Knipperlicht uit werkt niet (R1200RT-2010)

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
eveRT
Type: R1200RT
Bijz: Ex-politie type 11-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen
Contacteer:

Knipperlicht uit werkt niet (R1200RT-2010)

Ongelezen bericht door eveRT »

Hoi,

Ik heb een -1200- ex-politie en ik kan mijn knipperlicht (links en rechts) niet uitzetten met de combi-schakelaar. De functie zit er wel op (getuige "Off" tekst op de schakelaar), maar daar reageert de knipperlicht installatie niet op. Waar kan ik het beste zoeken, denken jullie. Schakelaar? Knipperlicht installatie? Bekabeling? Nog iets anders?

Gelukkig schakelt de installatie vanzelf uit na een bepaalde tijd/kilometers, zoals mijn TR1 dat ook deed, maar dat is niet altijd snel genoeg en veroorzaakt verwarring bij mijn mede weggebruikers.

Ik heb de motor pas een week, dus ben nog een behoorlijke newbie met deze motor. Maar heb wel ervaring met sleutelen aan mijn Yamaha TR1...

[groet] Evert
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
Zwiety
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Re: Knipperlicht uit werkt niet (R1200RT-2010)

Ongelezen bericht door Zwiety »

Ik hoop het niet voor je maar als je het draadje "stuurschakelaar" volgt dan zou het euvel aan de printplaat kunnen liggen........ _001
eveRT
Contacteer:

Ik heb de schakelaar open gemaakt en zie dat het niet zo eenvoudig is. Ik krijg enkel de onderkant echt los. Is er een manier om ook de bovenkant van de ombouw van de elektronica los te halen? Valt er eigenlijk wel iets aan te repareren of is het een kwestie van vervangen?

Zou het kunnen zijn dat het een van de draden naar het knipperlicht relais is? Ik heb nog geen bedradingsschema, het handboek is in bestelling...

Heb trouwens wel een omweg gevonden om het knipperlicht uit te zetten: even de alarmlichten aan en uit. Maar denk niet dat mijn mede weggebruikers en volgers dat handig zullen vinden...
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het "knipperlichtrelais" bij de 1200RT is software, er is geen relais meer zoals vroeger, voor de knipperlichten.

Als de schakelaar zelf defect is, kan deze eventueel vervangen worden, moet je wel opzoek gaan naar een (elektronica)leverancier die de schakelaar zelf los kan leveren.
Of je moet bij de demontagebedrijven gaan zoeken.

Vaker lijkt het een printbreuk probleem te zijn en dat kan je zelf oplossen door een (kleine) soldeerbout of eventueel zilverlijm.
Mits je de schakelaar los & uit elkaar haalt.

PS: Volgens het schema zou de Cancel-knop lopen via de bruine-met-grijze-blokjes draad naar de ZFE (centrale computer), misschien ff meten met een universeel-meter of het contact werkt?

PS2: Volgens het schema zou de "massa" van de gehele knoppenpartij de bruin-met-witte-blokjes draad moeten zijn, maar ik zie in het schema daar 2 van staan, wat mogelijk onjuist kan zijn. _001
eveRT
Contacteer:

Inspector Gadget schreef:Het "knipperlichtrelais" bij de 1200RT is software, er is geen relais meer zoals vroeger, voor de knipperlichten.
Tja, ik ben nog van de oude garde. Een van de redenen om te twijfelen of ik wel een RT moest kopen. Nu is het te laat en zal ik er aan moeten wennen :mrgreen:
Inspector Gadget schreef:Vaker lijkt het een printbreuk probleem te zijn en dat kan je zelf oplossen door een (kleine) soldeerbout of eventueel zilverlijm.
Mits je de schakelaar los & uit elkaar haalt.
En hoe pak ik dat het beste aan? Wie geeft me de tip hoe ik de bovenste helft van de buitenkant er af moet halen en hoe ik dan de kern van het stuur af kan krijgen? Ik neem aan dat de draad via de stekers van de schakelaar af te koppelen is? Of moet ik de hele kabel volgen naar de ZFE en daar loshalen?
Inspector Gadget schreef:PS: Volgens het schema zou de Cancel-knop lopen via de bruine-met-grijze-blokjes draad naar de ZFE (centrale computer), misschien ff meten met een universeel-meter of het contact werkt?
PS2: Volgens het schema zou de "massa" van de gehele knoppenpartij de bruin-met-witte-blokjes draad moeten zijn, maar ik zie in het schema daar 2 van staan, wat mogelijk onjuist kan zijn. _001
Vanavond met wat meer licht maar weer eens pielen. Voor de rest is de motor nu rijklaar voor vrijdag, als ik mijn eerste tochten met deze RT ga rijden (Twente en mogelijk even langs bij het RT treffen in Barchem op de terugweg).
eveRT
Contacteer:

Vervangende schakelaar gekocht en net gemonteerd. Probleem verholpen. Schade: € 110 en een uurtje werk.

Nu heb ik er ESA, ASC en cruise Control bij, op de schakelaar. Iemand enig idee of ik die ook werkend kan maken en zo ja, hoe?
Inspector Gadget

1 vraag per draadje! ;) :lol:

Bewaar je oude schakelaar, deze kan mogelijk zelfs gerepareerd of eventueel gekannibaliseerd worden als er weer een schakelaar defect raakt! (idee/tip smiley)

Terug naar de extra knoppen en functies:
Sommige opties zijn alleen fabrieks-af verkrijgbaar en kunnen niet, volgens Herrn BMW, achteraf gemonteerd worden:

Niet of vrijwel onmogelijk of heel duur:
ESA (heeft aanmelding bij je ZFE (= centrale computer van je motor) nodig) is de elektronisch verstelbare vering, dus nieuwe/andere schokbrekers, mogelijk extra bekabeling (als je draadboom niet reeds is voorzien).
Alternatief voor niet-OEM is Wilber's uitvoering, genaamd WESA. Vanaf-prijzen zijn iets van 1000 euro heb ik vernomen.

Cruise-control is achteraf ook niet mogelijk, volgens Herrn BMW;
Naast het elektromechanische component (de cruise-control gebruikt je bestaande gas-kabels), moet ook hier dit aangemeld worden aan de ZFE (laden van software/licentie).

Wel mogelijk maar alleen via de BMW dealeRT;
ASC (antislip-regeling van het achterwiel), ook hier moet dit aangemeld & geactiveerd worden binnen de ZFE.
En dan kan alleen via de BMW dealeRT, en als je motor via de BMW Diagnose (Moditex) gekoppeld wordt via het internet met de BMW fabriek in Duitsland.
Kost een paar honderd euro. Krijg je dan wel de schakelaar "bij". ;)

Het is dus niet alleen schakelaars maar ook software/updates/activatie naast elektronica en elektromechanica.
eveRT
Contacteer:

Nou, dan maar gewoon doen alsof ik het heb ;)
eveRT
Contacteer:

O, en, het belangrijkste vergeten: dank voor het delen van je kennis! Erg waardevol.
Inspector Gadget

Graag gedaan, uiteraard! _004

Blij dat het is opgelost, daar gaat het tenslotte om. ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”