Benzine verbruik (te) hoog?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Eric r1200rt
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Benzine verbruik (te) hoog?

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi,

Ik verbruikte tot voor kort zo rond de 1 op 17,5 ltr/km. Echter, recentelijk lijkt het verbruik plotseling toegenomen, ligt nu rond de 1 op 16.

Dit weekend zo'n 400 km, waarvan 1/3 binnendoor en 2/3 op de autobaan (Nederland, en ik heb me redelijk aan de snelheid gehouden), met 2 personen, 3 koffers, handvat verwarming en beide zadel verwarming continu aan, kwam ik op 1 op 15,9. Is dit een redelijke waarde?

Ik heb sinds kort de nedplex 68 cm ruit (en nog korter de accelerator), sprong in verbruik lijkt samen te vallen met de Nedplex.

Groet
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Inspector Gadget

Re: Benzine verbruik (te) hoog?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, met dergelijke grote verbruikers plus passagier plus ander windscherm plus accelerator zal het brandstofverbruik oplopen.
Daarnaast, wanneer is het laatste onderhoud (en dan met name kleppen stellen e.d) gedaan?
Ik weet van de BMW's dat het niet tijdig en/of niet juist stellen van de kleppen ook nadelig invloed heeft op het verbruik.
scan
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Tijdig naar de fysiotherapeut gaan om je rechterpols weer soepel te maken helpt ook _004 !
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Gewoon je motor goed laten afstellen een paar goede bougies en de verwarming uit zetten. Het is toch nog niet koud geweest. Ik zou niet weten wat ik moet met zadel verwarming overigens.
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Je houdt toch erg van 'naked'? Dan lijkt me zadelverwarming juist wel lekker.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Onder de -5 is zadelverwarming best lekker _004 . Alleen met hand+zadelverwarming aan trek je zo je accu leeg, dus maar kort op de hoogste stand.
Robin0341
Type: R1250RT
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Hummm, kan iemand mij vertellen wat het gebruik van hand- en zadelverwarming te maken heeft met het verbruik van benzine?
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Dat is heel simpel!.
Je dynamo moet harder werken om de gevraagde stroom te leveren.
Hierdoor moet de motor ook harder werken om de dynamo aan te drijven.
Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes ; -)
Robin0341
Type: R1250RT
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Aha, ik wist niet dat de kachel zoveel benzine verbruikt. Dank voor de uitleg ;-)
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Bij mij is het verbruik ook iets toegenomen na het plaatsen van de Nedplex ruit.

Dit grote verschil komt omdat ik de oude ruit veel lager had staan. Hierdoor zat ik meer in de rijwind maar zonder turbulentie bij m'n hoofd. De Nedplex ruit heb ik zo goed als rechtop staan waardoor ik "uit de wind" zit. Door de flip-up van de Nedplex heb ik geen last van turbulentie. Het enige nadeel is dus het hogere verbruik door de grotere weerstand.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Eric r1200rt

Hoi

Inderdaad ook bij mij staat de Nedplex ruit standaard hoger dan de originele ruit.

Ik heb geprobeerd, puur uit nieuwsgierigheid, uit te rekenen wat het extra benzine verbruik is tgv de handvat- en zadelverwarming, zie onderstaande poging, aanvullingen zijn welkom,

Groet
Eric

10 ampère (?), 3 verbruikers, 12 volt,
P= V x I = 120 W x 3 = 360 W

1 uur rijden met 80 km/h gem.

360 W x 3600 s = 1300 kJ
Stel efficiency verbrandingsmotor naar elektriciteit is 50%
Verbruik in benzine is dan 2,6 MJ

Stel Verbruik is 1 op 18 l/km
80 km/ 18 = 4,4 ltr
1 ltr is 35 MJ

Extra verbruik is dan: 2,6 / (4,4 x 35) x 100% = 1,7 %
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Sow hee, ik zet die dingen niet meer aan. Dan maar liever kou lijden maar wel drietiende cent per 18 kilometer in mijn zak houden.
En dan heb ik het wel over eurocenten he, laat staan als je het omreken naar echte guldencenten, toch Jos?
FredBurgmans
Bijz: Carbon schwarz metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hardenberg

Ongelezen bericht door FredBurgmans »

Eric r1200rt schreef:Hoi

............. etcetera.....

Allemaggies! Dat dat zoveel scheelt :shock:..... Ik zet die dingen voortaan uit hoor, mij foppen ze niet!

Verstuurd van mijn GT-I9300 aan alle forumleden
--------------
Gr. Fred

Afbeelding
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
J vd B te V

Mensen vergeten ook vaak in hun auto's de grote verbruikers zoals airco/koplampen/achterruit verwarming/stoelverwarming enzovoort.
Een airco is vaak al een pk of vier.
Inspector Gadget

Op de motor geen "onnodige zaken" meeslepen, zoals de topkoffer als je het ff niet nodig hebt.
Extra verlichting geeft ook al een belasting, de dynamo is maar beperkt.
Moet je met 100 km/uur maar eens je hand flink uitsteken dan voel je de rijwind.
Dus windscherm, zelfs je vizier heeft invloed op het verbruik.

