De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 1200
Moderator: RT_Patrick
De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 1200
Ik heb reeds een aantal keer gehad dat de motor uitvalt bij deceleratie. In de file, aan een rood licht, e.d.
Bij het op de startknop te drukken gaat de motor meteen terug aan, moet ik wel het toerental wat hoger houden en na enige tijd is alles terug OK en kan ik gewoon terug verder gaan als niets gebeurd is!
Het is niet systematisch en dat maakt opzoekwerk moeilijk.
De klok tikt nu +/-30.000km en bij de dealer in het Brusselse vinden ze het niet, maar het zou wel een gekend fenomeen zijn bij de importeur, hoofdzakelijk op de RT1200. Die van mij kocht ik 2 jaar terug en is van 2006. Een einde leasing zonder km-tjes en heb er ondertussen een kleine 20000 mee gereden en is het voorval 5 of 6 keer teruggekomen. Ik heb er wel mee leren leven...
De garantie is reeds lang voorbij en wens me niet blauw te betalen door alles te gaan vervangen, zonder zekerheid
Heeft iemand al dergelijke ervaring opgelopen en hebben jullie dit kunnen oplossen en hoe?
Bij het op de startknop te drukken gaat de motor meteen terug aan, moet ik wel het toerental wat hoger houden en na enige tijd is alles terug OK en kan ik gewoon terug verder gaan als niets gebeurd is!
Het is niet systematisch en dat maakt opzoekwerk moeilijk.
De klok tikt nu +/-30.000km en bij de dealer in het Brusselse vinden ze het niet, maar het zou wel een gekend fenomeen zijn bij de importeur, hoofdzakelijk op de RT1200. Die van mij kocht ik 2 jaar terug en is van 2006. Een einde leasing zonder km-tjes en heb er ondertussen een kleine 20000 mee gereden en is het voorval 5 of 6 keer teruggekomen. Ik heb er wel mee leren leven...
De garantie is reeds lang voorbij en wens me niet blauw te betalen door alles te gaan vervangen, zonder zekerheid
Heeft iemand al dergelijke ervaring opgelopen en hebben jullie dit kunnen oplossen en hoe?
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ik zou beginnen met het laten uitlezen van het storingsgeheugen nadat een dergelijk incident heeft plaats gevonden.
Daarnaast denk ik aan zaken zoals lambda-sondes (maar dat zou je terug moeten zien in het storingsgeheugen danwel kunnen nameten met een goede diagnostic-tool zoals de GS-911), iets wellicht met de brandstof-toevoer, kalibratie van de TPS (of eventuele andere "adaptations").
Wellicht dat er in België ook een niet-BMW dealer is die gespecialiseerd is in BMW's en je kan helpen met het vinden van de oorzaak.
Daarnaast denk ik aan zaken zoals lambda-sondes (maar dat zou je terug moeten zien in het storingsgeheugen danwel kunnen nameten met een goede diagnostic-tool zoals de GS-911), iets wellicht met de brandstof-toevoer, kalibratie van de TPS (of eventuele andere "adaptations").

