betrouwbaarheid en merkentrouw
Moderator: RT_Patrick
-
betrouwbaarheid en merkentrouw
Bron ANWB Motor nieuwsbrief
Met onderzoeken moet je voorzichtig zijn. Vooral als je de context niet kent. Maar laten we er van uitgaan dat de Amerikaanse Consumer Reports National Research Center net zo accuraat en betrouwbaar is als onze Consumentenbond.
Een onlangs uitgevoerd onderzoek van de Amerikaanse Consumer Reports National Research Center concludeert dat eigenaren van een BMW of Harley-Davidson meer problemen met hun motor hebben dan eigenaren van een Honda, Kawasaki of Yamaha.
Het onderzoek, dat in de april uitgave van het blad Consumer Reports zal verschijnen, zegt dat een op de drie BMW rijders een groot probleem ondervonden aan hun motor in de afgelopen vier jaar. Harley-rijders doen het iets beter, daarvan ondervindt een op de vier in de afgelopen vier jaar een groot probleem. Berijders van een Yamaha, Honda of Kawasaki scoren een op tien! Da’s een groot contrast
Betrouwheid niet het belangrijkst
Wat zeggen deze cijfers eigenlijk? Dat betrouwbaarheid slechts een van de onderdelen is in de beslissing welke motor te kopen. Die mening is Rik Paul van Consumer Reports toegedaan. ‘Betrouwbaarheid is een belangrijke factor, maar vooral uitstraling ontwerp en ronkende blokken raken motorrijders in het hart.’
Een andere factor zijn het gewicht van de problemen waarmee de motorrijders werden geconfronteerd. Het onderzoek leert dat 75% zegt dat de reparatie niet duur was en vaak minder dan €155 kostten. Het meest voorkomende defect betreft niet-mechanische problemen. 21% rapporteert defecten aan licht, instrumentarium, knoppen en radio’s (!) Serieuze problemen aan de remmen was goed voor 20% van de meldingen, terwijl defecten aan elektronische systemen en het brandstofsysteem goed waren voor respectievelijk 16 en 15%.
Bron: motorcycle.com
.
Met onderzoeken moet je voorzichtig zijn. Vooral als je de context niet kent. Maar laten we er van uitgaan dat de Amerikaanse Consumer Reports National Research Center net zo accuraat en betrouwbaar is als onze Consumentenbond.
Een onlangs uitgevoerd onderzoek van de Amerikaanse Consumer Reports National Research Center concludeert dat eigenaren van een BMW of Harley-Davidson meer problemen met hun motor hebben dan eigenaren van een Honda, Kawasaki of Yamaha.
Het onderzoek, dat in de april uitgave van het blad Consumer Reports zal verschijnen, zegt dat een op de drie BMW rijders een groot probleem ondervonden aan hun motor in de afgelopen vier jaar. Harley-rijders doen het iets beter, daarvan ondervindt een op de vier in de afgelopen vier jaar een groot probleem. Berijders van een Yamaha, Honda of Kawasaki scoren een op tien! Da’s een groot contrast
Betrouwheid niet het belangrijkst
Wat zeggen deze cijfers eigenlijk? Dat betrouwbaarheid slechts een van de onderdelen is in de beslissing welke motor te kopen. Die mening is Rik Paul van Consumer Reports toegedaan. ‘Betrouwbaarheid is een belangrijke factor, maar vooral uitstraling ontwerp en ronkende blokken raken motorrijders in het hart.’
Een andere factor zijn het gewicht van de problemen waarmee de motorrijders werden geconfronteerd. Het onderzoek leert dat 75% zegt dat de reparatie niet duur was en vaak minder dan €155 kostten. Het meest voorkomende defect betreft niet-mechanische problemen. 21% rapporteert defecten aan licht, instrumentarium, knoppen en radio’s (!) Serieuze problemen aan de remmen was goed voor 20% van de meldingen, terwijl defecten aan elektronische systemen en het brandstofsysteem goed waren voor respectievelijk 16 en 15%.
Bron: motorcycle.com
.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: betrouwbaarheid en merkentrouw
Ik heb nooit zoveel met die cijfers en ik ben ook niet echt merkentrouw. Betrouwbaarheid is voor mij belangrijk en ik heb een hekel aan dingen die zomaar ineens zonder waarschuwing helemaal kapot zijn. Een onderzoek staatof valt met het goed maken van de vragenlijsten en goed invullen van de antwoorden. Helaas gaat het daar nogal eens fout volgens mij. En het vertalen van die antwoorden naar iets wat klopt lijkt me vaak ook moeilijk. Maar ja ik zit er niet mee ik koop gewoon wat ik op dat moment geschikt vind.
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Hoe scoren Honda"s??????????
Wat vindt je van 83 km met een nieuwe motor en toen motorblok vastgelopen, stuk.
_002 _003
Oplossing een nieuw motorblok.
Ik zat zeker niet tussen de vragenlijst?
Wat vindt je van 83 km met een nieuwe motor en toen motorblok vastgelopen, stuk.

