Op de motor de kruistochten achterna

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Op de motor de kruistochten achterna

Ongelezen bericht door dhr »

Vanavond wordt de serie In De Schaduw Van Het Kruis uit 2002, herhaald op den Belg (Canvas). Deze serie heeft al diverse prijzen gewonnen.
Jan Leyers, muzikant (De Radio's, Soulsister), TV maker (7 hoofdzonden, Nachtwacht) schrijver (de weg naar Mekka) en motorrijder, rijdt hier op de motor de Kruistocht na van Godfried van Boullion.
Afbeelding
De schaduw van het kruis is een historisch reisverhaal waarin Jan Leyers zich tussen Turkse worstelaars en dansende beren, tussen landmijnen en Hezbollah-militanten overeind probeert te houden om zich een weg te banen naar het uiteindelijke doel: Jeruzalem. Jan ontmoet zachtaardige Hospitaalridders en krijgshaftige bisschoppen, godsdienstwaanzinnigen en verbitterde oorlogswezen, en ervaart dat de kruistochten nog steeds een grimmige schaduw werpen over Europa en het Midden-Oosten. De recente conflicten tussen Kroaten en Serviërs, tussen Turken en Grieken, Israëli’s en Palestijnen, zijn de bloedige erfenis van een doldriest avontuur dat zich bijna duizend jaar geleden afspeelde. Tijdens de reis blijkt dat in andere delen van de wereld over kruisvaarders heel anders wordt gedacht dan in het Westen. Bij het horen van het woord 'kruistocht' krijgen zelfs de gematigde Moslims nog altijd kippenvel. Dezelfde ridders die in onze vaderlandse geschiedenis als helden worden genoemd, kennen zij uit hun schoolboeken als moordzuchtige en plunderende indringers. Niet alleen in het Midden-Oosten, Ook in de Balkan en Turkije liggen de kruistochten tot op vandaag erg gevoelig. Jan Leyers ondervond het aan den lijve. Voor rekening van Canvas reisde hij op de motor naar jeruzalem. Hij volgde de route van Godfried van Bouillon en ging op zoek naar sporen van de kruisvaarders. Het is geen plezierreis geworden. Leyers luisterde naar de mensen onderweg en ontdekte dat we nog steeds in de schaduw van het kruis leven. Dat de conflicten tussen Serviërs en Kroaten, Turken en Grieken, Israëli's en Palestijnen de bloedige erfenis zijn van een doldriest avontuur dat zich bijna duizend jaar geleden afspeelde.
Heb het nog niet gezien, lijkt mij interessant, ga wel kijken.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Beamietoo

Re: Op de motor de kruistochten achterna

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Oke ik ben nieuwsgerig :idea:
Heb ik van Marie dvd's "The Long Way Down" en "The Long Way Around" als cadeau gekregen.
Ewen McGregor en Charlie Boorman op echte adventuurlijke reizen. 1 door Afrika en de andere door o.a. de voormalige oostbloklanden, Mongolia, Siberia, Alaska, Canada en California.
Ik heb echt genoten van de schitterend beelden en leerzame reizen op Touratech uitgevoerde 1200 GSen.
Ook is het boek van de Britse Ted Simon, Jupiter's Reizen echt fantastisch die een over 4 jaar solo wereldreis maakte in 1973 op en Triumph :O
Gr,
Kenny
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

De recorder staat reeds warm te draaien!
Dank voor de tip!

Ben zo brutaal geweest om een gedeelte van je bericht te copuleren om te plaatsen op het BMW MC Vl forum... :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
dhr
Contacteer:

moh_fan schreef:Ben zo brutaal geweest om een gedeelte van je bericht te copuleren om te plaatsen op het BMW MC Vl forum... :)

no problem, delen is meer dan houden
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Henk

Ongelezen bericht door Henk »

Hoi Kees,

leuke tip, alleen ik las hem net te laat.
Het is een serie zie ik in de gids, dus volgende week maar eens kijken.
Was het de moeite waard?

groet, Henk
dhr
Contacteer:

Heb net gekeken.
Of het de moeite waard is hangt af wat je ervan verwacht, om even met een open deur te beginnen.

Ik vind het een interessante serie vanuit antropologisch / historisch oogpunt.
Je moet het niet zien als een boeiend verslag van een motortrektocht, dat is in ieder geval mijn conclusie na de eerste avond.

En ja hij legt de tocht af op een GS en die is dus af en toe in beeld met vanavond ook nog een onverwacht bijrolletje van een 1100RT, maar het is duidelijk geen motorfilm.
Ben je geinteresseerd in het onderwerp dan is het zeker boeiend met een geheel eigen wijze van benaderen, dat in ieder geval.
Ik ga volgende week wel weer kijken maar dan met een andere insteek.

hgr
Kees

Henk

Ongelezen bericht door Henk »

Kees,

bedankt voor je informatie. Volgens mij de moeite waard zo te horen.

groet, Henk
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

ksimon schreef:Oke ik ben nieuwsgerig :idea:
Heb ik van Marie dvd's "The Long Way Down" en "The Long Way Around" als cadeau gekregen.
Leuk! Ik ga met een stel mannen van een 'concurrerend' forum (MF) naar Marokko om daar een beetje rond te karren. Met een knipoog naar Ewan en Charley hebben we de reis 'Short Way Down' genoemd. In oktober gaat het feest plaats vinden. Er rijden 2 GSen mee, 2 Kawa's (ook een soort enduro types als de GS) en een Soes. En ik (zei de gek) op mijn bankstel.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”