Motoragent door rood

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Motoragent door rood

Ongelezen bericht door Baird »

Vraagje aan onze motor-agent-forum-leden:

Situatie: Noordelijke rondweg Breda, 3 rijstroken, richting A16, toegestane snelheid 70km/h, verkeerslichten staan op rood, vaak snelheidscontroles. Motoragent rijdt mij met ongeveer 100-110 km/h voorbij, geen zwaailichten, geen sirene, haalt verder rechts en links auto's in, remt af voor het rode verkeerslicht maar rijdt er wel door heen en verdwijnt uit beeld.

Mijn simpele vraag: Mag dit volgens de uitzonderingsregels voor 'motor-agenten', en zo ja hoe zijn die regels dan. Mag dit niet volgens de uitzonderingsregels: welke zijn er dan overtreden? Ik wil geen eindeloze discussie maar eens gewoon weten hoe dit soort zaken geregeld zijn, ben benieuwd _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Bostich10

Re: Motoragent door rood

Ongelezen bericht door Bostich10 »

Baird schreef:Vraagje aan onze motor-agent-forum-leden:

Situatie: Noordelijke rondweg Breda, 3 rijstroken, richting A16, toegestane snelheid 70km/h, verkeerslichten staan op rood, vaak snelheidscontroles. Motoragent rijdt mij met ongeveer 100-110 km/h voorbij, geen zwaailichten, geen sirene, haalt verder rechts en links auto's in, remt af voor het rode verkeerslicht maar rijdt er wel door heen en verdwijnt uit beeld.

Mijn simpele vraag: Mag dit volgens de uitzonderingsregels voor 'motor-agenten', en zo ja hoe zijn die regels dan. Mag dit niet volgens de uitzonderingsregels: welke zijn er dan overtreden? Ik wil geen eindeloze discussie maar eens gewoon weten hoe dit soort zaken geregeld zijn, ben benieuwd _004

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=165&t=24711

Ik ben weliswaar geen agent maar op deze link staat (volgens mij) dat het wel mag onder bepaalde omstandigheden.
Groet,
B10
Marruk8865

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Ja dat mag, met inachtneming van art.5 WVW, voor het uitvoeren van zijn taak. Dat is dus een ruim begrip; onderweg naar melding maar ook het achterhalen van een overtreder o.i.d. Een politieagent in een (politie)voertuig heeft dan vrijstelling van het RVV. Daarvoor hoeven dus geen optische en geluidssignalen gevoerd te worden. Deze laatstgenoemden maken van dit voertuig alleen maar een voorrangsvoertuig.
Goose
Type: R1200RT
Bijz: Champagnekleur two tone
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoogerheide

Ongelezen bericht door Goose »

Geen motoragent maar een VW busje met een agente aan het stuur: precies dezelfde situatie, min het door rood rijden. Ik reed zelf op mijn BeemeRT richting Teteringen, kom ik dat busje tegen. Zwabberend van links naar rechts, bumperklevend (echt maar een cm of 50 ervanaf!), geen richting aangeven, keihard op de remmen (om te voorkomen dat ze op haar voorganger knalde) en uiteindelijk voor het stoplicht (waar je linksaf de woonboulevaart ingaat) van de aller linkse baan naar de rechtse, waarbij ze iedereen aan de kant drukte.... (normaal worden dit soort automobilisten door Blok Op de Weg toch aan de kant gezet?) Dit alles zonder de bekende lampjes en sirenes. Wat denken jullie: politie met rechtsgeldige haast of ................
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Agente :lol: :lol: :lol:
Marianne
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Ongelezen bericht door Marianne »

Ton1959 schreef:Agente :lol: :lol: :lol:
Ja? En? Wat is daar mis mee?? :(

;)

Maar wat hier omschreven wordt is niet normaal. Ik zou hierover een klacht indienen. Want ook al heeft ze haast en geen optische en geluidssignalen aan, ook zij moet zich aan de wet-en regelgeving houden. Ze heeft daar wel een aantal vrijstellingen op, maar dan nog zal ze zich (juist) veilig door het verkeer moeten begeven. En juist laten zien wat ze gaat doen door bijvoorbeeld haar knipperlichten te gebruiken.

En of het rechtsgeldige haast was? Tja, dat hangt van de melding af.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ton1959

Marianne schreef:
Ton1959 schreef:Agente :lol: :lol: :lol:
Ja? En? Wat is daar mis mee?? :(

;)

Maar wat hier omschreven wordt is niet normaal. Ik zou hierover een klacht indienen. Want ook al heeft ze haast en geen optische en geluidssignalen aan, ook zij moet zich aan de wet-en regelgeving houden. Ze heeft daar wel een aantal vrijstellingen op, maar dan nog zal ze zich (juist) veilig door het verkeer moeten begeven. En juist laten zien wat ze gaat doen door bijvoorbeeld haar knipperlichten te gebruiken.

