ABS op de motor

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

ABS op de motor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vooralsnog heb ik het ABS-systeem van de motor in de praktijk nog niet aangesproken, anders dan tijdens de VRO’s.
Technisch gezien is de moderne ABS voor motorfietsen een heel eind gekomen wat betreft betrouwbaarheid, functies en gebruik.

Maar algemeen gesproken zie ik ABS als het absolute laatste redmiddel als ik gefaald heb de remactie tijdig en voldoende in te zetten.

ABS KAN in mijn visie een schijnveiligheid creëren, zoals dat nu ook blijkt na onderzoek onder automobilisten; ze hebben ABS dus ze denken dat ze daardoor hun volgafstand kunnen verkleinen. En dat kan volgens mij nimmer de bedoeling zijn van ABS.

Natuurlijk kan er altijd nog een situatie ontstaan waarbij je een remactie moet doen en ABS daarbij helpt om zo hard mogelijk te remmen en de motor nog onder controle te houden, die je mogelijkerwijs zonder ABS veel meer moeite mee zou hebben om de fiets onder controle te houden.

Desondanks, het gebruik van de ABS maakt volgens mijn informatie geen deel uit van de reguliere rijopleiding en dat mag m.i. ondertussen wel eens veranderen.

Is overigens het gebruik van ABS en/of een motor voorzien van een ABS systeem tijdens de diverse examens die het CBR afneemt, toegestaan?
han62
Type: R1200RT

Re: ABS op de motor

Ongelezen bericht door han62 »

Ach als je goed kan zwemmen heb je in het algemeen ook geen reddingsgordel nodig maar toch wel fijn in bepaalde situaties. en dat is net als met een parachute die kunnen soms ook verrekt handig zijn al hoop je die nooit nodig te hebben in normale situaties dan.

Wees blij als je de ABS nooit heeft hoeven te gebruiken. maar op het moment dat je wel plotseling in de ankers moet dan kun je achteraf heel blij zijn als je ABS hebt. Dat automobilisten/motorrijders er rekening mee houden dat ze ABS hebben en daar hun rijdgedrag op aan passen zal wel eens voorkomen maar ik heb dat onderzoek niet gelezen/gezien waar jij op doelt. Of bedoel je daar de reactie van Klevers mee daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

De gemiddelde motorrijder let waarschijnlijk wel beter op want die weet dat 2 wielen toch minder stabiel zijn dan 2 wielen.
Ik denk niet dat het CBR verbied dat je afrijd op een motor met ABS maar als je tijdens een examer daar gebruik van moet maken zal je voor dat onderdeel wel niet slagen denk ik want dan heb je niet goed geanticipeerd.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

@dutch,

Klinkt allemaal heel leuk, maar het is net of je de keuze hebt of je ABS gebruikt of niet, alsof je alles kunt voorkomen door beter te rijden, goed inschatten etc. Crap !!

Ik rij sinds 1997 met ABS op mijn motoren en ben een aantal keren verrast geweest dat mijn ABS ingreep. Je moet dan denken aan situaties waar er in een plas water ook ineens diesel blijkt liggen en dat vanwege de licht omstandigheden niet te zien is. Ook meegemaakt dat tijdens regen op asfalt er al een aantal keren geremd is, dus je weet hoe de boel reageert en dat er dan ineens een heel dun laagje zand op het natte wegdek ligt, je ziet het niet maar remmen ho maar. Afgelopen zomer (19 juli) nog de afdaling na de Felbertauerntunnel in de sneeuw, even proberen hoé glad het is. Zo weet ik er nog wel een paar maar het punt is gemaakt.

Toe ik de VRO2 deed kreeg ik als opdracht mee voor de remoefeningen om overal zo hard mogelijk te remmen zonder dat de ABS ingreep. Verder de tip om regelmatig bij natte weg opzettelijk een noodstop te maken zodat de ABS ingrijpt, ik weet een paar weggetjes waar ik dat veilig kan doen en een paar keer per jaar maak ik daar in de plens regen een noodstop vanaf 100 km/h, gewoon om vertrouwen in het systeem te hebben en om te weten hoe het aanvoelt àls het systeem ingrijpt. Een noodstop is dan bij mij: zo hard mogelijk aan het handel trekken en kijken wat er gebeurt, een aanrader voor iedereen!

