Velgen poedercoaten

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Velgen poedercoaten

Ongelezen bericht door moh_fan »

Dat had ik véél eerder moeten doen!
Vorige week leverde ik mijn wielen met versleten rubber in bij [url=www.http://motorserviceamersfoort.com]MSA[/url], om de velgen te laten poedercoaten en vers rubber te laten leggen.
Vandaag zijn de wielen weer omgewisseld en wat is het gaaf geworden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas was ik - heel dom - mijn fotocamera vergeten, dus bovenstaande zijn maar 'telefoon-foto's'.
eRTee was overigens door het slechte weer van afgelopen week ook niet echt fotogeniek...
De kleur van de velgen is matt-zwart geworden, banden voor en achter Michelin Pilot Road III.

Recycling-kosten betaalde ik voor:
Dunlop RoadSmart II die als voorband 22.295km aflegde.
Michelin Pilot Road III die maar liefst 34.096km rijgenot opleverde!
Afbeelding
ThanX again Kenny!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Velgen poedercoaten

Ongelezen bericht door ciske »

Michelin Pilot Road III die maar liefst 34.096km rijgenot opleverde!
Is dit werkelijk waar? Geen rekenfout en/of een paar banden vergeten?

Voor die afstand heb ik er 3 nodig.

gr v Ciske
moh_fan

ciske schreef:Geen rekenfout en/of een paar banden vergeten?
Nope...
De meeste kilometers die ik rijd zijn 'snelwegkilometers'.
Ik denk dat ik zo'n 10km per dag niet op de snelweg rijd. Op de snelweg accelereer ik nagenoeg niet meer door het gebruik van cruise-controle.
Lekker zuinig qua benzineverbruik en bandenslijtage!
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

moh_fan schreef:
Nope...
Ik denk dat ik zo'n 10km per dag niet op de snelweg rijd. Op de snelweg accelereer ik nagenoeg niet meer door het gebruik van cruise-controle.

Dan nog: ...... ook ik verbaas mij hier werkelijk over want, je moet dan toch wel bijna vierkante banden krijgen en dan moeten toch die 10 kilometer waarin je niet op de snelweg zit in de bochten toch een complete ramp optima forma zijn?
Dat rijdt toch voor geen meter meer!
Toegegeven, ik rij duidelijk anders en dus zal mijn slijtagepatroon van de banden echt wel anders zijn ;) maar bij mijn banden (MPR3) kwamen na 15600 km de koordlagen van de achterband er al licht doorheen en de voorband zat op de slijtnokken.
Met alle respect, maar ik vertrouw dit soort berichten echt niet tot dat het tegendeel bewezen wordt.

Maar goed, ik wens je heel veel succes en vooral heel veel kilometers met de nieuwe set banden.

met vriendelijke groet,

RhanRT
Dingeman
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

moh_fan schreef:
Nope...
@moh_fan,

Begrijp ik hieruit dat je dan niet of nauwelijks je gashandel gebruikt om snelheid te maken. Maar dat je om snelheid te maken de knop van je cruisecontrol daarvoor gebruikt. Dus telkens met "stapjes" van 2 km/u.

Dat "accelereren" gaat dan wel erg lekker rustig en dan heb ik er ook wel beeld bij dat je veel kilometers met een band maakt. Maar deze rijstijl is wel heel bijzonder voor een motor(rijder).

Daarbij andere factoren, zoals totaal gewicht, bandenspanning, wegdek, tijdig op- en terug schakelen en de motor "uit laten rolllen" en niet of weinig remmen etc. etc., zullen hierbij ook wel duidelijk een rol mee spelen.

Knap hoor!

