Oliepeil
Moderator: RT_Patrick
- Dingeman
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Oliepeil
Hoi allen,
Onderstaande info zou afkomstig zijn van de technische dienst van BMW. Voor zover deze info (nog) actueel is wil ik deze met jullie delen.
M.vr.gr.
Dingeman
Service-informatie nr. 4 Technische dienst
Controle van het motoroliepeil
Alle 4-kleps boxermodellen
Het bijvullen van te veel motorolie na een onjuiste meting van het oliepeil bij de 4-kleps boxermodellen.
Bij het overschrijden van de maximaal toegestane vulhoeveelheid, wordt de motorolie via de carterontluchting in het luchtfilterhuis gedrukt. De klant reclameert in dit geval mogelijk over "olieverbruik" en "blauwe rook".
Remedie
Oliepeilcontrole volgens de actuele handleiding:
1. Alleen bij op bedrijfstemperatuur zijnde motor. Op bedrijfstemperatuur betekent dat de olie een
temperatuur heeft van minimaal 95 °Celsius of begint bij motorfietsen vanaf productiedatum december
1997 gelijktijdig met het openen van de oliethermostaat, te herkennen aan een warm wordende oliekoeler
2. Aflezen van het oliepeil binnen 3-5 minuten na het afzetten van de motor
3. De motorfiets moet daarbij horizontaal op een vlakke, stevige ondergrond staan
Omstandigheden die vaak leiden tot het aflezen van een te laag oliepeil:
1. Aflezen van het oliepeil bij een koude motor en lage buitentemperaturen:
bij een buitentemperatuur/motortemperatuur van -10 cC loopt het oliepeil t.o.v. het peil in bedrijfswarme staat met ca. 10 mm terug. Dit is te wijten aan de verschillende warmte-uitzettingscoëfficiënten van de motorolie en de motormaterialen en de, van de verschillende factoren afhankelijke, verdampingseigenschappen van de olie. De rode ring van het oliepeilglas heeft een diameter van 25 mm. Dit komt overeen met een verschil van ca. 0,5 I. Als het oliepeil van de op bedrijfstemperatuur zijnde olie in het hart van het controleglas ligt, kan dit bij zeer lage temperaturen dus tot aan het "Minimum" teruglopen.
2. Aflezen na het even laten draaien van de motor. Hiertoe wordt bijv. de rit uit de garage gerekend. De koude, dikvloeibare motorolie wordt in de motor verdeeld en kan meerdere uren nodig hebben om terug te vloeien in het oliecarter
Wij verzoeken u uw klanten uitdrukkelijk op deze feiten te wijzen!
Management
Marketing
Onderstaande info zou afkomstig zijn van de technische dienst van BMW. Voor zover deze info (nog) actueel is wil ik deze met jullie delen.
M.vr.gr.
Dingeman
Service-informatie nr. 4 Technische dienst
Controle van het motoroliepeil
Alle 4-kleps boxermodellen
Het bijvullen van te veel motorolie na een onjuiste meting van het oliepeil bij de 4-kleps boxermodellen.
Bij het overschrijden van de maximaal toegestane vulhoeveelheid, wordt de motorolie via de carterontluchting in het luchtfilterhuis gedrukt. De klant reclameert in dit geval mogelijk over "olieverbruik" en "blauwe rook".
Remedie
Oliepeilcontrole volgens de actuele handleiding:
1. Alleen bij op bedrijfstemperatuur zijnde motor. Op bedrijfstemperatuur betekent dat de olie een
temperatuur heeft van minimaal 95 °Celsius of begint bij motorfietsen vanaf productiedatum december
1997 gelijktijdig met het openen van de oliethermostaat, te herkennen aan een warm wordende oliekoeler
2. Aflezen van het oliepeil binnen 3-5 minuten na het afzetten van de motor
3. De motorfiets moet daarbij horizontaal op een vlakke, stevige ondergrond staan
Omstandigheden die vaak leiden tot het aflezen van een te laag oliepeil:
1. Aflezen van het oliepeil bij een koude motor en lage buitentemperaturen:
bij een buitentemperatuur/motortemperatuur van -10 cC loopt het oliepeil t.o.v. het peil in bedrijfswarme staat met ca. 10 mm terug. Dit is te wijten aan de verschillende warmte-uitzettingscoëfficiënten van de motorolie en de motormaterialen en de, van de verschillende factoren afhankelijke, verdampingseigenschappen van de olie. De rode ring van het oliepeilglas heeft een diameter van 25 mm. Dit komt overeen met een verschil van ca. 0,5 I. Als het oliepeil van de op bedrijfstemperatuur zijnde olie in het hart van het controleglas ligt, kan dit bij zeer lage temperaturen dus tot aan het "Minimum" teruglopen.
2. Aflezen na het even laten draaien van de motor. Hiertoe wordt bijv. de rit uit de garage gerekend. De koude, dikvloeibare motorolie wordt in de motor verdeeld en kan meerdere uren nodig hebben om terug te vloeien in het oliecarter
Wij verzoeken u uw klanten uitdrukkelijk op deze feiten te wijzen!
Management
Marketing
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: Oliepeil
Nu ben ik vorige week met vrouw en volle kofferbepakking voor 3 dagen wezen toeren in het mooie Luxemburg.
Na terugkomst toch maar is eventjes kijken of het oliepeil nog goed stond.
Dus motor eerst eventjes op de zijstandaard laten afkoelen en na ongeveer 5 minuten deze op de middenbok gezet.
Met de koffers er nog op (dus met de achterband de grond rakend) vond ik het peil niet netjes in het midden staan, maar halverwege tussen midden en beneden.
Dus toch maar ietsjepietsje olie erbij gevuld (steeds controlerend of deze niet hoger kwam dan het middelpunt van het glaasje).
Maar nu is eigenlijk mijn vraag: moet je nu controleren met de achterband die de grond raakt (dus met koffers e.d.), of juist met de voorband (dus zonder de koffers e.d.) die de grond raakt?
Volgens mij moet met deze 2 verschillende metingen ook wel enige verschil bij het oliepijlglaasje te zien zijn
:
Ik hoor graag welke methode nu eigenlijk de juiste is voor het controlen van de oliepeil van de
Alvast (iedereen) bedankt voor hun feedback
Gegroet,
Marcel
Na terugkomst toch maar is eventjes kijken of het oliepeil nog goed stond.
Dus motor eerst eventjes op de zijstandaard laten afkoelen en na ongeveer 5 minuten deze op de middenbok gezet.
Met de koffers er nog op (dus met de achterband de grond rakend) vond ik het peil niet netjes in het midden staan, maar halverwege tussen midden en beneden.
Dus toch maar ietsjepietsje olie erbij gevuld (steeds controlerend of deze niet hoger kwam dan het middelpunt van het glaasje).
Maar nu is eigenlijk mijn vraag: moet je nu controleren met de achterband die de grond raakt (dus met koffers e.d.), of juist met de voorband (dus zonder de koffers e.d.) die de grond raakt?
Volgens mij moet met deze 2 verschillende metingen ook wel enige verschil bij het oliepijlglaasje te zien zijn

