Middenstandaard 1150RT
Moderator: RT_Patrick
Middenstandaard 1150RT
Zoals ik al in de rubriek "even voostellen" had geschreven ben ik sinds kort de trotse eigenaar van een R1150RT waarmee ik tijdens de zomermaanden, ik ben gepensioneerd, lekker wil gaan touren.
Wat mij echter tegenvalt, en dat is het gevolg van het feit dat ik herstellende ben van een vervelende ziekte en als gevolg daarvan weinig kracht heb, is het op de middenstandaard zetten van de motor. Volgens het handboekje is het een kwestie van met je eigen gewicht op de beugel staan en dan zou het vanzelf gaan. Ik kan me echter voorstellen dat met een modificatie van de hefboom een en ander veellichter zou moeten gaan. Het is ten slotte het koppel dat met de hefboom wordt opgewekt wat de motor op de standaard krijgt. Is er iemand die ooit een modificatie aan dit hefboom principe heeft gedaan en daarmee met minder kracht de motor op de middenstandaard is te zetten? Misschien is er standaard wel iets te koop zodat ik het wiel niet weer uit hoef te vinden. Wie weet er wat? Bij voorbaat dank voor de eventuele tips.
Hoop dat het snel mooi weer wordt
Peter van Weezel
Waddinxveen
Wat mij echter tegenvalt, en dat is het gevolg van het feit dat ik herstellende ben van een vervelende ziekte en als gevolg daarvan weinig kracht heb, is het op de middenstandaard zetten van de motor. Volgens het handboekje is het een kwestie van met je eigen gewicht op de beugel staan en dan zou het vanzelf gaan. Ik kan me echter voorstellen dat met een modificatie van de hefboom een en ander veellichter zou moeten gaan. Het is ten slotte het koppel dat met de hefboom wordt opgewekt wat de motor op de standaard krijgt. Is er iemand die ooit een modificatie aan dit hefboom principe heeft gedaan en daarmee met minder kracht de motor op de middenstandaard is te zetten? Misschien is er standaard wel iets te koop zodat ik het wiel niet weer uit hoef te vinden. Wie weet er wat? Bij voorbaat dank voor de eventuele tips.
Hoop dat het snel mooi weer wordt
Peter van Weezel
Waddinxveen
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Middenstandaard 1150RT
met alle respect: heb je het uitklappende aluminium handvat aan de linker zijde van de motor ook gebruikt? Met alleen je voet/gewicht op de middenbok gaat het niet lukken, je moet beide attributen gebruiken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Willem Rietveld
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
Peter, dan zou het net als bij de 1100RT bijna zonder inspanning moeten lukken !! (stuur naar links, linker handvat beetpakken plús het handvat met rechts, en dan op de standaard gaan staan terwijl je iets met beide handen naar achteren trekt. écht, het moet bijna zonder inspanning kunnen...)Baird schreef:met alle respect: heb je het uitklappende aluminium handvat aan de linker zijde van de motor ook gebruikt? Met alleen je voet/gewicht op de middenbok gaat het niet lukken, je moet beide attributen gebruiken.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Ik heb de mijne in de loop der jaren toch ook al tig keer op de middenbok gezet...maar het blijft 'een dingetje' bij mij. Aan mijn techniek ligt het echt niet en zelf weeg ik ook nog eens 100K schoon aan de haak
.

- BertL
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Woonplaats of omgeving: Ommen
Je zou eens moeten kijken of er ook speling op de standaard zit. Als de gaten niet meer rond zijn maar ovaal zijn uitgesleten, moet je veel meer kracht zetten om de motor op te bokken. (Heb ik met mijn K gehad).
Probeer eens een motor van hetzelfde type. Mocht dat gemakkelijker gaan, dan weet je waar je moet zoeken.
Succes !
Probeer eens een motor van hetzelfde type. Mocht dat gemakkelijker gaan, dan weet je waar je moet zoeken.
Succes !
GrTz
BertL
BertL
Ik geef het ruiterlijk toe, in den beginne had ik met mijn vorige
daar ook ruim voldoende moeite mee.
(en dat ook voordat ik al mijn frekkels gemonteerd had, voor de goede orde)
Het is een bepaalde slag die je aanleren.
Mijn 1e tip, is het wat gaan oefenen samen met iemand die aan de achterzijde je motor stabiel kan houden én eventueel kan meehelpen.
Nu ben ik zeker geen expert op dit gebied, dus wellicht zit ik er naast, maar;
De kracht moet uit je (duw)been komen, niet uit je rug. Je moet in de laatste stap je (volle) lichaamsgewicht gebruiken om de middenbok naar beneden te duwen, terwijl je in dezelfde vloeiende beweging de motor naar achteren trekt.
In de gebruikershandleiding van de
(die op dat gebied volgens mij krek hetzelfde is) die je hier op het
kunt vinden in de download-sectie, staat op pagina 42 en verder de juiste procedure en handelingen beschreven.
De
mist die opbok-greep, daar dien je de bagage-rail te gebruiken.
Of een ander hulpmiddel, zoals;
http://www.wunderlich.de/shopart/850014 ... 200-RT.htm
Blijven oefenen en doen, en je zult merken dat het steeds beter gaat. Soms zelfs zo gemakkelijk dat je er verbaast over bent. Het is een soort van hefboomwerking die je ff onder de knie moet krijgen.

