De motor was pas geleden uit de winterstalling gehaald bij een niet nader te noemen motorzaak, deze had de motor voor deze werd opgehaald nog op een aantal punten nagekeken en o.a. geconcludeerd dat de voorste remschijven de slijtage limiet hadden overschreden en dus vervangen moesten worden maar hadden niets over de remvloeistof gezegd.
Nadat we de remschijven en blokken hadden vervangen hebben we op mijn advies toch maar even naar de remvloeistof gekeken, na het openen van het reservoir zag de remvloeistof er al verdacht uit en merkte ik dat het remhandel niet erg spontaan terug kwam na het in knijpen. Na dat alle remvloeistof uit het reservoir was gepompt zag ik dat er een roomwitte substantie zich onder in het reservoir had gevormd ,het zelfde als op de foto’s van het achterrem reservoir alleen heb ik van het voorste reservoir geen foto’s.

Nadat alles goed schoon gemaakt was nieuwe remvloeistof bijgevuld en veelvuldig door gepompt tot alles schoon was en het remhandel ook een stuk soepeler bewoog.
Hierna het achterrem reservoir leeg gepompt en daar vond ik deze smurrie onder in het reservoir, ik wel eens vaker oude remvloeistof gezien maar dit ging ook mijn voorstelling te boven en vond dat ik hier maar eens wat foto’s van moest maken ter lering en vermaak voor een ieder op het forum.
Als dit zelfde was gebeurt bij een R1150RT of R1200RT met rem bekrachtiging pomp dan was deze met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al lang geleden vast gelopen . Met andere woorden hiermee wordt maar weer eens bevestigd dat het reinigen en verversen van de remvloeistof minstens om de twee jaar en in het optimale geval elk jaar dient te worden gedaan.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)