Oplossing een nieuw motorblok.
Ik zat zeker niet tussen de vragenlijst?
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
De stelregel is dat als ergens wielen onder zitten en een aansprekend merkplaatje aanwezig is, de ratio veelal een ondergeschikte rol begint te spelen. In feite begint dat letterlijk al met de kinderwagen. Als bewust kinderloze heb ik nooit begrepen dat iemand, die toch over het algemeen bij zijn/haar volle verstand lijkt te verkeren, meer dan 1000 Euro uitgeeft aan een kinderwagen. Toch vraagt de firma Bugaboo schaamteloos dit soort bedragen voor zulke post-natale transportoplossingen. Waarom? Simpel: je hoort ergens bij en dat maakt dus deel uit van je persoonlijkheid en datgene wat je op straat over jezelf wil communiceren. En dat wordt dus automatisch ook gestuurd door de sociale context waarin je jezelf bevindt. Mooi voorbeeld: Een maat van me kocht een tijdje terug een gigantische Dodge pick-up 5,7 liter V8 (
). Inmiddels zijn twee vrienden van hem én zijn buurman ook in het twijfelachtige bezit van zo'n monster... Laten we wel wezen: geen van vieren heeft ook maar enig moment rationeel de voors en tegens van de betreffende aanschaf tegen elkaar afgewogen. Blijkbaar vonden ze het allemaal de investering waard om te communiceren dat ze meer vermogen (zowel onder het gaspedaal als op de bank) hebben dan oog voor verfijning en smaak... Persoonlijke keuzes.
En ik denk dat het (tijdelijk) uitschakelen van ratio ook op het geciteerde onderzoek van toepassing is. Als je louter economische overwegingen volgt, koop je mijns inziens inderdaad geen Harley of BMW, dan koop je inderdaad een pretloos ander merk met zuinige aandrijfbronnen. Maar als je, zoals de meesten hier, verslaafd bent aan de brute kracht en de wat rommelige loop van de 2-cilinder boxer, tja, dan puzzel je net zolang totdat je (bijvoorbeeld) de KFR ook hebt overwonnen.
En het bewijs voor mijn stelling put ik ondermeer uit de, op dit forum geuite, reacties op de nieuwe Triumph, die, ondanks dat zij zeer op de BMW R1200RT lijkt, hier weinig waardering heeft mogen oogsten.... Ik bedoel maar...
Bert M

En ik denk dat het (tijdelijk) uitschakelen van ratio ook op het geciteerde onderzoek van toepassing is. Als je louter economische overwegingen volgt, koop je mijns inziens inderdaad geen Harley of BMW, dan koop je inderdaad een pretloos ander merk met zuinige aandrijfbronnen. Maar als je, zoals de meesten hier, verslaafd bent aan de brute kracht en de wat rommelige loop van de 2-cilinder boxer, tja, dan puzzel je net zolang totdat je (bijvoorbeeld) de KFR ook hebt overwonnen.
En het bewijs voor mijn stelling put ik ondermeer uit de, op dit forum geuite, reacties op de nieuwe Triumph, die, ondanks dat zij zeer op de BMW R1200RT lijkt, hier weinig waardering heeft mogen oogsten.... Ik bedoel maar...

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- JoJothefirst
- 2024
- Type: R1200RT
- Bijz: zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Ik heb ook niet echt veel met deze statistische gegevens, moet ik zeggen... alhoewel ik toch altijd graag even mag meerekenen. 1 op de 3 heeft een groot probleem ervaren, dat vaak niet meer dan €155,- kostte, en het meest een niet mechanisch defect betrof
En die defecten (niet mechanisch) kunnen volgens mij niet meer dan 28% geweest zijn.... kortom: zo'n kort uittreksel zegt mij weinig, heel weinig
JoJo

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Ach, al eens een Yamaha/Honda/Kawasaki tegengekomen van vóór 1950? Of eentje met méér dan 150.000 km? Ik bedoel maar.. 

- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Tja olieverbruik.
Japanners gaan meestal olie verbruiken als ze veel km's hebben gelopen.
BMW gaan meestal minder olie verbruiken als ze veel km's hebben gelopen.
Ooit een oude japanse auto gezien dan?
Wel een bmw.
Oorzaak?
Japanners gebruikte in het begin een andere kwaliteit metaal dan de duitsers.
Japanners gaan meestal olie verbruiken als ze veel km's hebben gelopen.
BMW gaan meestal minder olie verbruiken als ze veel km's hebben gelopen.
Ooit een oude japanse auto gezien dan?
Wel een bmw.
Oorzaak?
Japanners gebruikte in het begin een andere kwaliteit metaal dan de duitsers.
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Cijfers zeggen mij niet veel, maar zelf heb ik 2x Honda, 1x Ducati, 1x HD en 2x BMW in mijn bezit gehad en uit mijn onderzoek blijkt dat Honda kwa betrouwbaarheid bovenaan staat, want de Honda's hebben mij nooit in de steek gelaten en al de andere motoren wat ik had wel. Maar het ging over betrouwbaarheid en niet over wat je graag rijdt en dat is natuurlijk een ander paar mouwen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Nieuwe Yamaha gekocht en op weg van de dealer naar huis hield hij er al mee op na 10 km. Storing in de elektriciteit. 2 x een tweedehands BMW ( K75RT en de huidige R850RT) en alleen een kapotte accu bij beide BMW's. Eerste keer geholpen door de ANWB omdat ik onderweg niet meer kon starten. En bij de K75RT kon de monteur bij de accu komen. De tweede keer gelukkig thuis en verholpen door Beemerrichard. Als dat onderweg was gebeurd denk ik niet dat de ANWB een kuip gaat verwijderen om bij een accu te kunnen komen.
Ik ben niet erg merkentrouw. De betrouwbaarheid van de garage speelt ook mee voor mij. Voor auto's rij ik nu al jaren met een Kia omdat de garage super is met de service en aandacht voor de klant. En vorige week heeft de KIa Sportage een award gekregen voor de auto met de minste technische mankementen. Toevallig net het type waar ik mee rijd.
Ik ben niet erg merkentrouw. De betrouwbaarheid van de garage speelt ook mee voor mij. Voor auto's rij ik nu al jaren met een Kia omdat de garage super is met de service en aandacht voor de klant. En vorige week heeft de KIa Sportage een award gekregen voor de auto met de minste technische mankementen. Toevallig net het type waar ik mee rijd.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 19 Reacties
- 9085 Weergaves
-
Laatste bericht door Arjan W