(en dat ook voordat ik al mijn frekkels gemonteerd had, voor de goede orde)
Het is een bepaalde slag die je aanleren.
Mijn 1e tip, is het wat gaan oefenen samen met iemand die aan de achterzijde je motor stabiel kan houden én eventueel kan meehelpen.
Nu ben ik zeker geen expert op dit gebied, dus wellicht zit ik er naast, maar;
De kracht moet uit je (duw)been komen, niet uit je rug. Je moet in de laatste stap je (volle) lichaamsgewicht gebruiken om de middenbok naar beneden te duwen, terwijl je in dezelfde vloeiende beweging de motor naar achteren trekt.
In de gebruikershandleiding van de

De

Of een ander hulpmiddel, zoals;
http://www.wunderlich.de/shopart/850014 ... 200-RT.htm
Blijven oefenen en doen, en je zult merken dat het steeds beter gaat. Soms zelfs zo gemakkelijk dat je er verbaast over bent. Het is een soort van hefboomwerking die je ff onder de knie moet krijgen.
Het is een techniek, indien je wilt ben ik bereid het jou te leren.
Zonder een enkele krachtinspanning is een R1150RT op zijn bok te krijgen.
met vriendelijke groet,
RhanRT
Zonder een enkele krachtinspanning is een R1150RT op zijn bok te krijgen.
met vriendelijke groet,
RhanRT
Zie mijn vorig gaand bericht, het is een techniek van het verdelen van evenwicht en gewicht, de informatie van het stuur naar links bewegen is volstrekt onjuist.Willem Rietveld schreef: (stuur naar links, linker handvat beetpakken plús het handvat met rechts, en dan op de standaard gaan staan terwijl je iets met beide handen naar achteren trekt. écht, het moet bijna zonder inspanning kunnen...)
, Willem.
Een demonstratie, en zelf ervaren, brengt je tot het juiste gedrag om de BMW moeiteloos op zijn middenbok te zetten.
met vriendelijke groet,
RhanRT
Peter1,
Met vermindering van lichaamskracht is het begrijpelijk dat jij meer moeite met het op(midden)bokken van jouw motorfiets.
De midden bok van een 850 overheid en 1150 r is iets korter en zou verlichting aanbieden. Ook mogelijk is een klein stuk aan beide kanten afzagen en weer aan elkaar lassen.
Voordeel is dat die dan bijna moeiteloos op de bok komt maar nadeel is dat je banden staan niet meet vrij van de grond.
Met vermindering van lichaamskracht is het begrijpelijk dat jij meer moeite met het op(midden)bokken van jouw motorfiets.
De midden bok van een 850 overheid en 1150 r is iets korter en zou verlichting aanbieden. Ook mogelijk is een klein stuk aan beide kanten afzagen en weer aan elkaar lassen.
Voordeel is dat die dan bijna moeiteloos op de bok komt maar nadeel is dat je banden staan niet meet vrij van de grond.
Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties. Ik gebruik inderdaad de extra handel aan de zijkant. Ik ben kennelijk te ongeduldig en zal dus moeten blijven oefenen tot ik het volledig onder de knie heb, maar zoals gezegd, ik heb nog niet gereden op deze motor dus ben alleen nog maar aan het droog oefenen maar vooral ook aan het genieten van deze machine die in mijn garage staat al met de gedachte dat als het weer opknapt ik met mijn opfriscursus motorrijden kan beginnen, eerst op de motor van de rijschool en daarna op mijn eigen BMWR1150RT. Hoop dat het weer snel opknapt.
Groeten
Peter
Groeten
Peter
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
In deze handlingstip kan ik mij vinden . . . .
1/ Je staat naast je motor aan de linkerkant en kijkt naar de achterkant van je motor (de richting dat hij uit moet dus)
2/ Je neemt met de linkerhand het stuur (handvat) vast, en met de rechter de handel onder het zadel
3/ Je zet je LINKER-voet op het 'uitsteeksel' van de bok
4/ Je duwt de bok naar beneden tot de bok contact maakt met de grond
5/ Je duwt de motor lichtjes naar de rechterkant op, tot je bok volledig op de grond steunt
6/ Terwijl je met de linkervoet je motor over zijn zwaartepunt duwt, trek je tegelijkertijd met je linkerhand en rechterhand de motor naar achter toe.
Je motor staat op de middenbok in een vlotte beweging...
Mocht het je niet lukken kom je maar eens naar Diemen voor een spoedcursus . . . .
1/ Je staat naast je motor aan de linkerkant en kijkt naar de achterkant van je motor (de richting dat hij uit moet dus)
2/ Je neemt met de linkerhand het stuur (handvat) vast, en met de rechter de handel onder het zadel
3/ Je zet je LINKER-voet op het 'uitsteeksel' van de bok
4/ Je duwt de bok naar beneden tot de bok contact maakt met de grond
5/ Je duwt de motor lichtjes naar de rechterkant op, tot je bok volledig op de grond steunt
6/ Terwijl je met de linkervoet je motor over zijn zwaartepunt duwt, trek je tegelijkertijd met je linkerhand en rechterhand de motor naar achter toe.
Je motor staat op de middenbok in een vlotte beweging...
Mocht het je niet lukken kom je maar eens naar Diemen voor een spoedcursus . . . .

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- HenkvanR
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
even een vraagje..... is je motor soms verlaagd met andere veren?
Dit is namelijk bij mijn motor het geval (Hyperpro verlaagd) en dan is het iets moeilijker om hem over zijn dode punt te trekken.
Het gaat wel maar kost iets meer krachtinspanning.
Dit is namelijk bij mijn motor het geval (Hyperpro verlaagd) en dan is het iets moeilijker om hem over zijn dode punt te trekken.
Het gaat wel maar kost iets meer krachtinspanning.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

Beste Henk
Hoe kan ik controleren of de motor verlaagd is? Op de middenstandaard staat het voorwiel ongeveer 5 cm van de grond
Groet
Peter
Hoe kan ik controleren of de motor verlaagd is? Op de middenstandaard staat het voorwiel ongeveer 5 cm van de grond
Groet
Peter
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht