Illusie dat men stopt met bellen in de auto
Moderator: RT_Patrick
- wil51
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Dit staat in de Volkskrant.
De politie start donderdag een groot najaarsoffensief om het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur aan te pakken. Duizenden agenten hebben instructies gekregen om automobilisten die bellen, sms'en, internetten of mailen te bekeuren met de standaardboete van 220 euro.
De extra inzet van de politie in de komende twee maanden is onderdeel van een campagne om afleiding achter het stuur tegen te gaan en zo het aantal verkeersongelukken terug te dringen. Niet alleen op de snelwegen, ook op provinciale wegen, in steden en in de bebouwde kom zal de politie hard optreden tegen het gebruik van mobiele telefoons.
De politie verwacht de komende maanden enkele duizenden boetes uit te delen voor het gebruik van de gsm in de auto.
Denkt niet dat het gaat helpen. Men wil zich tegenwoordig niet aan regels houden. Net zoals wachten voor rood verkeerslicht door fietsers, richting aangeven ( je ziet toch als ik rij op een rijstrook met een pijl erop waar ik heen ga, waarom dan nog een richtingaanwijzer aanzetten.)
De politie start donderdag een groot najaarsoffensief om het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur aan te pakken. Duizenden agenten hebben instructies gekregen om automobilisten die bellen, sms'en, internetten of mailen te bekeuren met de standaardboete van 220 euro.
De extra inzet van de politie in de komende twee maanden is onderdeel van een campagne om afleiding achter het stuur tegen te gaan en zo het aantal verkeersongelukken terug te dringen. Niet alleen op de snelwegen, ook op provinciale wegen, in steden en in de bebouwde kom zal de politie hard optreden tegen het gebruik van mobiele telefoons.
De politie verwacht de komende maanden enkele duizenden boetes uit te delen voor het gebruik van de gsm in de auto.
Denkt niet dat het gaat helpen. Men wil zich tegenwoordig niet aan regels houden. Net zoals wachten voor rood verkeerslicht door fietsers, richting aangeven ( je ziet toch als ik rij op een rijstrook met een pijl erop waar ik heen ga, waarom dan nog een richtingaanwijzer aanzetten.)
Re: Illusie dat men stopt met bellen in de auto
Wil , hou jij je altijd aan de regels?'
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Het is van alle tijden dat de mens de neiging heeft om zich niet aan de regels te houden. Mensen die er in geloven zeggen dat dit ooit begonnen is met een appel, een slang en een boom. Neem nou afgelopen zondag. Leuke rit in Brabant en toch een weggetje in de route waar je op zondag niet met de motor mag rijden. Geen opzet natuurlijk, maar iedereen reed wel door.wil51 schreef:Dit staat in de Volkskrant.
De hufterigheid - niet alleen in het verkeer - neemt geloof ik wel toe. Vroeger droeg men de gevolgen van een overtreding van de regels als een man, nu kun je een heist voor je harses krijgen.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
- wil51
Ja. :roll:doov650 schreef:Wil , hou jij je altijd aan de regels?'
En als ik mij er niet hou zorg ik dat daar niemand anders last van heeft.

- JOS WRSM
- Erelid
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Wil, je antwoord is dus eigenlijk; NEE . . .

wil51 schreef:Ja. :roll:doov650 schreef:Wil , hou jij je altijd aan de regels?'
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Alleen de automobilisten? Wat te denken over de tieners die al SMS'nd, Whatsapp'nd ed. op de fiets zitten en geen oog hebben voor het verkeer alleen voor de telefoon?wil51 schreef:Dit staat in de Volkskrant.
