Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Dan zal er behalve het reguliere onderhoud en eventueel schijfremmen/blokken verder niets aan te hoeven gebeuren. Na zoveel km's op je RT gereden te hebben ken je de motor wel en weet je meestal wel wanneer iets niet ok is.
Is het nog de originele koppeling en cardan? Zag dat de cardanas al vervangen was.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Da's een prachtig aantal kilometers!
Ik ga nu zelfs denken om mijn 1200rt nog een paar jaar door te rijden! Er staat 106.000 km op de klok en de motor is tiptop in orde! In elk geval geeft dit aan dat de RT's, mits fatsoenlijk onderhouden, heel wat kilometers kunnen draaien.
Aan de andere kant, ik kan er nu nog een aardig bedrag voor terugvragen... Toch?
Het betekent wel dat ik straks toch even met mijn lieftallige (v)echtgenote ga overleggen.
Wordt dus vervolgd!
Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB schreef:Da's een prachtig aantal kilometers!
Ik ga nu zelfs denken om mijn 1200rt nog een paar jaar door te rijden! Er staat 106.000 km op de klok en de motor is tiptop in orde! In elk geval geeft dit aan dat de RT's, mits fatsoenlijk onderhouden, heel wat kilometers kunnen draaien.
Aan de andere kant, ik kan er nu nog een aardig bedrag voor terugvragen... Toch?
Het betekent wel dat ik straks toch even met mijn lieftallige (v)echtgenote ga overleggen.
Wordt dus vervolgd!
Have a nice BMW-day!
WernerB
Afschrijving op een andere motor kost je meer dan nog een paar jaar blijven rijden op je huidige motor denk ik.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Da's een zeer respectabel aantal. Ik zou met mijn gemiddelde aantal km's per jaar nog een jaar of 20 vooruit kunnen.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Hazeldonk schreef:Morgen naar Kenny voor de 200000 km beurt.
Ben
Wow, wat een mijlpaal Tuurlijk zijn er motoren die nog langer meegaan, maar dit blijft indrukwekkend!
Ik ben benieuwd wat er met de 200.000 beurt allemaal (extra) gedaan wordt.
Hoe doe je dat met de vering en dempers? Laat je die ook reviseren of vervangen ( zoja, hoevaak)?
Hazeldonk schreef:Morgen naar Kenny voor de 200000 km beurt.
Ben
Wow, wat een mijlpaal Tuurlijk zijn er motoren die nog langer meegaan, maar dit blijft indrukwekkend!
Ik ben benieuwd wat er met de 200.000 beurt allemaal (extra) gedaan wordt.
Hoe doe je dat met de vering en dempers? Laat je die ook reviseren of vervangen ( zoja, hoevaak)?
"vering en dempers"? Kenny heeft er ergens bij 90000km Hyperpro veren onder gezet en voor vervanging of revisie daarvan incl.de dempers is geen sprake alles veert en dempt zoals het hoort! Verder is er vandaag helemaal niets op aan te merken geweest, alles kwam los en verkeerde in prima conditie na de grote beurt een druk op de knop en je hebt een prima zonder bijgeluiden lopende boxer. Als enige bijzonderheid is misschien te melden dat bij de eerste de beste poging om het achterwiel los te maken om de band te vervangen de inbusdop spontaan afbrak. Verder zijn er geen extra zaken nodig gebleken, o ja ik heb de remblokken voor (ze waren op de helft) preventief laten vervangen i.v.m. mij vakantietrip. Een tevreden klant en boxerrijder ging huiswaarts wel een beetje voorzichtig want er zitten tenslotte 2 nieuwe Michelin PR4 onder.
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Gewoon vertellen dat uitgerekend JIJ een MMM (maandag-morgen-motor) hebt gekocht . . . . :lol:
mhovens schreef:Het is ZEEEEER onverstandig dit soort hoge kilometerstanden te vermelden, mijn eega leest ook mee! Kan ik nooit meer een andere motor kopen :lol:
Grappig dat iedereen zo onder de indruk is van 200.000 km voor een motor.
200.000 km is vooral een enorme prestatie voor de rijder!
Wanneer ik een auto koop dan koop ik er één met 150.000 km op de teller. Vervolgens rij ik er dan nog een 200.000 bij voordat deze vervangen wordt.
Het onderhoud is voornamelijk banden af en toe de remblokken en twee maal een distributieriem. Waarom zou dit bij een goed merk motor anders moeten zijn?
De motor is zelfs in het voordeel wanneer je kijkt naar de verhouding gewicht en cilinderinhoud.
Dus gewoon op naar de 300.000 km en petje af voor de rijder. Van de motor verwacht ik dit gewoon.
strik schreef:Grappig dat iedereen zo onder de indruk is van 200.000 km voor een motor.
200.000 km is vooral een enorme prestatie voor de rijder!
Wanneer ik een auto koop dan koop ik er één met 150.000 km op de teller. Vervolgens rij ik er dan nog een 200.000 bij voordat deze vervangen wordt.
Het onderhoud is voornamelijk banden af en toe de remblokken en twee maal een distributieriem. Waarom zou dit bij een goed merk motor anders moeten zijn?
De motor is zelfs in het voordeel wanneer je kijkt naar de verhouding gewicht en cilinderinhoud.
Dus gewoon op naar de 300.000 km en petje af voor de rijder. Van de motor verwacht ik dit gewoon.
dank je wel voor dit compliment, leuk.
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
strik schreef:Grappig dat iedereen zo onder de indruk is van 200.000 km voor een motor.
200.000 km is vooral een enorme prestatie voor de rijder!