Gr. Dingeman
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
moh_fan

RhanRT schreef:Met alle respect, maar ik vertrouw dit soort berichten echt niet tot dat het tegendeel bewezen wordt.
Kenny...? Help! :D

Tja...
Ik begrijp dat ik hiermee de suggestie wek er een bepaalde, zeg maar suffe, rijstijl op na te houden.
Toch schaar ik mij niet tot de categorie 'suffe rijders'.
Het is wellicht mijn anticiperende rijstijl en fileleed op mijn dagelijkse traject A17 - A16 - A20 die tot weinig slijtage en gunstig benzineverbruik (4,86l / 100km gemeten over 47.487km) leiden.
Het stuk A17 is 's morgens vroeg vaak nog redelijk rustig. Vanaf Dordrecht waar 100km/h is toegestaan ben ik vaak, op vrachtverkeer na, de enige die die snelheid rijd. Vanaf het Terbregseplein tot aan afslag 14 'Hillegersberg' rijd ik door de file. Retour is niet veel anders.
Ik hoef dus niet veel te accelereren om harder te gaan dan de rest of sterk af te remmen voor de langzamere verkeersdeelnemer.
Mijn cruisecontrol gebruik ik overigens niet om af te remmen of te accelereren.

Wat mij overigens ook verbaasde is dat ondanks de grote hoeveelheid snelweg-kilometers de band nog redelijk rond was.
Blijkbaar is de dual-compound i.c.m. het toch-wel-gas-durven-geven-in-bochten in deze een goede match.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Laten we het even hebben over die mooie velgen want daar ging het tenslotte om: Kun je ons vertellen wat je ongeveer kwijt was in Euris voor deze klus, zonder de banden? Ik neem aan dat de lagers in het voorwiel er uit geweest zijn tijdens deze actie en door nieuwe vervangen zijn. Ik ben het poetsen van de zilverkleurige velgen van mijn motor ook behoorlijk zat en ze een donkere kleur geven is dan zeker een optie. Laat maar horen, _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
moh_fan

Baird schreef:Kun je ons vertellen wat je ongeveer kwijt was in Euris voor deze klus, zonder de banden?
Ik betaalde voor de poedercoat-actie €230.
Dat was inclusief 'leenwielen' en nieuwe wiellagers.
Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

Echt mooi die velgen zo!!

Zal bij mijn bandenwissel ook gaan overwegen om ze te coaten. Big RT Smile
Zümo XT
Egghead

Ongelezen bericht door Egghead »

Moh_fan, erg fraai die zwart gecoate wielen! _005

Let wel even op bij het schoonmaken. Zandkorrels kunnen voor krassen zorgen die onder een bepaalde hoek van lichtinval bij donker gecoate wielen uitermate zichtbaar zijn...
En houd velgreinigers e.d. ver bij je mooie coating vandaan. Die wordt er dof van en kan zelfs wit uitslaan..
(vraag me maar niet hoe ik het weet... _002 )
Is uiteindelijk wel weer te verhelpen met een goeie polijstbeurt, maar beter voorkomen dan genezen.
Scheelt je een hoop frustratie en een poetsarm...

Grtz, Egghead
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Velgen zien er inderdaad heel mooi uit!
De tip van niet gebruiken van velgreinigers, want alles wordt echt wel vies, is een goede.
Tezij je daarna de velg grondig met water schoonmaakt, immers niet alleen velgreiniger is agressief maar ook het remstof!
Dus tja Baird, van het poetsen raak je nooit af ;) maar het schoonmaaken van deze velgen is misschien leuker om te doen!

groet,

RhanRT
moh_fan

Iets minder vuil...

Afbeelding
Afbeelding
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Ja, dit vind ik echt mooi.

Al mijmerend stel ik me een zilvergrijze -1200- met onderste kuipdeel mat zwart en dan zwarte velgen voor. Maak me gek, misschien ooit in de toekomst. _005
Of een zilvergrijze -1150- met koffers in zilverkleur met zwarte velgen, lijkt wel 10 jaar jonger hierdoor.

Even een technisch vraagje: Is bij iemand bekend of deze gepoederde laag dof en wit gaat uitslaan na verloop van tijd. Misschien weet Kenny hier antwoord op?

groetjes,
Joop
Sander M

Ongelezen bericht door Sander M »

Werkelijk schitterend, Moh_fan _004 . Nog afgezien van die velgen. Die kleur had ik nog niet eerder gezien, is dat fabrieks of eigen?
Ik vind ze zonder zijkoffers ook erg mooi.

