Xenon out?

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Ik neem xenon . . .

Ja
28
30%
Nee
66
70%

Totaal aantal stemmen: 94

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Xenon out?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ligt het nu aan mij of heeft de after market Xenon nu afgedaan? Ik hoor er bijna niemand meer over.
Mijn persoonlijke ervaringen zijn niet best. Voor mijn eerste -1100- heb ik Xenon laten installeren. Prachtige lichtopbrengst; maar ook van mijn tegenliggers. :$ Zij gaven mij regelmatig het grote licht terug. Mijn Xeneon bleek dus verblindend . . .
In Oostenrijk wordt "illegale" xenon onverbiddelijk afgestraft met een forse boete . . . .

Mijn vraag in de poll: Ga jij nog Xenon aanbrengen? evt. even toelichting . .

[groet]
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: Xenon out?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Heb "ja" gestemd. Mijn -1100- heb ik voorzien van aftermarket Xenon en ben niet van plan dat weer terug te bouwen naar halogeen. Xenon geeft toch een bak licht meer dan de standaard lamp. Zeker 's avonds veel beter zicht en ook val ik zelf beter op, naar mijn idee.

Overigens, ik heb van mede motorrijders niet vernomen en ook van tegenliggers geen signalen gezien dat ik nu verblindende verlichting voer....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Mijn 1200 heeft keurig ingebouwde, niet verblindende Pilot Xenon pitten met bijbehorende led stadslichtjes in dezelfde lichtkleur.
Toch gaat het eruit deze winter. Ik ga terug naar gewone halogeen pitten. Vanwege de toestanden in het Oostenrijkse (en waar binnenkort nog meer?) maar ook vanwege het niet scherpe lichtbeeld in het donker. Want hoewel het een respectabele hoeveelheid licht geeft -ik denk dat het bij rijden overdag de zichtbaarheid voor het overige verkeer echt vergroot- heb ik het gevoel dat ik meer zie met een goede halogeenpit.
Bijkomend voordeel is dan dat ik ook weer wat heb aan het grootlicht. Ik moet nu namelijk erg goed mijn best doen om te zien dat het inschakelen van grootlicht meer lichtopbrenst heeft.

De goede verstaander heeft ondertussen wellicht de conclusie getrokken dat hier binnenkort een setje Pilot Xenon met bijbehorende ledjes voor het stadslicht te koop komt. Klopt dus!
Bieden mag.

gr v Ciske
1-handed
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

Op mijn R1200RT 2012 vrijwel direct Xenon gemonteerd , nog geen minuut spijt
Ook nog geen storingen gehad .

Origineel licht is ook niets mis mee maar vind dit iets beter en mooier :oops:

Ook ik heb nog geen signalen ontvang dat ik verblind ( of ik heb ze niet gezien :oops: )
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik zal nooit Xenon in een halogeen unit plaatsen, de reflector is er niet op afgestemd. Gevolg, veel strooilicht en verblinding van tegenliggers.

Groet,
Kees Jan
RonHill
Bijz: 1 jr jong, full options, radio, Zumo 660
Woonplaats of omgeving: Harderwijk

Ongelezen bericht door RonHill »

Ben tevreden met de standaardverlichting op m'n -1200-

[groet]
Ron
Egghead

Ongelezen bericht door Egghead »

Ook op m'n 3e RT weer een setje Pilot Xenon laten inbouwen.
De lichtopbrengst bevalt me werkelijk uit de kunst.
Ik rijd veel over onverlichte dijkwegen (met slecht zichtbare markeringsstrepen). Met Xenon duidelijk meer nachtzicht.
Grootlicht geeft voor mij een voldoende verschil ten opzichte van het normale dimlicht.

Wellicht is het allerbelangrijkste bij een fijn werkende Xenon installatie een correcte afstelling van de lichtunit.
Anders heb je gegarandeerd last van seinende tegenliggers.

Na plaatsing van de grote topkoffer heb ik de afstelling weer even bij de dealer laten fijn-tunen. Knipperende medeweggebruikers. Blijkbaar luistert het zo nauw...

Ik ben er wel van overtuigd dat verlichtingstechnieken steeds beter worden, waardoor Xenon verder naar de achtergrond zal verdwijnen.
Veel automerken voorzien hun modellen van allerlei high-tech LED technieken. Dat schijnt tegenwoordig helemaal 'in' te zijn.
Motoren zullen vast snel volgen.