Wanneer ik een auto koop dan koop ik er één met 150.000 km op de teller. Vervolgens rij ik er dan nog een 200.000 bij voordat deze vervangen wordt.
Het onderhoud is voornamelijk banden af en toe de remblokken en twee maal een distributieriem. Waarom zou dit bij een goed merk motor anders moeten zijn?
De motor is zelfs in het voordeel wanneer je kijkt naar de verhouding gewicht en cilinderinhoud.
Dus gewoon op naar de 300.000 km en petje af voor de rijder. Van de motor verwacht ik dit gewoon.
dank je wel voor dit compliment, leuk.
Ben
Motorrijden is ook een hele opgave. Ik stap elke keer weer met tegenzin op.
strik schreef:Grappig dat iedereen zo onder de indruk is van 200.000 km voor een motor.
200.000 km is vooral een enorme prestatie voor de rijder!
Wanneer ik een auto koop dan koop ik er één met 150.000 km op de teller. Vervolgens rij ik er dan nog een 200.000 bij voordat deze vervangen wordt.
Het onderhoud is voornamelijk banden af en toe de remblokken en twee maal een distributieriem. Waarom zou dit bij een goed merk motor anders moeten zijn?
De motor is zelfs in het voordeel wanneer je kijkt naar de verhouding gewicht en cilinderinhoud.
Dus gewoon op naar de 300.000 km en petje af voor de rijder. Van de motor verwacht ik dit gewoon.
dank je wel voor dit compliment, leuk.
Ben
Motorrijden is ook een hele opgave. Ik stap elke keer weer met tegenzin op.
Je hebt gelijk....wanneer ik voor mijn werk die dag 250 km heb gereden denk ik vaak na het eten: ga nog even een stukje motorrijden hor
strik schreef:Grappig dat iedereen zo onder de indruk is van 200.000 km voor een motor.
200.000 km is vooral een enorme prestatie voor de rijder!
Wanneer ik een auto koop dan koop ik er één met 150.000 km op de teller. Vervolgens rij ik er dan nog een 200.000 bij voordat deze vervangen wordt.
Het onderhoud is voornamelijk banden af en toe de remblokken en twee maal een distributieriem. Waarom zou dit bij een goed merk motor anders moeten zijn?
De motor is zelfs in het voordeel wanneer je kijkt naar de verhouding gewicht en cilinderinhoud.
Dus gewoon op naar de 300.000 km en petje af voor de rijder. Van de motor verwacht ik dit gewoon.
Het is nog niet zo lang geleden dat de gemiddelde motor na 25.000 merkbaar minder reed en problemen kreeg, en na ca. 50.000 echt totaal uit elkaar ging vallen. Natuurlijk was BMW daar altijd al een uitzondering op, maar zoveel kilometers in zo korte tijd blijft bijzonder, niet alleen voor de rijder, maar ook voor de motor.
Ik koop trouwens ook vaak auto's met flink wat kilometers, maar dat gaat lang niet altijd goed. Bepaalde merken koop ik dan ook niet meer, want daar gaat boven de 200.000 van alles kapot (zal geen namen noemen, en geen discussie starten hier).
Hazeldonk schreef:"vering en dempers"? Kenny heeft er ergens bij 90000km Hyperpro veren onder gezet en voor vervanging of revisie daarvan incl.de dempers is geen sprake alles veert en dempt zoals het hoort! Verder is er vandaag helemaal niets op aan te merken geweest, alles kwam los en verkeerde in prima conditie na de grote beurt een druk op de knop en je hebt een prima zonder bijgeluiden lopende boxer. Als enige bijzonderheid is misschien te melden dat bij de eerste de beste poging om het achterwiel los te maken om de band te vervangen de inbusdop spontaan afbrak. Verder zijn er geen extra zaken nodig gebleken, o ja ik heb de remblokken voor (ze waren op de helft) preventief laten vervangen i.v.m. mij vakantietrip. Een tevreden klant en boxerrijder ging huiswaarts wel een beetje voorzichtig want er zitten tenslotte 2 nieuwe Michelin PR4 onder.
Ben
Volgens diverse vering/demper specialisten is de levensduur van een demper hooguit 50.000 en moet daarna vervangen of gereviseerd worden.
Zo te horen zijn jouw ervaringen anders.
Volgens diverse vering/demper specialisten is de levensduur van een demper hooguit 50.000 en moet daarna vervangen of gereviseerd worden.
Zo te horen zijn jouw ervaringen anders.
Zeker, ik heb niet het gevoel dat de RT in lange en snelle bochten raar in de veren hangt of enige deining veroorzaakt, integendeel! Hij krijgt zo nu en dan echt op z'n donder hoor vooral in de bergen moeten de vering en demping behoorlijk aan de bak.
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Waar ik nou wel benieuwd naar ben is of de spiebanen van de koppeling en ingaande as versnellingsbak ooit gesmeert zijn bij die kilometerstand? Als dit niet het geval is haal ik het zaakje nog niet eens los. IK heb nog nooit een koppeling van een auto of motor versleten.
Ooit was 100000km al bijzonder zelfs voor een Mercedes. De eigenaar kreeg een mooi speldje als hij het haalde. Maar de Suzuki GS modellen van vroeger van de jaren 80 haalde de 100000km ook zonder veel problemen.
Maar het boxerblok is behoorlijk goed en ik denk dat het onderhoud en de rijstijl belangrijk zijn voor het halen van deze kilometerstanden. En lange ritten zijn natuurlijk veel gezonder voor de motor dan kleine ritjes. Met mijn 5000 km per jaar kan ik dus nog wel even vooruit met mijn R1100rR.