Gebruik Forte Motor Flush bij olie verbruik

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Beemer-Tycoons
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Gebruik Forte Motor Flush bij olie verbruik

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

In het verleden heeft mijn trouwe R1150RT met nu 90.000 Km op de teller eigenlijk haast geen olie verbruikt, de laatste 20.000 km heb ik Motorex Boxerolie 15W50 gebruikt.
Na de winterstop had ik ineens tijdens de eerste rit af en toe een blauwe pluim uit de uitlaat en vooral als de motor b.v. een nacht op de jiffy had gestaan kwam er in het begin nog al een pluim blauwe rook uit de uitlaat maar ook weer niet echt constant maar b.v. wel aan het uiteinde van de uitlaat was er een dun laagje roet zichtbaar, ook de bougies zagen er niet echt tiptop uit terwijl dat in het verleden wel het geval was ( mooi licht bruin ).
In het begin dacht ik aan de klepseals maar had geen overdadige rook als ik na volgas afsloot en dan weer gas gaf. Uiteindelijk had ik een olie verbruik dat meer was als 1 : 1000 km.
Tijdens de vakantie had ik helaas ook een fors olie verbruik van minstens 1 : 1000 Km wat wel heel vervelend was want ik heb daar nog tijdens de vakantie 2 liter olie bij moeten kopen.
Na terug komst van de vakantie ben ik nog eens wat gaan spitten op het internet en kwam ik de producten Engine Flush van Forte tegen en herinnerde ik me ook dat ik er een stukje in een motorblad had gelezen en dat bleek in een oude ProMotor van de ANWB te staan.
Na aanschaf via het internet want veel motorzaken willen het niet zo verkopen ben ik aan de slag gegaan. Eerst alle beplating verwijderen en ook de twee vleugeltjes die net boven de cilinders zitten, gelukkig had ik ook nog twee tafelventilatoren die altijd gebruik tijdens het afregelen van de injectie om de boel voldoende te koelen, vervolgens twee flacons Motor Flush aan de oude olie toevoegen en dan de motor 30 tot 60 minuten stationair laten draaien, ik heb dus ruim een uur de motor stationair laten draaien met af en toe wat gas geven tot max 3000 rpm.
Alles wordt echt goed heet en na een uur en een beetje afkoelen de olie/ zwart water wat er dan uitkomt afgetapt en lang laten uitlekken.
Hierna een nieuw oliefilter en nieuwe Shell Advance 15W50 olie in gebracht tezamen met volgens het advies Forte Top End Treatment.
Afgelopen week zijn we een paar dagen naar de Moezel geweest en heb ik haast geen olie verbruik meer na 1250 Km heb ik ongeveer 250 cc bij gevuld en de roet aanslag op het uitende van de uitlaat is ook verdwenen en de bougies zien er ook een stuk beter uit.
Ook merk ik dat de motor nu veel makkelijker in toeren klimt en ook makkelijker door loopt in toeren tot ruim 5000 rpm wat voor heen volgens mij niet het geval was.
Mogelijk ben ik zelf hier ook wel schuldig in want in het verleden was ik wel altijd een luie rijder die nooit echt hoog in toeren reed en al snel doorschakelde, in ieder geval weer een blije rijder.
De mogelijke oorzaak van dit alles is waarschijnlijk koolafzetting op de zuigerveren waardoor deze zijn gaan vastzitten wat door het gebruik van deze producten is verholpen en mijn motor ook weer een stuk regelmatiger is gaan lopen.
Afbeelding
Afbeelding

[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
vioma

Re: Gebruik Forte Motor Flush bij olie verbruik

Ongelezen bericht door vioma »

Ik verkoop ook forte producten, het is niet dat dealers forte niet willen verkopen maar volgens afspraken met forte niet mogen verkopen over de toon bank.
En nu zie waarom niet , twee flessen is te veel en ook een uur draaien is te veel .
Motorschade is niet uitgesloten bij deze hoeveelheid.
Forte is super goed spul maar het moet wel goed worden toegepast , daarom krijgen de dealers van forte een cursus en worden af en toe bijgeschoold.
Dus forte ja verkoop via internet nee .
Wil je forte kopen en gebruiken het mag hier en je betaald alleen het product .
Groet Peter
Beemer-Tycoons
2023
2023

Volgens de beschrijving technische beschrijving moet je toch echt 2 flacons toevoegen aan de motorolie maar er alleen natuurlijk voor zorgen dat je het motorolie peil te veel bijvult. en men zegt een half uur tot een uur later draaien met voldoende koeling.