En met de 4-wielige, het rijden met ramen open, dakkoffer e.d., het scheelt ook in het verbruik.

Maar ook de bandendruk te laag op de 2- of 4-wielige, het scheelt in verbruik.
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Wordt misschien tijd dat men voor ons ook van die bijzondere pakken maakt zoals bij het schaatsen. Scheelt mogelijk ook in het verbruik en in de kosten. :D

Lieve mensen, waar hebben wij het in vredesnaam over. Zitten we hier elkaar te vertellen wat van invloed zou kunnen zijn op een iets meer brandstofverbruik waardoor we iets meer geld kwijt zijn, terwijl wij onderweg, (tijdens een mooie tourrit), een terras(je) "pakken" en net zo gemakkelijk € 2,40 voor een of twee koppen koffie wegleggen om nog maar niet te spreken van de uitsmijter en de ijsjes die genuttigd worden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
J vd B te V

Dingeman schreef:Wordt misschien tijd dat men voor ons ook van die bijzondere pakken maakt zoals bij het schaatsen. Scheelt mogelijk ook in het verbruik en in de kosten. :D

Lieve mensen, waar hebben wij het in vredesnaam over. Zitten we hier elkaar te vertellen wat van invloed zou kunnen zijn op een iets meer brandstofverbruik waardoor we iets meer geld kwijt zijn, terwijl wij onderweg, (tijdens een mooie tourrit), een terras(je) "pakken" en net zo gemakkelijk € 2,40 voor een of twee koppen koffie wegleggen om nog maar niet te spreken van de uitsmijter en de ijsjes die genuttigd worden.
En zo is het.
Maar een beetje nadenken over het gebruik van onze energiebronnen kan ook geen kwaad.
En verder mag een hobby geld kosten.
Dingeman

J vd B te V schreef:
Dingeman schreef:Wordt misschien tijd dat men voor ons ook van die bijzondere pakken maakt zoals bij het schaatsen. Scheelt mogelijk ook in het verbruik en in de kosten. :D

En zo is het.
Maar een beetje nadenken over het gebruik van onze energiebronnen kan ook geen kwaad.
En verder mag een hobby geld kosten.
Wat denk je dan hoeveel energie het bereiden van een (of twee) koffie, een uitsmijter en een ijsje dan wel niet kost. Zullen we de motor dan maar laten staan en gewoon thuisblijven. :D
J vd B te V

Neenee.
Niet nou ik net morgen op kosten van de baas op de motor naar Enschede kan. ;-)
Inspector Gadget

Ik vindt het legitiem dat een gebruiker zich afvraagt waarom het verbruik "opeens" (flink?) is opgelopen.
En daarom op dit informatieve forum vraagt wat zoal onze ideeën, suggesties, meningen en mogelijke verklaringen kunnen zijn.

Laten we voorkomen dit draadje mogelijk in het extreme te trekken en het afdoen dat het alleen maar om de brandstofkosten gaat maar ook een open mind houden.
doov650

FredBurgmans schreef:

Allemaggies! Dat dat zoveel scheelt :shock:..... Ik zet die dingen voortaan uit hoor, mij foppen ze niet!

Gelijk heeft u.
Ik ben de oliemaatschappijen ook altijd net een stapje voor. Ik heb altijd een paar jerrycans benzine in huis. Verhogen ze de prijs, dan tank ik nog een paar keer vrolijk tegen de oude prijs.
Ook mij foppen ze zo niet.
En weet je wat een broodje ham tegenwoordig in Luxemburg kost? Man, niet normaal meer.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Maar als het goedkoper word zit jij met dure benzine in je jerrycans. :-) :-) :-)

Sent from my V370 aan alle forumleden
[groet]
HenkvanR -1200-
Dingeman

@Dutchmidiman,

Wat ik heb willen aangeven is, dat het bijna niet te doen om aan te geven waardoor een ietwat hoger benzineverbruik ontstaat. Je kunt een "ellenlang" lijstje opsommen van bandenspanning, belading, tegenwind, accessoires, stads- danwel snelwegritten etc. etc. Waarbij ik denk dat je rechterhand toch wel de meeste invloed zal hebben. Maar om er bij stil te staan om "onnodige zaken" waaronder mijn topkoffer thuis te laten ivm met mogelijk hoger benzineverbruik gaat mij toch wel allemaal te ver. Pas als het verbruik extreem is, maak je dan pas zorgen.

Ik zeg: Ga gewoon tanken, ga leuk rijden, ga lekker genieten, ga weer gewoon tanken en bij thuiskomst overdenken wat voor een fijne dag dat je weer hebt gehad. Kijk dan uit naar de volgende keer dat je dat weer kunt/mag gaan doen.
Bostich10

Ongelezen bericht door Bostich10 »

Forumvrienden.