Wellicht dat er in België ook een niet-BMW dealer is die gespecialiseerd is in BMW's en je kan helpen met het vinden van de oorzaak.
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Hoi,
Heb vergelijkbaar probleem, al 3 keer bij de dealer geweest, nu deze week een hele week, haal m volgende week op, zal laten weten wat eruit gekomen is.
Groet,
Eric.
Heb vergelijkbaar probleem, al 3 keer bij de dealer geweest, nu deze week een hele week, haal m volgende week op, zal laten weten wat eruit gekomen is.
Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- head02
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
- Type: R1200RT/LC
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Lisse
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
heb ook dezelfde problemen gehad. gebeurde met name bij het remmen op de motor.
mijn onderhoudsman heeft de fiets nog eens een keer goedafgesteld en nu rijd ik in,iddels een jaar zonder dit euvel. kan misschien ook aan de benzine liggen.
mijn onderhoudsman heeft de fiets nog eens een keer goedafgesteld en nu rijd ik in,iddels een jaar zonder dit euvel. kan misschien ook aan de benzine liggen.
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Hartelijk dank voor uw medeleven.
Al deze opgemerkte akties werden reeds ondernomen. Tevens werk ik in de brandstofwereld en weet pertinent waarom ik enkel 98 bij A merken tank...
Er zijn geen aanwijzingen wanneer de euvel historiek wordt opgevraagd en dit is blijkbaar bij BMW (technische dienst bij de importeur)een gekend item waar ze geen oplossing voor weten. Dit weet ik via een kennis die er werkt waar dit serieus is opgenomen om veiligheids overweging.
Gezien dit euvel bij de GS, met dezelfde motor onbekend is, denken er sommige dat de koeling van sommige items het probleem zou zijn gezien de bekleding van de motor. De GS Adventure die ook meer bekleed is zou hetzelfde fenomeen kennen.
Bij de dealer zijn ze er ook mee verveeld en niet enkel met mijn motor, maar ook met andere en bij andere dealers idem dito.
Het is inderdaad zo, dat sinds het laatste onderhoud, waar ze speciaal erop attent waren en extra zorgen ervoor hebben gedragen is het wat beter gegaan. Onlangs, in het putje van de Franse Provence had ik het terug.
Het volgend onderhoud staat er terug voor en zien wel wat uit de bus komt...
Alvast bedankt om jullie antwoorden
Al deze opgemerkte akties werden reeds ondernomen. Tevens werk ik in de brandstofwereld en weet pertinent waarom ik enkel 98 bij A merken tank...
Er zijn geen aanwijzingen wanneer de euvel historiek wordt opgevraagd en dit is blijkbaar bij BMW (technische dienst bij de importeur)een gekend item waar ze geen oplossing voor weten. Dit weet ik via een kennis die er werkt waar dit serieus is opgenomen om veiligheids overweging.
Gezien dit euvel bij de GS, met dezelfde motor onbekend is, denken er sommige dat de koeling van sommige items het probleem zou zijn gezien de bekleding van de motor. De GS Adventure die ook meer bekleed is zou hetzelfde fenomeen kennen.
Bij de dealer zijn ze er ook mee verveeld en niet enkel met mijn motor, maar ook met andere en bij andere dealers idem dito.
Het is inderdaad zo, dat sinds het laatste onderhoud, waar ze speciaal erop attent waren en extra zorgen ervoor hebben gedragen is het wat beter gegaan. Onlangs, in het putje van de Franse Provence had ik het terug.
Het volgend onderhoud staat er terug voor en zien wel wat uit de bus komt...
Alvast bedankt om jullie antwoorden
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Misschien wel een slechte bobine. Had dit ooit met een Suzuki na prcies 96 km ging de motor ineens op twee pitten lopen. De dealer had van alles geprobeerd en gaf het op daarom mocht ik zelf nog wat dingen testen. Dus mijn eerste gok was bobines en dat was de oplossing.
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Is een probleem met de stappenmotoren. Heb het indertijd met mijn RT (2009) ook meegemaakt. Probleem is ook nooit opgelost geraakt.
Heb hem verkocht omdat het niet veilig meer aanvoelde in dagelijks woonwerkverkeer. 2010 heeft hier helemaal geen problemen mee.
Heb hem verkocht omdat het niet veilig meer aanvoelde in dagelijks woonwerkverkeer. 2010 heeft hier helemaal geen problemen mee.
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Stappenmotoren?STORMBRINGER schreef:Is een probleem met de stappenmotoren. Heb het indertijd met mijn RT (2009) ook meegemaakt. Probleem is ook nooit opgelost geraakt.
Heb hem verkocht omdat het niet veilig meer aanvoelde in dagelijks woonwerkverkeer. 2010 heeft hier helemaal geen problemen mee.
Ik mag toch aannemen dat dit op te lossen is?? Bovendien heeft het overgrote deel van de RT's van voor 2010 hier geen last van.


Mijn 2009 model loopt in ieder geval als een zonnetje en slaat alleen af als ik een iets fout doe of als ik de contactsleutel naar links draai

Luc
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Hoi,
Ik heb nu precies het zelfde probleem. Ik rijd zelf een
die ik weer een week aan het rijden heb na reparatie van een schuiverd. Enfin, ook bij mijn rt is het geval dat ik zo nu en dan bij deccelaratie en vooral in het lage toerengebied last heb van een uitvallende motor. Is even lastig bij achteropkomend verkeer... :shock: Herstarten gaat de ene keer beter dan de andere keer. Vanmiddag liet het even opzich wachten (10 seconde?)
Opzich loopt het blok mooi, hoewel kleppenstellen en synchroonafstelling naar mn gevoel wel weer mogen plaatsvinden (8dkm geleden).
Ik heb even gedacht aan een los contact, overlijdende sensor(?), of... zeg t maar.
Ik heb voor woonwerk een aantal jaren op een k100rt gereden die zich langzamerhand ook naar de dark side ging begeven. Het is een ander type blok natuurlijk, maar daar was de oplossing nieuwe bougiekabels (corrosie/veroudering) + bobine die een scheur vertoonde in de behuizing + een rubber slang tussen luchtbox en karterontluchting die gescheurd was door veroudering, met als gevolg dat het benzine mengsel verstoord was. De motor had al 100k gelopen, dus die verouderingseffecten snap ik. Daarbij had ik de indruk dat de bobine slechter zijn werk deed naarmate de motor warmer werd. Bij een hoger toerental liep het blok weer beter...
Maar goed, nu de stilvallende
Ik ga de behuizing van de rt maar weer eens loshalen en opzoek naar missende/loszittende/gescheurde onderdelen.
(Ter info, mn rt heeft nu 58dk gelopen)
Tips zijn zeer welkom m.b.t plan van aanpak. Gisteren heb ik overigens de TPS procedure al eens doorlopen. Dit heeft geen soelaas geboden..
Groet,
Jeroen
Ik heb nu precies het zelfde probleem. Ik rijd zelf een