Gebruiksaanwijzing: (Motor Flush kan lak beschadigen)
Bij een eerste behandeling of voor een reparatie, altijd 2x 400 ml Forté Motor Flush toevoegen aan 4 Liter carterinhoud.
Breng de motor op bedrijfstemperatuur en laat deze 30-45 minuten stationair draaien.
Tap de olie af en controleer of de motor schoon is.
Bij zware verontreinigingen kleppendeksel, nokkenassen, cilinderkop, carterventilatie en eventueel carter handmatig reinigen en daarna nogmaals 2x 400 ml Forté Motor Flush aan 4 liter motorolie toevoegen, en nadien weer controleren of de motor schoon is.
Monteer een nieuw oliefilter(noodzakelijk) en vul het carter met nieuwe olie.
Inhoud: 400ml

Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
vioma

:oops: :oops: je hebt gelijk ik heb ff niet gezien dat je de 400ml verpakking hebt gebruikt . Ik heb ze staan van 750ml en dan wordt het teveel .
overigens vindt ik een uur wel lang zeker bij een boxer dan moet je wel een ventilator voor de motor zetten .
Maar m,n aanbod veranderd niet , ik mag niet via internet verkopen maar wil je het hier gebruiken met je eigen olie enz .. prima
Ik heb ook de benzine toevoegingen op voorraad .
Sorry voor mijn foute reactie :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: _002
Beemer-Tycoons
2023
2023

Hoi Peter,

Dat geeft niet _004 ik had ook niet vermeld dat ik de flacons van 400 cc had gebruikt, ik heb wel goed opgelet dat de koeling voldoende was en daarom ook de vleugeltjes boven de cilinders verwijderd en op elke cilinder nog een tafelventilator gezet.
Ik was ook nog vergeten te vermelden dat ik ook nog een reiniging toevoeging in de benzine had gedaan.

Peter -1150-
Afbeelding
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb wel zo'n erge koolafzetting op zuigers gezien dat de zuigerveren gewoon muurvast op de zuiger zaten. Maar dit was voornamelijk bij motoren die al geruime tijd olie verbruikt hadden. Ik kan me best voorstellen dat dus de Forte Flush wel werkt maar ik denk dat dit probleem wel weer terug komt ook. Ik ben dus wel benieuwd hoe lang het zal duren voor je olieverbruik weer toeneemt.
Ik moet zeggen dat ik met de Motorex nog geen olieverbruik heb gehad bij mijn motor maar ik zit pas rond de 65000km.
Beemer-Tycoons
2023
2023

Bedankt voor het optimisme.
Peter -1150-
Afbeelding
vioma

Ton1959 schreef:Ik heb wel zo'n erge koolafzetting op zuigers gezien dat de zuigerveren gewoon muurvast op de zuiger zaten. Maar dit was voornamelijk bij motoren die al geruime tijd olie verbruikt hadden. Ik kan me best voorstellen dat dus de Forte Flush wel werkt maar ik denk dat dit probleem wel weer terug komt ook. Ik ben dus wel benieuwd hoe lang het zal duren voor je olieverbruik weer toeneemt.
Ik moet zeggen dat ik met de Motorex nog geen olieverbruik heb gehad bij mijn motor maar ik zit pas rond de 65000km.
Gewoon regelmatig flushen _004
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Of gewoon af en toe wat doortrekken om de boel schoon te branden/houden!
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Wat ik niet begrijp is dat een goed onderhouden motor een koolafzettingsprobleem krijgt. Dit kan alleen als het blok agv korte ritten niet op temperatuur komt.
Verder kan ik alleen bedenken dat de Motorex een betere reinigende werking heeft, waardoor de zaak in beweging is gekomen en dit verkeerd is uitgepakt

Groet,
Kees Jan
Beemer-Tycoons
2023
2023

Ik gebruik de motor nooit voor korte ritten want dan ga ik wel op de fiets , hij wordt eigenlijk altijd goed warm gereden maar wat ik zelf al eerder aan gaf was ik in het verleden niet echt iemand die de motor af en toe een flink in de toeren door liet lopen en dat doe ik sinds kort wel, ik laat hem eigenlijk in elke versnelling wel tot rond de 5000 rpm door lopen en ook op constante snelheid zit ik nu veel hoger zo rond de 4000 rpm.
Dat Motorex olie een beter reinigende werking zou hebben is niet logisch want ik gebruik Motorex al haast 40.000 km en had ik dit dus al veel eerder moeten hebben en in het verleden heb ik altijd een zeer gering olie verbruik gehad.
Peter -1150-
Afbeelding
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Dag forummers !

