Oliepeil checken.
Moderator: RT_Patrick
- strik
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Oliepeil checken.
Ondanks mijn goede bedoeling om mijn oliepeil goed te checken en af en toe bij te vullen is er iets goed misgegaan.
Bij de kleine beurt bij Kenny gaf ik aan dat ik wat olie onder bij het luchtfilter had gezien. De alarm belletjes gingen gelijk rinkelen bij Kenny. Wat bleek dat er er blijkbaar veel te veel olie was bijgevuld.
Waarschijnlijk kwam er 1 liter olie tevoorschijn uit een overloop. Niet normaal dus en dat terwijl ik naar mijn weten goed het oliepeil in de gaten gehouden had. Niet dus blijkbaar….
Even de tips van Kenny dus op een rij hoe het wel moet. (ik voel me nu net een kleuter…)
• Wanneer de motor goed warm is de motor een 10 minuten op de zijstandaard laten staan.
• Hierna de motor nog een 10 minuten op de bok laten staan.
• Nu kun je de goede waarde aflezen door het afleesglas (goed schoonmaken)
• Je moet bij bijvullen hooguit een 100 a 200 ml olie bijvullen
• Heb vooral veel geduld (iets wat ik niet echt heb) om de olie goed te laten zakken
• Let vooral op dat de vloer goed vlak is, want een kleine helling geeft grote verschillen
(waarschijnlijk gaf dit bij mij het probleem)
Bedankt Kenny (als ik wat vergeten ben graag aanvullen)
Succes (vooral naar mijzelf toe….)
Grt Hans
Bij de kleine beurt bij Kenny gaf ik aan dat ik wat olie onder bij het luchtfilter had gezien. De alarm belletjes gingen gelijk rinkelen bij Kenny. Wat bleek dat er er blijkbaar veel te veel olie was bijgevuld.
Waarschijnlijk kwam er 1 liter olie tevoorschijn uit een overloop. Niet normaal dus en dat terwijl ik naar mijn weten goed het oliepeil in de gaten gehouden had. Niet dus blijkbaar….
Even de tips van Kenny dus op een rij hoe het wel moet. (ik voel me nu net een kleuter…)
• Wanneer de motor goed warm is de motor een 10 minuten op de zijstandaard laten staan.
• Hierna de motor nog een 10 minuten op de bok laten staan.
• Nu kun je de goede waarde aflezen door het afleesglas (goed schoonmaken)
• Je moet bij bijvullen hooguit een 100 a 200 ml olie bijvullen
• Heb vooral veel geduld (iets wat ik niet echt heb) om de olie goed te laten zakken
• Let vooral op dat de vloer goed vlak is, want een kleine helling geeft grote verschillen
(waarschijnlijk gaf dit bij mij het probleem)
Bedankt Kenny (als ik wat vergeten ben graag aanvullen)
Succes (vooral naar mijzelf toe….)
Grt Hans
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- Kees BMW
Re: Oliepeil checken.
Goedenavond.
En de motor altijd op de zelfde plaats parkeren bij het olie pijlen anders kun je ook nog verschil krijgen.Of hij helt naar links of naar rechts over,dan krijg ook nog verschil.
Gr-Kees.
En de motor altijd op de zelfde plaats parkeren bij het olie pijlen anders kun je ook nog verschil krijgen.Of hij helt naar links of naar rechts over,dan krijg ook nog verschil.
Gr-Kees.
Kees BMW
Zorg dat je nooit helemaal tot de bovenrand van het peilglas de olie bijvult, dat je dus altijd het niveau(verschil) goed kunt (blijven) zien.
Dan valt een overmatig olieverbruik ook gelijk op.
En gebruik een zaklantaarn om te kijken en te controleren.
Het verschil tussen het minimum niveau en het maximum niveau is maar een halve liter, meet dus ook, als het even kan, de hoeveelheid olie die je er bij wilt doen, exact af met een (schone) maatbeker.
Olie bijvullen terwijl je kijkt of het oliepeil genoeg omhoog gaat in het oliepeilglas geeft een groot risico op overvulling, met alle gevolgen van dien.
Dan valt een overmatig olieverbruik ook gelijk op.
En gebruik een zaklantaarn om te kijken en te controleren.

Het verschil tussen het minimum niveau en het maximum niveau is maar een halve liter, meet dus ook, als het even kan, de hoeveelheid olie die je er bij wilt doen, exact af met een (schone) maatbeker.
Olie bijvullen terwijl je kijkt of het oliepeil genoeg omhoog gaat in het oliepeilglas geeft een groot risico op overvulling, met alle gevolgen van dien.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
En gebruik Motorex boxer olie dan hoef je zelfs maar zelden olie bij te vullen.
Ton
Ton

- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Gebruik je deze methode ook voor een 1200RT?
Eergisteren ben ik van huis (Bussum) naar Leipzig gereden. 600km over de autobahn. Gisteren 160km toertochtje hier in de omgeving gemaakt toen ik plots het <!> teken op m'n scherm kreeg. Gestopt, motor 5min op de middenbok gezet en het oliepeil zat tussen min en half. Na 10 min net onder de helft. Dealer in NL gebeld om te vragen welke olie er met de laatste beurt is in gegaan (10W40) en gevraagd wat de juiste manier van peilen is. Antwoord: "op de middenbok en na 5min peilen".
Allemaal best maar als ik na 10min peil staat er meer olie achter het kijkglas dan na 5min.......hoe zit het nu....?
En als ik m eerst op de zijstandaard zet voor 10min en dan op de bok dan zit het kijkglas vol!
Eergisteren ben ik van huis (Bussum) naar Leipzig gereden. 600km over de autobahn. Gisteren 160km toertochtje hier in de omgeving gemaakt toen ik plots het <!> teken op m'n scherm kreeg. Gestopt, motor 5min op de middenbok gezet en het oliepeil zat tussen min en half. Na 10 min net onder de helft. Dealer in NL gebeld om te vragen welke olie er met de laatste beurt is in gegaan (10W40) en gevraagd wat de juiste manier van peilen is. Antwoord: "op de middenbok en na 5min peilen".
Allemaal best maar als ik na 10min peil staat er meer olie achter het kijkglas dan na 5min.......hoe zit het nu....?
En als ik m eerst op de zijstandaard zet voor 10min en dan op de bok dan zit het kijkglas vol!
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
De eerste 10 minuten na shutdown (warme blok) op de zijstandaard geeft de motorolie door de linkerslang de kans volledig uit de oliekoeler (onder de koplamp) terug naar de carterpan te laten lopen. Daarna 10 min. op de middenbok op een goede rechte oppervlakte.
Doe dat niet dan kans is dat wat olie in de koeler blijft zitten. Ga je dan olie bijvullen en heb je daarna gauw te veel. Deze is geldig voor alle modellen met 1 oliekoeler onder de koplamp ala RT en GS.
Ik kan me niet schelen wat de BMW monteur zegt of wat in de handleiding staat. _003 Echte kenners weten al lang hoe je correct moet peilen
Doe dat niet dan kans is dat wat olie in de koeler blijft zitten. Ga je dan olie bijvullen en heb je daarna gauw te veel. Deze is geldig voor alle modellen met 1 oliekoeler onder de koplamp ala RT en GS.
Ik kan me niet schelen wat de BMW monteur zegt of wat in de handleiding staat. _003 Echte kenners weten al lang hoe je correct moet peilen

- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Ok, bedankt Kenny.
In dat geval was de <!> waarschuwing een nuisance warning....een welbekend probleem in de luchtvaart :)
Zal straks enns opnieuw peilen en hopen dat er niet teveel (had 250ml bijgevuld) olie in zit.
In dat geval was de <!> waarschuwing een nuisance warning....een welbekend probleem in de luchtvaart :)
Zal straks enns opnieuw peilen en hopen dat er niet teveel (had 250ml bijgevuld) olie in zit.
Laatst gewijzigd door Wolfs RT op 09 jun 2013, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
- beamer1200rt
- Bijz: R1200GS 2004
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Mijn 1200RT's gaven allebei rijkelijk vroeg een waarschuwing. Er bleek altijd nog genoeg in te zitten. Wat mij betreft is deze pre-warning een overbodig feature. Zeker als je de dag begint met de normale checks.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gebruik motorex olie en heb nog nooit hoeven bijvullen
met 24000 km. De RT heeft geen (olie)drankprobleem. Waarschijnlijk doordat ik hem met liefde behandel
Luc

Luc
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Ik denk dat ik zaterdag even naar mijn immer goedlachse dealert rijd voor een oliepeil check, want wat wil het geval:
Heb zojuist met een zaklamp op het kijkglas gekeken en zag:
1) een perfect helder kijkglas met daarachter één of ander rond onderdeeltje (wat daar volgens de owners manual ook hoort te zitten)
2) ......verder helemaal niets!
Mijn boerenverstand zegt dat er dan maar 2 opties zijn:
1) Er zit voldoende olie in maar die is nog zo helder (na plm. 3000 Km) dat ik er dwars door heen kijk
2) Er zit nagenoeg géén olie meer in
Mijn brommert (R1150RT uit 2004) stond tijdens mijn meetpunt al zo'n uurtje of 4 stil, op de middenbok en op een vlakke ondergrond.
Tijdens het eerdere rijden vandaag heb ik niets bijzonders gemerkt en ook geen rood waarschuwingslampje op mijn dash gezien. Ik weet dat het verschil tussen een leeg kijkglas en een vol kijkglas slechts 500 ml olie is, maar ik ben er niet gerust op. Morgen toch maar voor de zekerheid met de auto naar het werk...
1) een perfect helder kijkglas met daarachter één of ander rond onderdeeltje (wat daar volgens de owners manual ook hoort te zitten)
1) Er zit voldoende olie in maar die is nog zo helder (na plm. 3000 Km) dat ik er dwars door heen kijk
Mijn brommert (R1150RT uit 2004) stond tijdens mijn meetpunt al zo'n uurtje of 4 stil, op de middenbok en op een vlakke ondergrond.
Tijdens het eerdere rijden vandaag heb ik niets bijzonders gemerkt en ook geen rood waarschuwingslampje op mijn dash gezien. Ik weet dat het verschil tussen een leeg kijkglas en een vol kijkglas slechts 500 ml olie is, maar ik ben er niet gerust op. Morgen toch maar voor de zekerheid met de auto naar het werk...

- BMW
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Helemaal mee eens , een super olieTon1959 schreef:En gebruik Motorex boxer olie dan hoef je zelfs maar zelden olie bij te vullen.
Ton

FenneRT
Honda CB500 - Suzuki GT750 - Honda 750KZ - Honda Magna - BMW R1100RT - BMW R1150RT - Honda blackbird 1100 XXX -
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
@Berry,Berrybeer schreef:Ik denk dat ik zaterdag even naar mijn immer goedlachse dealert rijd voor een oliepeil check, want wat wil het geval:
Niet in de paniek schieten. Heb eens de motor van Paul M. bij mij gehad voor wat kleine zaken, vroeg hoe je olie moest peilen, ik hou de zelfde methode aan Kenny boven beschrijft. Het kijk glas was leeg, het ding ver door laten zakken naar links en toen kwam er nog geen olie in het peil glas. 1 Liter olie gehaald en die er zachtjes in. Die ging er dus helemaal in en nog steeds geen olie in het glaasje. Paul op weg naar huis (er zat tenslotte één liter meer in dan op de heenweg!) nog een liter gehaald, die ging er bij hem thuis nog voor de helft in voordat een normaal peil te zien was in het glas. Er zat dus toen hij bij mij kwam iets meer dan 2 liter in!
ter info: De motor had kort daarvoor een kleine beurt gehad bij een hele echte dealeRT. Waarschijnlijk is de motor alleen intern verplaatst voor het bedrag op de rekening wat de by-pass schroeven zaten volledig vastgerot toe ik de synch wilde controleren en er waren meer zaken niet echt fris.
Wat ik zeggen wil met dit verhaal is dat als je de motor op de jiffy staat en je ziet olie achter het glas je best naar de dealer kunt rijden om een flesje olie te halen zonder dat het blok op een hoop draait!