Wat betreft het CBR en de wetgeving: die lopen altijd achter: wat eerst belachelijk is en beboet wordt is een aantal jaren later verplicht en ben je een idioot als je je er niet aan houdt.

[groet]
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Alleen ABS als optie creert naar mijn mening geen gevoel van schijnveiligheid. Auto's waar alle mogelijke opties op zitten zoals ABS/ESP/TCS, winterbanden, stil (Db) zullen dit gevoel in sommige gevallen wel doen. Ik heb me afgelopen weken toch behoorlijk vaak verbaasd over hoe sommige mensen blijven rijden tijdens die winterse omstandigheden.

Zolang ABS geen verplichte optie is op voertuigen kan het denk ik ook niet verplicht worden bij een rijexamen. NEt goed als stuurbekrachtiging bijvoorbeeld dit ook niet is.
Inspector Gadget

Ik rij al vanaf mijn 17e motor, en de R1100RT is de eerste fiets die ik heb met ABS.

Ik stel zeker ook niet dat het altijd een keuze is om ABS wel of niet te gebruiken als de nood aan de man is, oftewel de situatie het veroorzaakt.

Ik probeer dus geenzins een waarde-oordeel over ABS op de fiets uit te spreken, maar het onderzoek waarnaar ik refereer is een onderzoek van een paar jaar geleden gedaan door stichting wetenschapelijk bureau verkeersveiligheid (SWOV); (het is ook mijn 2e vak, vandaar)
"Onderzoek naar het effect van ABS bracht aan het licht dat dit verwachte effect lang niet altijd gehaald werd. Vermoedelijk was dit het gevolg van een gedragsaanpassing in de vorm van hogere rijsnelheid en kortere volgafstand, en mogelijk ook het gevolg van onbekendheid met de bediening van het systeem (OECD, 1990. Behavioural adaptations to changes in the roadtransportsystem, Organization for Economic Cooperation and Development, Paris)"

Door de diverse veiligheidssystemen in voertuigen, neemt het risico-nemend gedrag toe, risico-compensatie.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 22 jan 2010, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
RHarryRT

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Wel of geen abs blijft altijdt een punt van discussie,mijn voorkeur gaat uit naar een motor met abs je komt ooit een keer in de situatie dat je echt vol en met nat weg dek moet remmen.
wat betreft het CBR en examen voertuigen kan ik zeggen dat wij wel meteen mee willen in de nieuwe ontwikkelingen,maar de wet moet aangepast worden en daar gaat veel tijdt mee verloren.
De AVB examens dus de vooertuigbeheersings proeven zie je wel verschil met of zonder ABS,de leerlingen zonder hebben met de noodstop meer gevoel in de vingers(voet).Ze zijn zich er van bewust dat als je te hard remt het voorwiel blokkeerd en je op je plaat gaat,de leerlingen met abs knijpen de voorrem vol in en zien wel wat er gebeurd.Aan de andere kant zien we geregeld dat ze zich onderuitremmen met alle gevolgen vandien,met of zonder abs blijft de noodstop moeilijk voor de beginnende motorrijder.Het is natuurlijk een heel ding als je met 50 km een noodstop moet maken,het is een drempel voor de meeste.
In het praktijk examen zien wel zelden of nooit dat het abs systeem in werking treed,er wordt netjes gereden en we hebben over het algemeen genomen netjes opgeleide leerlingen.Het slagings percentage voor de motor ligt ook veel hoger dan bij de auto,ik denk dat we in sommige plaatsen wel 90% geslaagde hebben.

