Remblokken
Moderator: RT_Patrick
- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Remblokken
Laatst reed ik met mijn R100RT van werk naar huis. Toen ik thuis kwam, zag ik dat de achtervelg nogal vies was. Toen ik mijn vinger eroverheen haalde, voelde ik dat de velg erg kleefde. Er zat een kleverige substantie over de hele velg aan de rechterzijde. Dit was zelf zo erg dat het de verflaag van de velg aantaste. Ik zag dunne spoortjes verf over de band heenlopen. Ik vermoed ergens een lekkage van iets, maar ik kan echt nergens iets ontdekken. Alle vloeistofniveaus zijn nog op peil. Wel heb ik, al langere tijd geleden, de velg ingespoten met een siliconenspray om aanhechten van remstof te verminderen. Wat kan dit zijn? Ik krijg die kleverige substantie met gebruikmaking van degreaser en met hogedrukreiniger nauwelijks weg.
Verder zit er nu 73000 km op de motor en denk ik dat de blokken aan vervanging toe zijn. Ik vind dat ie niet optimaal meer remt. Ik moet flink de rem inknijpen om goed tot stilstand te komen. Daarbij moet ik zelfs regelmatig mijn achterrem intrappen.
Ik heb nieuwe blokken besteld en die ga ik zelf monteren.
Iemand nog tips?
Verder zit er nu 73000 km op de motor en denk ik dat de blokken aan vervanging toe zijn. Ik vind dat ie niet optimaal meer remt. Ik moet flink de rem inknijpen om goed tot stilstand te komen. Daarbij moet ik zelfs regelmatig mijn achterrem intrappen.
Ik heb nieuwe blokken besteld en die ga ik zelf monteren.
Iemand nog tips?
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Re: Remblokken
Bekijk de remklauw en slang eens goed zou ik zeggen. Ik verwacht remvloeistof en dit tast je lak snel aan. Cardanolie kleeft wel meer denk ik maar volgens mij tast dat verf niet zo snel aan. Je heb niet veel vloeistof nodig om een dun laagje op je velg te krijgen.
Dus voor de veiligheid en je lak is het belangrijk dat het snel opgelost word. Als het een lekkende keerring is dan ook zo snel mogelijk laten vernieuwen. Met sliconenspray blijft er nog meer vuil aan je velg hangen dus beter wat vaker wassen om het remmenstof te verwijderen
Ton
Dus voor de veiligheid en je lak is het belangrijk dat het snel opgelost word. Als het een lekkende keerring is dan ook zo snel mogelijk laten vernieuwen. Met sliconenspray blijft er nog meer vuil aan je velg hangen dus beter wat vaker wassen om het remmenstof te verwijderen
Ton
- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Re: Remblokken
De slang is absoluut niet lek. De remklauw kan ik gemonteerd niet goed bekijken. Normaliter kleeft remvloeistof niet. Ik ga eens goed kijken als ik mijn blokken ga vervangen!Ton1959 schreef:Bekijk de remklauw en slang eens goed zou ik zeggen. Ik verwacht remvloeistof en dit tast je lak snel aan. Cardanolie kleeft wel meer denk ik maar volgens mij tast dat verf niet zo snel aan. Je heb niet veel vloeistof nodig om een dun laagje op je velg te krijgen.
Dus voor de veiligheid en je lak is het belangrijk dat het snel opgelost word. Als het een lekkende keerring is dan ook zo snel mogelijk laten vernieuwen. Met sliconenspray blijft er nog meer vuil aan je velg hangen dus beter wat vaker wassen om het remmenstof te verwijderen
Ton
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Re: Remblokken
Siliconenspray kleeft ook volgens mij. Maar ja dat lost weer geen lak op. En kijk ook even naar de hoofdremcilinder achter . Waar de stift in de cilinder gaat.
