remblokken vervangen

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
R1200rt2008
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

remblokken vervangen

Ongelezen bericht door R1200rt2008 »

Ik wil graag mijn remblokken zelf vervangen. Nu heb ik de remklauw al bekeken en in mijn ogen is het niets meer dan alleen de borgpen losmaken(waar ook dat veertje op zit) en daarna die grote bladveer(noem je dat zo?) weghalen en dan kunnen de remblokken er toch gewoon uit geschoven worden?

Je nieuwe remblokken zijn dan wat dikker natuurlijk dus dan moet je volgens mij de remcilinders een stukje terug de klauw induwen en dan kunnen de nieuwe blokken erin.

Klopt ze volgorde of is het veel moeilijker dan ik denk? Ik heb aan de 1200 nog niet zoveel zelf gedaan dus het is voor mij een beetje alles uitzoeken. Via dit forum al veel voor elkaar gekregen maar ik kon dit niet vinden.

Daarnaast de test gelezen via hier over de remblokken. Denk dat ik de Brembo of de Lucas remblokken ga nemen. Zijn er al mensen die deze hebben gemonteerd en inderdaad een enorme verbetering hebben gemerkt?

Alvast bedankt weer!
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: remblokken vervangen

Ongelezen bericht door Bert M »

Hmm, het feit dat je jezelf afvraagt of de door jou aangehaalde werkwijze correct is, doet mij je adviseren om werk aan de remmen dus niet zelf te gaan doen. Het is immers het belangrijkste onderdeel in de veiligheidsketen van jouw motor. Daar moet je geen risico's mee nemen cq experimenteren.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik sluit me even aan bij Bert, absoluut geen risico nemen met je remmerij, maar van de andere kant denk ik ook, als je een beetje handig bent, en in het bezit van een onderhoudsboek van Haynes ofzo, is het heel goed mogelijk om dit veilig zelf uit te voeren.
De procedure voor de 1100/1150 staat heel duidelijk omschreven, ik ga er van uit dat dit voor de 1200 niet anders zal zijn.

Groet, Aad
R1200rt2008

Als je iets nog nooit gedaan hebt kan het geen kwaad om te checken of je het goed hebt vind ik.

Werken aan de remmen ben ik het deels mee eens dat je als je niet weet wat je aan het doen bent dat je er niet aan moet beginnen. Maar ik ben redelijk handig dus het vervangen van remblokken moet wel lukken schat ik.
Ronald

Ongelezen bericht door Ronald »

Het is verstandig om eerst de remzuigers goed schoon te maken, voordat je deze terug duwt !!!!
Anders heb je kans dat je de seals beschadigd, met alle kosten van dien (zijn niet goedkoop)
R1200rt2008

Ronald schreef:Het is verstandig om eerst de remzuigers goed schoon te maken, voordat je deze terug duwt !!!!
Anders heb je kans dat je de seals beschadigd, met alle kosten van dien (zijn niet goedkoop)
Goeie tip! ga ik aan denken.
1-handed
Bijz: www.1-handed.com
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

Remblokken voor zelf vervangen ( origineel Brembo )
Lukt zelfs met 1 hand _004 :mrgreen:
Stelt echt niets voor
Ruud Woudstra
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Woonplaats of omgeving: Zwolle

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Het is juist leuk om zelf zaken aan je motor te vervangen dan wel te onderhouden. Ook als het de eerste keer eens, er staan genoeg filmpjes op youtube die je laten zien hoe het werkt Big RT Smile .

Dus eerst inlezen en kijken en dan aan de slag. Ik heb op mijn vorige BMW W1200LT ook de kleppen zelf gesteld, lezen en kijken en dan kom je er zeker wel uit. En anders is er voor vragen dit forum -top- -top-

Mvgrt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

R1200rt2008 schreef:Ik wil graag mijn remblokken zelf vervangen. ..........................
En, hoe is het gegaan? Beetje stil aan de kant van de vraagsteller.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”