Persoonlijk ervaar ik dat soort LED-dagrijverlichting/dram-lampjes (Audi) vaak verblindender (zelfs bij daglicht) dan Xenon.

Greetz, Egghead
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Dit jaar heb ik Pilot Xenon op mijn -1100- laten plaatsen door Kenny van MSA. Wat een verbetering qua lichtopbrengst! Vooral in het donker is de wegbelijning en de wegbewijzering veel beter zichtbaar.
Wel heb ik mijn lamp zelf afgesteld. Kenny heeft mij verteld hoe ik dit het beste kan doen. Ik rijd nu al enkele maanden met Xenon, maar verblind niemand (althans geen knipperende tegenliggers).
Ik zie en word gezien en dat is niet onbelangrijk bij het motorrijden! _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb het al jaren op mijn R1150RT's, sinds vorig jaar ook in de mistlampen, die gebruik ik alleen nog overdag om zichtbaar te zijn, 's avonds niet meer omdat ik dan de boel verblind, voor Oostenrijk even een H7 plaatsen en na de vakantie weer terug. Het grote voordeel van Xenon is in het donker op nat asfalt, dat wordt ineens zichtbaar, droog asfalt is grijs en gaat met halogeen ook goed.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ja!
Al een jaar of zes rijd ik met Xenon.
Na het defect raken van mijn eerste (low budget) set koos ik voor de Pilot Pro Line met een kleurtemperatuur van 4300K.
Ook ik zou niet anders meer willen. De lichtopbrengst is superieur ten opzichte van halogeen.
De afstelling heb ik iets lager dan voorgeschreven afgesteld om er zeker van te zijn dat mede weggebruikers niet verblindt worden.
Ik heb geen last van 'knipperende' tegenliggers.

Ik ben erg benieuwd naar eventuele op komst zijnde LED ontwikkelingen op RT-gebied!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Heb nee gestemd.
Ben jaaren lang aan twijfelen over een Xenon/HID upgrade voor mijn -1150-
Uiteindelijk is de lamp niet geschikt voor het reflector en geeft geen definitief stralingspatroon- dus groot kans van het verblinden van tegenliggers.
Uiteraard, Ik vond de meest autos/motoren met Xe/HID upgrades niet goede ingesteld, of zeer storende- dus waarom zal ik dat aan andere weggebruikers doen?
De mistlampen op de -1150- zijn erg handig als supplement tot de dimlicht bij slecht weer, bosrijden en gewoon bij druk verkeer- een beter, bredere dimlichtstraal.
Ik ben wel van plan een keer auxilliary lampen te plaatsen- maar dat moet nog even wachten...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
ivanhoe

Ongelezen bericht door ivanhoe »

Ik heb ze afgelopen weekend op mijn 1150RT gemonteerd (Pilot pro) omdat de standaard h7 lamp gewoon te weinig licht geeft in het donker. Ook ben ik ervan overtuigd dat met een goede afstelling de verblinding best meevalt...
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

4300 tot max. 6000K lampen opnieuw afstellen en alles is in orde.
Tja Oostenrijk blijft een probleem met een mogelijk verzoek om de halogeen onmiddellijk te monteren of een bekeuring :( .
Baird
2024
2024

Beamietoo schreef:4300 tot max. 6000K lampen opnieuw afstellen en alles is in orde.
Tja Oostenrijk blijft een probleem met een mogelijk verzoek om de halogeen onmiddellijk te monteren of een bekeuring :( .
......... het was toch én een bekeuring ...??? correct me if I'm wrong!
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Hier ook: goed afgesteld dus weinig 'commentaar'. En ik wil die lichtopbrengst nooit meer kwijt. Nu valt zelfs de halogeen in de auto tegen...
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Baird schreef:
Beamietoo schreef:4300 tot max. 6000K lampen opnieuw afstellen en alles is in orde.
Was er niet bij en zelf had ik geen enkel probleem met mijn eigen aangepaste Xenon gehad.
Wel gehoord dat als je in Oostenrijk de halogen's bij je had kon je de boete dans ontsnappen.
Trouwens is het niet verplicht om overdag lampen te laten branden, dus houd lampen uit en dan trek je de aandacht van de Politzei ook niet.
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Rij enkele maanden met xenon en nog geen enkel commentaar van tegenliggers gehad. Mijn zoon heeft met de auto een keer voor mij gereden en werd ook niet verblind in zijn spiegels.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik doe het niet. Mijn lamp is er helemaal niet geschikt voor. Mijn R850RT uit '97 heeft een glas voor de lamp zitten met reflectoren die het licht alle kanten op sturen:
Afbeelding
Dat is in principe niet geschikt voor Xenon omdat ie dan één grote felle lichtvlek veroorzaakt. Op de nieuwere modellen zitten van die projectielampen en die zijn beter geschikt om te vervangen door Xenon.
Afbeelding