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Als we op voorhand van ieder initiatief tot wetshandhaving al vaststellen dat de werkzaamheid er van een illusie is en dat men blijkbaar om die reden dan maar van handhaving af moeten zien, is het hek natuurlijk van de dam. Want dan gaan we nog meer bellen, nog harder rijden, nog vaker niet stoppen voor een rood stoplicht, nog vaker geen belasting betalen, nog vaker iets pikken of slopen wat niet van ons is, nog vaker de buurman op zijn smoel timmeren omdat hij iets doet of zegt wat ons niet aanstaat, nog vaker kleine kinderen misbruiken en uiteindelijk nog vaker mensen om zeep helpen... Want ja, handhaven heeft toch geen zin want het blijft allemaal toch wel gebeuren...
De reactie "het helpt toch niet..." begint mij aardig te rieken naar de geur van uitgepist azijn _003 . Wees verdikkeme eens een keer tevreden dat de wetshandhavers eens wat doen aan dat idiote en vooral levensgevaarlijke gedrag van sommige lieden achter het stuur. Dat vind ik nuttiger dan ergens langs een uitgestorven weg achter een boom te gaan staan met een camera of laser-gun.
Met vriendelijke doch fanatieke motorgroet,
Bert M
De reactie "het helpt toch niet..." begint mij aardig te rieken naar de geur van uitgepist azijn _003 . Wees verdikkeme eens een keer tevreden dat de wetshandhavers eens wat doen aan dat idiote en vooral levensgevaarlijke gedrag van sommige lieden achter het stuur. Dat vind ik nuttiger dan ergens langs een uitgestorven weg achter een boom te gaan staan met een camera of laser-gun.
Met vriendelijke doch fanatieke motorgroet,
Bert M
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
- JOS WRSM
- Erelid
- Contacteer:
Ik ben er van overtuigd dat mobiel bellen in / op voertuigen binnen enkele jaren tijd helemaal strafbaar gaat worden . . . dus ook handsfree . . . .
Lees: http://www.swov.nl/NL/Actueel/Nieuws/20 ... bellen.pdf
Dat zal een cultuurschok geven . . .

Lees: http://www.swov.nl/NL/Actueel/Nieuws/20 ... bellen.pdf
Dat zal een cultuurschok geven . . .
Jos WRSM
Jos WRSM
- wil51
Jos, je hebt gelijk. :lol:Jos WRSM schreef:Wil, je antwoord is dus eigenlijk; NEE . . .![]()
wil51 schreef:Ja. :roll:doov650 schreef:Wil , hou jij je altijd aan de regels?'
Maar er is wel een verschil met je niet aan de regels houden die een gevaar opleveren voor anderen. Die regels overtreedt ik niet.
En ik ben ook een voorstander voor handhaven. Maar dan moet dat ook echt gebeuren. Ik zie alleen maar controles op snelheid.
- JOS WRSM
- Erelid
- Contacteer:
Wil: Voor de wetgever cq handhaver is dat geen excuus hoor
. . . om de verklaring: "maar ik reed toch voorzichitg door rood" zullen zij smakelijk lachen.
Er wordt idd veel te weinig opvallend gesurveilleerd, zeker op de grote doorgaande wegen. De onopvallende surveillance richten zich voornamelijk op excessen, lees hufters . . .

Er wordt idd veel te weinig opvallend gesurveilleerd, zeker op de grote doorgaande wegen. De onopvallende surveillance richten zich voornamelijk op excessen, lees hufters . . .
Jos WRSM
Jos WRSM
- blackers
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Door programma's als Wegmisbruikers en Stop! Politie! krijgen we misschien het idee dat er steeds meer hufters op de weg zijn. Maar dat er hufters zijn, dat is duidelijk.Jos WRSM schreef:Wil: Voor de wetgever cq handhaver is dat geen excuus hoor. . . om de verklaring: "maar ik reed toch voorzichitg door rood" zullen zij smakelijk lachen.
In de categorie 'Opa vertelt' denk ik nog wel eens terug aan de Porsches van de RIjkspolitie. De in lange witlederen jassen geklede mannen van stavast. Als mijn vader na het inhalen vlot weer naar de rechterbaan ging, kon je er vergif op innemen dat er zo'n Porsche achter ons zat. Daar had hij wel ontzag voor. En als kind vond ik het geweldig als we werden ingehaald.
