Inbouw Twin Horns (toeter/claxon) in RT

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Zwiety
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Inbouw Twin Horns (toeter/claxon) in RT

Ongelezen bericht door Zwiety »

Hallo Forummers,

Net als velen van jullie al hebben onderkend/benoemd is de originele enkel tonige claxon van onze RT 's nauwelijks in staat om igv nood medeweggebruikers op onze aanwezigheid te attenderen. Bovendien is het enkele toontje nu niet echt een genot ( _002 zielig?) om naar te luisteren.

Na alle (mij bekende) fora's te hebben afgezocht naar ervaringen omtrent soort/type claxon, is de keuze gevallen op de Wolo Loud&Black Twin Set 230-2T(van voormalig forumsponsor ValkMotive). Reden voor deze keuze is dat ik de originele BMW-kabelboom met dito aansluiting wil gebruiken, en niet een separate voedingskabel (inclusief relais) vanaf de accu aanleggen. Bovendien vind ik de Twin Set krachtig (115dB/m) genoeg (in vergelijking met een Bad Boy) en is het geluid melodieus (voor zover je dat van een claxon mag/kan zeggen).
Ik heb nog even een originele dubbele claxon van BMW overwogen, maar die was mij te duur (2x €60,- excl. materiaal).

Wat mij bij het zoeken op de diverse fora opviel, was het gebrek aan inbouwbeschrijvingen (en bijbehorend fotomateriaal) van claxons in de RT. Misschien is dit voor velen de gewoonste zaak van de wereld, maar voor mijzelf zou ik het wel prettig gevonden hebben als ik ergens een handleiding/-reiking had gevonden. (Let op: nu ik dit zeg "regent" het straks linkjes naar inbouwbeschrijvingen.... :$ ).
Daarom dacht ik in dit topic even wat aandacht aan de inbouw van de Twin Set te besteden zodat anderen hier wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Mocht mijn verhaal vragen oproepen of correcties behoeven, roept u maar en voel je vrij om mij aan te vullen. _004

Benodigdheden:
- Wolo Loud&Black Twin Set incl installatiemateriaal (draad, kabelschoentjes, 2xtie-rips, beugels, bouten/moeren/borgringen)
- Adapterset voor BMW (verkrijgbaar bij de Wolo-set)
- rol canvas-tape (isolatietape)
- Torx schroevendraaier T25
- ring/steek sleutel Mt13 en 14
- 2 platte bektangen (of bankschroef)
- zijkniptang
- mes
- kabelschoentang
- soldeerbout/soldeer (optioneel)
- Tie-rips (extra)

Aan de slag.
Haal de tanktasdrager en beide linker kuipdelen van de motor. Ik ga ervan uit dat dit voor iedere doe-het-zelver een bekende handeling is en geen nadere uitleg behoeft.
De claxon zit tussen de veerpoten voor het balhoofd. Maak de stekker van de claxon los, draai de moer achterop de claxon los (zie foto 1) en neem de claxon van de beugel. Laat de beugel verder zitten!

De Twin Set bestaat uit 2 hoorns met een hoge en lage toon. Beide hoorns zijn elkaars gespiegelde. Let dus bij plaatsing op dat de hoornopening naar beneden is gericht (tegen inwatering) en de aansluitcontacten naar je toe zijn gericht.

Plaats de hoorn met de hoge toon op de plaats van de verwijderde originele claxon (volgens handleiding met 2 ringen en een moer). In mijn geval (en bij gelijkblijvende fabricage dus in alle gevallen) wijzen de aansluitcontacten nu naar je toe en is de hoornopening naar beneden gericht (foto 2). Draai de moer vast.

Om de 2e hoorn (met lage toon) te plaatsen moet een ophangpunt gevonden worden. Bij mij is dit het punt links van de oliekoeler geworden (zie foto 3).

Bij de Twin Set worden een 4-tal gelijke en rechte ophangbeugels met bouten/moeren/borgringen geleverd. Wanneer je deze (rechte) beugels gebruikt om de 2e hoorn aan te bevestigen, merk je dat de hoorn met de voorzijde redelijk dicht tegen de oliekoelerleiding aan zit. Om wat meer ruimte te creëren heb ik de beugels in een soort Z-vorm gebogen (zie foto 4+5). Dit geeft net 1 cm meer speling rondom.
Voor meer sterkte heb ik 2 beugels op elkaar geplaatst en ze in de bankschroef gebogen. Bevestig nu de dubbele beugel met de meegeleverde bout/borgring/moer aan het ophangpunt. Bevestig daarna de 2e hoorn (met lage toon) aan de beugel met de hoornopening naar schuin naar achteren (geen inwatering door rijwind) en de aansluitcontacten naar schuin omhoog (richting 14.00uur).