gr Harry
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

r850r schreef:In het praktijk examen zien wel zelden of nooit dat het abs systeem in werking treed ...
Maar juist dan maak je gebruik van de maximale remvertraging!
Mij is bij de diverse 'bijscholingen' steeds geleerd tegen blokkering (lees ABS) aan te remmen.
Op het moment dat de ABS in werking moet treden, verlies je, of je wilt of niet, toch meters.
Ik wil in ieder geval geen motor meer zonder!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Donic

Ongelezen bericht door Donic »

Ik heb tijdens de VRO1 cursus voor het eerst een aantal malen geoefend met voluit remmen en de inwerkingtreding van ABS. Het was een hele gewaarwording. Je moet toch eerst over de "angst" heen van vol in de remmen gaan! Als je dat hebt overwonnen is het een "bevrijdend" gevoel als je merkt hoe goed dat ABS wel niet werkt. Zeker bij de proef waarbij er zand op de weg ligt. Gewoon vol in de remmen en vasthouden. Een buitengewoon opmerkelijke ervaring als je merkt dat het ABS dan de controle overneemt. En uiteindelijk veilig tot stilstand komt.
Bij deze proef waren de ABS motoren duidelijk in het voordeel boven de niet-ABS motoren. Ook qua remafstand.

Ik heb het ervaren en ben zeer blij dat ik het aan boord heb.
Donic
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Oefenen met de mogelijkheden van je voertuig is altijd handig. Als je voertuig niet beheerst heb je geen bal aan welk veiligheidssysteem dan ook. Kijk maar eens naar de extra systemen die je tegenwoordig op auto's aantreft: brake assist omdat men niet meer volledig het pedaal in trapt bij een noodstop, lane assist omdat mensen door al die assists niet meer op de weg letten en dynamic stability omdat mensen denken dat je makkelijk met 180 een klaverblad kan nemen.
En eigenlijk zijn alleen ABS en de airbags rechtstreeks voor je veiligheid. De rest is eromheen bedacht omdat we ons ontkwetsbaar wanen en er niet mee om kunnen gaan.
Met de auto heb ik ooit een anti-slipcursus gedaan en eind vorig jaar met een motor een VRO. Het zou verplicht moeten worden. Die cursussen laten je zien wat je kunt met het voertuig en laten het je onder gecontroleerde omstandigheden oefenen. Je bent dus meteen minder bang in bepaalde situaties. Zo heb ik bij de VRO geleerd dat bepaalde obstakels geen enkel probleem zijn voor de motor. de instructeur zei ook dat elke obstakel dat onder de as blijft genomen kan worden. Het zal niet altijd even gladjes gaan, maar je kunt er overheen (ook een beetje afh.van je snelheid denk ik). Ik heb er uiteindelijk in Marokko wel profijt van gehad. De wegen waren hier en daar erbarmelijk en ik ben een paar keer met 40kmh door vrij diepe kuilen gereden (voorveer tot het rubbertje). Ik zag ze nét te laat, maar ik ging er gewoon doorheen want ik vertrouwde erop dat het kon. Er zijn mensen die keihard geremd zouden hebben en dus onderuit waren gegaan (het was een gravelweg).

Dus: ken uw voertuig en de mogelijkheden en je hebt dan ook geen ABS 'nodig'. Het is leuk als je het hebt als vangnet, maar je moet zonder kunnen.
DutchBear
Bijz: lekker groot
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door DutchBear »

Ik ben blij met mijn ABS.
Voorkomen is altijd beter.
Nu één keer noodstop gemaakt (auto verliest fiets)
Geweldig die ABS.

Voor de 1150 zou ik willen dat het integrale systeem onder de 30km/u zou uit staan (heeft idd niets met ABS te maken, maar toch...)

Peter
R1200GSA 2010
Mike Philippens

DutchBear schreef:Nu één keer noodstop gemaakt (auto verliest fiets)
Juist in dat soort gevallen (fiets is misschien wat lastig ivm stuur enzo) is het ook goed om te weten dat er een hoop obstakels zijn waar je 'gewoon' overheen kunt als je niet meer kunt remmen of uitwijken. Nu heb je ABS als vangnet, maar veel mensen zien bv een steen, kuil of hond al als onneembaar obstakel. Dan rem je jezelf onderuit. ABS is dan leuk natuurlijk, maar een stukje extra voertuigbeheersing is nóg fijner. En voor alle andere gevallen moet je natuurlijk op ABS kunnen vertrouwen.