Opzich loopt het blok mooi, hoewel kleppenstellen en synchroonafstelling naar mn gevoel wel weer mogen plaatsvinden (8dkm geleden).
Ik heb even gedacht aan een los contact, overlijdende sensor(?), of... zeg t maar.
Ik heb voor woonwerk een aantal jaren op een k100rt gereden die zich langzamerhand ook naar de dark side ging begeven. Het is een ander type blok natuurlijk, maar daar was de oplossing nieuwe bougiekabels (corrosie/veroudering) + bobine die een scheur vertoonde in de behuizing + een rubber slang tussen luchtbox en karterontluchting die gescheurd was door veroudering, met als gevolg dat het benzine mengsel verstoord was. De motor had al 100k gelopen, dus die verouderingseffecten snap ik. Daarbij had ik de indruk dat de bobine slechter zijn werk deed naarmate de motor warmer werd. Bij een hoger toerental liep het blok weer beter...
Maar goed, nu de stilvallende

Ik ga de behuizing van de rt maar weer eens loshalen en opzoek naar missende/loszittende/gescheurde onderdelen.
(Ter info, mn rt heeft nu 58dk gelopen)
Tips zijn zeer welkom m.b.t plan van aanpak. Gisteren heb ik overigens de TPS procedure al eens doorlopen. Dit heeft geen soelaas geboden..
Groet,
Jeroen
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Bij je 1100RT zou ik ook beginnen met kleppen stellen en synchroniseren en misschien nieuwe bougies. Ga ik bij mij ook weer doen. En tegelijk even het luchtfilter controleren.
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Bougies heb ik 5dkm geleden nieuw gestoken. Iridiums. Motor liep meteen beter toen, merkbaar verschil.Ton1959 schreef:Bij je 1100RT zou ik ook beginnen met kleppen stellen en synchroniseren en misschien nieuwe bougies. Ga ik bij mij ook weer doen. En tegelijk even het luchtfilter controleren.
Voor de rest, ja ik ga maar eens de hele riedel af.
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
@jeroen.vanschaik Misschien hallgever??Gebruik de zoek functie eens, hier zul je diverse verhalen over vinden, die met de symtomen wat jij beschrijft overeen komen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ha Benji,Benji schreef:@jeroen.vanschaik Misschien hallgever??Gebruik de zoek functie eens, hier zul je diverse verhalen over vinden, die met de symtomen wat jij beschrijft overeen komen.
Ik ben dit bericht van FreekC aan het lezen.
viewtopic.php?f=45&t=6393&p=72665&hilit=Freekc#p72665
De meeste symptomen die hij beschrijft herken ik direct!
Bedankt voor de zoekrichting

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jeroen
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ik vond nog wat informatie op het wereld wijde web: "My saga of hall sensors"
http://hackerschicken.eu/BMW/Hall/Hall_sensors.pdf
http://hackerschicken.eu/BMW/Hall/Hall_sensors.pdf
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Maar voor hall gevers is het wel erg snel meestal falen ze niet bij zo'n lage kilometerstand tenzij die van de latere modellen nog veel slechter zijn.
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Het is aan de vroege kant, ben ik met je eens. Echter is het voor mij de eerste verdachte die de aandacht krijgt.Ton1959 schreef:Maar voor hall gevers is het wel erg snel meestal falen ze niet bij zo'n lage kilometerstand tenzij die van de latere modellen nog veel slechter zijn.
Als ik meer weet zal ik een update plaatsen.
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- Vorie
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Genemuiden
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ik heb dit vorig jaar met mijnTon1959 schreef:Misschien wel een slechte bobine. Had dit ooit met een Suzuki na prcies 96 km ging de motor ineens op twee pitten lopen. De dealer had van alles geprobeerd en gaf het op daarom mocht ik zelf nog wat dingen testen. Dus mijn eerste gok was bobines en dat was de oplossing.

in ieder geval succes met zoeken, want het is gewoon niet grappig als je er nooit zeker van bent of je stil komt te staan of niet

groeten, Coen
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Hoi,Vorie schreef:Ik heb dit vorig jaar met mijnTon1959 schreef:Misschien wel een slechte bobine. Had dit ooit met een Suzuki na prcies 96 km ging de motor ineens op twee pitten lopen. De dealer had van alles geprobeerd en gaf het op daarom mocht ik zelf nog wat dingen testen. Dus mijn eerste gok was bobines en dat was de oplossing.ook gehad. koud geen probleem, maar na een uur of zo ineens uitvallen. soms wel starten, soms niet. Bij Kenny geweest die de hallgever vervangen heeft. helaas was dit het niet en bleek het uiteindelijk toch de bobine te zijn...
in ieder geval succes met zoeken, want het is gewoon niet grappig als je er nooit zeker van bent of je stil komt te staan of niet
Hallsensor is vervangen. Zojuist een rit van 3 uur achter de rug. Enigsinds stevig doorgereden. Net voordat ik het dorp inrijd, jahoor hij valt plots uit.. 8-) 8)



