'Ook niet voor ambulance door rood'
Moderator: RT_Patrick
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
'Ook niet voor ambulance door rood'
Bron: De Telegraaf van 11 maart 2013
Automobilisten weten niet goed genoeg wat ze mogen en kunnen doen als ze politie, brandweer of ambulance met zwaailichten tegenkomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), dat de resultaten maandag bekendmaakte.
Om voorrang te geven aan de hulpdiensten is het bijvoorbeeld niet toegestaan om door rood te rijden. 73 procent van de ondervraagde automobilisten denkt dat dat wel mag. Verder denkt 53 procent dat je harder mag rijden als een 'voorrangsvoertuig' van achteren aankomt en je geen ruimte kunt maken.
Voor het onderzoek is een enquête gehouden onder ruim 2100 automobilisten.
LEES HIER MEER OP DE WEBSITE VAN HET INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID >>
Automobilisten weten niet goed genoeg wat ze mogen en kunnen doen als ze politie, brandweer of ambulance met zwaailichten tegenkomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), dat de resultaten maandag bekendmaakte.
Om voorrang te geven aan de hulpdiensten is het bijvoorbeeld niet toegestaan om door rood te rijden. 73 procent van de ondervraagde automobilisten denkt dat dat wel mag. Verder denkt 53 procent dat je harder mag rijden als een 'voorrangsvoertuig' van achteren aankomt en je geen ruimte kunt maken.
Voor het onderzoek is een enquête gehouden onder ruim 2100 automobilisten.
LEES HIER MEER OP DE WEBSITE VAN HET INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- AGVerheij
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: 'Ook niet voor ambulance door rood'
Op de site van de NOS iets meer tekst, uitleg en filmpjes:
Toch ben ik met de auto wel eens rustig door rood gereden -toen al het overige verkeer dat groen had al stil stond- om de brandweerwagen die achter me stond er langs te laten. Het mag in principe niet, wist ik best, maar ik ga er van uit dat die toeters, bellen en lampen gebruikt worden als er echt haast is. Om dan de doorgang langdurig te blijven blokkeren is volgens mij geen goede actie. Maar mocht er een flitspaal bij de kruising staan loop je dus het risico op een bon van dik €200, en probeer dan maar aan te tonen dat je wél op een verantwoorde en veilige manier gehandeld hebt.Hoe veilig wijk jij uit voor een ambulance?
Hoe veilig doe jij het? Uitwijken voor een ambulance of brandweerwagen? Uit onderzoek blijkt dat automobilisten daar vaak geen flauw benul van hebben. Volgens het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid heerst grote onwetendheid op dat gebied. Een enquete onder 2100 automobilisten wees dat uit.
De meeste mensen weten wel dat ze een speciaal voorrangsvoertuig zoals bijvoorbeeld een brandweerwagen voor moeten laten, maar weten niet hoe ze dat veilig moeten doen. 73 procent denkt dat je wel door rood mag rijden als je daar een hulpdienst mee ontziet. 53 procent denkt dat een paar kilometertjes per uur harder rijden dan ook geen probleem is.
'De een trapt vol op de rem, de ander geeft gas'
Bestuurders van auto's van de hulpdiensten maken de gekste dingen mee. Een interview met een bestuurder van een ambulance kun je hieronder beluisteren.
Maar zo zit het niet in elkaar. Het overtreden van verkeersregels is nooit toegestaan, hoeveel ambulances met zwaailichten je ook tegenkomt. Automobilisten krijgen juist het advies om dan rustig te blijven en ruimte te maken.
Ook de hulpdiensten, de ANWB en verschillende ministeries werkten mee aan het onderzoek.
Maar wat moet je dan wel doen wanneer je sirenes hoort en zwaailichten ziet aankomen? Het onderstaande instructiefilmpje van de ANWB legt 't een en ander uit.
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Goed om dit eens onder de aandacht te brengen.
Wat mij betreft mogen de BOB-campagnes (e.d.) wel een tijdje in de ijskast om plaats te maken voor dergelijke voorlichtingsfilmpjes.
Ik heb geleerd dat het belangrijk is om bij een verkeerslicht voldoende ruimte te maken voor het voorrangsvoertuig (dus als deze zwaailicht en sirenes voerde).
Daarbij mocht een rood verkeerslicht (ook niet deels!) nooit doorkruist worden, maar het pontificaal "stil-blijven-staan-en-geheel-niets-doenwant-het-verkeerslicht-staat-op-rood" (zoals ik ook wel eens gezien heb) is ook niet toegestaan.
Een rood verkeerslicht mag je alleen doorkruizen als je daartoe aanwijzingen krijgt van het bevoegd gezag (in de persoon van een politieagent, verkeersregelaar en tegenwoordig ook brandweerlieden e.d.)
Bij het horen van een sirene, kijk en luister goed uit welke richting deze komt, en probeer ruimte te maken door uiterst links aan te houden als je op de linker baan zit, en uiterst rechts als je op de rechterbaan zit. Blijf je knipperlichten (en remlichten!) normaal gebruiken.
Mocht je onverhoopt door een roodlicht-camera geflitst worden in een dergelijke situatie is het inderdaad niet "regulier" dat je boete altijd zomaar kwijtgescholden wordt, maar helpt het soms wel om het kenteken van het voorrangsvoertuig, tijdstip en datum te noteren en contact op te nemen met de betreffende gemeente.
Afkloppen, mij is een dergelijke boete nog nooit overkomen, maar nu rij ik al vaak nabij de randen van de weg. Heb je vaak ook goed zicht omdat het overige verkeer meestal dit niet doet.

