Betrouwbaarheid benzinemeter
Moderator: RT_Patrick
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Betrouwbaarheid benzinemeter
Onderweg naar huis ging het waarschuwlampje van de benzinemeter aan; nog 70. km te rijden. Nog 30 km te rijden naar huis....makkie! Niet dus. Bijna bij huis, en met nog 40 km in de tank, pruttel pruttel pruttel....ho! Dan maar even naar huis gebeld, reserve-tankje gevuld en vullen maar.
Maar is het normaal dat de meter nog 40 km aangeeft, maar de werkelijkheid zo anders is?
Maar is het normaal dat de meter nog 40 km aangeeft, maar de werkelijkheid zo anders is?
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: Betrouwbaarheid benzinemeter
Oei ! Da's zeker balen ja . Ik zelf heb het nog nooit geprobeerd , als de lamp brand ga ik gelijk tanken en meestal wel eerder . Maar ik vraag me ook af of de verbruiksmeter wel klopt van de boordcomputer ? Ik rijdt meestal op het aantal kilometers en dan weet ik wanneer er getankt moet worden . Misschien is bij jou wel de tankvlotter niet goed afgesteld ? Weet niet hoe dit werkt in de 1200rt , maar ik ga ervan uit mbv een vlotter/stangoverbrenging op een variabele weerstand .
Feit is wel dat het vertrouwen weg is in je boordcomputer . Zet in je koffer een jerrycan met 5 ltr benzine en een trechter en ga een rijden en houdt dan je gegevens op je dashboard in de gaten als de lamp gaat branden en laat hem dan eens stilvallen (droogrijden) , 5 ltr erbij en bekijk dan weer de acceradius op je boordcomp.
Dan weet je in het vervolg hoe ver je kunt gaan....... Succes en laat maar iets weten .
Groet , Jeroen .
Feit is wel dat het vertrouwen weg is in je boordcomputer . Zet in je koffer een jerrycan met 5 ltr benzine en een trechter en ga een rijden en houdt dan je gegevens op je dashboard in de gaten als de lamp gaat branden en laat hem dan eens stilvallen (droogrijden) , 5 ltr erbij en bekijk dan weer de acceradius op je boordcomp.
Dan weet je in het vervolg hoe ver je kunt gaan....... Succes en laat maar iets weten .
Groet , Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- white
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Kan zijn dat het opnieuw gekalibreerd dient te worden, op een K is dt vrij simpel.
Voor een R ken ik de benodigde procedure en de pin bezetting van de diagnose stekker niet.
Maar daar kan iemand je vast mee helpen.
Voor een R ken ik de benodigde procedure en de pin bezetting van de diagnose stekker niet.
Maar daar kan iemand je vast mee helpen.
-
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik rijd hem regelmatig ook wel bijna leeg. Ben ook wel is onder de 40km actieradius geweest geloof ik. Als ik dan ga tanken dan gaat er meestal 21 a 22 liter in.
Volgens mij is het toch een 23 liter + 4 liter reserve = 27 liter tank?
Gaat het waarschuwingslampje branden als de 23 liter op is? En rijd je dan dus op je reserve liters?
Gaat het waarschuwingslampje branden als de 23 liter op is? En rijd je dan dus op je reserve liters?
- Wolfs RT
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Bij mij heeft hij twee maal "30km" aangegeven. Bij het tanken ging er ik meen iets van 24 liter in.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Ik herken dat, 1 september afgelopen jaar schreef ik al:
Ongeveer 500 km, je gele lampje gaat inderdaad branden.....
Maar afgelopen donderdag was ik bij Eindhoven en kon nog 30 Km vlgs de actieradius.
NEE dus, en daar stond ik dan op de A58, een keer een plofje en toen was het toch echt helemaal afgelopen.
Benzinestation Esso bij Best was nog dik 3 km, thuisfront maar ingeschakeld om de jerrycan van de grasmaaier te brengen.
De melding dat ik zonder benzine was stilgevallen stond eerder op Facebook als dat ik mijn jerrycan had, maar ja, ik was niet in de gelegenheid om daar echt over te zeuren.
Dus ben wat voorzichtig met de aangegeven actieradius, dat is mijn pijnlijke ervaring althans!
Easy Louis
Ongeveer 500 km, je gele lampje gaat inderdaad branden.....
Maar afgelopen donderdag was ik bij Eindhoven en kon nog 30 Km vlgs de actieradius.
NEE dus, en daar stond ik dan op de A58, een keer een plofje en toen was het toch echt helemaal afgelopen.
Benzinestation Esso bij Best was nog dik 3 km, thuisfront maar ingeschakeld om de jerrycan van de grasmaaier te brengen.
De melding dat ik zonder benzine was stilgevallen stond eerder op Facebook als dat ik mijn jerrycan had, maar ja, ik was niet in de gelegenheid om daar echt over te zeuren.
Dus ben wat voorzichtig met de aangegeven actieradius, dat is mijn pijnlijke ervaring althans!

