Wel Xenon op de RT 2011

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
1-handed
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Wel Xenon op de RT 2011

Ongelezen bericht door 1-handed »

Heren

Is er licht in de duisternis :O

http://www.1offmotorsports.com/Products ... -2011.html
Werkt wel met canbus ???????????????????????????????
Heeft wel een pittige prijs ( beter duur dan niet te krijgen :oops: )

Kijk ook eens op http://www.youtube.com/user/MAXBMWNH voor zeer veel fraaie instructie video's, zoals;

[media]2UHU4ZQ2C_Q#![/media]
Inspector Gadget

Re: Wel Xenon op de RT 2011

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, heb ik aangeschaft maar nog niet kunnen monteren.

Ik heb zowel hun 1e generatie CAN-bus versie als een 2e genratie CAN-bus ballast van hen gekregen.
Zijn hele aardige en hulpvaardige gasten! _004

Installatie-instructie (ook generiek voor het afpellen van de tupperware);
http://www.1offmotorsports.com/marketin ... emoval.pdf

En op YT;
[media]4Wh9aUw2EiA[/media]
1-handed
Contacteer:

Heb je er dan 2 stuks nodig , groot en dim licht ???
Inspector Gadget

De standaard set heeft 2x ballast (die redelijk klein zijn) en 2x H7 HID lampen, en is bedoelt voor (beide) dimlichten op de -1200-.

Optioneel kan je er ook voor kiezen voor de versie met dim- én grootlicht, dat is dan 3x H7 HID en 3x ballast.

Maar dat vind ik persoonlijk een zeer onveilige keuze!!

Omdat HID verlichting *altijd* moet opwarmen (lees: tijd, als zijnde ongeveer een minuut) voordat de HID de volledige lichtsterkte heeft bereikt.

Daarom zal je ook *nooit* een grootlicht met (alleen) HID lampen zien, tenzij men het dimlicht met spiegels en verschuifbare lenzen (zoals de zogenoemde Bi Xenon H4) via een elektromagneet gebruikt.

M.i. is het echt l e v e n s g e v a a r l i j k, (als groot-licht) HID werkt namelijk niet gelijk op volle sterkte terwijl je het dan net op dat moment wel nodig hebt.
Dan reken je er wel op, maar is het echt nog niet. Met alle gevolgen van dien.

Voor alle duidelijkheid;
Ik moet dat echt, serieus, met klem afraden.
HID is ongeschikt voor grootlicht als een aparte (!) lamp.

Een constructie via een elektromagneet, solenoid, spiegel of reflector (waarbij de lamp dus gewoon al die tijd aan is maar het brandpunt actief aangepast wordt) is wel prima.
Zoals aangegeven, zo werkt Bi Xenon H4 ook.

Daarentegen zijn H7 lampen (bij groot licht ;) ) niet constant aan, en krijg je dus onherroepelijk te maken met het daadwerkelijk opwarmen van de HID lamp.
En dat moet je uit verkeerstechnische oogpunt, zoals veiligheid, (voor jou én het overige verkeer) niet willen.
1-handed
Contacteer:

Dus aan deze heb ik genoeg $96.50 Low Beam Only - 35W Canbus HID Xenon Conversion Kit - 4500K
-1200- Hiervoor heb ik 2 lampen en 2x ballast , dan valt het me nog mee
Uiteraard verzendkosten er nog bij

Heb ik dan nog wel groot licht ??

Is er ook de mogelijkheid om geschikt voor een auto set ( normaal bestemt voor auto ) aan te schaffen die ook geschikt is voor canbus ???
Inspector Gadget

En de kosten van Douane/Belastingen, vergeet die a.u.b. ook niet.
Het feit dat iets beneden of boven een grens valt qua waarden schijnt ook geen stel-regel te zijn, moest nog 16 euro aftikken aan de dienaars van de staat bij de aanschaf van kabels uit de US of A. :O

Je groot-licht blijft bij een low-beam HID oplossing gewoon ongemoeid, dus H7 Halogeen.
(je kunt opteren om een zgn. Ralley H7 (= 100 Watt) gloeilamp te plaatsen/vervangen maar dat mag niet (geen E-keur) en het is de vraag of het resultaat er ook naar is)

Het is een beetje afhankelijk (o.a.) welke BMW dealeRT je vraagt, er zijn wisselende ervaringen met Xenon setjes voor de vier-wielige.
Ikzelf heb dan ook nog een setje van Pilot die naar verluid het (ook?) goed zou moeten doen.
Maar ik heb ook -1200- 's gezien die een Pilot setje net gemonteerd hadden en 10 minuten later weer terug waren bij hun dealeRT.