Nu de hoorns geplaatst zijn, wordt het tijd om de kabelboom te maken. Hierover in volgend bericht meer.

(trefwoorden: toeter claxon hoorns )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Zwiety op 06 apr 2014, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwiety

Re: Inbouw Twin Horns (toeter/claxon) in RT

Deel II.

Gedurende de opbouw van de kabelboom hoef je niet op polariteit (+/_) te letten omdat zowel de hoorns als de BMW-adapter het niet uitmaakt welke kabel waaraan zit (OK, kortsluiten daargelaten.. :roll: ). De kabelboom heb ik als volgt gemaakt.

Bekijk het kabeltracé dat je wilt aanleggen en schat in hoeveel kabellengte je daarvoor nodig denkt te hebben. In mijn geval was dit zo'n 60 cm (zie foto 6).
Knip de benodigde lengte van de bijgeleverde rode en zwarte draad af en verwijder van beide uiteinden het isolatiemateriaal over 0,5 cm.
Knel nu aan 1 kant van zowel de rode als de zwarte draad een kabelschoentje (meegeleverd). De andere zijde van de kabel wordt straks met de BMW-adapter verbonden.

Pak nu de BMW-adapter bij de contrastekker en meet zo'n 10 cm draad af. Knip het overtollige draad eraf. Verwijder van beide draad-einden over 0,5cm de isolatie. (zie foto 7)
Nu komt een lastig stukje: de kabelschoen is nl. te klein om 2 draden te bevatten. Zowel de zwarte (of rode) draad en 1 van de draden van de BMW-adapter moeten gezamenlijk in 1 kabelschoen. Ik heb daarom de zwarte (en ook de rode) draad iets "uitgedund" door een paar koperdraadjes weg te knippen.
Daarna heb ik de zwarte draad en 1 draad van de BMW-adapter aan elkaar gesoldeerd en in 1 kabelschoen gestoken en vastgekneld.
Herhaal dit voor de rode draad en de andere draad van de BMW-adapter.

Wikkel vervolgens de zojuist gemaakte kabelboom in met canvas-tape (isolatietape). Houd de canvas-tape zo'n 3 cm van de kabelschoenen verwijderd zodat je straks de schoentjes over de aansluitingen op de hoorns kunt schuiven. Als het goed is ziet de kabelboom er zo uit als in foto 8.

Sluit de kabelboom met de BMW-adapter aan op de losgetrokken stekker van de originele claxon. Sluit de 2 naastliggende kabelschoentjes aan op de 2 aansluitcontacten van de 1e hoorn (met hoge toon) (zie foto 9).

Leg nu de kabelboom langs het gewenste tracé naar de 2e hoorn (met lage toon) en bevestig deze losjes met tie-rips. Niet gelijke vasttrekken (!) om nog wat speling te hebben bij het aansluiten van de 2e hoorn. (zie foto 10).

Sluit nu de kabelschoentjes aan op de 2e hoorn en trek alle tie-rips nu vast. Knip de overtollige eindjes van de tie-rips (en zorg dat ze niet in de draaiende delen terecht komen!). (zie foto 11).
Even de spanning op de motor en Testen maar! _005 Alles functioneert?... kuipdelen en tanktasdrager erop en Klaar is Kees....(zie foto 12+13). _004

Hoop dat ik volledig ben geweest. Succes. Big RT Smile
Laatst gewijzigd door Zwiety op 06 apr 2014, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwiety

Deel III

...en nog even de foto's van de 2e hoorn hoe deze in de kuip zit...... Big RT Smile
[groet]
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Goed verhaal, bedankt _004
Staat ook nog op mijn lijstje om uit te voeren, eens......
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Mooi stukje en prima uitleg, bedankt . . . . is verplaatst naar "Sleutelprojecten"
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Zwiety

Bedankt Jos.
Ik heb idd getwijfeld waar ik het onder moest plaatsen. _004
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi beschreven! _004

Als je inderdaad geroepen had, had ik inderdaad wel wat links cq foto's je kunnen toesturen.

