Remvloeistof vervangen

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Beemer-Tycoons
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Remvloeistof vervangen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Vandaag een mede RT forum lid met een R1100RT geholpen met het vervangen van de voorste remschijven en remblokken.
De motor was pas geleden uit de winterstalling gehaald bij een niet nader te noemen motorzaak, deze had de motor voor deze werd opgehaald nog op een aantal punten nagekeken en o.a. geconcludeerd dat de voorste remschijven de slijtage limiet hadden overschreden en dus vervangen moesten worden maar hadden niets over de remvloeistof gezegd.
Nadat we de remschijven en blokken hadden vervangen hebben we op mijn advies toch maar even naar de remvloeistof gekeken, na het openen van het reservoir zag de remvloeistof er al verdacht uit en merkte ik dat het remhandel niet erg spontaan terug kwam na het in knijpen. Na dat alle remvloeistof uit het reservoir was gepompt zag ik dat er een roomwitte substantie zich onder in het reservoir had gevormd ,het zelfde als op de foto’s van het achterrem reservoir alleen heb ik van het voorste reservoir geen foto’s.
Afbeelding
Afbeelding
Nadat alles goed schoon gemaakt was nieuwe remvloeistof bijgevuld en veelvuldig door gepompt tot alles schoon was en het remhandel ook een stuk soepeler bewoog.
Hierna het achterrem reservoir leeg gepompt en daar vond ik deze smurrie onder in het reservoir, ik wel eens vaker oude remvloeistof gezien maar dit ging ook mijn voorstelling te boven en vond dat ik hier maar eens wat foto’s van moest maken ter lering en vermaak voor een ieder op het forum.
Als dit zelfde was gebeurt bij een R1150RT of R1200RT met rem bekrachtiging pomp dan was deze met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al lang geleden vast gelopen . Met andere woorden hiermee wordt maar weer eens bevestigd dat het reinigen en verversen van de remvloeistof minstens om de twee jaar en in het optimale geval elk jaar dient te worden gedaan.

[groet] -1150- Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Remvloeistof vervangen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Prima zaak, Peter. Het betreffende forumlid zal je hulp vast in dank hebben afgenomen . . . .

Je vraagt je bij sommige dealers toch wel af of ze nog door enige kennis gekweld worden. :(
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Heavy-NL
Type: Overig R-serie

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Het betreffende forumlid is Peter inderdaad zeeeeeeer dankbaar _004
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou bijna denken dat er de verkeerde remvloeistof in is gedaan. Dit zag ik nog nooit eerder in een remreservoir.
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Ton1959 schreef:Ik zou bijna denken dat er de verkeerde remvloeistof in is gedaan. Dit zag ik nog nooit eerder in een remreservoir.
Nee, ik heb wel gezien in oude autos en remreservoirs met een slecht passende sluitring/membraan- maar in ieder geval met heel oude remvloeistof...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Hulde aan Peter maar ik ben dan toch benieuwd welk onderhoud ons forumlid de laatste jaren aan zijn motor heeft uitgevoerd of laten uitvoeren, om dat alleen het bedrijf te verwijten waar hij dit jaar in de winterstalling heeft gestaan gaat mij een beetje te ver of het moet zijn dat deze motor daar al vele jaren in onderhoud is. Hier past ook mogelijk een stuk eigen verantwoording van de eigenaar, afijn laat maar horen hoe de onderhoudsgeschiedenis van deze motor er uit ziet!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Deze remvloeistof is dan waarschijnlijk nooit vervangen dat is het enige wat in mij opkomt. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn autodealer ook niet wist wat remvloeistof verversen was. Daarom doe ik het altijd zelf maar.
Heavy-NL
Type: Overig R-serie

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

@Baird, over onderhoud aan deze (mijn) R1100RT kan ik kort zijn. Dat heb ik niet gedaan of laten doen omdat ik deze motor vorig jaar eind april heb gekocht bij een niet nader te noemen dealer die de motor na een afleverbeurt buiten heeft gezet en vol trots melde dat ik voorlopig (zeker de komende 10000 Km) geen kosten meer zou hebben. En de motor is daar volgens dezelfde niet nader te noemen dealer altijd in onderhoud geweest... :O

E.a. kreeg een andere wending na het lezen van het BOVAG keuringsrapport wat ik vorig jaar kreeg als onderdeel van de winterstalling. Op dit rapport stonden 7 punten die dringend verholpen moesten worden. :shock:. En voor het gemak stond er ook een bedrag bij (ruim 25% van de aanschafwaarde datzelfde jaar) waarmee al het leed zou worden verholpen.