Zag je nog iets opvallend aan de bobine? Ik weet dat destijds bij de defecte bobine van mn k100 er een scheurtje in de behuizing zat. Enfin, de boel maar weer eens open gooien...
Vrijdag vertrekken we richting het zwarte woud. Ga ik maar op alp. Fijn om een backup te hebben, maar toch.
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Vaak zie en meet je weinig verkeerds aan een defecte bobine.
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Oftwel vervangen en hopen?Ton1959 schreef:Vaak zie en meet je weinig verkeerds aan een defecte bobine.
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Misschien kun je een tweedehandse bobine aanschaffen, dan ben je niet meteen de hoofdprijs kwijt.jeroen.vanschaik schreef:Oftwel vervangen en hopen?Ton1959 schreef:Vaak zie en meet je weinig verkeerds aan een defecte bobine.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Vorie
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Genemuiden
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
jeroen.vanschaik schreef:Hoi,Vorie schreef:Ik heb dit vorig jaar met mijnTon1959 schreef:Misschien wel een slechte bobine. Had dit ooit met een Suzuki na prcies 96 km ging de motor ineens op twee pitten lopen. De dealer had van alles geprobeerd en gaf het op daarom mocht ik zelf nog wat dingen testen. Dus mijn eerste gok was bobines en dat was de oplossing.ook gehad. koud geen probleem, maar na een uur of zo ineens uitvallen. soms wel starten, soms niet. Bij Kenny geweest die de hallgever vervangen heeft. helaas was dit het niet en bleek het uiteindelijk toch de bobine te zijn...
in ieder geval succes met zoeken, want het is gewoon niet grappig als je er nooit zeker van bent of je stil komt te staan of niet
Hallsensor is vervangen. Zojuist een rit van 3 uur achter de rug. Enigsinds stevig doorgereden. Net voordat ik het dorp inrijd, jahoor hij valt plots uit.. 8-) 8):)
![]()
.. Hier wordt ik niet blij, en dat is zachtjes uitgedrukt.
Zag je nog iets opvallend aan de bobine? Ik weet dat destijds bij de defecte bobine van mn k100 er een scheurtje in de behuizing zat. Enfin, de boel maar weer eens open gooien...
Vrijdag vertrekken we richting het zwarte woud. Ga ik maar op alp. Fijn om een backup te hebben, maar toch.
Aan de bobine was niets te zien. Ik heb mij laten vertellen dat als er een draadbreuk in je bobine zit, deze gewoon tegen elkaar aan kan zitten als hij koud is (hij doet het dan dus gewoon). wanneer de motor heet is, kan het zijn dat door het uitzetten van het materiaal de twee delen net te ver van elkaar komen en je dus zit met een onderbroken circuit. Geen idee of dat het ook echt is, maar het klonk mij logisch in de oren en ik heb na vervanging ook geen problemen meer gehad.
groeten, Coen
- leo442
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
- Locatie: Valkenswaard.
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Geen brandstofpomp probleem?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Een bobine kan raar doen ja en als hij koud is gewoon perfekt werken totdat een bepaalde temperatuur bereikt is en dan houd het ineens op. En als je dan stopt kan het na een paar minuutjes weer gewoon goed gaan totdat de temperatuur weer is bereikt. En waarschijnlijk goedkoper dan de hallsensor ook. Zeer vervelend die " intermittent" storingen. Het is veel beter als het onderdeel gewoon stopt met werken .
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
- Type: R1200RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: VL. Brabant
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Wou hier juist dezefde vraag stellen!
Heb net hetzelfde met mijn R1200RT van 2008 dus heel vevelend.
Ik heb de moto enkele maanden geleden partikulier gekocht en hij doet het voor de rest prima dus denk niet dat het een groot probleem zal zijn.
Zelf heb ik het gevoel dat hij iets te traag op traagloop draait en misschien is het al voldoende dat ze hem gewoon wat hoger afregelen.
Heb er tijdje terug een groot onderhoud van gedaan maar weet niet of ik de traagloop zelf wat hoger kan draaien dus moest iemand mij kunnen zeggen of daar ergens een regeling voor is hoor ik het graag.

Heb net hetzelfde met mijn R1200RT van 2008 dus heel vevelend.
Ik heb de moto enkele maanden geleden partikulier gekocht en hij doet het voor de rest prima dus denk niet dat het een groot probleem zal zijn.
Zelf heb ik het gevoel dat hij iets te traag op traagloop draait en misschien is het al voldoende dat ze hem gewoon wat hoger afregelen.
Heb er tijdje terug een groot onderhoud van gedaan maar weet niet of ik de traagloop zelf wat hoger kan draaien dus moest iemand mij kunnen zeggen of daar ergens een regeling voor is hoor ik het graag.
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ik neem aan dat traagloop hetzelfde is als stationair draaien.
Bij de R1200 is stationair draaien elektronisch geregeld.
Wel is het zo, dat het "normaal" is dat het in het voorkomende geval bij een koude motor de R1200 wat onrustig loopt, soms.
Alsof deze bijna gaat afslaan o.i.d.
Het afregelen van het stationair draaien gaat via een zogenoemde stappenmotor, wat dus via de diagnose-stekker moet & diagnose-computer, GS911 en zo voort. En dan "adaptation" (kalibratie) van die stappenmotor.
Er is geen schroef waar je aan kunt draaien.