Wat mij betreft mogen de BOB-campagnes (e.d.) wel een tijdje in de ijskast om plaats te maken voor dergelijke voorlichtingsfilmpjes.
Ik heb geleerd dat het belangrijk is om bij een verkeerslicht voldoende ruimte te maken voor het voorrangsvoertuig (dus als deze zwaailicht en sirenes voerde).
Daarbij mocht een rood verkeerslicht (ook niet deels!) nooit doorkruist worden, maar het pontificaal "stil-blijven-staan-en-geheel-niets-doenwant-het-verkeerslicht-staat-op-rood" (zoals ik ook wel eens gezien heb) is ook niet toegestaan.
Een rood verkeerslicht mag je alleen doorkruizen als je daartoe aanwijzingen krijgt van het bevoegd gezag (in de persoon van een politieagent, verkeersregelaar en tegenwoordig ook brandweerlieden e.d.)
Bij het horen van een sirene, kijk en luister goed uit welke richting deze komt, en probeer ruimte te maken door uiterst links aan te houden als je op de linker baan zit, en uiterst rechts als je op de rechterbaan zit. Blijf je knipperlichten (en remlichten!) normaal gebruiken.
Mocht je onverhoopt door een roodlicht-camera geflitst worden in een dergelijke situatie is het inderdaad niet "regulier" dat je boete altijd zomaar kwijtgescholden wordt, maar helpt het soms wel om het kenteken van het voorrangsvoertuig, tijdstip en datum te noteren en contact op te nemen met de betreffende gemeente.
Afkloppen, mij is een dergelijke boete nog nooit overkomen, maar nu rij ik al vaak nabij de randen van de weg. Heb je vaak ook goed zicht omdat het overige verkeer meestal dit niet doet.

- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Lijkt me niet erg verstandig, op een motorfiets, op de rechterbaan of op tweebaans wegen. Je "nodigt"dan automobisten om jou op dezelfde weghelft in te halen. Mij is altijd geleerd iets links van het midden te rijden....dutchmidiman schreef:maar nu rij ik al vaak nabij de randen van de weg
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Ik rij (helaas) heel veel meer km's op 4 wielen, en daar refereerde ik aan.PaPinkelman schreef:Lijkt me niet erg verstandig, op een motorfiets, op de rechterbaan of op tweebaans wegen. Je "nodigt"dan automobisten om jou op dezelfde weghelft in te halen. Mij is altijd geleerd iets links van het midden te rijden....
Als motorrijder is het inderdaad verstandig(er) om op dezelfde hoogte te rijden als daar waar de bestuurder van 4-wielige zit in het normale, dagelijkse verkeer.
Althans, zo is mij dat geleerd.
Maar ook om regelmatig van positie te veranderen, te blijven bewegen.
Want bewegen is zichterbaar zijn.
In de situatie van een voorrangsvoertuig is het voor een motorrijder vaak heel veel gemakkelijker om tijdig ruimte te maken.
- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Grappig dat dit onderwerp nu ter sprake komt.
Vorige week reed ik op de linkerbaan op de A10 met 110km/h ter hoogte van de BMW/Mini toen er vanachter een V70 met blauwe lichten aan kwam rijden. Ik kon niet uitwijken naar rechts en de V70 reed een meter achter me en ging binnen zijn (onze) weghelft driftig van links naar rechts met luide sirenes. Nou ben ik zelf een erg rustig persoon en overzie ik het meeste wel (meestal) maar dit was erg verwarrend en maakte mij zowaar zenuwachtig!
Een paar tellen later kon ik naar rechts. Mijn punt is dat ze hadden kunnen zien dat ik ook geen kant op kon en dus had het geen zin om zo dicht op me te gaan rijden. Voor hetzelfde geld had ik als schrikreactie op m'n rem getrapt of was ik de vangrail ingedoken.
Hele aparte ervaring!
Vorige week reed ik op de linkerbaan op de A10 met 110km/h ter hoogte van de BMW/Mini toen er vanachter een V70 met blauwe lichten aan kwam rijden. Ik kon niet uitwijken naar rechts en de V70 reed een meter achter me en ging binnen zijn (onze) weghelft driftig van links naar rechts met luide sirenes. Nou ben ik zelf een erg rustig persoon en overzie ik het meeste wel (meestal) maar dit was erg verwarrend en maakte mij zowaar zenuwachtig!
Een paar tellen later kon ik naar rechts. Mijn punt is dat ze hadden kunnen zien dat ik ook geen kant op kon en dus had het geen zin om zo dicht op me te gaan rijden. Voor hetzelfde geld had ik als schrikreactie op m'n rem getrapt of was ik de vangrail ingedoken.
Hele aparte ervaring!
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- Mello
- Type: R1250RT
- Woonplaats of omgeving: Nieuweschans
[quote="dutchmidiman"]Goed om dit eens onder de aandacht te brengen.
Ik ben helemaal er helemaal een voorstander van dat de overheid hier meer aandacht aan besteed.
Zit zelf als vrijwilliger bij de brandweer en heb al regelmatig mee gemaakt dat we boven op de rem moesten als we bij de kazerne wegreden met een prio 1 ( toeters en bellen ).
Zitten ze je ook nog met open mond aan te kijken. Frustrerend.
Neemt niet weg dat de hulp diensten hier wel rekening mee moeten houden. Hebben wel eens uitleg gehad van de KLPD hoe hier mee om te gaan. Kwam erop neer, zeker voor ons vrijwilligers, om goed uit te kijken of je wel voorrang krijgt.
Groet Johan

Ik ben helemaal er helemaal een voorstander van dat de overheid hier meer aandacht aan besteed.
Zit zelf als vrijwilliger bij de brandweer en heb al regelmatig mee gemaakt dat we boven op de rem moesten als we bij de kazerne wegreden met een prio 1 ( toeters en bellen ).
Zitten ze je ook nog met open mond aan te kijken. Frustrerend.
Neemt niet weg dat de hulp diensten hier wel rekening mee moeten houden. Hebben wel eens uitleg gehad van de KLPD hoe hier mee om te gaan. Kwam erop neer, zeker voor ons vrijwilligers, om goed uit te kijken of je wel voorrang krijgt.
Groet Johan
Ik ga het natuurlijk niet goed praten en het is zeker "niet slim" bij dergelijke snelheden zo weinig veiligheidsmarge aan te houden, maar ik schat in dat ze in de veronderstelling waren dat ze vroegtijdig genoeg zichtbaar en hoorbaar waren. Helaas is dat bij moderne auto's qua geluidsisolatie dusdanig dat dit lang niet altijd het geval is. Ik heb rijke schakering aan onboard-opnames waaruit dit soms een redelijk valide conclusie lijkt te zijn.Wolfs RT schreef: Voor hetzelfde geld had ik als schrikreactie op m'n rem getrapt of was ik de vangrail ingedoken.
Hele aparte ervaring!
Maar net zo vaak is het ook evident dat een verkeersdeelnemer echt blind en doof lijkt te zijn. (al dan niet door radio, navigatie of telefoon, druk in de weer, etc)
Daar komt ook nog bij dat sommige voorrangsvoertuigen voorzien zijn van oude(re) sirenes die ook nog eens minder goed waarneembaar zouden kunnen zijn.
Ik praat het zeker niet goed dus, en is heel onverstandig zo kort-op, en geeft een minder goed signaal af aan het publiek.
Maar net als het bericht hierboven van Melio aangeeft uit de praktijk, er zijn helaas ook volksstammen die totaal verkeerd reageren op een voorrangsvoertuig, en wellicht kan je iets van de "frustraties" of "boosheid", spanning/stress voorstellen terwijl de bewuste hulpverlener min-of-meer zijn leven waagt voor een noodsituatie.
Want die "toeters-en-bellen" mogen niet "zomaar aan", daar dient toestemming voor verleent te worden (en wordt ook vastgelegd in de blackbox van het voertuig).
(daarbij mogen ze natuurlijk jou niet in gevaar brengen)
Het publiek moet echt heel veel beter geïnformeerd worden over hoe te handelen als je een voorrangsvoertuig tegenkomt.
Want door de drukte van het hedendaagse verkeer is de kans dat je een dergelijk voorrangsvoertuig tegenkomt alleen maar groter geworden.
En de meeste hebben dit ooit eens een keer geleerd bij de verkeerslessen en daarna niet echt meer nader over geïnformeerd of geactualiseerd.
Ik hou het heel eenvoudig voor mijzelf;
Als ik een hulpverleningsvoertuig zie aankomen, al dan niet met de "toeters-en-bellen", maak ik ruimte op een veilige manier, ook voor mijzelf.
Met in achtneming van de verkeersregels.
Zijn er geen belangrijkere onderwerpen om energie in te steken???? Dit onderwerp deed mij vanmorgen al van verbazing van mijn stoel af rollen.
Vanmiddag kwam de tweede: terminale patiënten krijgen regelmatig teveel morfine, verkapte manier van euthanasie, SCHANDE.
Ik hoop dat het nu stopt want mijn potje verbazing en verontwaardiging is vandaag al meer dan vol.
Groet,
Kees Jan
Vanmiddag kwam de tweede: terminale patiënten krijgen regelmatig teveel morfine, verkapte manier van euthanasie, SCHANDE.
Ik hoop dat het nu stopt want mijn potje verbazing en verontwaardiging is vandaag al meer dan vol.
Groet,
Kees Jan
Dit is het RT Verkeersforum en daardoor m.i. wel relevant.
Als je daar problemen mee hebt hoef je niet te reageren of te lezen.
Of er melding van maken bij de starter van het draadje of de moderator, oh, dat is ook de moderator.
Niets om je over op te winden, toch?
Gewoon overslaan een volgende keer.