Ik heb wel het idee dat de hufterigheid van de automobilist t.o.v. de motorrijder met name in de file afneemt. Het komt mij voor dat tegenwoordig de automobilisten eerder en meer ruimte maken voor de motor, dan pak'm beet 15-20 jaar geleden.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Nou, ik waarschew iedereen- ik heb buurt van Enschede zijn er zeer vaak controles op verkeer de afgelopen maanden, met tientallen motorpolitie, sleepwagens en bekeuringsmensen...
Alleen maar jammer dat het ter eerste in het krant stond- laat eerste de 'duizanden bekeurings' gebeuren en daarna een mooie verhaal over het success van de actie!
En, ja, is het niet nu de hoogste oorzaak van fiets en brommer ongelukken- dat het bestuureder druk was met zijn Iphone of MP3...?
Ik welkom dit initiatief...
Alleen maar jammer dat het ter eerste in het krant stond- laat eerste de 'duizanden bekeurings' gebeuren en daarna een mooie verhaal over het success van de actie!
En, ja, is het niet nu de hoogste oorzaak van fiets en brommer ongelukken- dat het bestuureder druk was met zijn Iphone of MP3...?
Ik welkom dit initiatief...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
In een eerder topic alhier op het forum, heb ik eens een vurig pleidooi gehouden voor minder camera-controles en meer duidelijk zichtbare handhaving vanaf de motor, naar bijvoorbeeld Frans model. Ik ben er nog steeds zeer van overtuigd dat waarnemen en direct staande houden (al dan niet met prent) een veel grotere positieve invloed heeft op de verkeersveiligheid, dan slechts enkel de ontvangst van een flutterige acceptgiro, weken na de overtreding...blackers schreef: In de categorie 'Opa vertelt' denk ik nog wel eens terug aan de Porsches van de RIjkspolitie. De in lange witlederen jassen geklede mannen van stavast. Als mijn vader na het inhalen vlot weer naar de rechterbaan ging, kon je er vergif op innemen dat er zo'n Porsche achter ons zat. Daar had hij wel ontzag voor. En als kind vond ik het geweldig als we werden ingehaald.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Bert M
Bert M
Copy that.Bert M schreef:j aardig te rieken naar de geur van uitgepist azijn
Bert M
wil51 schreef: Maar er is wel een verschil met je niet aan de regels houden die een gevaar opleveren voor anderen. Die regels overtreedt ik niet.
Verklaar je nader.
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Kan wel een beetje inleven.
Rijden door rood, kan dat voorzichtig? Hoe langzaam je het ook doet het levert altijd gevaar op.
Op een vierbaansweg 145 km/u rijden buiten de spits, is dat gevaarlijk? Snelheid is per definitie niet gevaarlijk, het zijn de omstandigheden die gevaar op leveren.
Ben
Rijden door rood, kan dat voorzichtig? Hoe langzaam je het ook doet het levert altijd gevaar op.
Op een vierbaansweg 145 km/u rijden buiten de spits, is dat gevaarlijk? Snelheid is per definitie niet gevaarlijk, het zijn de omstandigheden die gevaar op leveren.
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
- AGVerheij
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Hmmm, ik zou dat willen omdraaien: Snelheid is niet per definitie gevaarlijk. Maar bij hoge snelheden zijn er meer gevaarlijke omstandigheden dan bij lage. Het meest veilig is een snelheid van 0.......Snelheid is per definitie niet gevaarlijk
Om J.Clarkson aan te halen: Speed doesn't kill. It's the sudden stop that gets you.