Ben zelf een Forte fan en frequent gebruiker in de praktijk . Wij passen het toe bij vervuilde moderne motoren ( brandstofsoort maakt niet uit ) met egr systeem . Ben zeer te spreken over de werking van het produkt . Wat met een flush absoluut niet opgelost word is het olieverbruik van een 1150 ! Schoon word het wel maar waarschijnlijk zit het hem in de klepseals . Geen enkele motor met olieverbruik doet dit niet meer na een flush . Ook de zuigerveren zullen losser komen na de reiniging maar het verbruik zal blijven . Olieverbruik zit vaak in de klepseals bij een 1150 blok en zelden in het hoonbeeld van de cylinders of zuigerveren . Mocht dit wel het geval zijn dan is het tijd voor honen en nieuwe zuigers/veren al dan niet in een overmaatje . Flushen doen we in de praktijk als er ernstige interne vervuiling is en smeerproblemen ontstaan doordat bv de aanzuigzeef van de oliepomp dicht zit en er bovensmeringsproblemen zijn en stukke turbo's . Dit zijn de 1e meldingen bij interne vervuiling . In het geval motorfiets , waar in deze geen egr opzit zet ik mijn kaarten op nieuwe klepseals en/of cylinder/zuiger revisie . Pas ook op met flushen en het gebruik van 100% synthetische olie , door de extreem reinigende werking kan juist olieverbruik toenemen zo ook lekkages omdat de keerringen niet meer afdichten door deze middelen .

Tevens zou ik de klepgeleiders opmeten op speling . Een koprevisie zou misschien ook al veel verbruik doen verdwijnen ! Als je lekkage/verbruik in de kleppentrein hebt is dit te bemerken na scheef staan op de jiffy en na afremmen op de motor (deceleratie) en dan weer gasgeven een blauwe pluim zichtbaar is en de geur van verbrande olie . Juist met afremmen op het blok is de gasklep gesloten en ontstaat er een hoog vacuum in het inlaatspruitstuk,wat dus betekend dat als de klepseals hard geworden zijn door ouderdom deze niet meet goed om de klepstelen sluiten . Met als gevolg dat door het vacuum de olie vanuit de bovenkant kop langs de seals via de klepgeleiders in de cylinder komt en verbrand dus verbruikt wordt . Gevolg is bij hoog verbruik juist weer interne vervuiling door asafzetting op de zuiger, stootrand in de cylinders en zuigerveren die gaan vastkolen . Ga je flushen komt alles wat losser en schoner en is er nog meer verbruik en nog meer compressieverlies en blowby gas langs de zuigers wat betekent dat er via de carterventilatie ook nog olie verbruikt word . De circel is rond en een olieboot is een feit . Ik zou voor koprevisie gaan en evt cylinders/zuigers + veren .

Hopenlijk is dit een beetje te begrijpen ?

Met vriendelijke groet ,

Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Beemer-Tycoons
2023
2023

Bedankt jeroen voor de duidelijke uitleg ik zal het olie verbruik naukeurig in de gaten houden en ik had zelf ook in eerste instantie aan de klepseals gedacht maar wou het eerst op deze wijze proberen . De tijd zal het leren.
Afbeelding
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Graag gedaan . En om te starten met het vervangen van de seals is dit de meest goedkoopste reparatie die misschien wel gelijk helpt . Ik zou dus deze gok wagen , de koppen kunnen blijven zitten en daarmee is er een hoop minder arbeid noodzakelijk . Ik geloof dat baird in het verleden met zijn 2e 1150rt ook de seals had vervangen met goed gevolg . Stuur hem eens een pb'tje en vraag over het geval olieverbruik/klepseals . Misschien als Bert dit leest dat hij via dit draadje reageert of met een pb richting jou .

Groet . Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
fg1150rt

Ongelezen bericht door fg1150rt »

Hallo,

Vanwege mijn forse olieverbruik (1/2 liter op 1000 km) is mijn RT ook een keer behandeld met Forte motor flush.
Heeft NIETS geholpen bij mij. _002

Koolafzetting komt in de regel doordat de motor niet goed staat afgesteld/er kleine stukjes worden gereden waardoor het blok niet goed op temperatuur komt/ er benzine wordt getankt die van matige kwaliteit is of te lang in de tank zit.
Af en toe een flink stuk rijden en lekker doortrekken tot 6000 tpm (bij warme motor) is mijn remedie! _004

Sinds kort heb ik er Motorex boxer olie 10W50 inzitten en dàt scheelt echt in het olieverbruik!
Nu na ca. 1000 km NIETS bij hoeven te vullen :-) en nee, er was niet teveel olie ingegooid bij het verversen...
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Franky »

Misschien heeft Kenny hier ook ervaringen over dit product aangaande wanneer het al dan niet zin heeft om het te gebruiken.
Grts Franky
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

jaybmw schreef:......... Misschien als Bert dit leest dat hij via dit draadje reageert of met een pb richting jou .

Groet . Jeroen .
Ik heb contact met Peter hierover,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”