Als je daar problemen mee hebt hoef je niet te reageren of te lezen.
Of er melding van maken bij de starter van het draadje of de moderator, oh, dat is ook de moderator.
Niets om je over op te winden, toch?
Gewoon overslaan een volgende keer.

- Nico4sen
- 2023
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Chapeau, Dmm
Ik heb mij ook wel eens onnodig lopen opwinden (helaas) _002
En ik heb er van geleerd:
Neem alles niet zo nauw, er is ruimte genoeg.
Terug on-topic, want daarin heb ik helaas ook te vaak een handje van.
En ik heb er van geleerd:
Neem alles niet zo nauw, er is ruimte genoeg.

Terug on-topic, want daarin heb ik helaas ook te vaak een handje van.

En dat is de waarheid als een koe.Verander bij jezelf wat je fout vindt bij een ander.
- zadkine
- Type: R1100RT
- Bijz: Antraciet
- Woonplaats of omgeving: Twente
Gisteren, op vier wielen rijdend, kwam er mij een voertuig tegemoet met blauwe zwaailichten. Zijn eerste voorligger week netjes uit richting berm, ik, tegemoetkomend ook. De tweede vooligger leek wel te slapen...bleef gewoon midden op rijden. Inderdaad frustrerend voor hulpverleners, dit soort slapers die niet lijken te beseffen dat elke normale 80 weg meer dan breed genoeg is om een hulpverlener er tussendoor te laten middels "pools" inhalen.
Nog een kleine toevoeging: Lang niet alle hulpverleners mogen zwaailicht voeren. Maar hebben soms dezelfde haast als ambulances. Het aantal schoolmeesters dat je tegen komt die een snellere auto willens en wetens opzettelijk gaan blokkeren is ten hemel schreiend...ja ook als je zelf nog onder de maximaal toegestane snelheid rijdt heb je slakken voor je die toch menen te moeten bewerkstelligen dat je er niet langs mag. De wagen van mijn eega is dan ook voorzien van een dashcam voor eventueel benodigde bewijsvoering.
(Mijn eega is arts....)
Nog een kleine toevoeging: Lang niet alle hulpverleners mogen zwaailicht voeren. Maar hebben soms dezelfde haast als ambulances. Het aantal schoolmeesters dat je tegen komt die een snellere auto willens en wetens opzettelijk gaan blokkeren is ten hemel schreiend...ja ook als je zelf nog onder de maximaal toegestane snelheid rijdt heb je slakken voor je die toch menen te moeten bewerkstelligen dat je er niet langs mag. De wagen van mijn eega is dan ook voorzien van een dashcam voor eventueel benodigde bewijsvoering.
(Mijn eega is arts....)
- Marianne
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
[media]hBwIshEA1oY[/media]
Deze kwam ik net tegen. 
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 4851 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 0 Reacties
- 2687 Weergaves
-
Laatste bericht door MofkaP
-
-
Nieuw bericht Rood verkeerslicht & prioriteitsvoertuigen
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 8 Reacties
- 3094 Weergaves
-
Laatste bericht door Marruk8865
-