Deze wetgeving is al eens aangehaald en zoals het we inderdaad duidelijk staat:
...Op motorfietsen (motoren) en driewielige motorvoertuigen zijn deze regels niet van toepassing. 
Wel kan de politie optreden als er sprake is van verblindende verlichting net als bij personenauto's (Regeling voertuigen, artikel 5.4.64, eerste lid). 
De politie kan altijd verbaliserend optreden bij elk voertuig indien de verlichting ondeugdelijk is. Zijnde defect, verblindend en/of hinder en/of gevaar veroorzakend.
Wat wellicht wel eens door elkaar gehaald wordt, is de zwalkende (!) APK-wetgeving van de overheid die een paar jaar geleden (rond 2009) ontstond.
De wetgever heeft een eenvoudige leefregel: regel alleen datgene in de wet wat noodzakelijk geacht wordt in wet en regelgeving geregeld dient te worden.
Helaas bleek en blijkt de wetgever weinig realiteitszin (mijn woorden) te hebben en haar "inzichten" lang niet altijd te toetsen op haalbaarheid en handhaafbaarheid.
De overheid is al lang het spoor bijster, want de belofte dat er minder regels zouden komen heeft alleen maar nog meer regels opgeleverd.
Prettiger kunnen ze het niet maken, wel moeilijker.  
 
 
De vroegere aftermarket Xenon verlichtingsets waren behoorlijk duur in den beginne en zag je nog niet zo vaak, maar na een paar jaar en heel wat Chinese import later, kon je al een setje voor zo'n 30 ~ 40 euro per koplamp kopen. Helaas bleken de kwaliteiten navenant te zijn, ronduit slecht en gevaarlijk (hoogspanning, storingen, defecten, onjuist lichtbeeld, etc), naast de vele klachten van het publiek.
De wetgever achtte het toen tijd om via de APK wetgeving (keuringseisen) daar paal en perk aan te stellen;
Een lichtarmatuur diende een E-keur te hebben, type-aanduiding (code welk type lamp het betreft) en zo ook de lampen, plus de eis van een automatische niveau-regeling plus wasinstallatie (van het koplampglas).
Teen en tander zou per een bepaalde ingangsdatum een verplichting worden. De APK keurmeesters in den landen kregen ook netjes tijdig dergelijke informatie, totdat bleek dat bepaalde regel- en wetgeving toch nog niet helemaal op orde was, en derhalve de regelgeving voor APK aangepast werd, den elfde uren.
Volgens mij werden de APK keurmeester gek van al dat gedonder, maar uiteindelijk werd de regel iets in de trend van dat het voor voertuigen (op vier of meer wielen) verplicht werd die eerder genoemde automatische niveau-regeling, wasinstallatie en E-keur/juiste typeaanduiding op het armatuur en lamp per een bepaalde datum van op kenteken gezet zijnde 1 mei 2009.
Maar nog steeds, uitgezonderd motoren en driewielers.
In 2009 was er redelijk veel ophef in het nieuws over deze wijzigingen in de APK keuringseisen, en vele mensen herinneren zich dat als zijnde dat aftermarket Xenon verboden is, en dat is dus niet geheel juist.
De regel geld voor 4-wielige die per 1 mei 2009 (en dus ook later) op kenteken gezet zijn.
Ga je zoeken via G00gle vindt je nog zat foutieve informatie, zelfs op reputabele websites en fora.
Puur ter informatie:
Zo is er onderzoek gedaan naar mensen met nachtblindheid (nachtmyopie) en bleek bij Xenon verlichting mensen met een dergelijke (vaak erfelijk en onbehandelbare) aandoening baat bij dergelijke verlichting te hebben. Maar ook mensen met een redelijk gemiddeld gezichtsvermogen merkte op dat het zicht bij schemer en nacht bij het gebruik van Xenon verlichting aanmerkelijk beter was versus halogeen verlichting.
Let wel:
Het is zondermeer een feit dat slecht afgestelde Xenon (en natuurlijk ook andere, bijvoorbeeld halogeen of LED) verlichting hinderlijk en zelfs gevaarlijk kan zijn (verblinding), waardoor je zelfs mogelijk slechter waarneembaar wordt.
Daarnaast is een veel voorkomende fout dat men vaak een kleurentemperatuur kiest van 6000K (blauwe tint) en vaak zelfs nog hoger (8000k, paars richting UV). Terwijl bewezen is dat 4300K de beste zicht- en waarneembaarheid geeft. En bij fabrieks-af Xenon zie je vrijwel uitsluitend 4300K gebruikt worden.
Ik kan redelijk voorspellen wat er op de koplamp van je 1150RT staat;
Daar zal wellicht een code HC, HR of HCR op staan.  