Ton
Ton

- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Re: Remblokken
Vandaag toch nog eens goed gekeken. Het laatste stuk voor ik thuis was eens goed de achterrem gebruikt. Bleek op een gegeven moment dat ik 0 remvertraging had op de achterrem. Ik zag een klein druppeltje olie langs de remslang lopen. Die moet ergens vanaf het potje met vloeistof gekomen zijn. Vervolgens het potje even bekeken en *&^%#@ _003, die bleek gewoon LEEG. De motor heeft twee maanden geleden nog een beurt gehad. Daarna toch maar even het potje gevuld en een aantal keren op de voetrem getrapt. Bleef sponsen. Toen de ontluchtingsnippel opengedraaid en er komt gewoon remvloeistof uit. Ik heb echter nog steeds GEEN achterrem. Heb ik niet goed ontlucht? Of is de hoofdremcilinder naar de knoppen?
Ook gelijk maar even naar het remvloeistofniveau van de voorrem gekeken en *&^%$#^ _003. Daar bleek nog net de bodem gevuld met vloeistof....... Die ook maar gelijk even bijgevuld.
Iemand nog een goede tip of suggestie?
Ook gelijk maar even naar het remvloeistofniveau van de voorrem gekeken en *&^%$#^ _003. Daar bleek nog net de bodem gevuld met vloeistof....... Die ook maar gelijk even bijgevuld.
Iemand nog een goede tip of suggestie?
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Re: Remblokken
Volgens mij heb je niet ontlucht. Maar volgens mij heb je toch een lekkage achter. Om te ontluchten zorg je eerst dat er voldoende remvloeistof in het reservoir zit. Ik zou overiges eerst kijken waar de vloeistof verdwijnt. Bijvullen bij iets wat constant lekt is geen goed idee.
Als je niet weet wat je doet met ontluchten dan kan je het misschien beter laten doen. Op dit moment zit er waarschijnlijk een grote luchtbel in je remslang en daarom voelt het net een spons.
Ton
Als je niet weet wat je doet met ontluchten dan kan je het misschien beter laten doen. Op dit moment zit er waarschijnlijk een grote luchtbel in je remslang en daarom voelt het net een spons.
Ton
- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Re: Remblokken
Ik had vanavond niet veel tijd. Ik moet vrijdag even heel de procedure doorlopen en een slangetje kopen om aan het ontluchtingsventiel te doen. Anders lekt die troep overal overheen. Ik zal eerst even goed ontluchten, ook onder de tank en dan moet het toch goed komen schat ik zo in. Is de tank demonteren lastig. Eerst de kuipdelen eraf, dat heb ik al eens gedaan, maar de tank heb ik nog nooit gedemonteerd.
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Re: Remblokken
Als er een lek zit heeft ontluchten weinig zin. Je lak zal snel verdwijnen met je lekkage verwacht ik zo.
Mvg Ton
Mvg Ton
- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Re: Remblokken
Het euvel is gevonden. Bij het ontluchten bleek dat er langzaam bij het opbouwen van druk olie lekt uit de remleiding, vlakbij de remklauw. Dat verklaart dus de remolie op de velg. Ik moet dus een nieuwe remleiding achter zien te versieren, maar welke site ik ook bekijk, niemand heeft zo'n remleiding. Heeft iemand suggestie swaar ik (nieuw of tweedehands) zo'n remleiding kan scoren?
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Re: Remblokken
Ik vind ze vaak op Ebay. Maar er zijn genoeg andere leveranciers. Goodridge maakt ze ook. Hel levert ze ook.
Ton
Ton

- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Re: Remblokken
Na veel telefoontjes toch een remleiding weten te bemachtigen. Komt org. van BMW en kost me € 40,80. Morgen komt ie en dan monteren. Maar eerst vandaag alle remblokken vervangen en de boel ontlucht. Ook onder de tank. Bij mijn 98-er zitten daar twee ontluchtingsnippels. Alle kappen eraf, tank los..... en ontluchten maar. Bij het voorremcircuit kwam er zwarte remolie uit en een klein beetje lucht. Achter was het andere koek. Omdat de remleiding lek was en er helemaal geen druk was, toch ontlucht onder de tank. Dat was nodig... Veel lucht en veel (wat is veel) zwarte remolie. Tot het daar goed op druk was en er schone remoliedoor het buisje liep. En toen..... de achterremklauw ontluchten. Dat ging goed, tot er druk op kwam en toen spoot er een dun straaltje olie uit de remleiding. Dat is morgen ook weer over. Daarna alle kappen er weer op en toen kwam de frustratie. De motor liep heel slecht, hij hikte en plofte. Het leek alsof ie geen compressie had. Dat vond ik erg raar, want ik had motorisch niks gedaan. Weer alles los en kijken en luisteren. Uiteindelijk bleek de gaskabel deels naast zijn behuizing te zitten. Die er weer goed in en hij liep weer als een zonnetje..... Weer alle kappen erop........ Zes uurtjes zoet geweest.
