schakelaars openen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

schakelaars openen

Ongelezen bericht door Dennisky »

Tijdens rijden met de cruisecontrol valt deze steeds uit. Het rode cc lampje knippert dan onregelmatig of stopt met branden. Ik denk zelf dat het contact niet helemaal lekker is zeker doordat hij wel blijft branden en gekoppeld blijft als ik een lichte druk uitoefen op de switch.
Ik wil nu de boel even openhalen om evt. contactjes te reinigen ipv er lukraak een beetje contactspray in te spuiten.
Echter nog nooit gedaan en kan ook niets vinden op internet over hoe dit in elkaar steekt. Ik neem aan dat de vier bovenste schroefjes van de hydroliek is van de koppeling.
Het gaat dus om het ESA/groot licht/ruitbedieningsgedeelte.
Tips hoe dit open te halen of wellicht de tip hier af te blijven?

Big RT Smile

Dennis
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Inspector Gadget

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ooit wel eens wat gezien & gelezen volgens mij op een US forum & YouTube.

Zoals:
[media]Rkrj6Kodo8c[/media]
en
[media]cXZ5qLpBHQE[/media]


Wat ik mij van kan herinneren is dat de schakelaars zijn volgens mij volledig gesealed zijn, dus contactspray gaat alleen lukken als je echt direct bij de knoppen kunt komen en dan nog.. _001
Laat staan of je bij de contacten zelf kunt komen.

Ik zou kijken of je bij een BMW SlopeRT voor weinig die schakelaar kunt vinden.
Via de BMW dealeRT zal wel verschrikkelijk duur zijn, schat ik zo in.
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Dennisky »

gaat me vooral om de 'switch case'. Hoe krijg ik dat kapje open? Weet niet exact welke schroefjes los te halen en durf daardoor geen kracht te zetten om de boel open te forceren.
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door 1-handed »

Bij mij zijn ze los gehaald (2012 model )
Je kunt het doen wees voorzichtig en breek de lipjes niet , wel is de verzegeling er waarschijnlijk af, evt garantie vervalt dan wel ( als die er nog is )
Alle schakelaar zitten er in gegoten , dus 1 vervangen word en groot probleem

http://www.1-handed.com/images/content/ ... 154521.jpg
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Dennisky »

Heb vanmiddag de cc-switch ff uitgeblazen met de compressor. Vervolgens klein drupje multi oil erin gespoten. De schakelaar paar keer heen en weer gehaald, ff gewacht en nog eens droog geblazen met de compressor. Vanavond ff een rondje gereden omdat het zo mooi weer is en het werkt weer prima. Wel raar als het gesealde schakelaars zijn of niet? _001
Ik heb de boel niet open gehad maar gewoon gelaten zoals het is.
Ik hoop dat het blijvend opgelost is. _004
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Inspector Gadget

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet van welk bouwjaar jou 1200RT is, maar naar wat ik begrepen heb is de schakelaarpartij vanaf het 2010 modeljaar flink aangepast.
Niet alleen de montage maar ook het type schakelaar.
Helaas zijn daar soms ook (weer) gekende andere problemen mee. :(

Wat betreft de cruisecontrol schakelaar heb ik deze nog niet uit elkaar gezien, maar het lijkt mij meerdere schakelaars (vlak) bij elkaar.

Hogedruk lucht (eventueel in combinatie met Multi oil/contact spray) komt waarschijnlijk bij dat merk/type schakelaars wel naar binnen, bij zoveel "geweld".
Want zo goed gesealed zijn die schakelaars volgens mij ook weer niet als je leest hoe vaak ze falen. _001

En volgens mij een prima tip zoals jij het gedaan hebt, ik ga dat ook eens proberen.
Want ook al heb ik de cruisecontrol nog steeds niet kunnen uitproberen, de "bekende" zelftest van de cruisecontrol faalt bij mij ergens bij stap 5 of 6, als ik het mij goed herinner.

Hopelijk lost dit inderdaad jou probleem blijvend op, zou heel mooi zijn. _004
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Dennisky »

Het heeft dus niet geholpen.

Vanmiddag reed ik op de A7 op de cc en ik
verstelde de ruit via de schakelaar, waarop
de cc uitvalt. Schakelaar uitgezet en weer aan
en kon de cc weer koppelen. Toen m'n groot licht
aangezet en cc valt weer uit.
Het rode lampje van de cc valt dan uit of flikkert.
Het lijkt op een los contactje alleen gebeurt het als
ik één van de andere knoppen gebruik te weten de
voorruit- of de grootlichtswitch.
Raaaaarrrrrrrr...... wat zou ik kunnen doen?
Ben niet electrotechnisch onderlegt. _002

[groet] Dennis
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Inspector Gadget

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou dan niet zelf aan de slag gaan.