Ik hoor graag welke methode nu eigenlijk de juiste is voor het controlen van de oliepeil van de

Alvast (iedereen) bedankt voor hun feedback

Gegroet,
Marcel
De zoek methode maakt veel duidelijk er is al erg veel geschreven over dit onderwerp met veel informatie
Thanks voor je snelle reactiethooms schreef:De zoek methode maakt veel duidelijk er is al erg veel geschreven over dit onderwerp met veel informatie

Inderdaad heb ik ook al de zoekmethode gebruikt, en inderdaad is er al veel over nuttige informatie over geschreven.
Maar ik kon niet zo gauw het antwoord op mijn vraag vinden, dus vandaar dat ik hem toch maar stel en hopelijk dat iemand mijn het juiste antwoord kan geven.
Gegroet,
Marcel
Iemand de motor laten kantelen terwijl het piel wordt afgelezen zodat je het verschil kan zien.
De juiste stand is met het voorwiel op de grond.
Groet,
Kees Jan
De juiste stand is met het voorwiel op de grond.
Groet,
Kees Jan
- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Ik zou ook niet weten wat het scheelt hoor, met welk wiel op de grond
Ik denk persoonlijk niet heel erg veel. Zal het eens testen.
ik weet wel dat ik een juist motoroliepeil wil hebben als ik rijd. En dat doe ik meestal met beide wielen op de grond
Nou is het niet echt praktisch aflezen natuurlijk als je met beide wielen op de grond staat.
Mijn motor is met lege koffers en op de bok redelijk in balans, en staat afhankelijk van de hoeveelheid brandstof er in de tank zit, soms met het achterwiel los van de grond. Eigenlijk kijk ik nooit naar de 'stand' van het wiel als ik het oliepeil aflees.
ik ben benieuwd naar het antwoord van de experts op dit forum.

