Problemen met BMW NAV V / NAV 5 - updating/bijhouden

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Problemen met BMW NAV V / NAV 5 - updating/bijhouden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In plaats van andere draadjes verder te gaan vervuilen, een nieuw draadje starten. ;)

Zoals al eerder aangegeven heb ik geconstateerd dat Garmin Express met de laatste "route-Kaartupdate 2015.1 NTU" wat problemen had veroorzaakt op mijn BMW NAV V/5;
Abusievelijk werden er een aantal spraak-bestanden, waaronder Nederlands :O , blijkbaar door Garmin Express gewist. :(
En dan krijg je geen spraak-aanwijzingen meer, afhankelijk welke taal (en soort, de zogenoemde TT3, oftewel het ook uitspreken van straatnamen e.d.) ingesteld staat. :(
(in mijn geval was dat Nederlands-Claire)
En dat verklaard ook het spraak-aanwijzingen probleem waar ik op het andere draadje melding van maakte.

Helaas ondersteund Garmin Express maar heel beperkt "twee-weg" communicatie;
Als je daarentegen Garmin Web Updater gebruikt, "leest" deze datgene wat reeds op jou Garmin als bestand aanwezig is, en kijkt bij Garmin zelf (via/op het internet) of er nog updates beschikbaar zijn (voor spraak, flitspalen, firmware, tijdszones, etc, etc) voor jou Garmin.
Als er bestanden missen of nieuwer zijn, zal Garmin Web Updater dat netjes aangeven en je de optie geven deze (al dan niet selectief) te installeren.
So far, so good.

Garmin Express daarentegen geeft *nooit* aan welke spraakbestanden eventueel missende zijn, je krijgt wel de optie spraakbestanden opnieuw te (her)installeren, al dan niet selectief.
Garmin Express geeft wel eventuele andere updates aan, naast de optionele toevoegingen zoals in Garmin Garage.

Nadat ik vanmiddag de Garmin Web Updater opgestart had, gaf deze inderdaad aan dat er 13 (!) spraakbestanden missende en/of nieuwer waren.
Deze geselecteerd en de updates laten uitvoeren.
Garmin Web Updater afgesloten.
BMW NAV 5 een minuutje later aangezet, gekoppeld aan de pc en wederom WebUpdater gestart.
En heel apart, Garmin Web Updater blijft maar aangeven dat 2 spraakbestanden (American English-Samantha TT3 & Swedish Alva TT3) als additionele updates beschikbaar blijven.
Ik heb die updates meerdere keren laten uitvoeren, maar Garmin Web Updater blijft er melding van maken dat ze geüpdate kunnen worden.
Als je de betreffende 2 bestanden daarentegen handmatig wist op de BMW NAV 5, geeft Garmin Web Updater dan aan dat er geen verdere upates beschikbaar zijn.
Bizar!
Inspector Gadget

Re: Problemen met BMW NAV V / NAV 5 - updating/bijhouden

En weer een nieuwe "uitdaging";

Toentertijd gaf Garmin op de website voor de Zumo 590 als optionele accessoires ook de Garmin GTM-35 aan.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/accesso ... 68325.html

Voor mijn werk is het soms noodzakelijk "private channel" verkeersinformatie door te krijgen, maar dat is verder niet van belang.
Echter, de Garmin GTM-35 is al enige tijd uit productie!
En werd de GTM-36 (en soms ook de GTM-70, verkeersinformatie via DAB) als alternatief aangegeven.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/accesso ... 00586.html
en
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/accesso ... 17573.html

Omdat ik mijn pappenheimers onderhand wel ken, heb ik "uiteraard" Garmin Support gevraagd of daadwerkelijk de Garmin GTM-36 ondersteund zou worden;
..GTM 36 is wel leverbaar en is compatibel met het toestel..
Vandaag, na 2 maanden wachten, eindelijk de Zumo 590 Auto-houder binnen gekregen.
Helaas blijkt de aansluiting op die Auto-houder geen mini-USB (wat de GTM-36 & GTM-70 zijn) maar een afwijkende (!) micro-USB aansluiting.

