Ik heb wederom een vraag die mij recentelijk heeft bezig gehouden;
Situatie: Ik sta voor een rood verkeerslicht stil, welke voorzien is van een rood-licht en snelheidscamera.
Ik hoor achter mij een prioriteitsvoertuig aankomen, dus met zwaailichten en sirenes.
Ik kan niet naar links uitwijken en niet naar rechts (middengeleider), ik kan realistisch gezien alleen naar voren.
Mij is verteld dat je altijd veilig ruimte moet maken voor elk prioriteitsvoertuig (als ze zwaailichten én sirene voeren) en ze doorgang moet verlenen.
Maar hoe zit dat bij een dergelijke rood verkeerslicht (voorzien rood-licht en snelheidscamera), waarbij vaak de sensordraden slechts enkele meters van de stopstreep liggen, dus een zeker risico dat je bij een dergelijke manoeuvre op de rood-licht camera komt te staan (waarschijnlijk met een snelheid van 0 km/uur of heel erg laag).
Nu is het zo dat vele prioriteitsvoertuigen met zwarte dozen, camera's en sensoren uitgerust zijn, dus een eventuele "dwingen" zou vastgelegd kunnen zijn.
Maar m.i. ontkom je niet aan een bekeuring voor het doorkruizen van een rood verkeerslicht, als je niet oppast?

Want soms ook krijg je aanwijzingen van (bijv.) een motoragent (met zwaailicht en sirenes) om meer ruimte te maken (en inderdaad bijvoorbeeld een rood verkeerslicht te doorkruizen) omdat er nog meer prioriteitsvoertuigen aankomen (en dat mag hij formeel ook, dat zijn dwingende aanwijzingen).
Kortom, nu Nederland zo langzamerhand meer en meer handhavingscamera's (al dan niet digitaal) gaat krijgen, wat zijn de regels voor bekeuringen die je eventueel oploopt in dergelijke situaties?