Ik zie genoeg RT's (en ook andere merken) rijden van mijn jaar/generatie met Xenon en het is inderdaad verblindend. Kijk voor de gein als je 'zo'n bak licht hebt' eens een keer op de snelweg of je de borden boven de snelweg verlicht. Want dat is een onmiskenbaar teken dat het niet goed zit.

Ik wou dat de verkopers van de (voornamelijk goedkope) aftermarket Xenon kits eens zouden wijzen op de verschillen en duidelijk aangeven welke armaturen gewoon ongeschikt zijn voor Xenon. Xenon is een heel andere lamp dan halogeen, met andere karakteristieken. Het zou fijn zijn als men daar wat meer aandacht aan zou besteden. Ik durf het aan dat 75% van de oudere auto's en motoren (ouder dan 8-10jaar) die nu met aftermarket El Cheapo xenon rond rijden gewoon verblindend zijn. Helaas wordt er hier in Nederland niet tegenop getreden. Ook niet tegen andere vormen van slechte verlichting. Erg jammer. De jaarlijkse controle bij de TT is alles blijkbaar.
Wally 42
Bijz: Ex KLPD
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Reed vanmorgen voor het eerst met de 1200rt naar mijn werk en miste de xenon die wel op mijn vorige motoren zat.
Het regende waaide en was donker (04:15) en mijn vizier was nat zoals alles trouwens.
Vond de halogenen beduidend minder licht geven dan de xenon verlichting
Ik had de 6000K lampen erin
Met de xenon kon ik veel beter de plassen op de weg zien in het donker en heb ook nog nooit boze tegenliggers gehad.
Dus als iemand zijn xenonset kwijt wil voor een leuke prijs dan hou ik me aanbevolen.

[groet] Peter
EileRT
Erelid
Erelid

Ik reageer even op Mike.
Wanneer je met je Xenon de borden die boven de snelweg hangen met je koplamp kunt verlichten zit je inderdaad helemaal niet goed en verblind je je tegenliggers op een hinderlijke wijze. Echter er is een "draadje" op dit forum waarbij je de Xenon lamp goed kunt afstellen. Als je daar nog iets onder zit, zit je altijd goed. Zo heb ik het gedaan en zoals gezegd, ik verblind niemand (tenzij ik het grootlicht op zet (ik heb Bi - Xenon). Mijn dimlicht staat goed en dus rijd ik met een goed gevoel. Ik wil niemand in het verkeer tot last zijn.
Wat je zegt over allerlei Xenon paketten als after market daar zal wellicht verschil in zijn. Ik heb gekozen voor Pilot en gezien de referenties komt deze als goed uit de bus..... _004

Jouw koplamp glas lijkt op mijn koplamp glas van de -1100- , maar wellicht heb je een andere uitvoering (?) Hoe dan ook: Een goede afstelling is uitermate belangrijk voor een ander en jezelf!

Groet, Eilert
Eilert
Mike Philippens

EileRT schreef:Jouw koplamp glas lijkt op mijn koplamp glas van de -1100- , maar wellicht heb je een andere uitvoering (?) Hoe dan ook: Een goede afstelling is uitermate belangrijk voor een ander en jezelf!
De R850RT is identiek aan de 1100RT. Die foto heb ik gewoon van internet geplukt. De bovenste is de lamp zoals ik het heb. Door al die ribbels/reflectoren reflecteert het licht alle kanten op en zien tegenliggers een hinderlijke lichtvlek ipv een koplamp. Let wel dat een tegenligger eigenlijk niet hoort te zien dat je Xenon hebt. Tenzij je kouder dan 4800-5200K pakt, want dan wordt het blauw en dat heeft ook nog eens een lagere lichtopbrengst. Xenon die af fabriek is gemonteerd, is heel vaak 4800K. Dat is mooi wit en niet blauw.
Misschien ligt het aan de montage, maar iedere keer als ik een oude RT zie rijden met Xenon, is het een hele irritante lichtvlek. De nieuwere (zoals op de onderste foto) zijn gemaakt voor projectorlampen en dan gaat het beter.