Je hebt de 2e Twin Horn op de 2e claxon-aansluiting van de CAN-bus aangesloten of heb je ze parallel op de 1e BMW OEM toeteRT aansluiting, aangesloten?
Zwiety

dutchmidiman schreef: Je hebt de 2e Twin Horn op de 2e claxon-aansluiting van de CAN-bus aangesloten of heb je ze parallel op de 1e BMW OEM toeteRT aansluiting, aangesloten?
Parallel op de 1e BMW OEM. Ik heb nergens een andere aansluiting kunnen vinden....
Inspector Gadget

De aansluiting voor "Horn 2" zit er wel, aansluiting nummer 56 op de ZFE, een groen-zwart geblokte draad. (Horn 1 is een groen-grijs).

De CAN-bus kan anders mogelijk ingrijpen omdat de stroomopname op die poort 2x zo hoog is dan verwacht.
Niet te lang achter elkaar toeteren dan, zou ik adviseren.

De BMW dealeRT die ook overheidsfietsen onderhoudt zal waarschijnlijk je snel kunnen vertellen waar die 2e stekker zit.
(volgens mij rechts nabij/onder de spiegel via een tie-rap tegen het frame aan)
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Achteraf krijg je nogal eens opmerkingen die vooraf ook welkom waren geweest.
Zo tracht ik het maar netjes te zeggen want er was ook een andere oplossing denkbaar geweest. BMW auto's hebben vaak ook een dubbele toeteRT. Als het een recente is heeft zo'n wagen ook een CAN-bus met gelijke aansluitstekkers als die van de motoren. Ik heb op de sloop van een recente 5-serie de beide claxons gekocht voor weinig. Behalve het zoeken van een passend plekje op de RT -en het opzoeken van de tweede stekker waarover DMM bovenstaand rept- was het "Plug & Play".

gr v Ciske
Zwiety

ciske schreef:Achteraf krijg je nogal eens opmerkingen die vooraf ook welkom waren geweest.
:lol: mee eens. De door mij aangereikte beschrijving is natuurlijk niet de enige oplossing. En of het betrouwbaar is :?: de tijd zal het leren...
ciske schreef: BMW auto's hebben vaak ook een dubbele toeteRT. Als het een recente is heeft zo'n wagen ook een CAN-bus met gelijke aansluitstekkers als die van de motoren. Ik heb op de sloop van een recente 5-serie de beide claxons gekocht voor weinig. Behalve het zoeken van een passend plekje op de RT -en het opzoeken van de tweede stekker waarover DMM bovenstaand rept- was het "Plug & Play".
gr v Ciske
Ben benieuwd waar je de 2e stekker nu precies gevonden hebt. DMM vermoedt dat deze onder/nabij de rechter spiegel zit. Ik heb deze niet kunnen vinden. Het vanaf de ZFE poort 56 volgen van een groen-grijze draad langs een in zwart beklede kabelboom leek mij een onbegonnen klus; ik heb dit dus niet geprobeerd.
In mijn zoektocht ben ik ook bij van Harten langs geweest; de prijsindicatie van de originele claxons komt uit dat gesprek. Ook kon niet direct aangegeven worden of en waar die 2e stekker zou zitten.
Mijn indruk was dat een dubbele claxon alleen parallel aangesloten kon worden.
Daarmee was de keuze voor de Wolo Twin Set ook snel gemaakt: deze set is volgens de leverancier direct op de originele BMW stekker aan te sluiten.
Daarbij heb ik niet aan de optie van autoclaxons van BMW zelf gedacht....
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Ik weet niet meer exact waar ik die tweede stekker vond. Wel weet ik nog dat het niet moeilijk was om het ding te vinden, ergens links voorin bij de spiegel klinkt plausibel.
Het stekkertje was netjes voorzien van een stukje kabel en was keurig vastgezet met een kabelbinder.
Op die zelfde wijze zit er rechts nog een stekker waarvan ik niet weet waarvan/-voor die is. Het is in ieder geval niet die voor de GPS-aansluiting want die is in gebruik.

Wel heb ik toen de complete kuip eraf gehaald om goed overzicht te hebben. Veel werk was dat overigens niet.

gr v Ciske
Zwiety

dutchmidiman schreef:De aansluiting voor "Horn 2" zit er wel, aansluiting nummer 56 op de ZFE, een groen-zwart geblokte draad. (Horn 1 is een groen-grijs).