De punten zijn:

1. Voor remschijven te dun (klopte en zijn nu vervangen)
2. achterremschijf te dun (wel dun maar niet te dun, kan naar volgend jaar)
3. ABS unit defect (gelukkig niet)
4. Voorvork keerring lek (niet kunnen constateren)
5. Kleppendeksel rechts lekt (hé, dat klinkt bekend. Vettigheid op de rechter koffer!!! Voor de zekerheid twee setjes pakkingen besteld en geplaatst want dat zijn de kosten niet)
6. Voorband cupt (klopt, maar moet ik daar wat mee?)
7. Oliepeil glaasje lekt (nou lekken, meer zweten)

Maar daar stond dus het vervangen van de remolie niet bij.

Dus voor dit jaar stond het vervangen van de twee remschijven voor plus de remblokken op de planning en gelukkig heb ik Peter zijn advies opgevolgd om ook maar gelijk de remolie te vervangen.
Qua ander onderhoud is er mijn inziens niet meer nodig, of denken jullie daar anders over? Ik heb nu met de motor iets van 6500 Km gereden nadat ik deze vorig jaar heb gekocht.

Wat mij in het hele verhaal nog het meeste verbaast is de tegenstrijdigheid. De twee dealers roepen luidkeels dat ze de beste zijn, waar ik de motor heb gekocht en waar hij heeft overwinterd, maar het tegendeel komt keihard naar voren. Gevalletje jammer wat er bij mij in ieder geval voor zorgt dat ik steeds minder vertrouwen krijg in de verschillende dealers.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Arjan W
2024
2024
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Geloof mij, de RT is mijn 3e motor, helaas is het een classic verhaal. Bij mijn CBF was het ongeveer een soortgelijk verhaal. Ik ben benieuwd wat er straks uit gaat komen bij mijn beurt bij de dealeRT bij mijn werk om de hoek. Maar dat is handel. Een gebruikte motor moet gewoon weg tegen de hoogste prijs waar zo min mogelijk aan gedaan wordt. Ik heb een complete discussie gehad over een achterband, bij aankoop van mijn huidige motor. Ik vond dat de achterband bij aankoop vervangen moest worden en de handel vond dat dit niet nodig was. Aan het einde heb ik de achterband van de prijs afgehaald en toen maakte de handelaar "zogenaamd dan maar geen winst".

Dus het is altijd afwachten wat je koopt, je weet het pas vaak bij de eerste grote beurt.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Tuinbank

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Een gebruikte motor moet gewoon weg tegen de hoogste prijs waar zo min mogelijk aan gedaan wordt. Ik heb een complete discussie gehad over een achterband, bij aankoop van mijn huidige motor. Ik vond dat de achterband bij aankoop vervangen moest worden en de handel vond dat dit niet nodig was. Aan het einde heb ik de achterband van de prijs afgehaald en toen maakte de handelaar "zogenaamd dan maar geen winst".

Dus het is altijd afwachten wat je koopt, je weet het pas vaak bij de eerste grote beurt.[/quote]

Heb hele andere ervaring met een officiële BMW dealer. Zonder dat ik erom moest onderhandelen kreeg De motor een onderhoudsbeurt en werden de voor en achterband vervangen zonder enige kosten. En dit terwijl ik stevig had onderhandeld en een kleine 1000 euries van aankoop had gehaald. Verder geeft Een grote beurt niet altijd alle zaken weer omdat zij niet in het onderhoudsprogramma zitten. Belangrijk is dan ook om zelf geregeld alles te controleren! ;)
Maar neem aan dat dit bij e echte motorrijders wel bekend is!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”