Xenon is sowieso feller dan halogeen, maar als ie goed gemonteerd en goed gericht is, is er in principe niets aan de hand. Maar als Xenon in je ogen schijnt, is het erg verblindend.
wil51

Mike Philippens schreef:
EileRT schreef:Jouw koplamp glas lijkt op mijn koplamp glas van de -1100- , maar wellicht heb je een andere uitvoering (?) Hoe dan ook: Een goede afstelling is uitermate belangrijk voor een ander en jezelf!
De R850RT is identiek aan de 1100RT. .
Mijn R850RT is gelijk aan de R1150RT. Ik heb de pilot pro line xenon mono. Ik heb de kleurtemperatuur gekozen die aanbevolen werd door de leverancier. Ik weet even niet wat dit was, maar ik dacht 5000. Maar de kleur is zeker niet blauw. De meeste auto's worden nu met 4300 KV afgeleverd.
Mike Philippens

wil51 schreef:
Mike Philippens schreef:
De R850RT is identiek aan de 1100RT. .
Mijn R850RT is gelijk aan de R1150RT. Ik heb de pilot pro line xenon mono. Ik heb de kleurtemperatuur gekozen die aanbevolen werd door de leverancier. Ik weet even niet wat dit was, maar ik dacht 5000. Maar de kleur is zeker niet blauw. De meeste auto's worden nu met 4300 KV afgeleverd.
5000 is idd nog niet blauw. Die 4800 kan ook een memory-error van mij zij, en dat het 4300 moest zijn. Op een of andere manier zat dat getal in mijn hoofd. Je ziet heel veel sjonnies met hun 25 jaar oude Golfjes met behoorlijk blauwe Xenon rijden. Pilot adverteert ook met de kreet dat het een 'luxe' uitstraling geeft. Voor de Sjon betekent het, dat iedereen van mijlenver kan zien dat ie Xenon heeft, en dus misschien wel een echte auto... ;) Dus 8000k erin!
EileRT
Erelid
Erelid

Mijn lamp heeft 6000 k (wit tegen het blauw aan) wat volgens de tabel het meeste rendement licht geeft. Hoe dan ook ik ben er blij mee. Mijn oude H4 halogeen lamp in de 1100 RT vond ik maar een zwak licht. Nu met de goede afstelling is er letterlijk dag en nacht verschil _004
Eilert
Eilert
1-handed
Contacteer:

Ik heb deze set

[media]g_JdA2SAvO0[/media]

Helaas verkoopt het bedrijf ze niet meer , prima set
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

1-handed schreef:Ik heb deze set
Helaas verkoopt het bedrijf ze niet meer , prima set
Ik heb deze set ook, maar bedrijf zelf is gestopt. :$
Gelukkig werkt een Pilot Pro setje ook prima.
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Heb er lang over gedubt maar gezien de laatste berichten over boetes en dergelijke de keutel gauw ingetrokken en het gelaten voor wat het is.
Wacht wel op de LED uitvoering!
Inspector Gadget

Ik weet niet of er ooit after-market LED-lampen gaan komen.
Lijkt mij wel, ooit.

Maar ook bij LED-verlichting is een aanpassing van de armatuur noodzakelijk, net als bij Xenon.
En is het in principe niet ondenkbaar dat bij dergelijke after-market LED-oplossing krek dezelfde problemen komen als nu bij sommige Xenon oplossingen.

Vooralsnog is LED schreeuwend duur, zeker als het qua lichtvermogen vergelijkbaar moet zijn als met dimlicht.

Het zal dus wellicht nog even duren voordat het zover is.
Berrybeer
2023
2023
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ik heb er deze winter door mijn dealer deze in laten zetten..http://www.philips.nl/c/Motorverlichtin ... bw/prd/nl/ en ik moet zeggen; zelfs overdag in de verlichte showroom geeft het een bak licht... _004. Heb alleen geen idee vwb de levensduur.
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

@berrybeer,
Heb je alle drie de lampen laten vervangen of alleen twee keer dimlicht?
Zie je een verschil qua kleur tov de stadslichtjes? Foto? :)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Berrybeer
2023
2023

Uhhh...kheb de rekening nog niet gezien, maar ik ging er vanuit dat er slechts ééntje inzat _001. Toen ik een paar weken geleden bij mijn dealer was, lagen de door mij bestelde spullen toevallig op zijn toonbank en behalve de extenda fenda zag ik daar maar één Philipsdoosje liggen.

Wél zag ik dat het licht nu net zo wit is als het licht van de twee ledblokjes op mijn cylinderbeschermers. O ja, ook de dagrijverlichting van mijn led-rwa's vóór is nu aangesloten, ik hoop alleen dat het allemaal niet te veel van het goede is. Ik zal van de week weer eens een bakkie doen bij hem doen en dan meteen een fotootje van het totaalbeeld maken..en hem meteen vragen hoeveel van die lampjes hij er nu ingezet heeft.. :D
Berrybeer
2023
2023

En daar was ik weer... :D. Ik dien er wel bij te vermelden dat de lampen 'live' bijna allemaal identiek van kleur zijn. Navraag leerde mij dat
er slechts één Philips X-tremeMotovision lampje in zit en wel het dimlicht....geloof ik.. :oops:

Afbeelding
Inspector Gadget

Als er op je rekening/doosje de typeaanduiding H7 staat, is het inderdaad het dimlicht. _004
Grootlicht en mistlicht zijn H3's bij de 1150RT, heb ik begrepen.
Wel allemaal 55 watt, dat weer wel.
Wolfs RT

Op de 1200RT zijn het 3 H7 lampen waarvan 1 voor het grootlicht. Ik heb twee doosjes (2 lampen per verpakking) besteld dus heb meteen 1 reserve lampje. Ben erg benieuwd naar de lichtopbrengst tov xenon en de standaard H7 lampen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Standaard Halogeenverlichting blijf ik nog altijd erg tegenvallend vinden ten opzichten van HID Xenon (gasontladingslampen).
De speciale Philips Vision-serie lampen zijn wel weer een hele verbetering, maar als je eenmaal Xenon gewend ben, zit je soms wel eens te kijken of je (bij Halogeen) verlichting nu wel aan staat of niet, zo'n groot verschil maakt Xenon uit, bemerk ik zelf.

Ik heb daarom Ja gestemd, bij mijn 1200RT komt er zeker en vast weer Xenon in, heb al een aantal setjes klaar liggen.
En het groot licht wordt een (Rally) H7 100 watt lamp, want ook al gebruik ik die zelden, als het erop aan komt wil ik wel goed kunnen zien en waarnemen.

Uiteraard laat ik de verlichting dan weer opnieuw afstellen en om eventuele verstrooiing van het licht tegen te gaan (beschadiging van het koplampglas/plastic door bijvoorbeeld steenslag) al een koplampbeschermer geplaatst.

Naar Oostenrijk heb ik vooralsnog geen plannen. ;)

Als je eenmaal (goed afgestelde & functionerende) HID Xenon verlichting gewend bent wil je niet meer anders, is mijn ervaring.

Maar uiteraard moet ieder voor zich dat uitmaken, ik doe geen enkele consensus voor wat betreft verlichting en mijn zichtbaarheid, naast het zien en waarnemen.
Wolfs RT

Heb je een afbeelding van de koplampbescherming? Ben benieuwd hoe dat er op een RT uit ziet.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Dat is het mooie van een dergelijke koplamp-beschermer(HLC, Head Lamp Cover), je ziet er niets van! _004
Het is een flexibel plastic cover (film) a la VentureShield die je "nat"over je koplamp "plakt".
Het is dus niet een "zeef" zoals je soms bij de GS-en ziet, het is vrijwel onzichtbaar.
Tenzij je de "hard-plastic" versie van (bijv) Aeroflow of Cee Bailey's neemt, dan zie je wel de (kleine) 3M plakkeRTs zitten.