Poef, 69 euro (exclusief verzendkosten en extra antenne) weg omdat Garmin mij onjuist en onvolledig heeft geïnformeerd. :evil:

Prutsers zijn het!
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Retour sturen, geld terug krijgen; voor 20 euro lifetime smartlink gebruiken; (veel) betere data (gelijk aan DAB) voor minder geld.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Die Smart Traffic-optie heb ik al aangeschaft, omdat ik al zo heel lang moest wachten.
Goedkoper is maar relatief, je betaald ook nog voor het dataverkeer via je mobiele provider!
(En helaas is vandaag ook wederom aangetoond dat het mobiele netwerk in Nederland desondanks niet echt betrouwbaar is)
Daarnaast blijkt de informatie die uit die "premium traffic" lang niet altijd echt waardevol met zelfs hier-en-daar ..., laat ik dat maar even laten voor wat het is, er is al genoeg str.nt aan de knikker.
Dat appeltje schil ik wel op een later moment.

Helaas is de GTM-36 niet aangeschaft bij Garmin zelf omdat deze toen nog niet eens op hun eigen website voor kwam noch te koop was!
Vandaar dat ik ook de vraag eerst bij Garmin zelf, via hun eigen support, gesteld had.
Pas nadat ze hadden bevestigd dat de GTM-35 inderdaad niet langer verkrijgbaar was én dat de GTM-36 (ook) zou gaan werken op de Garmin Zumo 590, ben ik tot aanschaf over gegaan.
Niet wetende dat de auto-houder meer dan 2 maanden op zich zou laten wachten.

Overigens, via de developer-optie is ook te zien dat er helemaal geen mogelijkheid bestaat voor een externe verkeersontvanger, de software voorziet er niet eens in.

En dat maakt mij enorm woest, het gaat mij niet om het geld, maar om het principe.
Daarom noem ik oprecht, met mijn ervaringen, Garmin wat dat betreft prutsers.

(Hun website geeft vaak dode links, is lang niet altijd up-to-date of bevat zelfs misinformatie, hun support blijkt ook niet goed op de hoogte en hun software veroorzaakt ook nogal eens problemen. Want, met alle respect, maar het via het gebruik van Garmin Express veroorzaken dat spraakbestanden gewist worden, echt slechte zaak in mijn optiek).

Overigens, de DAB-optie (GTM-70) is, net als de GTM-35 & GTM-36 "life-time" gratis informatie, dus totdat het product niet langer ondersteund kan worden.
(in Garmin's geval, want die horror-stories zijn mij uit het buitenland van mijn collega's ook bekend, vaak als ze overschakelen naar een andere diensten-provider).

Nee, die 69 plus nog-wat euro's ben ik kwijt, ik kan niet na 2+ maanden bij die andere leverancier terug gaan omdat Garmin mij onjuist én onvolledig geïnformeerd heeft.

Zal mij benieuwen hoe Garmin Support gaat reageren, maar ik zal mijn hoop niet te hoog vestigen, ik ben al te veel teleurgesteld door & in Garmin wat dat betreft.
Inspector Gadget

Het heeft even moeten duren maar na een week heeft Garmin weldegelijk gereageerd;
Het spijt ons te horen dat hier sprake is geweest van enige verwarring.
M.i. een understatement, het was domweg foutieve informatie. Van de fabrikant, notabene! :(
U kunt het product naar ons terugsturen
Maar helaas niet bij Garmin zelf aangeschaft omdat ze toentertijd vooralsnog alleen de GTM-35 (die al nergens meer te verkrijgen was) aanboden via hun verkoopkanaal en de GTM-36 nergens te vinden was op hun website! :O

Afwachten hoe Garmin dit voor mij gaat oplossen, vandaag is weer een week voorbij na mijn laatste email, dus hopelijk kan ik weer een "reactie" verwachten. :(
Inspector Gadget

FF tussendoor;
De OnRoute motorkaart kán wel op de BMW Navigator V geplaatst worden én erop navigeren lukt ook, maar de navigatie-stemmen moet ik nog verder uitproberen, ik kreeg vooralsnog geen aanwijzingen. _001
Hans Vaessen

Vermoedelijk zijn beide kaarten tegelijk geselecteerd. Om te switchen tussen OMK en CN is het bij de 590 en nv5 noodzakelijk het toestel even helemaal uit te schakelen.

