Na de winterstop had ik ineens tijdens de eerste rit af en toe een blauwe pluim uit de uitlaat en vooral als de motor b.v. een nacht op de jiffy had gestaan kwam er in het begin nog al een pluim blauwe rook uit de uitlaat maar ook weer niet echt constant maar b.v. wel aan het uiteinde van de uitlaat was er een dun laagje roet zichtbaar, ook de bougies zagen er niet echt tiptop uit terwijl dat in het verleden wel het geval was ( mooi licht bruin ).
In het begin dacht ik aan de klepseals maar had geen overdadige rook als ik na volgas afsloot en dan weer gas gaf. Uiteindelijk had ik een olie verbruik dat meer was als 1 : 1000 km.
Tijdens de vakantie had ik helaas ook een fors olie verbruik van minstens 1 : 1000 Km wat wel heel vervelend was want ik heb daar nog tijdens de vakantie 2 liter olie bij moeten kopen.
Na terug komst van de vakantie ben ik nog eens wat gaan spitten op het internet en kwam ik de producten Engine Flush van Forte tegen en herinnerde ik me ook dat ik er een stukje in een motorblad had gelezen en dat bleek in een oude ProMotor van de ANWB te staan.
Na aanschaf via het internet want veel motorzaken willen het niet zo verkopen ben ik aan de slag gegaan. Eerst alle beplating verwijderen en ook de twee vleugeltjes die net boven de cilinders zitten, gelukkig had ik ook nog twee tafelventilatoren die altijd gebruik tijdens het afregelen van de injectie om de boel voldoende te koelen, vervolgens twee flacons Motor Flush aan de oude olie toevoegen en dan de motor 30 tot 60 minuten stationair laten draaien, ik heb dus ruim een uur de motor stationair laten draaien met af en toe wat gas geven tot max 3000 rpm.
Alles wordt echt goed heet en na een uur en een beetje afkoelen de olie/ zwart water wat er dan uitkomt afgetapt en lang laten uitlekken.
Hierna een nieuw oliefilter en nieuwe Shell Advance 15W50 olie in gebracht tezamen met volgens het advies Forte Top End Treatment.
Afgelopen week zijn we een paar dagen naar de Moezel geweest en heb ik haast geen olie verbruik meer na 1250 Km heb ik ongeveer 250 cc bij gevuld en de roet aanslag op het uitende van de uitlaat is ook verdwenen en de bougies zien er ook een stuk beter uit.
Ook merk ik dat de motor nu veel makkelijker in toeren klimt en ook makkelijker door loopt in toeren tot ruim 5000 rpm wat voor heen volgens mij niet het geval was.
Mogelijk ben ik zelf hier ook wel schuldig in want in het verleden was ik wel altijd een luie rijder die nooit echt hoog in toeren reed en al snel doorschakelde, in ieder geval weer een blije rijder.
De mogelijke oorzaak van dit alles is waarschijnlijk koolafzetting op de zuigerveren waardoor deze zijn gaan vastzitten wat door het gebruik van deze producten is verholpen en mijn motor ook weer een stuk regelmatiger is gaan lopen.

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)