Easy Louis
- Beamer63
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R Nine T Racer
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Volgens mijn instructieboekje:R1200rt2008 schreef:Ik rijd hem regelmatig ook wel bijna leeg. Ben ook wel is onder de 40km actieradius geweest geloof ik. Als ik dan ga tanken dan gaat er meestal 21 a 22 liter in.
Nuttige tankinhoud circa 25 liter
Lampje gaat branden bij bereiken reservehoeveelheid circa 4 liter
Dus in mijn beleving tankinhoud 25 liter waarvan 4 liter reserve.
Niet geheel onbelangrijk:
Bezinegebrek kan tot overslaande verbranding leiden :beschadiging katalysator, en tot onverwacht afslaan van de motor :ongevallen.
Het zal je maar gebeuren dat je optrekt en hij onverwacht afslaat, of net in een bocht onverwacht af slaat !
Dan moet je toch verrekte vlug worden om hem nog op te vangen!
Over de brandstofmeters van de BMW's en degene van de 1200RT in het bijzonder is al het nodige geschreven.
Tot augustus 2010 maakt de 1200RT (en 1200GS) gebruik van een zogenoemde meetstrip.
Die meetstrip werkt op basis van weerstand (& verwarming tot ca. 38 graden Celsius) die van tevoren, met die bewuste meetstrip dus, gekalibreerd is binnen de ZFE.
Het komt wel eens voor dat die kalibratie iets verloopt, en dat kan opnieuw gedaan worden door de BMW dealeRT of iemand met een GS911.
Ook kan je proberen, als het echt veel verschild met wat je ooit had/weet, de meetstrip te zappen;
viewtopic.php?f=45&t=8430
BMW geeft overigens zelf ook aan in de gebruikershandleiding;
Tot augustus 2010 maakt de 1200RT (en 1200GS) gebruik van een zogenoemde meetstrip.
Die meetstrip werkt op basis van weerstand (& verwarming tot ca. 38 graden Celsius) die van tevoren, met die bewuste meetstrip dus, gekalibreerd is binnen de ZFE.
Het komt wel eens voor dat die kalibratie iets verloopt, en dat kan opnieuw gedaan worden door de BMW dealeRT of iemand met een GS911.
Ook kan je proberen, als het echt veel verschild met wat je ooit had/weet, de meetstrip te zappen;
viewtopic.php?f=45&t=8430
BMW geeft overigens zelf ook aan in de gebruikershandleiding;
Het meest verstandige is je dagteller in de gaten te houden.De berekende resterende actieradius is slechts een globale waarde. Daarom adviseert BMW Motorrad om niet de aangegeven actieradius tot op de laatste kilometer te willen benutten.
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Inmiddels heeft de benzinemeter het helemaal begeven. Tot de eerstvolgende onderhoudsbeurt dus aantal gereden km's goed in de gaten houden.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Hopelijk is het slechts een kwestie van de kalibratie opnieuw laten doen.
- bertterp
- Type: R1150RT
- Bijz: BMW R1150RT
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Hallo,
Ik heb een R1150R, en heb eigenlijk het omgekeerde, met een volle tank volgens mij 24 liter af getankt en normaal gaan rijden, toeren om te kijken wat het benzineverbruik is.
Teller op 0 km gedraaid en genieten van de brullende boxer
.
Tot mijn verbazing ging het benzinelampje branden en op de teller stond 235 km gereden !@#$, dat zou 1 op 10 zijn.
Ik naar het tank station en constateerde dat er (gelukkig) maar 13 liter in ging pffffff :mrgreen:
Maaaar benzinemeter dus niet betrouwbaar?
Ik denk dat ik wederom even naar MSA moet of zijn er makkelijkere oplossingen?
Bert
Ik heb een R1150R, en heb eigenlijk het omgekeerde, met een volle tank volgens mij 24 liter af getankt en normaal gaan rijden, toeren om te kijken wat het benzineverbruik is.
Teller op 0 km gedraaid en genieten van de brullende boxer

