ik ook al, maar als het goed is kan ik morgen de evt fout uitlezen en dan weten we meer.

alvast bedankt voor de support heren.
:wink:
groeten Ruud
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Dat uitlezen van fouten heb ik ook niet altijd vertrouwen in ! !
Bij mij is de fout bij de dealer met professionele apparatuur uitgelezen. De abs modulator zou kapot zijn......
Uiteindelijk was alleen de voorwielsensor kapot. Vandaar dat ik een reserve modulator heb liggen.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
RuudRT schreef:Hoi Paul,

zoals ik het nu zie branden de lampen om en om en zou beteken geen storing in het systeem, heb hem net weer gereset.
Om en om is juist een storing, wat je wilt zien is tegelijk knipperen.

@motorpappa, dat zegt meer over de operator dan over het equipment :twisted:

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi Paul,

even resume, als je uitgaat van een gezonde situatie dan pak je de motor zet hem op kontakt dan knipperen de lampen beide? of om en om?

daarna starten blijven knipperen en als je dan wegrijd gaan ze toch binnen enkele meters uit?

ook na modificatie?

gr Ruud
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

De gezonde situatie is;

Motor op kontakt, 2 lampen tegelijk knipperen.
Na motorstart, 2 lampen tegelijk knipperen.
Na wegrijden (enkele meters) een mechanisch geluid vanuit de ABS unit (zoem-klik-klik) en beide lampen uit.

Voor of na mod niets anders.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

dan is er bij deze een fout geconstateerd alleen weet ik nog niet welke dus diagnostiseren en proberen te elimineren. :evil:

laat het weten,

gr Ruud
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hallo,

ik heb zojuist de test uitgevoerd met een tester, en wat blijkt er komen geen fouten uit voort toch blijven de lampen om en om knipperen.

mis ik nu iets of is deze fiets slimmer dan dat ik ben
:roll:
Ruud
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Heren,

geloof het of niet maar ik heb het voor elkaar, de lampen branden nu beide tegelijk, nu alleen nog rijden om te kijken of hij het blijft doen in de gezonde situatie.

heb na de test weer een keer gereset maar nu zo'n 35 sec vast gehouden en toen ja beide lampen knipperen.

weer een punt afgewerkt.

ook jullie alvast bedankt voor de reacties

gr Ruud
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hallo,

helaas is de pret van korte duur, de hele week geen storing en nu dan toch weer.

heb alles nagekeken en nu meet ik geen weerstand in de sesor aan de voorzijde dus deze heeft het kennelijk begeven.

iemand een idee wat zoiets kost of wellicht een adres.

groeten Ruud

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”