Bij de R1200 is stationair draaien elektronisch geregeld.
Wel is het zo, dat het "normaal" is dat het in het voorkomende geval bij een koude motor de R1200 wat onrustig loopt, soms.
Alsof deze bijna gaat afslaan o.i.d.
Het afregelen van het stationair draaien gaat via een zogenoemde stappenmotor, wat dus via de diagnose-stekker moet & diagnose-computer, GS911 en zo voort. En dan "adaptation" (kalibratie) van die stappenmotor.
Er is geen schroef waar je aan kunt draaien.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
- Type: R1200RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: VL. Brabant
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Bedankt al voor deze snelle reactie!
Met traagloop bedoel ik wel degelijk stationair draaien maar hier in België gebruiken we meestal het woord "ralenti" omdat er nu eenmaal veel technische woorden afkomstig zijn van het Frans bij ons.
De meeste van mijn Nederlandse vrienden weten ondertussen al dat een "tournavise" een schroevendraaier is en een "Sjoit de cullas" een koppakdichting! :lol:
In ieder geval heel vervelend dat stilvallen en ik heb de klepjes heel heel juist afgeregeld en 4 nieuwe bougies gestoken dus ik had gehoopt dat het dan zou gedaan zijn. Wel een duidelijk verschil in trekkracht daar hij daarvoor onder de 3.000 tr/min gewoon niet lekker draaide en er duidelijk zelfs wat gepiggel (detonatie) was als ik bv. vanf 2.000 tr het gas wat verder open trok dus dt is volledig weg.
Heb hier juist gezien dat er wat linkjes staan naar mogelijke oplossingen dus zal dat eerst even gaan lezen want dat had ik daarstraks gemist.
Dus de uitleg dat je dit type dus wel degelijk niet effe zelf wat hoger kan laten draaien door aan een schroefje te draaien is juist dus dat is al spijtig.
Syncroniseren zal dan waarschijnlijk ook niet zelf te doen zijn?

Met traagloop bedoel ik wel degelijk stationair draaien maar hier in België gebruiken we meestal het woord "ralenti" omdat er nu eenmaal veel technische woorden afkomstig zijn van het Frans bij ons.

De meeste van mijn Nederlandse vrienden weten ondertussen al dat een "tournavise" een schroevendraaier is en een "Sjoit de cullas" een koppakdichting! :lol:
In ieder geval heel vervelend dat stilvallen en ik heb de klepjes heel heel juist afgeregeld en 4 nieuwe bougies gestoken dus ik had gehoopt dat het dan zou gedaan zijn. Wel een duidelijk verschil in trekkracht daar hij daarvoor onder de 3.000 tr/min gewoon niet lekker draaide en er duidelijk zelfs wat gepiggel (detonatie) was als ik bv. vanf 2.000 tr het gas wat verder open trok dus dt is volledig weg.
Heb hier juist gezien dat er wat linkjes staan naar mogelijke oplossingen dus zal dat eerst even gaan lezen want dat had ik daarstraks gemist.
Dus de uitleg dat je dit type dus wel degelijk niet effe zelf wat hoger kan laten draaien door aan een schroefje te draaien is juist dus dat is al spijtig.
Syncroniseren zal dan waarschijnlijk ook niet zelf te doen zijn?
- rob55
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:02
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200GS 2008 Blauw
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Grave
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Hallo Ovi,
Synchroniseren van de gaskleppen kan je wel zelf. (2k RPM) gaskabel afstelling.
Het stationaire deel wordt elektronisch geregeld. Maar kan je wel controleren.
Rob
Synchroniseren van de gaskleppen kan je wel zelf. (2k RPM) gaskabel afstelling.
Het stationaire deel wordt elektronisch geregeld. Maar kan je wel controleren.
Rob
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
- Type: R1200RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: VL. Brabant
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Waar zit die stappenmotor?dutchmidiman schreef: Het afregelen van het stationair draaien gaat via een zogenoemde stappenmotor, wat dus via de diagnose-stekker moet & diagnose-computer, GS911 en zo voort. En dan "adaptation" (kalibratie) van die stappenmotor.
Er is geen schroef waar je aan kunt draaien.
Ik ben autotechnieker dus weet dat zo'n stappenmotor al eens durft vast te zitten en dat kan je oplossen door er gewoon even wat kruipolie in te spuiten dus misschien valt dit ook wel eens te proberen bij een moto?

Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Mijn R1200RT uit 2009 heeft de laatste tijd een bijzonder ergerlijk probleem. Tijdens het rijden valt de motor stil, wel blijft de dashboardverlichting gewoon aan, dus heeft waarschijnlijk alles spanning. Dus lijkt het een brandstof probleem. Of een stom simpel iets als een microswitch die vreemd reageert. Tijdens het uitbollen probeer ik dan opnieuw te starten, maar sosm gaat hij ook zonder dat ik dat doe spontaan weer gewoon rijden. Meestal lukt dat starten ook niet, tot ik stil sta op de vluchtstrook. Al met al een behoorlijk gevaarlijk euvel, want met 120 km/u plots zonder snelheid en dan weer plots wel enz is niet echt goed voor je hartslag! Overigens gebeurd het bij mij niet pas na een uurtje toeren, maar soms al na een kwartiertje!
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ha Helmonder,Die Hard Helmond schreef:Mijn R1200RT uit 2009 heeft de laatste tijd een bijzonder ergerlijk probleem. Tijdens het rijden valt de motor stil, wel blijft de dashboardverlichting gewoon aan, dus heeft waarschijnlijk alles spanning. Dus lijkt het een brandstof probleem. Of een stom simpel iets als een microswitch die vreemd reageert. Tijdens het uitbollen probeer ik dan opnieuw te starten, maar sosm gaat hij ook zonder dat ik dat doe spontaan weer gewoon rijden. Meestal lukt dat starten ook niet, tot ik stil sta op de vluchtstrook. Al met al een behoorlijk gevaarlijk euvel, want met 120 km/u plots zonder snelheid en dan weer plots wel enz is niet echt goed voor je hartslag! Overigens gebeurd het bij mij niet pas na een uurtje toeren, maar soms al na een kwartiertje!
Ik had het zelfde euvel, althans verschijnselen. Het zou te maken kunnen hebben met de hall sensoren. Deze willen nog wel eens de geest geven. Als je gaat rondzoeken op het forum: typisch vanaf 60dkm en meer. Maar minder komt ook voor.
Inmiddels heb ik de hall sensoren (hallgever) vervangen, en het spontaan uitvallen is stukke minder geworden, echter bij mn laatste rit viel de biemer al uit na 10min. De rit voor deze rit heb ik veel lange rakken gereden zonder een centje pijn. Net voor thuiskomst toch weer prijs.
Volgende onderdeel dat ik nu ga vervangen is de bobine. Ook deze kunnen slecht worden (high voltage slijtage. Partial Discharge achtige verschijnselen denk ik aan, vanwege het hoge voltage)
Kijkend naar t advies dat ik van deze en gene op dit forum heb gekregen, check:
- hall sensoren (vraag FreekC eens. Hij is een expert op dat gebied + bied een gereviseerde optie)
- bobine + kabels
- uitvallen kan ook gerelateerd zijn aan de contact slot bekabeling -> slecht contact, draadbreuk, water....
- daarnaast worden de jiffy sensor (lijkt me onwaarschijnlijk) en brandstof pomp als problemen genoemd.
Doorzoek het forum even op de aangegeven onderwerpen, wellicht dat de omschreven oorzaak-gevolg en bijeffecten je op een spoor kunnen brengen. Er is veel over geschreven.
Het is een gevaarlijk probleem, dat ben ik met eens. In bepaalde verkeersituaties kan je een onverwacht uitvallende motor zeker niet gebruiken.
Succes!
Op het moment dat mn vergelijkbare euvel is opgelost zal ik dit posten. Morgen ga ik de bobine vervangen overigens..
Groet,
Schijndelenaer

Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Volgens mij heeft een 1200 geen hall gever?! Ik zal de overige zaken eens nalopen hier op het forum. Overigens staat de beemer nu bij Quispel in Deurne, in de hoop dat zij het gevonden krijgen!
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ik krijg op een andere plek het advies om te kijken of het met de accu te maken heeft. Ik heb idd de laatste tijd af en toe accu probleempjes!
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ah, dat wis ik niet.Die Hard Helmond schreef:Volgens mij heeft een 1200 geen hall gever?! Ik zal de overige zaken eens nalopen hier op het forum. Overigens staat de beemer nu bij Quispel in Deurne, in de hoop dat zij het gevonden krijgen!
Een losse accupool kan ook het uitvallen veroorzaken, echter moet alles zon beetje uitvallen, of raar reageren.
Heb ik ook al eens meegemaakt. Accupool vastgezet (1 slagje) en opgelost.
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ik snap t niet helemaal. Misschien dat 1 van de wijze heren/vrouwen dit kan verklaren...Die Hard Helmond schreef:Ik krijg op een andere plek het advies om te kijken of het met de accu te maken heeft. Ik heb idd de laatste tijd af en toe accu probleempjes!
Wat zijn de "accuproblemen" die je ervaart?
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Vanochtend mn bobine gedemonteerd. Optisch zie ik geen rariteiten, zoals een gaatje in de behuizing bijvoorbeeld of anders. Op het forum rondgezocht naar weerstanden ter referentie om de bobine door te meten, net als de reparatiehandleiding.
Klem -1 naar 15 -> .5 ohm
Klem 4a naar4b -> 13ohm
(Zie foto 2)
Gewapend met een multimeter heb ik de bobines gemeten. Ter info, het zijn exact de zelfde types!
Resultaat:
R1100RT, '99 bobine (oude)
1.2 ohm
7.13 ohm
RT1150, '02 bobine (nieuw, 2ehands)
.6 ohm
7.51 ohm
Die 13 ohm geloof ik langzamerhand niet meer. Zoekend op het forum meet men allemaal rond de 7 ohm....
Bougie kabels apart gemeten levert: 6.19ohm en 5.96ohm
Alle weerstanden inserie levert 19.28 ohm, dus niet in de buurt van 13ohm, linksom of rechtsom...
Verder met het onderzoekje:
Die 1.2ohm is verdacht.
Opwarmingseffecten worden nog wel eens genoemd, zodoende heb ik de bobines in de oven gelegd voor 15min bij 50 gr celsius. 30 gr opwarming bij benadering.
Meting 2 resultaat:
RT1100R, '99 (oud)
3.2ohm is 266% toename (tov ohmse waarde bij kamertemp.)
7.8 ohm is 9% toename
RT1150, '02 bobine (nieuw, 2ehands)
0.7 ohm is 28% toename
8.16 ohm is 9% toename
Die toename van 266% zint me niet... misschien heb ik nu wat gevonden.
Vanavond de nieuwe bobine erop, morgen opnieuw rijden voor een proefritje (woon-werk).
Alle commentaar is welkom,
Groet, Jeroen.
Klem -1 naar 15 -> .5 ohm
Klem 4a naar4b -> 13ohm
(Zie foto 2)
Gewapend met een multimeter heb ik de bobines gemeten. Ter info, het zijn exact de zelfde types!
Resultaat:
R1100RT, '99 bobine (oude)
1.2 ohm
7.13 ohm
RT1150, '02 bobine (nieuw, 2ehands)
.6 ohm
7.51 ohm
Die 13 ohm geloof ik langzamerhand niet meer. Zoekend op het forum meet men allemaal rond de 7 ohm....
Bougie kabels apart gemeten levert: 6.19ohm en 5.96ohm
Alle weerstanden inserie levert 19.28 ohm, dus niet in de buurt van 13ohm, linksom of rechtsom...
Verder met het onderzoekje:
Die 1.2ohm is verdacht.
Opwarmingseffecten worden nog wel eens genoemd, zodoende heb ik de bobines in de oven gelegd voor 15min bij 50 gr celsius. 30 gr opwarming bij benadering.
Meting 2 resultaat:
RT1100R, '99 (oud)
3.2ohm is 266% toename (tov ohmse waarde bij kamertemp.)
7.8 ohm is 9% toename
RT1150, '02 bobine (nieuw, 2ehands)
0.7 ohm is 28% toename
8.16 ohm is 9% toename
Die toename van 266% zint me niet... misschien heb ik nu wat gevonden.
Vanavond de nieuwe bobine erop, morgen opnieuw rijden voor een proefritje (woon-werk).
Alle commentaar is welkom,
Groet, Jeroen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jeroen.vanschaik op 13 okt 2013, 18:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Na vijf dagen stilstand wel starten (uit het motorhok) en paar uur daarna niet meer starten. Ook bij vervangen van een klein onderdeel na slechts 30 min onvoldoende spanning om te starten (na toch eerst 45min te hebben gereden).jeroen.vanschaik schreef: Wat zijn de "accuproblemen" die je ervaart?
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Ik zou inderdaad je accu eens laten doormeten. Liefst (ook) met een digitale accutester waarmee de actuele startcapaciteit (CCA) mee doorgemeten kan worden. Naast de "bekende broodrooster" tester, die de accu kortstondig zwaar belast.Die Hard Helmond schreef:Na vijf dagen stilstand wel starten (uit het motorhok) en paar uur daarna niet meer starten. Ook bij vervangen van een klein onderdeel na slechts 30 min onvoldoende spanning om te starten (na toch eerst 45min te hebben gereden).
PS: Als de accu echt veel te leeg is, zal CAN-bus ingrijpen en de motor ook niet starten.
Maar je kunt zelf ook met een voltmeter wat testen;
Een goed opgeladen en volle accu zal, als deze fris-en-fruitig is, tenminste 12,7 volt moeten meten. (12,9 volt is min-of-meer de norm bij moderne accu's)
Als je de motor een tijdje stil laat staan (uurtje of zo) en de spanning zakt significant, 12,3 volt en lager, dan is de accu verdacht.
Let op, zoals vaker aangegeven, om een accu middels rijden goed op te laden, moet je tenminste een uur rijden, als de accu "leeg" was.
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Lijkt erop dat dejeroen.vanschaik schreef:Vanochtend mn bobine gedemonteerd. Optisch zie ik geen rariteiten, zoals een gaatje in de behuizing bijvoorbeeld of anders. Op het forum rondgezocht naar weerstanden ter referentie om de bobine door te meten, net als de reparatiehandleiding.
Klem -1 naar 15 -> .5 ohm
Klem 4a naar4b -> 13ohm
(Zie foto 2)
Gewapend met een multimeter heb ik de bobines gemeten. Ter info, het zijn exact de zelfde types!
Resultaat:
R1100RT, '99 bobine (oude)
1.2 ohm
7.13 ohm
RT1150, '02 bobine (nieuw, 2ehands)
.6 ohm
7.51 ohm
Die 13 ohm geloof ik langzamerhand niet meer. Zoekend op het forum meet men allemaal rond de 7 ohm....
Bougie kabels apart gemeten levert: 6.19ohm en 5.96ohm
Alle weerstanden inserie levert 19.28 ohm, dus niet in de buurt van 13ohm, linksom of rechtsom...
Verder met het onderzoekje:
Die 1.2ohm is verdacht.
Opwarmingseffecten worden nog wel eens genoemd, zodoende heb ik de bobines in de oven gelegd voor 15min bij 50 gr celsius. 30 gr opwarming bij benadering.
Meting 2 resultaat:
RT1100R, '99 (oud)
3.2ohm is 266% toename (tov ohmse waarde bij kamertemp.)
7.8 ohm is 9% toename
RT1150, '02 bobine (nieuw, 2ehands)
0.7 ohm is 28% toename
8.16 ohm is 9% toename
Die toename van 266% zint me niet... misschien heb ik nu wat gevonden.
Vanavond de nieuwe bobine erop, morgen opnieuw rijden voor een proefritje (woon-werk).
Alle commentaar is welkom,
Groet, Jeroen.