Daarnaast hebben de diverse merken zogenoemde belastingkabelsetjes (al dan niet voorzien van relais & weerstanden e.d.) om Xenon op CAN-bus te laten werken;

Daarbij wordt de Xenon ballast gevoed vanuit de accu (dus extra bekabeling!) en alleen het stuursignaal vanuit de CAN-bus gebruikt om de Xenon aan te zetten.

Het probleem is dat de CAN-bus dusdanig gevoelig kán zijn (en helaas niet beïnvloedbaar noch instelbaar) dat de Xenon HID uit en weer aan, uit en weer aan, uit en weer aan, uit en weer aan, (en daardoor of vice versa, Lampen-defect melding :( ) gezet wordt door de CAN-bus.
Vaak is bij het starten van de motor wel óf geen probleem, of krijg je het probleem nadat je ff gereden hebt.
Het is een "willekeur" of je problemen hebt cq. krijgt.

De ballast van 1OffMotorSports is elektronisch aangepast (capacitieve & reactieve belasting aan de CAN-bus kant? _001) dat je geen extra bekabeling, belasting o.i.d. nodig hebt, en het vrij eenvoudig te installeren is.

En je hebt "levenslange" garantie bij hen.

De service is uitstekend, via 1 van hun wederverkopers had ik (per ongeluk) een niet-CAN-bus ballast gekregen naast een CAN-bus versie, en stuurde ze mij een nieuwe versie (en de juiste) op, nadat ik de kabels van de verkeerde had afgeknipt en er een foto van had gemaakt.
Ook reageren ze snel en prima op e-mails.
1-handed
Contacteer:

Inmiddels de Xenon set besteld , gaag wil ik bijpassende dagverlichting lampjes
Iemand deze ook gemonteerd of voorbeeld ???
Inspector Gadget

Ik heb degene van Pilot, zijnde;

1W High power Pilot LED stadsverlichting, T10 Steekfitting. (art.nr.4405)
Lichtopbrengst ***

Je hebt dus geen speciale CAN-bus versie nodig. _004

http://www.pilotxenon.com/?id=415&title ... eekfitting
marcmuts

Ongelezen bericht door marcmuts »

dutchmidiman schreef: Omdat HID verlichting *altijd* moet opwarmen (lees: tijd, als zijnde ongeveer een minuut) voordat de HID de volledige lichtsterkte heeft bereikt.
[...]
Voor alle duidelijkheid;
Ik moet dat echt, serieus, met klem afraden.
HID is ongeschikt voor grootlicht als een aparte (!) lamp.
Mwah, nu overdrijf je toch wel. Zie dit http://www.youtube.com/watch?v=LkxgkTqP2jk filmpje op YouTube op 0:25 voor een knipperende Xenon lamp, gelijk geschakeld met het H7 grootlicht van de R1200RT. De xenonlamp geeft echt beduidend sneller en meer licht dan de halogeen H7 ...

Het betreft hier een 35W Xenon HID lamp van Touratech, de mistlamp (rechts) is een Touratech Halogeen Fog lamp.

Op dit http://www.youtube.com/watch?v=8fbjoR1HbGs filmpje zie je de opwarmtijd (*) goed, maar nog opmerkelijker de Xenon lamp geeft eerder licht dan de halogeen lamp. Goed kijken, rond 0:20.

(*) Ik ontken niet dat er een opwarmtijd is voor Xenon, maar om nou te zeggen dat Xenon onveilig is als grootlicht gaat me wat ver, zeker met deze lampen verhoog je toch echt de veiligheid.
Inspector Gadget

Je zult nergens op geen enkel voertuig Xenon als groot licht gebruikt zien worden.
En Xenon is al heel wat jaartjes op de markt.