Foto's plaatsen doe ik niet meer, mij te veel moeite voorlopig, dus ter illustratie:

http://www.nippynormans.com/products/r1 ... hlp-1200rt
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... p-1200rt10
(hardplastic versie en als je goed kijkt zie je die kleine 3M plakkeRTs zitten)

http://www.cyclenutz.com/2005-2009-BMW- ... p_507.html
Van het merk Xpel. (http://www.xpel.com/products/headlight.asp)
EileRT
Erelid
Erelid

dutchmidiman schreef:Als je eenmaal (goed afgestelde & functionerende) HID Xenon verlichting gewend bent wil je niet meer anders, is mijn ervaring.
...helemaal mee eens... _004
Eilert
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Mag ik als nieuwkomer ook even wijzen op de wettelijke voorschriften/aanbevelingen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... hting.html
Als ik het goed lees, gelden de regels niet voor motoren, maar ze mogen niet verblinden.
Omdat ik mijn 1150 nog niet heb (levering 15 april), weet ik niet wat er op de koplamp staat. Als ik dat weet, beslis ik of ik het ga doen.
Zeker omdat ik als oog patiënt graag wat meer licht heb......
Groeten van Jan
Inspector Gadget

Deze wetgeving is al eens aangehaald en zoals het we inderdaad duidelijk staat:
...Op motorfietsen (motoren) en driewielige motorvoertuigen zijn deze regels niet van toepassing.
Wel kan de politie optreden als er sprake is van verblindende verlichting net als bij personenauto's (Regeling voertuigen, artikel 5.4.64, eerste lid).
De politie kan altijd verbaliserend optreden bij elk voertuig indien de verlichting ondeugdelijk is. Zijnde defect, verblindend en/of hinder en/of gevaar veroorzakend.

Wat wellicht wel eens door elkaar gehaald wordt, is de zwalkende (!) APK-wetgeving van de overheid die een paar jaar geleden (rond 2009) ontstond.
De wetgever heeft een eenvoudige leefregel: regel alleen datgene in de wet wat noodzakelijk geacht wordt in wet en regelgeving geregeld dient te worden.
Helaas bleek en blijkt de wetgever weinig realiteitszin (mijn woorden) te hebben en haar "inzichten" lang niet altijd te toetsen op haalbaarheid en handhaafbaarheid.
De overheid is al lang het spoor bijster, want de belofte dat er minder regels zouden komen heeft alleen maar nog meer regels opgeleverd.
Prettiger kunnen ze het niet maken, wel moeilijker. :(

De vroegere aftermarket Xenon verlichtingsets waren behoorlijk duur in den beginne en zag je nog niet zo vaak, maar na een paar jaar en heel wat Chinese import later, kon je al een setje voor zo'n 30 ~ 40 euro per koplamp kopen. Helaas bleken de kwaliteiten navenant te zijn, ronduit slecht en gevaarlijk (hoogspanning, storingen, defecten, onjuist lichtbeeld, etc), naast de vele klachten van het publiek.
De wetgever achtte het toen tijd om via de APK wetgeving (keuringseisen) daar paal en perk aan te stellen;
Een lichtarmatuur diende een E-keur te hebben, type-aanduiding (code welk type lamp het betreft) en zo ook de lampen, plus de eis van een automatische niveau-regeling plus wasinstallatie (van het koplampglas).
Teen en tander zou per een bepaalde ingangsdatum een verplichting worden. De APK keurmeesters in den landen kregen ook netjes tijdig dergelijke informatie, totdat bleek dat bepaalde regel- en wetgeving toch nog niet helemaal op orde was, en derhalve de regelgeving voor APK aangepast werd, den elfde uren.
Volgens mij werden de APK keurmeester gek van al dat gedonder, maar uiteindelijk werd de regel iets in de trend van dat het voor voertuigen (op vier of meer wielen) verplicht werd die eerder genoemde automatische niveau-regeling, wasinstallatie en E-keur/juiste typeaanduiding op het armatuur en lamp per een bepaalde datum van op kenteken gezet zijnde 1 mei 2009.
Maar nog steeds, uitgezonderd motoren en driewielers.