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- Hazeldonk
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Schreef ik ook he, "het zijn de omstandigheden", en daarom vind ik niet alle snelheidsovertredingen bekeuringswaardig.AGVerheij schreef:Hmmm, ik zou dat willen omdraaien: Snelheid is niet per definitie gevaarlijk. Maar bij hoge snelheden zijn er meer gevaarlijke omstandigheden dan bij lage. Het meest veilig is een snelheid van 0.......Snelheid is per definitie niet gevaarlijk
Om J.Clarkson aan te halen: Speed doesn't kill. It's the sudden stop that gets you.
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
- wil51
Laten we de sfeer wel gezellig houden in het RT cafedoov650 schreef:Copy that.Bert M schreef:j aardig te rieken naar de geur van uitgepist azijn
Bert M
- wil51
Misschien was ik niet duidelijk. Verkeersregels overtreed ik niet. De snelheidsovertredingen die ik krijg zijn van een paar km te hard. Dus dat doe ik onbewust. Ik zal nooit veel harder rijden dan is toegestaan. Ook niet door rood licht als er verder geen verkeer is te zien. Andere soort regels die niets met verkeer of veiligheid te maken hebben zal ik best wel eens naast me neerleggen. Weet alleen even geen voorbeelden.doov650 schreef:wil51 schreef: Maar er is wel een verschil met je niet aan de regels houden die een gevaar opleveren voor anderen. Die regels overtreedt ik niet.
Verklaar je nader.
En vanavond een item over de komende actie van politie op TV bekeken. Persoon die aangehouden was verklaarde gewoon door te gaan met telefoneren in de auto en de 220 euro bekeuring krijgen een risico was die hij accepteerde. Dat vind ik de verkeerde mentaliteit van veel mensen tegenwoordig. Geen respect meer voor de veiligheid van anderen. Alleen maar aan zichzelf denken.
- Ares
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
Hoi Bert,Bert M schreef:In een eerder topic alhier op het forum, heb ik eens een vurig pleidooi gehouden voor minder camera-controles en meer duidelijk zichtbare handhaving vanaf de motor, naar bijvoorbeeld Frans model. Ik ben er nog steeds zeer van overtuigd dat waarnemen en direct staande houden (al dan niet met prent) een veel grotere positieve invloed heeft op de verkeersveiligheid, dan slechts enkel de ontvangst van een flutterige acceptgiro, weken na de overtreding...blackers schreef: In de categorie 'Opa vertelt' denk ik nog wel eens terug aan de Porsches van de RIjkspolitie. De in lange witlederen jassen geklede mannen van stavast. Als mijn vader na het inhalen vlot weer naar de rechterbaan ging, kon je er vergif op innemen dat er zo'n Porsche achter ons zat. Daar had hij wel ontzag voor. En als kind vond ik het geweldig als we werden ingehaald.
![]()
Bert M
Ik ben het met je eens, maar een (groot?) deel van het bekeuren heeft niets met verkeersveiligheid te maken. Des te meer met het in evenwicht houden van de begroting van de politie. Boete-inkomsten worden bij de financiële jaarplanning nml al opgevoerd.
- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Ik ben voorstander van het niet bellen e.d. op alle voertuigen. Ook op de fiets en dat door ervaring van enige weken geleden waarbij een druk sms-ende puber alleen oog had voor dat gedoe en ons finaal van de sokken reed. Ging gelukkig achteraf allemaal nog goed.
Zet wel vraagtekens bij de motivatie om het opnieuw op te pakken nl. het vergrote aantal ongelukken?
Ik hoor iedere keer weer die vage motivatie, vragend om maar eens te komen met cijfers die daarop wijzen worden nooit beantwoordt.
Statistieken die daarop wijzen evenmin.
Zet wel vraagtekens bij de motivatie om het opnieuw op te pakken nl. het vergrote aantal ongelukken?
Ik hoor iedere keer weer die vage motivatie, vragend om maar eens te komen met cijfers die daarop wijzen worden nooit beantwoordt.
Statistieken die daarop wijzen evenmin.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht