Net als velen van jullie al hebben onderkend/benoemd is de originele enkel tonige claxon van onze RT 's nauwelijks in staat om igv nood medeweggebruikers op onze aanwezigheid te attenderen. Bovendien is het enkele toontje nu niet echt een genot ( _002 zielig?) om naar te luisteren.
Na alle (mij bekende) fora's te hebben afgezocht naar ervaringen omtrent soort/type claxon, is de keuze gevallen op de Wolo Loud&Black Twin Set 230-2T(van voormalig forumsponsor ValkMotive). Reden voor deze keuze is dat ik de originele BMW-kabelboom met dito aansluiting wil gebruiken, en niet een separate voedingskabel (inclusief relais) vanaf de accu aanleggen. Bovendien vind ik de Twin Set krachtig (115dB/m) genoeg (in vergelijking met een Bad Boy) en is het geluid melodieus (voor zover je dat van een claxon mag/kan zeggen).
Ik heb nog even een originele dubbele claxon van BMW overwogen, maar die was mij te duur (2x €60,- excl. materiaal).
Wat mij bij het zoeken op de diverse fora opviel, was het gebrek aan inbouwbeschrijvingen (en bijbehorend fotomateriaal) van claxons in de RT. Misschien is dit voor velen de gewoonste zaak van de wereld, maar voor mijzelf zou ik het wel prettig gevonden hebben als ik ergens een handleiding/-reiking had gevonden. (Let op: nu ik dit zeg "regent" het straks linkjes naar inbouwbeschrijvingen....

Daarom dacht ik in dit topic even wat aandacht aan de inbouw van de Twin Set te besteden zodat anderen hier wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Mocht mijn verhaal vragen oproepen of correcties behoeven, roept u maar en voel je vrij om mij aan te vullen.

Benodigdheden:
- Wolo Loud&Black Twin Set incl installatiemateriaal (draad, kabelschoentjes, 2xtie-rips, beugels, bouten/moeren/borgringen)
- Adapterset voor BMW (verkrijgbaar bij de Wolo-set)
- rol canvas-tape (isolatietape)
- Torx schroevendraaier T25
- ring/steek sleutel Mt13 en 14
- 2 platte bektangen (of bankschroef)
- zijkniptang
- mes
- kabelschoentang
- soldeerbout/soldeer (optioneel)
- Tie-rips (extra)
Aan de slag.
Haal de tanktasdrager en beide linker kuipdelen van de motor. Ik ga ervan uit dat dit voor iedere doe-het-zelver een bekende handeling is en geen nadere uitleg behoeft.
De claxon zit tussen de veerpoten voor het balhoofd. Maak de stekker van de claxon los, draai de moer achterop de claxon los (zie foto 1) en neem de claxon van de beugel. Laat de beugel verder zitten!
De Twin Set bestaat uit 2 hoorns met een hoge en lage toon. Beide hoorns zijn elkaars gespiegelde. Let dus bij plaatsing op dat de hoornopening naar beneden is gericht (tegen inwatering) en de aansluitcontacten naar je toe zijn gericht.
Plaats de hoorn met de hoge toon op de plaats van de verwijderde originele claxon (volgens handleiding met 2 ringen en een moer). In mijn geval (en bij gelijkblijvende fabricage dus in alle gevallen) wijzen de aansluitcontacten nu naar je toe en is de hoornopening naar beneden gericht (foto 2). Draai de moer vast.
Om de 2e hoorn (met lage toon) te plaatsen moet een ophangpunt gevonden worden. Bij mij is dit het punt links van de oliekoeler geworden (zie foto 3).
Bij de Twin Set worden een 4-tal gelijke en rechte ophangbeugels met bouten/moeren/borgringen geleverd. Wanneer je deze (rechte) beugels gebruikt om de 2e hoorn aan te bevestigen, merk je dat de hoorn met de voorzijde redelijk dicht tegen de oliekoelerleiding aan zit. Om wat meer ruimte te creëren heb ik de beugels in een soort Z-vorm gebogen (zie foto 4+5). Dit geeft net 1 cm meer speling rondom.
Voor meer sterkte heb ik 2 beugels op elkaar geplaatst en ze in de bankschroef gebogen. Bevestig nu de dubbele beugel met de meegeleverde bout/borgring/moer aan het ophangpunt. Bevestig daarna de 2e hoorn (met lage toon) aan de beugel met de hoornopening naar schuin naar achteren (geen inwatering door rijwind) en de aansluitcontacten naar schuin omhoog (richting 14.00uur).
Nu de hoorns geplaatst zijn, wordt het tijd om de kabelboom te maken. Hierover in volgend bericht meer.
(trefwoorden: toeter claxon hoorns )