In 2009 was er redelijk veel ophef in het nieuws over deze wijzigingen in de APK keuringseisen, en vele mensen herinneren zich dat als zijnde dat aftermarket Xenon verboden is, en dat is dus niet geheel juist.
De regel geld voor 4-wielige die per 1 mei 2009 (en dus ook later) op kenteken gezet zijn.
Ga je zoeken via G00gle vindt je nog zat foutieve informatie, zelfs op reputabele websites en fora.

Puur ter informatie:
Zo is er onderzoek gedaan naar mensen met nachtblindheid (nachtmyopie) en bleek bij Xenon verlichting mensen met een dergelijke (vaak erfelijk en onbehandelbare) aandoening baat bij dergelijke verlichting te hebben. Maar ook mensen met een redelijk gemiddeld gezichtsvermogen merkte op dat het zicht bij schemer en nacht bij het gebruik van Xenon verlichting aanmerkelijk beter was versus halogeen verlichting.

Let wel:
Het is zondermeer een feit dat slecht afgestelde Xenon (en natuurlijk ook andere, bijvoorbeeld halogeen of LED) verlichting hinderlijk en zelfs gevaarlijk kan zijn (verblinding), waardoor je zelfs mogelijk slechter waarneembaar wordt.

Daarnaast is een veel voorkomende fout dat men vaak een kleurentemperatuur kiest van 6000K (blauwe tint) en vaak zelfs nog hoger (8000k, paars richting UV). Terwijl bewezen is dat 4300K de beste zicht- en waarneembaarheid geeft. En bij fabrieks-af Xenon zie je vrijwel uitsluitend 4300K gebruikt worden.

Ik kan redelijk voorspellen wat er op de koplamp van je 1150RT staat;
Daar zal wellicht een code HC, HR of HCR op staan. ;)
J vd B te V

GEWELDIG!!!!
Heel erg bedankt voor je moeite om zo'n stuk te schrijven!!!
Heel duidelijk en helder!
En dan nog midden in de nacht ook.....
Trouwens: Ik kan natuurlijk morgen even naar de BMW-boer in het dorp gaan om te kijken wat er op een 1150 staat, maar ik geloof je op je woord. op de 1100R die nu nog op mijn stoepje staat, lees ik ook dat de koplamp alleen voor halogeen is gemaakt.
Dus ik ga in elk geval (met hulp van dit forum en eventueel advies van De Jong) wel tzt op pad voor een xenon-set.
En inderdaad de kwaliteit was indertijd schrikbarend. Op mijn werk kochten veel mensen opeens via een collega voor hun auto's xenon-lampen. Die hadden allemaal binnen een jaar problemen.
Nogmaals dank, ook voor je politieke inzichten ;-)
Inspector Gadget

Graag gedaan, uiteraard!
Of mijn reactie op alle punten helemaal klopt en/of volledig is laat ik aan de APK keurmeesters over. ;)

Volgens mij waren de BMW K1200GT & K1300GT de enige (BMW) motorfietsen die ooit fabrieks-af (optioneel) van Xenon werden voorzien.
Ik heb nog staan dubben voordat ik de RT uiteindelijk koos.
Bij K's koplampen zat de Xenon-lamp wel achter een afscherming/reflector zodat je nimmer direct in het lampje zelf kunt kijken.

En dat in tegenstelling tot de aftermarket oplossingen, daar zit je vrijwel altijd direct IN de Xenon lamp zelf te kijken en juist dat veroorzaakt vaak de hinder en verblinding.
Bij fabrieks-af gemonteerde Xenon zie je vrijwel altijd een lenzensysteem voor de Xenon lamp zitten.

Ik adviseer je om als je eventueel Xenon overweegt, te kiezen voor het merk Pilot.
Ultimo komt deze ook uit China, maar is ook een fysiek bedrijf in Nederland, en geen slaapkamerbedrijf.
Ook prettig als je onverhoopt ook service en/of garantie nodig hebt.
Daarnaast is hun ballast (stuk elektronica nodig bij Xenon verlichting) lekker klein, dus gemakkelijk(er) in te bouwen.
J vd B te V

OK.
Bedankt voor de tip.
Maar ondanks de kwaliteit van Pilot blijf ik dus wel met die afscherming zitten....
Ik ga de forums nog eens beter doorlezen.
Van de week nachtdiensten en als het dan rustig is (meestal tussen 2 en 5) zal ik es gaan grasduinen.
wil51