(even afkloppen op ongelakt hardhout)

Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Dus toch de bobine heb ik toch goed gegokt.
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Goed gegokt inderdaadTon1959 schreef:Dus toch de bobine heb ik toch goed gegokt.

Inmiddels heb ik nu drie korte ritten achter de rug, en de

Leukste vond ik nog wel de ovenstap net voor het meten van de weerstanden

Verder is het interresant om te zien wat er nu kaput is in dat ding. De behuizing is OK, het moet dus iets zijn van doorslag tussen de twee spoelen. Misschien ga ik m nog openpeuteren..
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Open peuteren van bobines is niet altijd slim. Bij mijn Enfield zat er een zeer gevaarlijke olie in. En zien zal je hoogstwaarschijnlijk niets.
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Vandaag contact gehad met Quispel: het is naar alle waarschijnlijkheid de microswitch van de jiffy. Dat had ik al gedacht!
- Garfield
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: leusden
- Locatie: Leusden
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
En is dat dan ook de oplossing van de storing die je onder " Electrisch gedeelte" Uitval tijdens rijden postte?Die Hard Helmond schreef:Vandaag contact gehad met Quispel: het is naar alle waarschijnlijkheid de microswitch van de jiffy. Dat had ik al gedacht!

Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Als je het weet, is het niet moeilijk.
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
O. Eens zoeken op het net of hier meer over te vinden is.Ton1959 schreef:Open peuteren van bobines is niet altijd slim. Bij mijn Enfield zat er een zeer gevaarlijke olie in. En zien zal je hoogstwaarschijnlijk niets.
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Je mag al blij zijn als je wat vind bij het doormeten van een bobine. Bij mijn Suzuki ging hij na precies 96km op een bobine vonken maar na enkele minuten alweer op twee. En dan was mijn verwachting dat er in die bobine ook niks te zien zou zijn. Voor mij was het toen ook niet meer belangrijk omdat het probleem opgelost was na vervanging.
- jeroen.vanschaik
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:31
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999'er
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schijndel
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Zo kan je het ook benaderen. Opgelost is opgelost.Ton1959 schreef:Je mag al blij zijn als je wat vind bij het doormeten van een bobine. Bij mijn Suzuki ging hij na precies 96km op een bobine vonken maar na enkele minuten alweer op twee. En dan was mijn verwachting dat er in die bobine ook niks te zien zou zijn. Voor mij was het toen ook niet meer belangrijk omdat het probleem opgelost was na vervanging.
Ter info: Voor mijn werk peuter ik lineaire motoren open als deze gefaald zijn om zodoende de faalmodus te onderzoeken. Ik sla je eerdere advies zeker niet in de wind. Voorzichtigheid is geboden. Bovendien heeft het management thuis andere zaken op de priolijst staan die voor gaan...

Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
- Type: R1200RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: VL. Brabant
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
Omdat ik dat grasmachien geluid beu was heb ik een Akrapovic demper gestoken en nu is plots ook mijn probleem van het onregelmatig en iets te laag draaien op ralenti weg!ovi schreef:Wou hier juist dezefde vraag stellen!![]()
Heb net hetzelfde met mijn R1200RT van 2008 dus heel vevelend.
Ik heb de moto enkele maanden geleden partikulier gekocht en hij doet het voor de rest prima dus denk niet dat het een groot probleem zal zijn.
Zelf heb ik het gevoel dat hij iets te traag op traagloop draait en misschien is het al voldoende dat ze hem gewoon wat hoger afregelen.
Heb er tijdje terug een groot onderhoud van gedaan maar weet niet of ik de traagloop zelf wat hoger kan draaien dus moest iemand mij kunnen zeggen of daar ergens een regeling voor is hoor ik het graag.
Duidelijk dat de motor nu veel vrijer is en hij is dus ook geen enkele keer meer stilgevallen!
Re: De motor valt plots uit na 1 uurtje touren op mijn RT 12
hallo, ik heb vergelijkbaar probleem gehad met 1150rt. het wat een kabelbreuk op de plek waar de kabelboom buigt bij elke stuur beweging.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht