Benzinemeter R1150RT
Moderator: RT_Patrick
Benzinemeter R1150RT
De benzinemeter op mijn R1150RT uit 2003 heeft met een volle tank kuren. Na het voltanken staan de streepjes tot boven aan, er staat dan ongeveer 1 cm benzine in de vulpijp van de tank.
Wanneer ik de motor start en wegrijd is er binnen 100 mtr. al een streep minder te zien, er verdwijnen zelfs nog 1 of 2 streepjes. Dit alles binnen een afstand van 5 km streepjes komen wel weer terug maar de bovenste nooit.
Zijn er meer forumleden met dit "probleem"?
Groet Michael
Wanneer ik de motor start en wegrijd is er binnen 100 mtr. al een streep minder te zien, er verdwijnen zelfs nog 1 of 2 streepjes. Dit alles binnen een afstand van 5 km streepjes komen wel weer terug maar de bovenste nooit.
Zijn er meer forumleden met dit "probleem"?
Groet Michael
-
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Re: Benzinemeter R1150RT
Zoek eens in dit forum op tanklint. Hier is meer over geschreven.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
R1150RT heeft geen tanklint.......gelukkig maar!
gr v Ciske
gr v Ciske
De 11xxRT heeft inderdaad geen tanklint, maar een vlotter. Gelukkig!
Alleen kan je niet zoveel doen aan instellingen van de vlotter, anders dan zien, bij een volgende onderhoudsbeurt waar tevens ook de brandstoffilter vervangen moet worden, of de vlotter beschadigt is. Of eventueel de vlotter-arm verbogen is.
Nadeel van het systeem is dat brandstofpomp, vlotter en brandstoffilter zo'n beetje aan elkaar zitten, en het loshalen uit de (lege!) tank nogal nauw luistert.
Advies: gebruik je dagteller.
Hou 300 ~ 350 km aan en je zit dan "safe".
Alleen kan je niet zoveel doen aan instellingen van de vlotter, anders dan zien, bij een volgende onderhoudsbeurt waar tevens ook de brandstoffilter vervangen moet worden, of de vlotter beschadigt is. Of eventueel de vlotter-arm verbogen is.
Nadeel van het systeem is dat brandstofpomp, vlotter en brandstoffilter zo'n beetje aan elkaar zitten, en het loshalen uit de (lege!) tank nogal nauw luistert.
Advies: gebruik je dagteller.
Hou 300 ~ 350 km aan en je zit dan "safe".
Dank voor de reacties. Maar als er iets met de vlotter zou zijn dan heb je dat toch over de hele tankinhoud. Ik bedoel het is alleen de eerste 25 à 30 km.
Is er trouwens een manier om het benzinelampje bij contact aanzetten even te laten branden, mijn vorige motor had dit wel. Nou weet ik wel dat het lampje ook kapot kan gaan na dat hij even als controle aan is gegaan. Ik vond dit erg prettig.
Is er trouwens een manier om het benzinelampje bij contact aanzetten even te laten branden, mijn vorige motor had dit wel. Nou weet ik wel dat het lampje ook kapot kan gaan na dat hij even als controle aan is gegaan. Ik vond dit erg prettig.
Laatst gewijzigd door Mike73 op 11 dec 2015, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet noodzakelijkerwijs, het is een vlottersysteem op basis van weerstand, geen BCD-schakelaar.
Die weerstand, zijnde een potmeter a la volume-regelaar van een versterker, kan ingesleten zijn, vies/vervuild zijn of het (vrij dunne) stangetje van de vlotter of de vlotter zelf is iets verbogen.
Het is een mechanisch systeem die met veel moeite uit de brandstoftank gevrot moet worden als het brandstoffilter vervangen moet worden.
En daarbij is het heel gemakkelijk om de boel te verbuigen en/of te beschadigen.
Nee, je kunt geen licht-controle doen of instellen, je merkt dat het lampje defect is wanneer je motor stilvalt omdat de brandstof op is.

Die weerstand, zijnde een potmeter a la volume-regelaar van een versterker, kan ingesleten zijn, vies/vervuild zijn of het (vrij dunne) stangetje van de vlotter of de vlotter zelf is iets verbogen.
Het is een mechanisch systeem die met veel moeite uit de brandstoftank gevrot moet worden als het brandstoffilter vervangen moet worden.
En daarbij is het heel gemakkelijk om de boel te verbuigen en/of te beschadigen.
Nee, je kunt geen licht-controle doen of instellen, je merkt dat het lampje defect is wanneer je motor stilvalt omdat de brandstof op is.

- sacuL
- Type: R1150RT
- Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Dag mike,
zou het niet zo kunnen zijn dat als je getankt hebt er een luchtbel in de vulopening is blijven zitten
als ge getankt hebt even licht schudden met de motor en de luchtbel komt omhoog
vaak kan je er dan nog wat bij tanken.
Bij het achterblijven van de luchtbel en het sluiten van de dop traceert de meter vol waarna door de eerste meters rijden de
bel ophoog komt en ontsnapt hierdoor zakt de meter een streepje.
probeer maar eens dat kost niets
sacuL.
zou het niet zo kunnen zijn dat als je getankt hebt er een luchtbel in de vulopening is blijven zitten

als ge getankt hebt even licht schudden met de motor en de luchtbel komt omhoog
vaak kan je er dan nog wat bij tanken.
Bij het achterblijven van de luchtbel en het sluiten van de dop traceert de meter vol waarna door de eerste meters rijden de
bel ophoog komt en ontsnapt hierdoor zakt de meter een streepje.
probeer maar eens dat kost niets

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Hoi SacuL,
Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd wel op het voorwiel gekanteld, mijn RT hangt nml altijd op het achterwiel als ze op de middenbok staat. Ik tank altijd met de motor op de middenbok.
Groet Michael
Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd wel op het voorwiel gekanteld, mijn RT hangt nml altijd op het achterwiel als ze op de middenbok staat. Ik tank altijd met de motor op de middenbok.
Groet Michael
Ergens op het forum staat een berichtje over het modificeren van de vulopening. Hierdoor kun je de tank gemakkelijker voltanken, en er gaat ongeveer 1 liter meer in, luchtbel verdwijnt daardoor.
Nadeel, als je in de zomer voltankt en de motor daarna meteen parkeert, loopt de tank via de overloopslangetjes over, na 20 km rijden gebeurt dat niet meer. In de winter heb je daar geen last van.
Groet, Aad
Nadeel, als je in de zomer voltankt en de motor daarna meteen parkeert, loopt de tank via de overloopslangetjes over, na 20 km rijden gebeurt dat niet meer. In de winter heb je daar geen last van.
Groet, Aad
- sacuL
- Type: R1150RT
- Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Succes ermee en als je tankt op de motor blijven zitten geen middenbok en bij bijna vol even heen en weer schudden

SacuL

"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
De gemiddelde pompstationmedewerker wordt er altijd een beetje nerveus van, als je op de BrommeRT blijft zitten tijdens het tanken. En ook voor je eigen veiligheid is het niet echt een briljant idee. Als er iets in de fik vliegt zit je er gelijk midden in en kun je geen kant meer op.sacuL schreef:Dag Mike,
Succes ermee en als je tankt op de motor blijven zitten geen middenbok en bij bijna vol even heen en weer schudden![]()
SacuL
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Hoi Bert,
Nu tank ik eigenlijk altijd bij de Tango en daar worden ze niet zo snel zenuwachtig als je op je RT blijft zitten.
Maar ik vindt het niet handig om op de motor te blijven zitten je kan er dan toch niet zo lekker bij of ik heb hele korte armen :lol:
Ga toch maar is op zoek naar die modificatie van de vulpijp denk ik.
Michael
Nu tank ik eigenlijk altijd bij de Tango en daar worden ze niet zo snel zenuwachtig als je op je RT blijft zitten.

Maar ik vindt het niet handig om op de motor te blijven zitten je kan er dan toch niet zo lekker bij of ik heb hele korte armen :lol:
Ga toch maar is op zoek naar die modificatie van de vulpijp denk ik.
Michael
Op de 11xxRT series is deze de link naar de bars op de dashbord RID en niet de vlotter bij de pomp
die is nml voor de reserve lamp.
Advies is niets in de tank modificeren.
die is nml voor de reserve lamp.
Advies is niets in de tank modificeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1462 Weergaves
-
Laatste bericht door R1200RT-LE
-
- 4 Reacties