Ik denk persoonlijk niet heel erg veel. Zal het eens testen.
ik weet wel dat ik een juist motoroliepeil wil hebben als ik rijd. En dat doe ik meestal met beide wielen op de grond

Nou is het niet echt praktisch aflezen natuurlijk als je met beide wielen op de grond staat.
Mijn motor is met lege koffers en op de bok redelijk in balans, en staat afhankelijk van de hoeveelheid brandstof er in de tank zit, soms met het achterwiel los van de grond. Eigenlijk kijk ik nooit naar de 'stand' van het wiel als ik het oliepeil aflees.
ik ben benieuwd naar het antwoord van de experts op dit forum.
Laatst gewijzigd door Robin0341 op 29 jun 2012, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees Jan & Robin,
bedankt voor jullie reactie/antwoorden
Ik houd het maar dus peilen met het voorwiel aan de grond.
En ik denk dat als ik altijd op deze manier de peiling doet, dat het inderdaad niet een te groot verschil/probleem zal geven met de andere manier (met het achterwiel aan de grond) van meten.
Gegroet,
Marcel
bedankt voor jullie reactie/antwoorden

Ik houd het maar dus peilen met het voorwiel aan de grond.
En ik denk dat als ik altijd op deze manier de peiling doet, dat het inderdaad niet een te groot verschil/probleem zal geven met de andere manier (met het achterwiel aan de grond) van meten.
Gegroet,
Marcel
- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Net even eea bekeken.
(1) Eerst getankt. Nu is de motor in balans. Beide wielen zijn van de grond.
(2) Oliepeilglas met beide wielen van de grond.
(3) Oliepeilglas met voorwiel op de grond gedrukt.
(4) Oliepeilglas met achterwiel op de grond gedrukt.
Peil met voorwiel op de grond komt het meest overeen met het peil als de motor in balans is.
Peil met achterwiel op de grond ligt iets hoger.
Het verschil is naar mijn mening te verwaarlozen.
Robin
Peil met voorwiel op de grond komt het meest overeen met het peil als de motor in balans is.
Robin

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
ik wil maar zeggen: waar hebben het nou helemaal over?? Nooit meteen olie bijvullen als het peil een keer niet klopt, altijd na een paar ritten pas besluiten om olie bij te vullen, het verbruik is een geleidelijk proces.
Een wijs man zei eens dat er normaal pakweg 4 liter olie in zit, en half litertje minder is geen punt. Mooi voorbeeld is de motor van Paul M., hij kwam eens bij mij langs voor een afstelbeurtje en vroeg terloops hoe je het peil moest meten want hij zag nooit wat in het glas( helemaal vol of helemaal leeg). Lang verhaal kort gemaakt: we hebben er een liter bij gedaan en het nivo was nog niet afleesbaar, op weg naar huis nóg een liter gekocht en die kon er bij thuiskomst voor de helft bij voordat het peil op normaal ( =stip) stond. Moraal van dit verhaal : weet hoe je moet meten maar geen paniek als de meting spontaan een keer anders is!
Een wijs man zei eens dat er normaal pakweg 4 liter olie in zit, en half litertje minder is geen punt. Mooi voorbeeld is de motor van Paul M., hij kwam eens bij mij langs voor een afstelbeurtje en vroeg terloops hoe je het peil moest meten want hij zag nooit wat in het glas( helemaal vol of helemaal leeg). Lang verhaal kort gemaakt: we hebben er een liter bij gedaan en het nivo was nog niet afleesbaar, op weg naar huis nóg een liter gekocht en die kon er bij thuiskomst voor de helft bij voordat het peil op normaal ( =stip) stond. Moraal van dit verhaal : weet hoe je moet meten maar geen paniek als de meting spontaan een keer anders is!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Robin0341 schreef:Net even eea bekeken.
Robin
Hoi Robin,
dank je wel voor je duidelijke uitleg en vooral de duidelijke foto's.
Met deze nuttige informatie is inderdaad te zien dat het in principe niet veel uitmaakt hoe de motor staat, als deze maar wel op de middenbok staat, en dat je altijd op dezelfde manier je olie blijft peilen.
Dit betekent bij mijn persoonlijk dus met de voorwiel op der grond; ik zet mijm motor altijd na een rit zonder koffers weg op de middenbok, dus met de voorwiel aan de grond.
Nogmaals iedereen dank voor de nuttige info

