Olie verbruik 1100/1150 serie.

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Kees BMW

Olie verbruik 1100/1150 serie.

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,
Dit verhaal heb ik een tijd geleden op een" Duitse Site"gelezen.Dit was ook nieuw voor mij[Ik heb het vertaald voor de forum leden]

En nu iets over deR1100/1150 serie,Bmw heeft bij deze serie opzettelijk in de Produktie veel geld verdient,door de cilinders de laatste bewerking niet te geven.Bij de 1100/1150 serie doet de klant dus de laatste bewerking voor BMW,door de motor achteraf in te rijden.Overéénkomstig is bij deze motoren het inrijden ook belangrijker dan bij motoren die deze BEWERKING wel gehad hebben.Bij de 1100/1150 serie duurt het inrijden ±10000KM.
Bij de 1200 serie zijn de cilinders wel extra bewerkt.Dat is mede een gegeven dat de 1100/1150 serie meestal de eerste 10000Km OLIE verbruiken,en na verloop van tijd steeds minder wordt.
De 1200 serie is na ±1000Km ingereden,en hierna geen noemenswaardig verschil in Olie verbruik meer optreedt
Bij mijn R1100S ging het OLIE verbruik van 0,4L/1000KM naar gemiddeld 0,25/1000KM terug.
De 1200 serie verbruikt door meerdere veranderingen,O.a.veranderde"Carterontluchting""geringere schommeling in de"Carterdruk"en door toepassen van een"Membraam"in het carter duidelijk minder OLIE dan de1100/1150 serie.
Bij mijn huidige R1200S is het OLIE verbruik tussen 1000KM en 6000KM hoogstens 0,05/1000KM.

Voor de minder thechnische leden.Met bewerking van de cilinder,wordt de boring dus het loopvlak van de zuiger bedoeld.

Succes.
Kees BMW

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ja je hoort inderdaad regelmatig over hoog olie gebruik bij de 11xx oilheads.
Frappant is dat BMW vindt volgens hun eigen handleiding voor mijn 2001 1150 dat 1 liter per 1000 km acceptabel is :!:

Ik zou het heel alarmerend vinden om zoveel olie in te geiten! Gelukkig is dat bij mijn motor niet zo. Maar BMW geeft hierbij aan dat in iedere geval bij hoger olie verbruik zal het geen garantie claim zijn.

Mijn motor heeft in de laatste 10.000 km +/- 1 liter gedronken. Voor mij is dat oke!
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 25 nov 2008, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
HAPPYrtke

Ongelezen bericht door HAPPYrtke »

mijn r1100rt is nu reeds 8jaar en heeft altijd 2l/10000km verbruikt,ik vind dit nog steeds normaal. :)
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Die van mij verbruikt wel iets meer. Of ik doe iets verkeerd. Hij rijdt heerlijk maar al na een paar ritten zie ik geen olie meer in het raampje.

Ik heb nu 9000K gereden en 2 keer 2liter erin gegooid en de dealer ook een keer 4 liter.

Wat doe ik verkeerd?
Kees BMW

Hallo,

Motor warm rijden 4 balken op Fid is ±90ºC,dan motor 15min op zijstander zetten, en dan op middenbok en dan oliepeil aflezen.Je moet de motor wel steeds op de zelfdeplaats op de middenbok zetten anders krijg je afwijkingen.

Succes.
Kees BMW
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Olie verbruik 1100/1150 serie.

Ongelezen bericht door HansD »

cdraaisma schreef: ....Bmw heeft bij deze serie opzettelijk in de Produktie veel geld verdient,door de cilinders de laatste bewerking niet te geven.....
Ik weet het niet hoor, of dit waar is. Tot niet zo lang geleden moest elke nieuwe motor en auto ingereden worden. Dat was heel normaal. Bij autos is dat nu grotendeels verleden tijd, maar de spiksplinter nieuwe Ducati 1098 van een collega moest ook gewoon eerst ingereden worden met dunnere olie. Kennelijk is het nog niet zo makkelijk voor de fabrikanten om de motor rijklaar en ingereden af te leveren.
Hetzelfde geldt denk ik voor het olieverbruik: in hoeverre is dit bij het motorontwerp helemaal te bepalen en te voorspellen?
Ik zie het meer als een plus voor de R1200 dat het gelukt is om inrijden en olieverbruik te verbeteren, ipv BMW te verdenken van kwalijke praktijken voor de oudere R series...
Hans

Frans

Ongelezen bericht door Frans »

Zou waar kunnen zijn.

Wel is het zo dat bij afremmen op de motor vanuit hogere toerentallen bij boxers meer olieverbruik een direct gevolg is.
Zou dus ook aan de rijstijl kunnen liggen.
Kees BMW

Hallo,

Bij gasafsluiten ontstaat er een vacuum boven de zuiger,Dit vacuum trekt olie tussen je klepsteel en gelijder naar binnen,in je verbrandingskamer.Je ziet dit vaak bij BMW auto,s als ze afremmen en weer optrekken,dan komt er een blauwe pluim uit de uitlaat,de olie in de verbrandingskamer wordt dan verbrandt.

Succes,
Kees BMW
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

bedankt voor alle antwoorden. Gelukkig las ik niets over dat iets schadelijk zou zijn voor de motor.

Ik zet m nooit op de zij standaard. Het laatste half jaar heeft hij altijd op de middenbok gestaan.

Vergeleken met andere type BMW's (van collega's) staat mijn 1100 schuiner op de zij standaard.
Omdat ik het idee had dat dat niet klopte zet ik m gewoon op de middenbok.

T is blijkbaar niet zo maar iets zo'n mooie 1100 RT
Kees BMW

Hallo,

Je kunt een aluminium plaatje onder je jiffy maken,±5 MM dik,2 gaatjes in boren en 2 gaatjes in de voet van de jiffy.In de gaatjes in de voet draad tappen ±m 4,gaatjes in aluminium plaatje verzinken en verzonken boutjes er in en klaar is Kees.

Succes.
Kees BMW
BMW-Harm

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Leuk draadje!! Uiteraard gebruikt mij RT ook wat olie, en daar is eigenlijk ook niets mis mee!!!
Maar sinds ik olie van het merk Motorex gebruik is het veel minder geworden, prima spul (wel duur :? ).

Welke merken gebruiken jullie??

Frans

Ongelezen bericht door Frans »

Ik gebruik CASTROL 10w50 half synt.

Bevalt goed, mijn verbruik is bijna 0.1 per 1000km, heel acceptabel.
Kees BMW

Hallo,

Ik gebruik"Valvoline Durablend""dit is een half synthetic olie dikte 10W40.Het olie verbruik is ± 0,8 L op 8500KM het toerental waar ik meestal in rijdt is tussen 4500/5000 toeren,de ervaring is hoe hoger toerental dat olie verbruik ook toe neemt.

Succes,
Kees BMW

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”