Ik grijp nu even jouw voorbeeldje aan, maar het is niet specifiek op jou gericht. Ik misbruik het even om aan te geven dat vangnetten aardig zijn, maar niet altijd het gewenste resultaat hebben. En dan is het beter als je je voertuig gewoon helemaal onder controle hebt.
Laatst gewijzigd door Mike Philippens op 22 jan 2010, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Mike Philippens schreef:Nu heb je ABS als vangnet, maar veel mensen zien bv een steen, kuil of hond al als onneembaar obstakel. Dan rem je jezelf onderuit.
Een hond is derhalve een neembaar obstakel......hmm..... _001.....dat je over 'm heen rijdt dus.....denk niet dat ik 't zelf ooit uit ga proberen.... :D
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb hier na het volgen van de VRO1 een uitgesproken mening over: ABS op motoren mag van mij verplicht gesteld worden.
Zoals Donic al uitlegde, wordt het verschil tussen wel/niet ABS op de VRO1 cursus heel duidelijk. Zonder ABS moet er veel meer getraind worden om ook maar in de buurt te komen van de remwegen en controle van de ABS-motoren. En zonder ABS is een foutje dan zo gemaakt, ook later weer op de weg. Met ABS kun je er altijd inknallen. Ik vond het een zeer verhelderende ervaring en oefen het remmen vanaf de VRO1 elke dag - oefening baart kunst.

Daarnaast vind ik ABS op motoren heel wat anders dan voor autos, en waarschijnlijk gaat het onderzoek dat je noemt alleen over automobilisten (?).
Hans
Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

Berrybeer schreef:
Mike Philippens schreef:Nu heb je ABS als vangnet, maar veel mensen zien bv een steen, kuil of hond al als onneembaar obstakel. Dan rem je jezelf onderuit.
Een hond is derhalve een neembaar obstakel......hmm..... _001.....dat je over 'm heen rijdt dus.....denk niet dat ik 't zelf ooit uit ga proberen.... :D
Een klein hondje moet kunnen. Zoals gezegd als het onder je as-hoogte blijft kun je er over heen.

Zelf gedaan met een band zonder wiel uiteraard, bij de vro-1.

Een grote hond, liever niet proberen. Maar als een dwaas uitwijken of remmen is dan ook niet echt een aanrader. :!:

Dan maar er boven op en vooral blijven kijken waar je heen wil.
Zümo XT
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Op de VRO1 geleerd: Ieder beest tot kniehoogte gewoon doorijden, zeker niet remmen. Niet schrikken, daarna poetsen en wachten totdat je trillende benen weer rustig zijn!!

@Hans: Helemaal mee eens: of je je in een blik veiliger voelt danwel op een evenwicht-voertuig zit is een heel verschil. Ik zou ook best traction control op mijn motor willen, als ik zie wat dat op mijn auto doet( turbo-diesel, 300Nm koppel en dan op sneeuw) dan staat dat ook mijn lijstje voor de brommer, geduld, komt vanzelf.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
HansD

Baird schreef:... Ik zou ook best traction control op mijn motor willen, ...
Zit op mijn nieuwe R1200RT _005 . ASC heet het bij BMW en ik vind het een groot veiligheidspluspunt voor de -1200- .
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee hoe je kunt zien of horen wanneer ASC ingrijpt en weet dus niet of ik het al gebruikt heb...
Hans
Inspector Gadget