Hier weet Dutchmidiman vast wel antwoord op.
Ik heb de xenon van pilot ingebouwd in mijn R850RT 2003 die dezelfde verlichting heeft als de 1150. Daar kijk je ook niet rechtstreeks in de lamp. Is de deze motor beter geschikt voor xenon? Ik heb nog nooit klacht gehad over verblinding. Ik heb mijn zoon in de auto voor mij laten rijden en hij zag ook via achteruitkijkspiegel geen verblindende verlichting.
Inspector Gadget

wil51 schreef:... mijn R850RT 2003 die dezelfde verlichting heeft als de 1150. Daar kijk je ook niet rechtstreeks in de lamp. Is de deze motor beter geschikt voor xenon? Ik heb nog nooit klacht gehad over verblinding....
Ja, in mijn optiek is een dergelijke motorverlichting inderdaad beter geschikt;
Want (ook) bij de K1200 & 1300GT zit de Xenon lamp zelf achter een afscherming en m.i. scheelt dat echt voor wat betreft mogelijk risico op verblinding.

Bij fabrieks-af HID Xenon kijk je nimmer in de lamp zelf omdat er óf lenzen voor zitten óf omdat het lampje zelf voorzien is van een reflector (vaantje), zoals de D2R versus D2S;
http://www.philips.nl/c/car-lamps/d2r-8 ... s1/prd/nl/
versus
http://www.philips.nl/c/car-lamps/d2s-8 ... s1/prd/nl/

Gasontladingslampen zijn per definitie vaak verblindend om in te kijken. (o.a. hun kleurintensiteit & lichtvermogen)
Kijk maar eens naar oude(re) straatverlichting en de verlichting op de snelweg, daar moet je niet te lang in kijken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gasontladingslamp

Halogeen verlichting is vaak niet homogeen van kleur en wordt daarom vaak niet als verblindend ervaren.
roangRT

Ongelezen bericht door roangRT »

Xenon ingebouwd ben zeer tevreden.
Licht na laten stellen door de dealer nog geen enkele negatieve reactie van mede weggebruiker gehad.
Tuono

Ongelezen bericht door Tuono »

Baird schreef:

Voor iedereen die naar Oostenrijk gaat met de motor en achteraf ingebouwde Xenon-verlichting hebben.
Zie onderstaande mailwisseling die ik heb gehad met de Oostenrijkse collega's.
Lijkt me vrij duidelijk. 8)_

Van: Anton.Telfner@polizei.gv.at [mailto:Anton.Telfner@polizei.gv.at]
Verzonden: vrijdag 21 juni 2013 15:25
Aan: Ommen, K.F. van (Kenny) [MW007992]
Onderwerp: Xenon leuchten in Motorfahrrad

Sehr geehrter Herr Kenny van Ommen,

Zu ihrer Anfrage darf ich ihnen mitteilen, dass der nachträgliche Einbau von Xenon-Leuchten (Xenon-Brenner, eigenes Steuergerät) in einen Halogenscheinwerfer in Österreich verboten ist.
Eine komplette Umrüstung auf Xenonscheinwerfer (technisch geprüft und von der Prüfstelle eingetragen) ist erlaubt.

Ich hoffe ihnen mit der Antwort gedient zu haben.
Mit freundlichen Grüßen aus Tirol

Anton Telfner, AbtInsp

Landespolizeidirektion Tirol
Landesverkehrsabteilung
Fachbereichsleiter-Stv 1.1.
Allgemeine Verkehrsangelegenheiten
Schulung und Verkehrserziehung
Kaiserjägerstraße 8, 6020 Innsbruck

Tel: +43 (0) 59133 70 4101
anton.telfner@polizei.gv.at
lpd-t-landesverkehrsabteilung@polizei.gv.at
http://www.polizei.gv.at
1-handed
Contacteer:

We gaan het zien deze zomer Big RT Smile
MofkaP
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

Tuono schreef:Mit freundlichen Grüßen aus Tirol

Anton
Der Anton aus Tirol? :$
Baird
2024
2024

Gewoon kombineren met de aanstaande APK: Xenon er uit, APKut, naar Oosterijk op vakantie en dan de Xenon er weer in _004
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”