Gegroet,
Marcel
- Teuniz
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100R/1995
- Woonplaats of omgeving: Katwijk/Turijn
- Contacteer:
Bij motoren met een oliepeilglas is veel misverstand over de juiste
methode van oliepeilcontrole. Foute aflezing komt nogal eens voor.
De volgende technische omschrijving geldt voor de K- en R-serie met
het oliepeilglas in het carter, dus niet voor de F-serie, nieuwe
K-serie en S-serie!
Wat kan er fout gaan?
1. Allereerst kan het zijn dat het peil helemaal niet wordt gezien.
Men gaat er vanuit dat het glas vuil is en doet er een liter olie
bij, zonder resultaat, want het peil was al boven het maximum. Om dit
te voorkomen is het verstandig om iemand te vragen om de motor wat
schuin te houden, om te zien of het niveau afleesbaar wordt. Doe dit
voorzichtig, met koude motor en ingeschakeld in de eerste versnelling
tegen wegrollen. Bij het verschijnen van het niveau kan worden
vastgesteld of er te weinig of er juist te veel olie in het blok zit.
2. Men wacht niet lang genoeg na het afzetten van de motor. Er is dan
nog overal olie in het blok die nog naar beneden moet lopen. Al deze
olie wordt dus niet waargenomen. Men vult olie bij, want het lijkt
dat er te weinig in zit. Resultaat is een te vol oliecarter.
3. De motor wordt niet warm gereden. Het kan voorkomen dat de
oliekoeler nog volop olie heeft, die niet leegloopt. Is er een kort
stuk gereden, dan blijft de thermostaat dicht en is er dus minder
olie in het carter. Een lager niveau is het resultaat. Bijvullen
geeft dan dus ook een te hoog niveau!
4. Bij het plaatsen van de motor op de middenbok, kan het voorkomen
dat sommige delen van het carter niet goed leeglopen, waardoor daar
olie blijft staan. Die olie wordt dus niet gezien in het
oliepeilglas.
Hoe peilt u dus goed?
Wanneer u een lange rit hebt gereden en de motor is op
bedrijfstemperatuur, plaats dan de motor op de zijstandaard. Wacht in
ieder geval een kwartier en plaats de motor dan op de middenbok. U
kunt nu het oliepeil aflezen in het oliepeilglas. Vul altijd kleine
hoeveelheden bij indien dit nodig is.
Bron: Nieuwsbrief januari 2010 BMW Motorrad Center De Jong Alphen bv
methode van oliepeilcontrole. Foute aflezing komt nogal eens voor.
De volgende technische omschrijving geldt voor de K- en R-serie met
het oliepeilglas in het carter, dus niet voor de F-serie, nieuwe
K-serie en S-serie!
Wat kan er fout gaan?
1. Allereerst kan het zijn dat het peil helemaal niet wordt gezien.
Men gaat er vanuit dat het glas vuil is en doet er een liter olie
bij, zonder resultaat, want het peil was al boven het maximum. Om dit
te voorkomen is het verstandig om iemand te vragen om de motor wat
schuin te houden, om te zien of het niveau afleesbaar wordt. Doe dit
voorzichtig, met koude motor en ingeschakeld in de eerste versnelling
tegen wegrollen. Bij het verschijnen van het niveau kan worden
vastgesteld of er te weinig of er juist te veel olie in het blok zit.
2. Men wacht niet lang genoeg na het afzetten van de motor. Er is dan
nog overal olie in het blok die nog naar beneden moet lopen. Al deze
olie wordt dus niet waargenomen. Men vult olie bij, want het lijkt
dat er te weinig in zit. Resultaat is een te vol oliecarter.
3. De motor wordt niet warm gereden. Het kan voorkomen dat de
oliekoeler nog volop olie heeft, die niet leegloopt. Is er een kort
stuk gereden, dan blijft de thermostaat dicht en is er dus minder
olie in het carter. Een lager niveau is het resultaat. Bijvullen
geeft dan dus ook een te hoog niveau!
4. Bij het plaatsen van de motor op de middenbok, kan het voorkomen
dat sommige delen van het carter niet goed leeglopen, waardoor daar
olie blijft staan. Die olie wordt dus niet gezien in het
oliepeilglas.
Hoe peilt u dus goed?
Wanneer u een lange rit hebt gereden en de motor is op
bedrijfstemperatuur, plaats dan de motor op de zijstandaard. Wacht in
ieder geval een kwartier en plaats de motor dan op de middenbok. U
kunt nu het oliepeil aflezen in het oliepeilglas. Vul altijd kleine
hoeveelheden bij indien dit nodig is.
Bron: Nieuwsbrief januari 2010 BMW Motorrad Center De Jong Alphen bv
Zündapp GTS50 > Suzuki GT550 > BMW R1100R 172.000 Km
- Kees BMW
Goedenavond.
En zet de motor altijd op de zefde plek op de bok tijdens het peilen,anders krijg je toch nog een ander peil de motor staat iets naar rechts of links.Want dan krijg je toch nog een ander peil.
Gr-Kees.
En zet de motor altijd op de zefde plek op de bok tijdens het peilen,anders krijg je toch nog een ander peil de motor staat iets naar rechts of links.Want dan krijg je toch nog een ander peil.
Gr-Kees.
Kees BMW
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2878 Weergaves
-
Laatste bericht door DutchBear
-
- 5 Reacties