De CAN-bus kan anders mogelijk ingrijpen omdat de stroomopname op die poort 2x zo hoog is dan verwacht.
Niet te lang achter elkaar toeteren dan, zou ik adviseren.

De BMW dealeRT die ook overheidsfietsen onderhoudt zal waarschijnlijk je snel kunnen vertellen waar die 2e stekker zit.
(volgens mij rechts nabij/onder de spiegel via een tie-rap tegen het frame aan)
.... het advies van DMM zat me niet lekker. :$ Scenario's als onderweg stilvallen of kortsluiting _001 deden mij besluiten om toch maar even naar de professionals van Van Harten te gaan....
Volgens de werkplaats-chef aldaar heeft de ZFE inderdaad een 2e aansluiting voor een 2e hoorn, maar is de kabelboom meestal niet voorbereid op de aansluiting daarvan. M.a.w. er is dus meestal geen bekabeling of stekker aanwezig. Daarmee is mijn zoektocht naar de onzichtbare stekker met groen-grijze bekabeling dus beantwoord: deze is er dus niet.

Op de vraag hoe Van Harten dan zelf de dubbele hoorns monteert, was het antwoord: parallel en aansluiten op de originele stekker van de claxon. Wel gebruiken zij de hoorns van het model van voor 2006 (waar dus nog de dubbele hoorn op zat).
Op mijn laatste vraag of de ZFE opnieuw ingeleerd moest worden of dat er kans op stilvallen bestond was het antwoord: nee, ZFE hoeft niet opnieuw ingeregeld te worden en nee, er is geen gevaar op overbelasting, uitval oid van de ZFE.

Kortom, ik ben gerustgesteld naar huis gereden.
Natuurlijk zijn er meerdere oplossingen mogelijk (zoals jullie mij ook aangereikt hebben), maar ik ben ervan overtuigd dat mijn gekozen oplossing en uitvoering ook een juiste is. _004
[groet]
Inspector Gadget

De zoektocht naar de 2e stekker bij de R1200RT;
http://www.bmwmoa.org/forum/showthread. ... uggestions
(via G00gle zijn er wel meer te vinden)

Het kan zijn dat Herrn. BMW in haar wijsheid besloten heeft die 2e connector bij de latere modellen te laten vervallen. _001

Bij de 1200RT zal weldegelijk de CAN-bus ingrijpen als de "voorgeprogrammeerde" stroomopname veel groter is dan ingesteld.
Dat is bekend bij de Accessoires-aansluiting in combinatie met (bijvoorbeeld) elektrisch verwarmde kleding.
Dat is ook bekend bij de ESA-aansturing als de stelmotors (o.a. door corrosie) te zwaar gaan lopen, dan schakelt de ZFE zelfs ESA uit! (en daar is een software-update voor beschikbaar om die grenswaarde hoger te maken, maar dat is symptoom bestrijding, uiteindelijk laat de betreffende stelmotor het helemaal af weten).

Wat de stroomlimiet is van de toeteRT aansluiting weet ik niet, maar een waarschuwing leek mij wel op z'n plaats omdat ook op die aansluiting de ZFE zal ingrijpen als de stroomopname (veel) te hoog wordt.
Via G00gle zijn er meldingen te vinden van een aantal 1200RT gebruikers die last hebben van dat fenomeen, en dit alleen kan oplossen door het contact uit en weer aan te zetten.
Zwiety

dutchmidiman schreef:De zoektocht naar de 2e stekker bij de R1200RT;
http://www.bmwmoa.org/forum/showthread. ... uggestions
(via G00gle zijn er wel meer te vinden)

Het kan zijn dat Herrn. BMW in haar wijsheid besloten heeft die 2e connector bij de latere modellen te laten vervallen.
Ik vind het gaaf hoe ontzettend uitgebreid je kennisbank is. Complimenten _004

Het linkje bekijkend is het leuk om te constateren dat ik zonder dit geweten te hebben toch het originele ophangpunt voor de 2e hoorn heb gevonden en gebruikt. :D