Naar wat ik begrepen heb, wordt bij ASC via de sensoren op beide wielen het aantal pulsen (rotatie) gemeten, oftewel omtrek-snelheid, binnen een tijdseenheid.
Het motormanagement onthoudt wat het aantal pulsen was voor elk van de wielen individueel, maar ook wat het op op dat moment is, dus een soort historie.
Daardoor "weet" het motormanagement of er een versnelling of vertraging plaatsvindt.
(In tegenstelling tot ABS, waarbij alleen maar gemeten wordt hoeveel vertraging er plaatsvindt, is het te veel dan worden de remmen gelost)

Als het motormanagement bepaalt dat de versnelling van het wiel veel te hoog is versus wat de voorgaande meting aangaf, meent het dat er wiel-slip/spin plaatsvindt, en zal dan beginnen met het reduceren van de onstekingstijden (motor-vermogen zal teruglopen), tot een bepaalde (onder)grens (anders kan er schade aan de motor het gevolg zijn), en als er dan nog steeds wiel-slip plaatsvindt, zal het de brandstofinjectie naar 1 cylinder reduceren om zo het motorvermogen nog meer te reduceren en de wiel-slip te stoppen.

ASC regelt dus het vermogen (sterk) als er wiel-slip plaats vindt, bijvoorbeeld een wheelie schijnt niet meer mogelijk te zijn.
Ook stoppies, het "liften" van het achterwiel als "stunt" schijnt ASC tegen te gaan.

Ook wordt er gewaarschuwd dat ASC niet zal voorkomen dat, als je een bocht met vol/flink/veel vermogen in gaat zoals men vaak bij het "racen" doet, het te veel vermogen op het achterwiel de fiets doet stuiteren omdat je tegen de limieten aanloopt wat de band in een bocht op het wegdek kan overbrengen.
HansD

Jammer, geen wheelies en stoppies meer met mijn RT ;)
Enig idee hoe je het ingrijpen van ASC kunt merken? (Bij mijn auto gaat er een lampje knipperen in het dashboard)
Hans
Inspector Gadget

HansD schreef:Ik heb hier na het volgen van de VRO1 een uitgesproken mening over: ABS op motoren mag van mij verplicht gesteld worden.Hans
Ben ik helemaal met je eens, maar het punt wat ik probeerde te maken, is dat het leren (via opleiding) van het goed en juist gebruiken van het ABS systeem (dus ook de beperkingen en gevolgen van het ABS systeem) is m.i. heel erg belangrijk.
Niet alleen middels de VRO's maar ook van de reguliere rij-opleidingen, en meetbaar (via de AVB examen) bij het CBR.
Daarnaast zitten er nogal wat verschillen in de werking tussen de verschillende ABS-systemen door de generaties van de fietsen heen.

Het "pas" leren omgaan met de kenmerken (en beperkingen, gedrag, etc, etc) bij een VRO vindt ik ruimschoots te laat.
Bij de VRO's (en andere opleidingen) die ik allemaal volg, zie ik over algemeen altijd dezelfde mensen, VRO's mogen wat mij betreft verplicht worden, of in ieder geval nog veel meer gestimuleerd.

ABS is wat mij betreft ook een verplichting op motoren, maar dan ook in de diverse rij-opleidingen.
HansD schreef:Daarnaast vind ik ABS op motoren heel wat anders dan voor autos, en waarschijnlijk gaat het onderzoek dat je noemt alleen over automobilisten (?).
Hans
Klopt, maar het gedrag van de mensch is ook (soms meer dan eens) instinctmatig, en gedrag (lees: handelingen) moet je aanleren en sommige dingen afleren ;)
En velen zijn hier (uiteraard) serieus mee bezig.
Braid schreef:Klinkt allemaal heel leuk, maar het is net of je de keuze hebt of je ABS gebruikt of niet, alsof je alles kunt voorkomen door beter te rijden, goed inschatten etc. Crap !!Braid
Hoewel dat niet helemaal de stelling is die ik probeer te maken, ben ik het toch niet helemaal met je eens;
Door (veel en regelmatig) oefening, kan je m.i. weldegelijk (tot een bepaalde hoogte natuurlijk) het al dan niet ingrijpen van ABS bepalen.
Deels omdat je het vertrouwen en ervaring hebt opgebouwd wat jou fiets met jou systeem allemaal kan, voorkomen (etc), maar ook omdat je de handelingen (bijna tot in perfectie, waarschijnlijk) wat te doen als de (nood)situatie daarom vraagt.
Natuurlijk kan je niet alles voorkomen, ik ben daar zelf (helaas) een "ervaringsdeskundige" in, tot 6x toe, allemaal buiten mijn schuld, en allemaal voorkombaar geweest als ik het toch net even iets beter ingeschat had. (...de fouten van de andere verkeersdeelnemer)
Het is een optel-som van ervaring, training, gedrag, etc, etc, maar "alles kunnen voorkomen" is, net als 100% garantie, een utopie.
Inspector Gadget