Tot mijn verbazing ging het benzinelampje branden en op de teller stond 235 km gereden !@#$, dat zou 1 op 10 zijn.
Ik naar het tank station en constateerde dat er (gelukkig) maar 13 liter in ging pffffff :mrgreen:
Maaaar benzinemeter dus niet betrouwbaar?
Ik denk dat ik wederom even naar MSA moet of zijn er makkelijkere oplossingen?
Bert
Kreidler - Triumph 750 Bonneville - Yamaha XS650 - Honda VT1100 - Honda VT1100C2 - BMW R75 - BMW R850R - BMW R1150R - BMW R1150RT -BMW R75/7 -BMW R1150RT
Ik heb al eens 60 km gereden nadat de resterende afstand op 0 km stond.
Zo kan het dus ook!
Zo kan het dus ook!
- Guusvb
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: type 2014
- Woonplaats of omgeving: Venray
Op mijn (oude) RT van 2009 heb ik al 2 maal stil gestaan met een lege tank terwijl de meter aangaf nog 139 km te kunnen rijden. Eerste keer onder garantie vervangen. 2de keer moest ik hem zelf betalen (€ 200,-). Maar er was ook een productie stop vanwege problemen. Ik heb toen maar op de 2de dagteller gereden en geen nieuwe meer gekocht.
De meter schijnt niet gecalibreerd te kunnen worden.
De meter schijnt niet gecalibreerd te kunnen worden.
Tot bouwjaar augustus 2010 maakt elke R1200 gebruik van de meetstrip.
En die meetstrip moet altijd gekalibreerd worden bij de 1e montage (lees: als deze nieuw is).
Achteraf c.q. opnieuw kalibreren kan ook, maar dan dient de meetstrip verwijdert te worden uit de brandstoftank en kurkdroog gemaakt worden & zijn.
Wat enkele uren in beslag neemt, al met al.
En die meetstrip moet altijd gekalibreerd worden bij de 1e montage (lees: als deze nieuw is).
Achteraf c.q. opnieuw kalibreren kan ook, maar dan dient de meetstrip verwijdert te worden uit de brandstoftank en kurkdroog gemaakt worden & zijn.
Wat enkele uren in beslag neemt, al met al.
Mijn R1200ST geeft volgens mij een redelijk betrouwbare waarde aan. Als de waarschuwingslamp gaat branden geeft de tripmaster altijd 80 km actieradius aan. Dat klopt dus behoorlijk met 4 liter reserve en een verbruik van 1:20. De lamp gaat branden tussen de 350 en 370 km op de dagteller. Ik heb 'm nooit echt leeggereden (gelukkig), er gaat altijd (net) minder dan 20 liter in. Eén keertje zat ik net boven de 20 liter, maar toen stond er ook 425 km op de dagteller. Officieel gaat er 21 liter in mijn tank, maar na de 'tankvulopeningmodificatie' denk ik zeker 1,5 liter meer.
Ik heb hem onlangs echt tot op de laatste Kilometer leeggereden, natuurlijk niet vrijwillig maar vond helaas niet eerder een benzinepomp. Er ging ook goed 23 Liter in
Ik heb vastgesteld dat de resterende afstand (natuurlijk) sterk beinvloed word door je snelheid(logisch)
Op de duitse autbahnen will ik nog weleens erg hard rijden, met als gevolg dat de benzinemeter evenzo snel aangeeft dat hij weer wat lust
Maar dus verder heel tevreden met mijn benzinemeter (Ø5.2/100km)
Groet Jos

Ik heb vastgesteld dat de resterende afstand (natuurlijk) sterk beinvloed word door je snelheid(logisch)
Op de duitse autbahnen will ik nog weleens erg hard rijden, met als gevolg dat de benzinemeter evenzo snel aangeeft dat hij weer wat lust

Maar dus verder heel tevreden met mijn benzinemeter (Ø5.2/100km)
Groet Jos
Voor wat het waard is. Mijn
meter loopt redelijk snel terug. Als ik nog twee streepjes heb en ga tanken, kan er ongeveer 11 liter in. Een oranje lampje heb ik nog nooit gehad. Volgens mij is de lamp defect of ik ben een angsthaas en laat het niet zover komen. 