Om echt zeker te zijn heb ik zonet de linker spiegel eraf gehaald en nog even op de framebuis bij het bovenste linker ophangpunt van de koplampunit gekeken. Daar ontbreekt ieder spoor van een losse stekker (alleen de kabel van de linker richtingaanwijzer loopt daar). Ik denk dat we nu wel kunnen stellen dat vanaf model 2010 deze is komen te vervallen. _004
dutchmidiman schreef:Wat de stroomlimiet is van de toeteRT aansluiting weet ik niet, maar een waarschuwing leek mij wel op z'n plaats omdat ook op die aansluiting de ZFE zal ingrijpen als de stroomopname (veel) te hoog wordt.
Via G00gle zijn er meldingen te vinden van een aantal 1200RT gebruikers die last hebben van dat fenomeen, en dit alleen kan oplossen door het contact uit en weer aan te zetten.
Het proefondervindelijk vaststellen of iets wel of niet kan (zeker als het dan niet-originele BMW-onderdelen betreft waarvan de stroomafname onbekend is), levert risico's op. En met CanBus experimenteren leidt meestal tot onbedoelde dealerbezoekjes omdat niet iedereen de spullen/kennis heeft om de ZFE uit te lezen/corrigeren. Daarom is je waarschuwing hier wel degelijk op zijn plaats. _004

Bedankt voor je ondersteuning.
Inspector Gadget

Ik meen het echt, complimenten voor je project, het is supermooi gedaan! _005 _004
Ook mooi & duidelijk beschreven, heb het lokaal bewaard voor het moment dat ik dat ook durf te gaan doen.

Bij modeljaar 2010 zou het volgens zoeken via G00gle zijn; (ALS die connector in de draadboom meegenomen is, wat blijkbaar bij bouwjaar 2009, 2010 lang niet altijd het geval schijnt geweest te zijn;
If the 2010 HAS the second horn connector, you could spot it by taking off the left (clutch) mirror and peeking down in there with a flashlight. It would just be visible zip-tied to the left side of a horizontal nacelle frame member.
You may also be able to spot it from the front of the bike by looking up and to the right (clutch-side) of the inner nacelle area above the oil cooler.
Bron: http://www.bmwmoa.org/forum/showthread. ... 10-R1200RT

Wat betreft het ingrijpen van de CAN-bus (lees: ZFE) op de toeteRT denk ik dat het vooral bij de oudere modellen/uitvoeringen (2005/2006) pas echt een mogelijke issue zou kunnen zijn, omdat daar de software-instellingen veel strikter zijn.
Daarnaast, je toeteRT gebruik je niet minutenlang, als het goed is. ;)
De ZFE heeft meestal niet zoveel moeite met een kortstondige piek, pas minutenlang een hoge belasting wil de ZFE doen ingrijpen.

Daarnaast zie je vele niet-OEM aanbieders (zoals NippyNormans, Valk, Twisted Throttle et al) vooralsnog *geen* meldingen maken dat het parallel schakelen van dergelijke toeteRTs *echt niet* zou kunnen.
Kortom, het vermeende probleem *kan* voor komen, soms.
Inderdaad dus meer een waarschuwing er voor op te passen.
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ben geïnspireerd geraakt en heb vandaag het zelfde setje Wolo’s aangeschaft.
Leuk klusje voor de lange donkere avonden straks.
Samen met de CNC ruitsteunen is dat goed genoeg voor het missen van minimaal 10 avonden "goede tijden leed" :twisted:

Ronald
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Jekihero schreef:knip knip
Samen met de CNC ruitsteunen is dat goed genoeg voor het missen van minimaal 10 avonden "goede tijden leed" :twisted:

Ronald
Gegarandeerd 100% missen van "Goeden Tijden Leed' en vergelijkbare series is met een mini-laptop op schoot en dan op het RT Forum rondstruinen, een elektrische gitaar met koptelefoon en een Line 6 Pocket POD, etc. Het is mij tot op heden gelukt om nog NOOIT een aflevering te hoeven zien en dat wil ik graag zo houden.
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Zwiety

Jekihero schreef:Ben geïnspireerd geraakt en heb vandaag het zelfde setje Wolo’s aangeschaft.
Leuk klusje voor de lange donkere avonden straks.

Ronald
Goed bezig, Ronald _004
Bij mij werken de claxons nog altijd naar volle tevredenheid. Alvast succes (al was het maar om GTL te vermijden)
Big RT Smile
telekraan
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Ongelezen bericht door telekraan »

Ik zal eens kijken onder mijn kuip want mijn toeter klinkt, alsof er een vrachtwagen hoorn af gaat.
Mijn vrouw vraagt al of hij niet zachter kan !
Volgens mij zit er maar een claxon ?

Fred
Zwiety

telekraan schreef:Ik zal eens kijken onder mijn kuip want mijn toeter klinkt, alsof er een vrachtwagen hoorn af gaat.
Mijn vrouw vraagt al of hij niet zachter kan !
Volgens mij zit er maar een claxon ?