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Remblokken
Waarom vervang je remvloeistof als je nog een lekke remleiding hebt? Heeft totaal geen zin als je morgen alsnog je nieuwe remleiding plaatst, remvloeistof moet bijvullen en ontluchten.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Re: Remblokken
Leiding van boven is vol. Geen remdruk toegepast, dus lucht pompt niet rond. Remleiding is vervangen en ontlucht op de klauw. Kuip hoeft er dus niet af. Hij vreet het asfalt nu weer op. Met volledig nieuwe olie en nieuwe blokken. Als er bovenin nl. geen lucht meer zit, maar alleen nieuwe olie, dan zit het restant lucht nog in de klauw, na het lek in de leiding.
Zo heb ik e.e.a. ook geverifieerd bij een BMW-specialist.
Zo heb ik e.e.a. ook geverifieerd bij een BMW-specialist.
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Re: Remblokken
Probeer eerst een aantal keren te pompen en houd dan het pedaal naar beneden en open dan de ontluchtingsnippel. Het pedaal zakt dan iets naar beneden maar druk erop houden tot de ontluchtingsnippel vastzit. Herhaal dit een paar keer maar zorg ervoor dat er voldoende remvloeistof in het reservoir blijft.
Ton
Ton
- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Re: Remblokken
Ton,Ton1959 schreef:Probeer eerst een aantal keren te pompen en houd dan het pedaal naar beneden en open dan de ontluchtingsnippel. Het pedaal zakt dan iets naar beneden maar druk erop houden tot de ontluchtingsnippel vastzit. Herhaal dit een paar keer maar zorg ervoor dat er voldoende remvloeistof in het reservoir blijft.
Ton
Ik heb het precies gedaan zoals jij schetst. In het begin (bij de tank) zwarte olei en lucht. Dit een aantal keren herhaald tot er geen lucht meer in het slangetje zat en er duidelijk verse remolie door het slangetje stroomde. Af en toe het potje vullen met olie. Zo heb ik het met de voor- en de achterrem gedaan. E.e.a. heeft me zo'n 250 cl remolie gekost, maar er stroomt weer mooie verse remolie doorde ledingen en GEEN lucht. En wat nog veel belangrijker is, hij remt als een tierelier. Nu de eerste paar honderd km. rustig remmen en dan zijn de blokken weer netjes gezet naar de schijven.
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Remblokken
Na het plaatsen van je nieuwe remleiding heb je dus het niveau van de remloeistof in je ABS modulator niet meer gecontroleerd, aangezien de kappen en tank erop zijn blijven zitten??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Re: Remblokken
Nee.... Van de achterrem niet meer. De voorrem was al "gesloten". Wel ruim proefgeremd. Daarbij langzaam de remdruk opgebouwd. Bij achterrrem trad op enig moment het abs in werking. De voorrem heb ik niet zo zwaarbelast. Die wil ik eerst de eerste paar 100 km. rustig inremmen om verglazing te voorkomen. Per slot van rekening gebruik ik voor 85%, misschien zelfs 90% alleen de voorremmen. En soms rem ik zelfs helemaal niet.Benji schreef:Na het plaatsen van je nieuwe remleiding heb je dus het niveau van de remloeistof in je ABS modulator niet meer gecontroleerd, aangezien de kappen en tank erop zijn blijven zitten??
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 177 Weergaves
-
Laatste bericht door QuickFix
-
- 1 Reacties
- 499 Weergaves
-
Laatste bericht door motorman_marc
-
- 1 Reacties
- 1943 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT
-
- 4 Reacties
- 3576 Weergaves
-
Laatste bericht door Thesis