HansD schreef:Jammer, geen wheelies en stoppies meer met mijn RT ;) Enig idee hoe je het ingrijpen van ASC kunt merken? (Bij mijn auto gaat er een lampje knipperen in het dashboard) Hans
Je kunt het ook uitzetten ;)

Een demo in de "praktijk" is te vinden op de navolgende link;
http://www.motormeuk.nl/bekijken/2168/f ... ratie.html

Als ASC ingrijpt zie je dat op het dashboard (boven de FID) via de "bekende" gele driehoek met daarin een uitroepteken en een ronde pijl boven deze gele driehoek naar links.
Dit symbool zal dan snel knipperen, zoals ASC aan het ingrijpen is. (het zal dus kortstondig knipperen zodra ASC ingrijpt, en stoppen met branden/knipperen, zodra ASC niet meer ingrijpt)

Als je ASC uitzet middels de knop op de stuurbediening (naast radio-bediening), brandt deze indicatie constant.

En als het langzaam aan het knipperen is, is het nog bezig met een zelf-diagnose.
Zodra de fiets een snelheid hoger dan 5 km/uur heeft, zal deze indicatie uitgaan.

Als de indicatie aan staat, maar je hebt dit niet in- of uitgezet via de ASC-knop, is er een fout in het ASC systeem.

Het is overigens wel een optioneel onderdeel, dus niet altijd op alle R1200's aanwezig.
HansD

Rob,
Leuke demo, en qua wel/niet wheelie heel duidelijk. Jammer dat je het alarm lampje dat er bij hoort niet kan zien.

Ben het met je eens dat goed omgaan met ABS onderdeel van de rijopleiding zou moeten zijn. Maar dat is niet genoeg. Er is ook veel meer nadruk op zelf blijven oefenen nodig, wil je het geleerde in noodsituaties ook echt kunnen gebruiken. Dan is er geen tijd meer om kennis naar boven te halen of keuzes te maken, maar moet je het hebben van (aangeleerde) reflexen.

We zijn wat we regelmatig doen. Genialiteit is geen bijzondere eigenschap die zich af en toe openbaart, maar een gewoonte. ;) ;)

Hans
Inspector Gadget

Voor de geinteresseerde, meer over ACS is te vinden op de navolgende link;
http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcy ... bs-asc.htm
en
http://www.bmwscruz.com/motorcycles/cur ... h_asc.html

Helaas vooralsnog geen filmpje gevonden waar ook die indicatie boven het dashboard getoond wordt _002
Het werkt niet veel anders qua indicatie wat je met een auto ziet, met ESP/DSC, dus kort knipperen van die indicatie.
Bij een eerst volgende mogelijkheid dat ik op een R1200 zit en ik mijn camera bij mij heb, zal ik dit eens proberen op te nemen.

Ben het 120% met je eens;
De rijopleiding leert je basisvaardigheden, en via het examen wordt bepaald of je die basisvaardigheden voldoende onder de knie hebt.
(sommige jongelui spreken wel eens over het leren van kunstjes :shock: bemerk ik, maar daar ben ik het niet mee eens)

Maar na je rij-opleiding (en examens) begint het pas, dan begin je met verder leren, toepassen, het scherpen van je vaardigheden.
En daar hoort ook een VRO bij is mijn mening, en inderdaad, regelmatig doen, proberen, oefenen, aanleren.
Dus ook het goede gebruik van de aanwezige veiligheidssystemen, en evt. beperkingen daar van.
Als je het niet goed genoeg kent, maak je daar wellicht (bewust of onbewust) niet voldoende gebruik van.