Omdat, zoals al eerder gemeld, Xenon qua lichtopbrengst tijd nodig heeft, dus de Lumen zijn nog niet maximaal.
ELKE gasontladingslamp (wat Xenon ook is) heeft een opwarmingstijd nodig waarbij het (edel)gas (en andere componenten) naar plasma overgaat.
Dit is van (circa) 6 seconden en soms redelijk veel meer, afhankelijk van de temperatuur van de omgeving.

Nu is dat bij die Touratech lamp met een dergelijke kleine lens moeilijk(er) te zien, maar ga maar eens met een lichtmeter (!) aan de slag, je zult na langere tijd merken dat je lichtmeter toch nog meer gaat aangeven. Alleen je ogen zullen dat moeilijk(er) waarnemen omdat dit langzamer gaat.

Je kunt dit wel proberen inzichtelijk te maken; (lukt niet altijd met een dergelijk kleine lamp)
Zet je Xenon aan op de donkere muur, en teken (met krijt) gelijk de zichtbare rand (cirkel), en wacht dan een minuutje, en je zult zien dat de rand van de verlichting groter is dan de krijtrand.
Bij een dergelijk kleine lenslamp kan het noodzakelijk zijn dat je verder van de muur af moet gaan staan.
En als je het eenmaal gedaan hebt en je geen verschil zit, niet de motor verplaatsen en gelijk weer de lamp aanzetten, want dan is deze al opgeward, ff een 5 minuten wachten en pas dan (op grotere afstand proberen)

Overigens, Touratech verkoopt deze xenon-verlichting NIET als grootlicht maar als mistlamp (!!) en alleen (!) voor de linkerkant.

En wat betreft jou opname;
Ik zou contact zoeken met Touratech, want het herhaaldelijk pogen van het onsteken van jou Xenon, duidt m.i. op een starter-probleem.
Als je niet oppast, is je lamp daardoor sneller defect.
En je moet dit zeker niet accepteren als zijnde "normaal" want dat is het niet, en die lampen zijn duur genoeg.
Ik heb ook een dergelijke set, en dat herhaaldelijk pogen van het starten is bij mijn setje niet het geval.
Alleen heb ik ze er weer afgehaald, prijs versus lichtopbrengst valt mij erg tegen.

Xenon is qua lichtopbrengst op vele vlakken beter dan Halogeen, en desondanks zie je nog steeds (!) bij OEM installaties met Xenon dat het grootlicht ALTIJD met Halogeen wordt uitgevoerd.

Want het punt is, je kunt niet met Xenon verlichting op een veilige manier tijdig(!) grootlicht-signalen af geven.
En dat is een formeel afkeurpunt voor een type-goedkeuring van een voertuig.

Xenon is onveilig voor groot licht. punt.
marcmuts

dutchmidiman schreef: Overigens, Touratech verkoopt deze xenon-verlichting NIET als grootlicht maar als mistlamp (!!) en alleen (!) voor de linkerkant.
Het klopt dat de xenon-lamp enkel voor links wordt geleverd, maar het is geen mistlamp. De mistlamp zit rechts ("Zusatzscheinwerfer Nebel"), de xenon-lamp wordt verkocht als "Zusatzscheinwerfer Xenon", maar is volgens de TUV goedkeuring een Zusatzscheinwerfer Aufblendlicht, oftewel grootlicht. En qua lichtopbrengst en lichtperspectief zit de lamp daar ver boven ;)
dutchmidiman schreef:En wat betreft jou opname;
Ik zou contact zoeken met Touratech, want het herhaaldelijk pogen van het onsteken van jou Xenon, duidt m.i. op een starter-probleem.
Als je niet oppast, is je lamp daardoor sneller defect.
En je moet dit zeker niet accepteren als zijnde "normaal" want dat is het niet, en die lampen zijn duur genoeg.
Ik heb ook een dergelijke set, en dat herhaaldelijk pogen van het starten is bij mijn setje niet het geval.
Alleen heb ik ze er weer afgehaald, prijs versus lichtopbrengst valt mij erg tegen.
Nope, in het filmpje wordt snel op de 'Pass' knop gedrukt, waarbij het licht dus flikkert. (Snel en kort) Wat je daarom goed ziet is dat de Xenon in 0,02 s reeds (omgerekend) 1650 ANSI lumen (ik heb een Viltkraft LX-1108 lichtmeter 8) .......) levert, terwijl de ouderwetse H7 gloeilamp nog moet opgloeien. Als je interesse hebt in de originele opname op HD kwaliteit moet je het zeggen, ik wil hem je best toesturen ;-)

Ik kan je uit de praktijk vertellen dat als je 3 jaar lang iedere dag woon-werk met een knipperende touratech xenon tussen de file doorknort dat prima gaat... _004
Collega's die me voorbij zien komen tussen de file door spreken soms over een Maria-verschijning. :lol:
Inspector Gadget

Het is "Universal Auxilliary Xenon High Beam Kit" dus als extra bedoelt.
Niet in de plaats van.
Dat is het nuanceverschil wat ik probeer te maken en nu niet langer meer op in zal gaan.

Wederom: groot-licht installaties zijn er niet met (alleen) Xenon.
Natuurlijk kan je wel additionele lampen kopen cq. monteren, al dan niet als mist- of grootlicht.

De reden van de toelating is het feit dat de lamplicht genoeg gebundeld is om niet te kunnen verblinden
Ik zou zelf nimmer een Xenon lamp laten knipperen, dan wordt de lamp elke keer (kortstondig) ontstoken (de hoge ontsteekspanning) pas daarna de (veel lagere) brand-spanning. Dit lijkt mij erg slecht voor de levensduur van de Xenon lamp zelf alsook voor de starter/ballast.

Waarschijnlijk bedoel je VoltCraft, het huismerk van Conrad Electronics, maar daar ga ik niet over vallen.

De Luxmeter die wij gebruiken is Mobilux, gebruikt om verlichting meten en te certificeren.
En die gaf toch wel een wat lagere waarde aan bij de Touratech Xenon lamp dan jij gemeten hebt, mits het gemeten is volgens de regelementen, 30 meter of zo.

Dat een dergelijke lamp je zal helpen vwb de zichtbaarheid, zekers.
Alleen wat wij gemeten hebben versus de prijs, belachelijk duur.

Goed, laten weer terug gaan on-topic, en hopelijk kan 1-handed binnenkort genieten van zijn Xenon.
1-handed
Contacteer:

Vandaag beugels gemaakt voor de xenon
Zodra de kit er is maak ik ze op een aluminium plaat waar beide ballasten op komen
Deze word weer op het kuipframe gemonteerd en zo is het geheel netjes gemonteerd en weggewerkt _004
Inspector Gadget

Huh? _001

De ballasts zijn heel erg klein, en er in 2 maten/soorten.
(ik vermoed dat je het nieuwste model krijgt, zonder “bult”
Heb je de maten doorgekregen dan?

Want je beugels, hoe mooi ook, maken het flink groter dan eigenlijk nodig is, denk ik.
1-handed
Contacteer:

Nee heb nog geen maten gekregen ,kan het altijd nog aanpassen
Inspector Gadget

De ballast is 65 mm x 73 mm en 11 mm dik, de ontsteker is 30 mm x 56 mm en 26 mm hoog.
Echter er zit ook nog een extra blok aan de ingang met dezelfde afmetingen als de ontsteker, ik vermoed dat die de CAN-bus "fopper" is.

Bij het oude model zit dit in de ballast verwerkt.

En "helaas" heb ik beide.
(omdat de 1e levering per ongeluk geen 2e CAN-bus ballast bevatte)
1-handed
Contacteer:

dutchmidiman schreef:De ballast is 65 mm x 73 mm en 11 mm dik, de ontsteker is 30 mm x 56 mm en 26 mm hoog.
Echter er zit ook nog een extra blok aan de ingang met dezelfde afmetingen als de ontsteker, ik vermoed dat die de CAN-bus "fopper" is.

Bij het oude model zit dit in de ballast verwerkt.