Sander
Egghead

JDoubleOP schreef:Ja, dit vind ik echt mooi.

Al mijmerend stel ik me een zilvergrijze -1200- met onderste kuipdeel mat zwart en dan zwarte velgen voor. Maak me gek, misschien ooit in de toekomst. _005

groetjes,
Joop
Ha JDoubleOP,

Check m'n vorige (2007) RT... zilvergrijs... zwarte onderkuip...zwarte velgen... zwarte klepdeksels...

Plaatje zodat je ziet waar je over kunt dromen...

Supergave combi!

Afbeelding

Greetz, Egg
Laatst gewijzigd door Egghead op 14 dec 2012, 12:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

JDoubleOP schreef:Ja, dit vind ik echt mooi.

Of een zilvergrijze -1150- met koffers in zilverkleur met zwarte velgen, lijkt wel 10 jaar jonger hierdoor.

Even een technisch vraagje: Is bij iemand bekend of deze gepoederde laag dof en wit gaat uitslaan na verloop van tijd. Misschien weet Kenny hier antwoord op?

groetjes,
Joop
De poedercoat is zeer bestend tegen de buitenelementen. Het proces van eerst bestralen en een relatieve dikke coating inbakken op hoog temperatuur geeft een bijzonder sterk en mooi resultaat. Hoe lang het er nieuw uitziet is een kwestie van verdere onderhouden. Moh-fan had gekozen op matt zwart wat bijzonder mooi met zijn kuipkleuren overeen komt maar de kleur keuze is niet bepalend voor de levensduur.
De grote boosdoeners zijn uv stralen, agressieve schoonmaakmiddelen cq velgreinigers (zuur), abrasieve sponjes en vooral pekel. Mijn advies is om met normale auto shampoo, SCHOON water met borstel en spons de velgen schoon te maken. En regelmatig een laagje goede kwaliteit bvb carnuba was aan te brengen. Dat beschermt tegen uv en geeft vuil minder houvast op de coating. Tussen de was beurten door met een snel wax kan nooit kwaad en brengt de glans weer naar boven. Deze tips werken ook heel goed voor de rest voor je motorfiets. _004
Egghead

Beamietoo schreef:Mijn advies is om met normale auto shampoo, SCHOON water met borstel en spons de velgen schoon te maken. En regelmatig een laagje goede kwaliteit bvb carnuba was aan te brengen. Dat beschermt tegen uv en geeft vuil minder houvast op de coating. Tussen de was beurten door met een snel wax kan nooit kwaad en brengt de glans weer naar boven. Deze tips werken ook heel goed voor de rest voor je motorfiets. _004
Helemaal mee eens Kenny. Een goede waxlaag scheelt heel veel. Het grootste deel van het vuil spoel je er dan al snel af.
Ik gebruik voor het reinigen van de velgen (en de motor) tegenwoordig een washandschoen. Deze laat minder krassen na dan een velgborstel die na verloop van tijd harde haren krijgt, of een spons waarin het vuil zicht nestelt. De washandschoen knikker je na gebruik gewoon de wasmachine in, is 'ie weer schoon en klaar voor een volgend gebruik.
Interessante link voor goede was- en poetstips: http://www.meguiars.nl/forum/. Weliswaar voornamelijk op auto's gericht, maar uiteraard ook op onze geliefde brommers toe te passen.

Grtz, Egg
moh_fan

Sander M schreef:Die kleur had ik nog niet eerder gezien, is dat fabrieks of eigen?
De kleur is (was) gewoon een BMW-kleur: Ostagrau metalic matt

Link naar de 'hoezageRTeeervoorheenookalweeruit' link; KLiK
EDIT: Link aangepast
Laatst gewijzigd door moh_fan op 14 dec 2012, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Egghead, Dan vind ik zilvergrijs in combi met de zwarte velgen het mooiste. Big RT Smile

En Kenny bedankt voor de waardevolle aanvulling.

groetjes,
Joop

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”