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Berrybeer
- 2023
Bedankt voor de info Bert
Ik begrijp alleen het laatste niet helemaal;

Ik begrijp alleen het laatste niet helemaal;
je schrijft dat als je olie achter het glas ziet, je het best naar de dealer kunt rijden voor extra olie. Ik zie dus géén olie, of ben je enkel het woordje 'geen' vergetenBaird schreef:Wat ik zeggen wil met dit verhaal is dat als je de motor op de jiffy staat en je ziet olie achter het glas je best naar de dealer kunt rijden om een flesje olie te halen zonder dat het blok op een hoop draait!

- Berrybeer
- 2023
En alweer terug van mijn dealert en weer wat van hem geleerd
A) het evt rode waarschuwingslampje op mijn dash heeft helemaal NIETS met het oliepeil te maken (wel met oliedruk & oliepomp)
B) het oliepeil bij de mijne bevond zich nét onder het minimumpunt van het kijkglaasje
C) Olie bijvullen doe je 250 ml per keer en dan dien je eerst even een minuut of 5 te wachten en dan pas te kijken of er weer 250 Ml bij moet
(iets vanwege de stroomsnelheid van koude olie)
D) bij de mijne ging er 500Ml in en toen zat het oliepeil weer op 3 kwart van het peilglas, net zoals bij aanvang van mijn motorseizoen eind maart 2013
E) gelet op het feit dat er 500 Ml bij moest op plm 4000 gereden km's, kom ik op een gemiddeld olie verbruik van 1 liter op 8000. Volgens mijn dealert een
heel acceptabel gemiddelde 8)
Maar goed; in het vervolg toch maar eens wat vaker zélf het oliepeil in de gaten houden

A) het evt rode waarschuwingslampje op mijn dash heeft helemaal NIETS met het oliepeil te maken (wel met oliedruk & oliepomp)
B) het oliepeil bij de mijne bevond zich nét onder het minimumpunt van het kijkglaasje
C) Olie bijvullen doe je 250 ml per keer en dan dien je eerst even een minuut of 5 te wachten en dan pas te kijken of er weer 250 Ml bij moet
(iets vanwege de stroomsnelheid van koude olie)
D) bij de mijne ging er 500Ml in en toen zat het oliepeil weer op 3 kwart van het peilglas, net zoals bij aanvang van mijn motorseizoen eind maart 2013
E) gelet op het feit dat er 500 Ml bij moest op plm 4000 gereden km's, kom ik op een gemiddeld olie verbruik van 1 liter op 8000. Volgens mijn dealert een
heel acceptabel gemiddelde 8)
Maar goed; in het vervolg toch maar eens wat vaker zélf het oliepeil in de gaten houden

- Ton1959
Dat had je ook kunnen lezen in het boekje dat normaal met je motor komt als je hem koopt toch?
- Berrybeer
- 2023
Yep...A + B staan er inderdaad in! In mijn boekje staat alleen niets over C+D+E 

- Ton1959
C= logica
D en E zijn volgens mij ook al vaak besproken op dit forum. Maar zo blijven we allemaal bijleren hé
D en E zijn volgens mij ook al vaak besproken op dit forum. Maar zo blijven we allemaal bijleren hé

- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Nee, dat woord ben ik niet vergeten. Als je olie ziet als hij schuin staat kun je rustig dat ritje naar de winkel maken om een fles te kopen om er bij te gooien. Als je geen olie zie als hij schuin staat zou ik er niet mee rijden maar de gewone fiets pakken om een flesje te kopen en dat er eerst maar eens bij gooien!Berrybeer schreef:Bedankt voor de info Bert![]()
Ik begrijp alleen het laatste niet helemaal;je schrijft dat als je olie achter het glas ziet, je het best naar de dealer kunt rijden voor extra olie. Ik zie dus géén olie, of ben je enkel het woordje 'geen' vergetenBaird schreef:Wat ik zeggen wil met dit verhaal is dat als je de motor op de jiffy staat en je ziet olie achter het glas je best naar de dealer kunt rijden om een flesje olie te halen zonder dat het blok op een hoop draait!

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2882 Weergaves
-
Laatste bericht door DutchBear
-
- 11 Reacties