Dus: naar 'kaarten' - vinkje bij CN uit, bij OMK aan - powerknop 5 seconden ingedrukt => uitschakelen; daarna opnieuw opstarten. Alleen zó is alleen de OMK geselecteerd (en krijg je weer aanwijzingen...)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Dank je wel voor je reactie; _004
Dat had ik van tevoren al gecontroleerd, ingesteld en inderdaad het apparaat volledig (echt) uitgezet.
Alleen de OMK stond & staat geselecteerd, geen van de andere kaarten.

Maar ik ga het van de week nogmaals uitproberen;
Ik had een bestemming ingesteld maar doelbewust afgeweken van de route (lees: stukje snelweg gepakt, tussendoor, in den beginne), ik merkte toen wel een enkele aanwijzing, daarna nog een paar aanwijzingen die met "vertraging" (lees: alsof de NAV 5 zich in de queue verslikte) gegeven werden en daarna werd het helemaal stil.
Kort daarna kreeg ik de aanwijzing op de snelweg om rechtsaf te gaan, alleen stond daar een vangrail. :O :lol:
PS: Qua spraaktaal had ik de standaard NL dame ingesteld, degene die geen straatnamen uitspreekt. (geen TT3 dus)

Mijn test van van de week zal ik netjes de OMK geprojecteerde route (blijven) volgen.
Hans Vaessen

Inspector Gadget schreef:daarna nog een paar aanwijzingen die met "vertraging" (lees: alsof de NAV 5 zich in de queue verslikte)
Wat ik tot dusverre gezien/gelezen heb komt juist dat door dubbel actieve kaarten. Kan me allicht vergissen, maar let daar even extra goed op. Wat ook van invloed kàn zijn (maar hier vermoedelijk niet) is uitgeschakeld herberekenen.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Dank je wel!

Wat betreft dubbel actieve kaarten let ik altijd heel erg goed op, daar gebruik ik Garmin al heel lang voor om juist niet in die fout te trappen. En ik controleer dat ook altijd, soms inderdaad dubbelop, en inderdaad met het daadwerkelijk uit- en weer aanzetten.

"Herberekening Route" staat bij mij op automatisch. Altijd.
"Op Verzoek" vindt ik irritant omdat je vaak een bevestiging op het scherm moet aantikken (althans, bij mijn andere Garmin's in ieder geval wel), en "Uit" is mij iets te avontuurlijk. :lol:

Bij de "Te vermijden" staan de "U-bochten", "Verkeersinformatie", "Carpoolstroken" en "Onverharde wegen" geselecteerd, wat volgens mij de default instelling is.
Hans Vaessen

Klinkt als dat het allemaal in orde is. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de NL-stem niet goed geïnstalleerd is (maar dan moet je bij de CN ook geen aanwijzingen krijgen). Anders dan wat ik al riep is me niet bekend dat de OMK geen aanwijzingen zou geven...
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Dank je wel wederom voor de tips;
De NL stem lijkt mij op orden, ik kreeg netjes alle aanwijzingen op de terugreis, nadat ik de Garmin routekaart gekozen had.

Maar het kan ook een BMW Nav 5 probleem zijn, de WebUpdater blijft maar aangeven dat er nog steeds stem-updates beschikbaar zijn. Misschien moet ik het inderdaad in die hoek gaan zoeken, en is het een BMW Nav 5 probleem en geen OMK probleem.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 02 jul 2014, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Net Garmin WebUpdater gestart en deze geeft aan dat er een software-update beschikbaar is voor de BMW Nav 5;
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=5969

Ich bin gespannt! :lol:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”