En of het rechtsgeldige haast was? Tja, dat hangt van de melding af.
Daar is niks mis mee het maakt niet uit of het een agent of agente is tegenwoordig vergeten beide vaak de verkeersregels. Het duurde wel lang voordat er iemand hapte overigens Big RT Smile
Marruk8865

En maar zeiken als je de kit nodig hebt en ze er niet snel genoeg zijn!
Ton1959

Marruk8865 schreef:En maar zeiken als je de kit nodig hebt en ze er niet snel genoeg zijn!
Ik vind dat als de politie nergens naar toe hoeft ze zich ook gewoon aan de verkeersregels mogen houden. Ik dacht dat de politie nou net een voorbeeldfunctie heeft. Misschien dat veel mensen tegenwoordig denken de politie doet het ook dus dan ik ook. Ik moet wel zeggen ik houd me wel behoorlijk goed aan de regels maar het valt mij op dat je dan langzaam wel bij de kleinere groep hoort.
Marruk8865

Ton1959 schreef:
Marruk8865 schreef:En maar zeiken als je de kit nodig hebt en ze er niet snel genoeg zijn!
Ik vind dat als de politie nergens naar toe hoeft ze zich ook gewoon aan de verkeersregels mogen houden. Ik dacht dat de politie nou net een voorbeeldfunctie heeft. Misschien dat veel mensen tegenwoordig denken de politie doet het ook dus dan ik ook. Ik moet wel zeggen ik houd me wel behoorlijk goed aan de regels maar het valt mij op dat je dan langzaam wel bij de kleinere groep hoort.
Dat slaat als een lul op een drumstel! Tuurlijk voorbeeldfunctie. Maar met surveillance netjes in het treintje meerijden met alle schijnheiligen die ineens 50 km/u gaan rijden als er politie in de buurt is schiet ook niet op! Gelukkig is de politie overal voor inzetbaar en dus ook als mikpunt van dit soort gezeik. Frustrerend zeker dat de politie wel die vrijstelling heeft?! Hou toch op!
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Beste Marruk,

Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar uit jouw reactie klinkt eigenlijk meer frustratie door, dan uit die van Ton. Ik geloof dat er een enorm verschil zit tussen tijdens surveillance in een treintje met het overige verkeer mee tuffen en moedwillig gevaarlijke situaties opzoeken met als voorbeeld het relaas van Goose. Ik neem aan dat in jullie rijinstructie best wel iets vermeld wordt in de trant van 'veiligheid boven alles, voor zowel jezelf als voor overige verkeersdeelnemers'. En vooral dat laatste stellen wij als brave burgers best wel op prijs.

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Marruk8865

Klopt! Gefrustreerd over mensen die niet weten waar ze het over hebben maar daarover wel altijd wat ze zeiken hebben.
Marruk8865

Eigenlijk zou iedereen eens een dagje mee moeten rijden alvorens te gaan miepen.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Marruk8865 schreef:Eigenlijk zou iedereen eens een dagje mee moeten rijden alvorens te gaan miepen.
Die handschoen zou ik graag oppakken!

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Marruk8865

Ik zou zeggen; geef je op voor burger in blauw. Het liefst bij een verkeerspolitie. Die hebben de snelste auto's en alle rijopleidingen. Met mij mag je niet mee want ik zou juist asociaal gaan rijden.
Laatst gewijzigd door Marruk8865 op 31 mei 2012, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Vandaag werd ik op een 80 km weg ingehaald door drie bmw motor agenten ,ik reed niet schijnheilig 80 maar 95 (in de auto).
De agenten reden wel 120 denk ik en waren duidelijk ergens actief mee bezig (zonder toeters en bellen) , dan ben ik op mijn hoede voor rare bewegingen die ze misschien wel moeten uithalen . En ja 100 meter verder gingen ze vol in de ankers , en moesten ze draaien om vervolgens een auto in te sluiten en tot stoppen te dwingen , als ik hier dus geen rekening mee had gehouden en met 95 door was gereden had ik de laatste agent geraakt denk ik :oops: . Dat ze deze actie uithalen zonder zwaailichten en sirenes kan ik me voorstellen anders was de auto hem vast wel eerder gesmeerd als hij de lichten aan zag komen. Ze hoeven mij ook geen verklaring te geven waarom en ik heb alleen maar respect voor zo,n actie _004
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Als ex-(verkeers)diender ken ik het klappen van de zweep maar al te goed.
Maar nu geef ik, als forumpolitie, dit draadje een:
Afbeelding
STOPTEKEN
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”