Haloo, Deze week stelde ik vast dat de benzinemeter 4 streepjes gaf op de display. Plots brand het oranje reserve benzinelampje ook al zijn er nog 4 streepje te zien!
Ik heb de motor enkele weken terug gekocht van iemand die beweerde dat hij 100% in orde stond én onderhouden. (stikker van deze motorzaak staat achteraan onder de nummerplaat) Inmiddels heb ik een nieuwe batterij gestoken, nieuwe starter is ook onderweg en die plaats ik vandaag of morgen, en nu de benzinemeter die flipt. Nu ja ook dat gaan we aanpakken he...Ik denk niet dat ik de benzinemeter zelf kan herstellen ?? je ziet maar als je een motor koopt van iemand dat er soms heel veel verborgen blijft, ook al ken je er iets van toch moet je sommige zaken afwachten.
De bak zat voor 75% volgetankt, wie gaat nu de bak nakijken of dat klopt als de benzinemeter op meer dan de helft staat. Al na 80 km brandde de benzine-reserve-lamp...75% vol ????? Gewoonweg die zaken melden was beter geweest...Ik heb zelf nog nooit een motor verkocht met ernstige verborgen gebreken. Je kan nooit alles te weet komen bij een testrit enz. Zelfde met de starter...twee dagen later 'klik, klik, klak, nada, niks meer... Nieuwe batterij aangekocht (was trouwens ook een nieuwe batterij) vertelde de man...Bull....staat datum op van april 2011 !! Nadien zelfde probleem met nieuwe batterij..'klik, klak, klik... Op starter tikken, startrelay afhalen en terugplaatsen enz.. en na een 10 tal minuten kreeg ik plots de verwachte rondzwaai en start van de motor, nadien nog geen problemen bij het starten gehad maar ik vertrouw het niet, andere starter gekocht dus. Hopelijk is benzinemeter het laatste verborgen probleem...
Ik heb de motor enkele weken terug gekocht van iemand die beweerde dat hij 100% in orde stond én onderhouden. (stikker van deze motorzaak staat achteraan onder de nummerplaat) Inmiddels heb ik een nieuwe batterij gestoken, nieuwe starter is ook onderweg en die plaats ik vandaag of morgen, en nu de benzinemeter die flipt. Nu ja ook dat gaan we aanpakken he...Ik denk niet dat ik de benzinemeter zelf kan herstellen ?? je ziet maar als je een motor koopt van iemand dat er soms heel veel verborgen blijft, ook al ken je er iets van toch moet je sommige zaken afwachten.
De bak zat voor 75% volgetankt, wie gaat nu de bak nakijken of dat klopt als de benzinemeter op meer dan de helft staat. Al na 80 km brandde de benzine-reserve-lamp...75% vol ????? Gewoonweg die zaken melden was beter geweest...Ik heb zelf nog nooit een motor verkocht met ernstige verborgen gebreken. Je kan nooit alles te weet komen bij een testrit enz. Zelfde met de starter...twee dagen later 'klik, klik, klak, nada, niks meer... Nieuwe batterij aangekocht (was trouwens ook een nieuwe batterij) vertelde de man...Bull....staat datum op van april 2011 !! Nadien zelfde probleem met nieuwe batterij..'klik, klak, klik... Op starter tikken, startrelay afhalen en terugplaatsen enz.. en na een 10 tal minuten kreeg ik plots de verwachte rondzwaai en start van de motor, nadien nog geen problemen bij het starten gehad maar ik vertrouw het niet, andere starter gekocht dus. Hopelijk is benzinemeter het laatste verborgen probleem...

Dit draadje gaat over de 1200RT brandstofmeter, but here goes;
Anders gewoon een keer een jerrycan van 20 liter (of zo) naast je (koude!) motor zetten en met een hevelslang ff wat liters eruit halen, heel voorzichtig.
En terwijl je brandstoftank niet al te vol meer is, zie je dagteller.
Bij de 11xxRT is het een vlottersysteem dus zie je na contact-aan, als het goed is, vrij snel dan het brandstof-lampje branden.
Het kán zijn dat het vlottermechanisme bij de laatste brandstoffilter iets verbogen is.
Of het kan zijn dat dat het meetgedeelte (is een potentiometer-type, dus weerstand meting, heb ik begrepen) vervuild of ingesleten is.
:lol:PaulJacobsnl schreef:.. Een oranje lampje heb ik nog nooit gehad. Volgens mij is de lamp defect of ik ben een angsthaas en laat het niet zover komen.
Anders gewoon een keer een jerrycan van 20 liter (of zo) naast je (koude!) motor zetten en met een hevelslang ff wat liters eruit halen, heel voorzichtig.
En terwijl je brandstoftank niet al te vol meer is, zie je dagteller.
Bij de 11xxRT is het een vlottersysteem dus zie je na contact-aan, als het goed is, vrij snel dan het brandstof-lampje branden.
Bij de 11xxRT zit het vlottermechanisme aan de brandstofpomp én brandstoffilter, en is dat vrij lastig uit de brandstoftank te halen.fb358727 schreef:..Deze week stelde ik vast dat de benzinemeter 4 streepjes gaf op de display. Plots brand het oranje reserve benzinelampje ook al zijn er nog 4 streepje te zien!
Het kán zijn dat het vlottermechanisme bij de laatste brandstoffilter iets verbogen is.
Of het kan zijn dat dat het meetgedeelte (is een potentiometer-type, dus weerstand meting, heb ik begrepen) vervuild of ingesleten is.
- Arjan W
- 2024
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Wat ik mij nog kan herinneren kon ik met mijnPaulJacobsnl schreef:Voor wat het waard is. Mijnmeter loopt redelijk snel terug. Als ik nog twee streepjes heb en ga tanken, kan er ongeveer 11 liter in. Een oranje lampje heb ik nog nooit gehad. Volgens mij is de lamp defect of ik ben een angsthaas en laat het niet zover komen.

De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 2101 Weergaves
-
Laatste bericht door wil51
-
- 2 Reacties