En "helaas" heb ik beide.
(omdat de 1e levering per ongeluk geen 2e CAN-bus ballast bevatte)

foto'tje :)
Inspector Gadget

Alstublieft.
1-handed
Contacteer:

Dank U _004
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Vanwege de luidsprekers is mijn RT behoorlijk volgebouwd daar aan de voorkant. De beste plek voor de ballasten heb ik gevonden aan de onderkant van het koplamphuis. Dus per koplamp kan de ballast keurig aan de mooi vlak vormgegeven onderkant worden geplakt.
Heb je geen beugels of zo voor nodig, hier en daar een kabelbindertje maakt het geheel af.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Dank je wel voor deze waardevolle tip! _004

Eventueel kan je er voor kiezen om het vast te zetten met 3M Dual Lock tape (hermafroditische soort Velcro van industriële kwaliteit) of VHB tape.
Respectievelijk om het vast-maar-toch-nog-losneembaar te maken, of echt heel erg vast te maken.
1-handed
Contacteer:

Xenon set binnen vanuit USA , nu nog tijd vinden om te monteren daar neem ik even rustig de tijd voor
1-handed
Contacteer:

1-handed schreef:Xenon set binnen vanuit USA , nu nog tijd vinden om te monteren daar neem ik even rustig de tijd voor

WERKT GEWELDIG GEZICHT -1200-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marcmuts

1-handed schreef:
1-handed schreef:Xenon set binnen vanuit USA , nu nog tijd vinden om te monteren daar neem ik even rustig de tijd voor
WERKT GEWELDIG GEZICHT -1200-
Het ziet er mooi uit, hou je wel de koplamp laag genoeg gericht om verblinding tegen te gaan? Een verblinde tegenligger is namelijk net zo gevaarlijk als een tegenligger die jou niet ziet...
1-handed
Contacteer:

Onderstaand verhaal staat op de site waar ik mijn xenon set weg heb _001

Dear 1Off MotorSports Past and Future Customers,

We are sad to inform that 1 Off Motorsports will no longer offer its CANBus compatible HID headlights for BMW Motorcycles. Over the past 5 years, we have grown a business that provided quality lighting solutions that work and are compatible with BMW CANbus electrical system, unfortunately, due to circumstances out of our control, were forced to change manufacturers, and since then, have found that the new manufacturer could not met the specifications requirements to run our HID light system in your BMW bikes.

Initially, the new manufacturer showed promise; quality testing proved that the product worked properly with BMW's CANbus system, testing in different bike models was a success. however, after starting to sell the new product this past month, we found the defective rate of the product was higher than we are willing to accept, and therefore, can not continue to offer this product for BMW Motorcycles.

We founded this business on selling product we trusts, and refuse to sell a product of lesser quality. Until we find a manufacturer that can meet our norms, and provide a reliable product, we are discontinuing the sale of BMW HID products.

At this point our customers have been awesome, understanding, and have provided both great feedback and suggestions. We’ll be sure to let you know as soon as we have a working solution, one that can be trusted with the 1Off name.

1 Off Motorsports will continue to honor its Lifetime Warranty on parts for as long as you own your motorcycle. We will be securing a batch from our prior manufacturer to have in hand to cover warranty issues, so current customers have nothing to worry about on this end. We will continue to offer HID lights for all other makes and models, as well as auxiliary lighting solutions BMW models. If you are in need of additional lighting. We can always be reached during business hours at (888) 225-6418.

Thanks you, and keep on riding
1 Off MotorSports
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Aan de ene kant is dat geen best nieuws als je net zo'n setje gemonteerd hebt. Aan de andere kant ben ik wel van mening dat deze club haar verantwoordelijkheid op correcte wijze neemt en daarmee toont een betrouwbare partner te zijn. Ze hebben gekozen om de publiciteit op te zoeken met een stuk uitleg over een, naar hun eigen maatstaven, inferieur product en geven aan dat klanten die dit product al gekocht hebben zich geen zorgen hoeven te maken en dat als ze problemen krijgen er ook een oplossing volgt. Keurig staaltje communicatie en customersupport! _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Heel sneu voor ze, het zijn echt hele aardige gasten die je altijd proberen zo goed mogelijk te helpen.
Zo had ik ooit een verkeerde ballast bij mijn setje zitten, en hebben ze die netjes nageleverd.
(nadat ik een foto gestuurd had waaruit bleek dat de onjuiste ballast onklaar was gemaakt door mij)

Aangezien het ontwerp van de ballast bij hen ligt, zal het een kwestie van tijd zijn dat ze een andere leverancier/producent gevonden hebben, die wél de verwachte kwaliteit kan leveren.

http://www.1offmotorsports.com/lyftenbl ... view=entry

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”