We zijn nu eenmaal gewoonte-dieren, we leren elke dag, en afleren duurt wat langer ;)
Mike Philippens

Traction control zie ik niet zo zitten op een motor. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat je veel in situaties komt waar je dat nodig hebt. Zelfs bij auto's zijn er maar zelden situaties waarin in het 'nodig' heb. Meestentijds doe ik het expres zelf: lekker het gas intrappen als je een bocht uit komt, vooral als het nat is. Erg leuk bij een voorwielaangedreven auto. Maar met de motor ben ik wat voorzichtiger. Op de grind en gravelwegen in Marokko heb ik wat dat betreft geen problemen gehad, een enkele keer wat zand of rommel op een asfaltweg (waar je het niet verwacht dus). Daarbij heb je het voordeel dat het maar een klein beetje is (anders had je het eerder gezien en kon je de tractie van het wiel afhalen). Een kleine patch troep betekent dat je wiel een paar cm opzij gaat, en dan weer aangrijpt. Als je dus rijdt zoals het 'hoort' en niet als een Rossi door de bocht gaat, heb je dus voldoende marge over om dit te overleven.

Noem me ouderwets, maar ik wil helemaal geen motor vol met electronica. Niets dan ellende als het niet goed werkt, want meestal is dat dan niet het enige. ABS is zoals gezegd leuk en het meest nuttige, maar verder hoeft het van mij niet. Zolang ik geen superbike rijdt is traction control volledig overbodig. Nog nooit gehad en nog nooit gemist. En dat is naar mijn idee toch wel het criterium. En als je vaak in de situatie komt dat je het 'nodig' hebt, kun je overwegen een offroad motor te kopen ( ;) ) of je rijstijl aan te passen...

Nog even wat het overrijden van een hond (of ander dier) betreft: het is natuurlijk niet zo dat ik altijd zonder meer een beest zou overrijden. Het lijkt erop dat sommige mensen dat meteen heel letterlijk opvatten. Maar als ik moet kiezen tussen een hond of geitje gaat dat beest plat. Ik rem mezelf niet onderuit om een of zo'n beest te redden. Ik zag dus een van mijn teammaatjes in Marokko bijna onderuit gaan door een geitje die ineens ging lopen en dat was volledig aan hemzelf te wijten (te hard remmen). Uiteraard had ABS dat helemaal weten te voorkomen, dat dan weer wel.
Inspector Gadget

Traction-control heb ik op de (voorwiel-aangedreven) auto slechts een paar keer zien ingrijpen.
Zoals laatst bij hevige sneeuw, een spiegelgladde (ijs)weg met daarin een bult met allerlei bochten (mini-rotonde) en een modderige plek waar ik geparkeerd stond.

Ben het met je eens dat het een risico heeft wat betreft storingen, nadeel van al die electronica, het kan vrij nauw luisteren, elkaar verstoren, etc, etc.

Ik zie het net als ABS, heb je het wel dan hoop je het nimmer nodig te hebben, heb je het niet dan moet je het zonder doen en komt het neer op je eigen talenten ;)
DutchBear
Bijz: lekker groot
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door DutchBear »

ABS zou je moeten kunnen betalen per keer dat je 't gebruikt :)
R1200GSA 2010
Inspector Gadget

Geweldig, hoe kom je er op! _004 :lol:
Mike Philippens

DutchBear schreef:ABS zou je moeten kunnen betalen per keer dat je 't gebruikt :)
Goed idee. Kwartje inwerpen als je het wil gebruiken...muntautomaat op het stuur en altijd genoeg kleingeld bij de hand hebben...of chippen, da's weer wat sneller! :D :lol:
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Wel vooraf betalen graag... :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”