1 vraag per draadje!

:lol:
Bewaar je oude schakelaar, deze kan mogelijk zelfs gerepareerd of eventueel gekannibaliseerd worden als er weer een schakelaar defect raakt! (idee/tip smiley)
Terug naar de extra knoppen en functies:
Sommige opties zijn alleen fabrieks-af verkrijgbaar en kunnen niet, volgens Herrn BMW, achteraf gemonteerd worden:
Niet of vrijwel onmogelijk of heel duur:
ESA (heeft aanmelding bij je ZFE (= centrale computer van je motor) nodig) is de elektronisch verstelbare vering, dus nieuwe/andere schokbrekers, mogelijk extra bekabeling (als je draadboom niet reeds is voorzien).
Alternatief voor niet-OEM is Wilber's uitvoering, genaamd WESA. Vanaf-prijzen zijn iets van 1000 euro heb ik vernomen.
Cruise-control is achteraf ook niet mogelijk, volgens Herrn BMW;
Naast het elektromechanische component (de cruise-control gebruikt je bestaande gas-kabels), moet ook hier dit aangemeld worden aan de ZFE (laden van software/licentie).
Wel mogelijk maar alleen via de BMW dealeRT;
ASC (antislip-regeling van het achterwiel), ook hier moet dit aangemeld & geactiveerd worden binnen de ZFE.
En dan kan alleen via de BMW dealeRT, en als je motor via de BMW Diagnose (Moditex) gekoppeld wordt via het internet met de BMW fabriek in Duitsland.
Kost een paar honderd euro. Krijg je dan wel de schakelaar "bij".
Het is dus niet alleen schakelaars maar ook software/updates/activatie naast elektronica en elektromechanica.