Je hebt een paar opties, denk ik;

- Leverancier van je motor:
Weet niet of je nog garantie hebt, maar als je het probleem reeds al eerder bij hen in ieder geval gemeld hebt, kan je daar in redelijkheid aanspraak op maken.

- BMW DealeRT
Gaat je waarschijnlijk goed geld kosten want die zullen niet snel naar zo'n schakelaartje gaan kijken en gewoon de gehele knoppen-partij vervangen.
En dat schijnt behoorlijk duur te zijn.

- SlopeRT
In jou regio zitten een aantal bekende slopeRTs,
Een dergelijke knoppen-partij kost zo rond/vanaf de 75 pleuri.

- Iemand in je buurt vinden die de schakelaar voor je uit elkaar haalt, hopende dat het probleem via die weg opgelost kan worden.
(wat niet zeker is met dergelijke schakelaars)


Zo denk ik er althans over als zijnde mogelijke oplossingen. _001
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 05 jun 2013, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4361
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Baird »

Beetje dealer kan je wel vertellen hoe jíj de schakelaar uit elkaar kunt peuteren en je vervolgens succes wensen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heb je de zelftest van de cruisecontrol al eens helemaal doorlopen?
viewtopic.php?f=45&t=6997
Faalt deze bij een bepaalde stap?

Daarnaast zou ik je 1200RT ook eens laten uitlezen wat er qua foutmeldingen aangegeven wordt.
Voor hetzelfde geld zoek je het in de knoppenpartij en blijkt het een sensor ergens anders te zijn.

Zoals gezegd, je kunt een 2e hands knoppenpartij voor 75 euro bij de slopeRT halen.

Of je kan inderdaad bij een BMW dealeRT langs gaan en vragen of ze jou kunnen uitleggen hoe je die knoppenpartij netjes uit elkaar kunt halen.

Gezien je laatste ervaring lijkt het inderdaad op een contactprobleem van de schakelaar of een draadbreuk o.i.d.
Ik geen idee of je gemakkelijk bij die schakelaar komt om een eventueel contactprobleem op te lossen. _001
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Dennisky »

Bedankt voor de reacties. Ik moet toch nog langs de dealer voor de ringsensor en de remleiding modificatie.
Zal ik 'm gelijk ff uit laten lezen. De zelftest zal ik ook eens laten doorlopen.
Ik vond het wel vreemd dat de ruitschakelaar of de grootlichtschakelaar de trigger is om de cruisecontrol
een los contactje te laten hebben of helemaal uit te laten vallen.
Ondertussen volop en steeds meer aan het genieten. :)
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Misschien heeft deze verkoper een gebruikte unit er van uitgaande dat ie wel werkt: http://link.marktplaats.nl/669010351
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Dennisky »

Thnxs L. Ik ga 'm ff mailen.
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Dennisky »

Heb net de zelftest gedaan en dat gaat prima met uitzondering van stap 11. Als ik het achterwiel draai gebeurt er niets.

Heb net statisch nog even grootlicht geschakeld en vervolgens knippert het lampje van de cc. De spanning valt er dus even af. Houdt ik echter druk op de set-schakelaar dan blijft de spanning wel. Heb toch vermoeden dat de schakelaar zelf een beetje ziek is.
Heb gemaild naar de link van Wolfsrt, ben benieuwd, ook naar een evt prijs. Vakantiegeld is op! :)
Vooralsnog valt er prima te rijden zonder cc, het is dat het er op zit. Heb het hiervoor nooit gemist.

Wat betreft de testprocedure;

10. Duw op het achterrem-pedaal, SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan, houdt het pedaal 5 seconden ingedrukt en SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit. Laat daarna het achterrem-pedaal weer los, en SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan.

11. Draai aan het achterwiel, en SET LED lampje van het dashboard gaat aan en uit.

Moet hier niet nog wat tussen? Eind stap tien is lampje aan en stap elf is lampje gaat aan (is nog aan) en uit?????

Groeten Dennis
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Inspector Gadget

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mijn informatie klopt de testprocedure wel;
Door aan het wiel te draaien geeft de ABS sensor-achter een signaal, waardoor de SET lamp, die al aan stond, weer uit en dan weer aan gaat.
Als het SET lampje niet uit-en-aan-uit-en-aan gaat, zou er (ook) een mogelijk probleem met de ABS sensor kunnen zijn.

Vandaar mijn dringende advies je motor (ook) te laten uitlezen.

Voor wat betreft de schakelpartij kan je eventueel ook terecht dus bij Boonstra;
http://www.boonstraparts.nl
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: schakelaars openen

Ongelezen bericht door Dennisky »

Thanks for the reply,

Ik zal sowieso ff wachten tot ik een storings read out heb voor ik ga vervangen.
Maar ik ga nog wel één keer proberen de linker knoppendoos open
te krijgen om 's te kijken voor een evt los contactje of een vies contactje.
Ketakspray en glibbah in combie met een compressoah lost het iig niet op.
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”