Ik denk dat eenieder op de motor gaat rijden met zijn of haar eigen beleving.
Voor sommigen is het erg leuk om daar dingen bij te doen die zij zelf leuk vinden.
Voor de een is dat een broodje bij de Mac en voor de ander is dat een speciale kop koffie waar dan ook (of beiden) en voor iemand anders zijn dat andere dingen.

Zo is het ook om na de rit thuis op de bank te gaan zitten, na een mooie rit, en de dag nog een keer de revue laten passeren.
Maar iemand anders stelt zich bepaalde vragen en duikt daar verder in. (omdat zij of hij dat leuk vind.

Ik zal never nooit gaan bepalen wat iemand anders moet gaan doen of moet gaan zitten denken als er een mooie dag om is waar men van genoten heeft.

Dit is voor een ieder (vaak) anders en het is zijn of haar eigen belevingswereld !!

Dus.............

Groet,
B10
FredBurgmans
Bijz: Carbon schwarz metallic
Woonplaats of omgeving: Hardenberg

Ongelezen bericht door FredBurgmans »

doov650 schreef:
FredBurgmans schreef:

Gelijk heeft u.
Ik ben de oliemaatschappijen ook altijd net een stapje voor. Ik heb altijd een paar jerrycans benzine in huis. Verhogen ze de prijs, dan tank ik nog een paar keer vrolijk tegen de oude prijs.
Ook mij foppen ze zo niet.
En weet je wat een broodje ham tegenwoordig in Luxemburg kost? Man, niet normaal meer.
Ik heb daar helaas geen plek voor ... Mijn vrouw ziet me al aankomen als ik een paar jerrycans benzine in de keukenkast probeer neer te zetten :neutral:
Gewoon nooit meer dan € 30 tanken, dat is ook een oplossing _004
--------------
Gr. Fred

Afbeelding
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
J vd B te V

Ik herinner me nog een kleinigheidje uit de 70er jaren tijdens de oliecrisis:
Mensen gingen benzine hamsteren.
Maar je mag van de verzekering niet zoveel in huis hebben. Ik dacht dat het iets van 15 liter was.
Ton1959

Ik denk dat het extra gewicht een factor is die wel bij binnenwegen effect heeft op het verbruik. Telkens als je stopt moet natuurlijk ook weer het extra gewicht in beweging worden gezet. Als het eenmaal rij en blijft rijden dan is het verbruik amper meer met een zwaarder beladen motor.
Al de extra verbruikers heeft wel zijn effect natuurlijk net als de bandenspanning. Iemand die zoveel mogelijk een constante snelheid aanhoud zal vrij zuinig kunnen rijden. En het opwarmen van de motor neemt wat meer tijd in beslag met het koudere weer dus dat is ook weer ongunstig voor het verbruik.
Goed afstellen en goede bougies zoals ik al eerder zei doet ook veel. En dat het gewicht weinig effect heeft merk ik elk jaar als ik met een volle auto plus vouwwagen op vakantie ga. Dan rijd ik zuiniger zelfs maar dat komt vooral door de nog constantere snelheid die ik dan aanhoud. Dus de rechterhand heeft ook bij het motorrijden vast een behoorlijk effect.
doov650

Ton1959 schreef:Ik denk dat het extra gewicht een factor is die wel bij binnenwegen effect heeft op het verbruik. .

Toch zie ik heel veel dikke mannen op een RT. Beter zouden die flink afvallen dus.
Heb zelfs wel eens gehoord van een gast die de marathon is gaan lopen om maar flink deftig afgevallen op de RT te zitten en daarna zijn verbruik fors afgenomen te zien.
Eric r1200rt

Beste allemaal,

Leuk al die reacties.

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom het zo veel over kosten/geld gaat. Dat was niet mijn opzet, ik heb het ook nooit genoemd. In eerste instantie was ik gewoon bezorgd of er mogelijk iets mis was met m'n RT. In tweede instantie was ik nieuwsgierig naar het relatieve opgenomen vermogen van handvat- en zadelverwarming. Mbt dat laatste, ik heb 10 ampère aangenomen, wie weet of dat een redelijke waarde is?

Ter geruststelling: ik tank gewoon Vpower, en drink ook m'n kopje koffie al of niet met strammer max.

Groet,
Eric.
Ton1959

Zet even een amperemeter in het circuit en je weet het amperage precies.Ik neem aan met de weerstand over schakelaar en bedrading dat het verbruik wat hoger ligt dan wat ik terug zie in de rekensom.
Inspector Gadget

Per zetel is het volgens mijn informatie 7,5 ampère.
Ton1959

En dan de handvatverwarming nog bij en dan heb je best al een aardig stroomverbruik.
Inspector Gadget

Handvatverwarming heb ik zo ff snel niet gevonden maar schat ik in op 4,5 ampère per kant.
Eric r1200rt

Dank je voor de waarden, dan zat ik redelijk goed, ik had 3 x 10 ampère aangenomen (dus iets te hoog leer ik nu).

Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”