Fred
Hmm, klinkt alsof er al een ander model ingebouwd is. _001 Afgaande wat op diverse fora is beschreven, zijn er maar weinig die de standaard toeteRT waarderen.....
Inspector Gadget

Vanaf 2005 t/m 2006/2007 had de 1200RT de betere toeteRT, vaak 2, gemonteerd...
Zwiety

Inspector Gadget schreef:Vanaf 2005 t/m 2006/2007 had de 1200RT de betere toeteRT, vaak 2, gemonteerd...
.... Maar Fred heeft een R1150RT (Althans, dat zegt zijn Avatar _001). Geldt dit ook voor hem?
Inspector Gadget

Volgens mijn informatie, ja, want in de "overgang" kreeg de 1e bouwjaar 1200RT de toeteRTs van de 1150RT, naar verluid vaak toen nog 2.
1x hoge toon & 1x lage toon.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Ik heb een R1200RT van 8/2006 en maar 1 mager toetertje.

Hartelijke groeten van GT-I9195 aan alle forumleden
[groet]
HenkvanR -1200-
telekraan
Contacteer:

Ja ik heb een rt1150 uit 2004
maar ben nu niet thuis dus kan niet kijken zondag weet ik meer.
wordt vervolgd.

fred
Inspector Gadget

Ik weet niet of het uitloop-model (want dat was bouwjaar 2004) ook altijd de dubbele hoorn kreeg.
Misschien dat het ook afhankelijk is/was van lokale wetgeving van het waar de motor voor geproduceerd werd. _001

Feit is dat die 2x toeteRTs ook op de 1150RT gebruikt worden;
61 33 7 655 881 - HORN, LOW PITCH - 420HZ
61 33 7 655 882 - HORN, HIGH PITCH - 510HZ

Je kunt heel goed zien welke versie je hebt, als je in het vooronder duikt;
Naast het aantal (duh!) heeft de enkelvoudige versie een geheel open voorkant, terwijl de dubbele uitvoering een soort geluidsschelp naar de zijkant heeft.
sacuL
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door sacuL »

Dag RT genoten,

Ik heb een RT1150 2004 uitvoering maar deze was voorzien van een enkele titter (want meer deed hij niet)
Ik heb deze zonder verdere problemen vervangen voor de bekende Wolo's die parralel op de bestaande aansluiting is aangesloten.
(er is geen can-bus probleem omdat de 1150 dat niet heeft)
Dit is een _004 verbetering in geluid.

[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Zwiety

sacuL schreef:Dag RT genoten,

Ik heb een RT1150 2004 uitvoering maar deze was voorzien van een enkele titter (want meer deed hij niet)
Ik heb deze zonder verdere problemen vervangen voor de bekende Wolo's die parralel op de bestaande aansluiting is aangesloten.
(er is geen can-bus probleem omdat de 1150 dat niet heeft)
Dit is een _004 verbetering in geluid.

[groet] sacuL.
Goed werk Sacul. En leuk om te doen, toch?
Big RT Smile
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Nix geen winterklusje, ik heb ze er gisteravond al opgeschroefd.

Een niet al te lastig klusje, en geholpen door dit draadje was het met een uurtje gepiept,

Het geluid is alleszins de moeite en de eurotjes waard.

Ronald
wobbert
Bijz: Van Harten special
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door wobbert »

Ik heb de toetert vervangen door een Stebel Nautilus. Menig automobilist al een kleine hartverzakking bezorgd Big RT Smile

Voor de bevestiging heb ik ook de plek naast de oliekoeler gebruikt. Past precies!!

Afbeelding
telekraan
Contacteer:

Zo vandaag ff onder de kuip gedoken en ff gekeken waar die herrie vandaan komt.
Na gevonden er zitten er twee onder met de vorm van een slakkenhuis.
Dus dat is de reden dat mijn vrouw klaagt over die herrie.
Zat er al onder toen ik hem kocht dus het was origineel of de vorige eigenaar heeft ze ingebouwd.

Fred
Inspector Gadget

Is origineel & OEM.
Lekker laten zitten, dit zijn de betere dan de (enkelvoudige!) "verkouden eend" die BMW daarna ging monteren. :-(
Je vrouw heeft gelijk, die dubbele uitvoering is behoorlijk hard. _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”