Rood verkeerslicht & prioriteitsvoertuigen

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Rood verkeerslicht & prioriteitsvoertuigen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo,

Ik heb wederom een vraag die mij recentelijk heeft bezig gehouden;

Situatie: Ik sta voor een rood verkeerslicht stil, welke voorzien is van een rood-licht en snelheidscamera.
Ik hoor achter mij een prioriteitsvoertuig aankomen, dus met zwaailichten en sirenes.
Ik kan niet naar links uitwijken en niet naar rechts (middengeleider), ik kan realistisch gezien alleen naar voren.

Mij is verteld dat je altijd veilig ruimte moet maken voor elk prioriteitsvoertuig (als ze zwaailichten én sirene voeren) en ze doorgang moet verlenen.
Maar hoe zit dat bij een dergelijke rood verkeerslicht (voorzien rood-licht en snelheidscamera), waarbij vaak de sensordraden slechts enkele meters van de stopstreep liggen, dus een zeker risico dat je bij een dergelijke manoeuvre op de rood-licht camera komt te staan (waarschijnlijk met een snelheid van 0 km/uur of heel erg laag).

Nu is het zo dat vele prioriteitsvoertuigen met zwarte dozen, camera's en sensoren uitgerust zijn, dus een eventuele "dwingen" zou vastgelegd kunnen zijn.

Maar m.i. ontkom je niet aan een bekeuring voor het doorkruizen van een rood verkeerslicht, als je niet oppast? _001

Want soms ook krijg je aanwijzingen van (bijv.) een motoragent (met zwaailicht en sirenes) om meer ruimte te maken (en inderdaad bijvoorbeeld een rood verkeerslicht te doorkruizen) omdat er nog meer prioriteitsvoertuigen aankomen (en dat mag hij formeel ook, dat zijn dwingende aanwijzingen).

Kortom, nu Nederland zo langzamerhand meer en meer handhavingscamera's (al dan niet digitaal) gaat krijgen, wat zijn de regels voor bekeuringen die je eventueel oploopt in dergelijke situaties?
Erikh

Re: Rood verkeerslicht & prioriteitsvoertuigen

Ongelezen bericht door Erikh »

Ik heb dit ooit een keer meegemaakt in eenzelfde situatie, en kon alleen maar vooruit door rood, waar op dat punt dus ook een camera stond.
Ik werd in het voorbij rijden nog bedankt voor het vrijmaken van de weg door de betreffende agenten, ik heb nooit een bekeuring op de deurmat gezien.
Dus hoe dat verder geregeld wordt weet ik ook niet.
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik ben op zo'n manier ook wel eens door rood gereden, stond alleen geen flitspaal bij.
Het lijkt me dat je een boete met succes kan aanvechten, maar bewijzen kan lastig zijn als het voorrangsvoertuig niet ook is geflitst.

Voor zover ik weet moet je op een veilige manier ruimte maken, maar dat is geen vrijbrief voor overtredingen. Grijs gebied dus, en daar houdt een automaat geen rekening mee.

Gerbert

Sent from my HTC Desire aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
BaHoi

Ongelezen bericht door BaHoi »

Ik zou zeggen, plaats je vraag op het politieforum:

http://forum.infopolitie.nl

Die zouden het toch moeten weten.

[groet]
BaHoi
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Als jij al een boete opgelegd krijgt, dan zal toch ook zeker het voorrangsvoertuig op vrijwel hetzelfde tijdstip 'geflitst' worden. Op zulke plek zal die ook nog eens zwaailicht voeren, lijkt me. De ritten van voorrangsvoertuigen worden tevens geregistreerd. Dit argument aanvoerende lijkt me bewijslast genoeg voor een gegrond bezwaar. Misschien wel handig om het kenteken te onthouden :shock: . Helaas duurde het bij mij bijna een jaar _003 voordat ik mijn zure centen terug had van de officier na een snelheidsovertreding van een (buitenlandse) tegenligger, die mij werd aangerekend. Ik had dus al braaf betaald, want anders was bezwaar niet mogelijk 8) . Een volgende keer zal deze persoon dus niet eerst betalen, maar de zaak voor laten komen. Heb er graag een ritje Groningen voor over.. :twisted:

Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

BaHoi schreef:Ik zou zeggen, plaats je vraag op het politieforum:

http://forum.infopolitie.nl

Die zouden het toch moeten weten.

[groet]
BaHoi
Goed idee. Ik heb daar ook wel eens vragen gesteld. Snel antwoord door de politie zelf gegeven.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Iedereen kan een bezwaar maken op een bekeuring.
Het zal mij echt verbazen of in de bovengenoemde situaties een boete niet wordt kwijtgescholden.

gr,
Kenny
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Beamietoo schreef:Iedereen kan een bezwaar maken op een bekeuring.
Het zal mij echt verbazen of in de bovengenoemde situaties een boete niet wordt kwijtgescholden.
Kenny,
Bij mij stond in het proces-verbaal dat bezwaar pas in behandeling werd genomen ná het binnen de termijn betalen van de opgelegde boete. Maar inmiddels weet ik dat als je niet betaalt, er een civiele?? procedure wordt gestart. En dan wordt het een ritje Groningen voor zover ik ben geïnformeerd.

Groet,

Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Marruk8865

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Heel simpel; de camera maakt 2 foto's. Dus jij die door rood rijdt en wat er achter je komt.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”