Achterschijf heet

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Luc1150rt

Achterschijf heet

Ongelezen bericht door Luc1150rt »

Dag allemaal,

Net nieuw op het forum, lees het met plezier. Ik heb sinds september vorig jaar een r1150rt voor woon-werk verkeer en heb een vraag:
Wanneer ik net van de motor stap na een rit en mijn hand tegen de achter remschijf houdt dan duurt dat niet lang => de schijf is te heet om aan te pakken :O . Wanneer ik dit bij de voorschijven doe (die toch het meeste werk verrichten) is dit niet zo, die zijn hoogstens een beetje warm.
Ik heb dit punt al een een keer genoemd bij de motorzaak waar ik 'm gekocht heb, daar heeft de monteur even de klauw er af gehad en weer er op gezet. " niks mis mee" was het commentaar.
Klopt dit, en moet ik er maar mee leven, of is er iets mis met de achterrem. Voor mij voelt het niet goed. Mijn verbruik krijg ik trouwens ook niet erg laag (zelfs al rijd ik super sloom), ik denk dat dit ook met het constante remmen te maken heeft.
Bedankt voor jullie reaktie.

Vrgr
Luc

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
Walter
Erelid
Erelid
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Achterschijf heet

Ongelezen bericht door Walter »

Hallo Luc,

Welkom hier op het forum.
Heb je geprobeerd het achterwiel (op de bok) rond te draaien?
As hij constant zou remmen, zou ook dan het achterwiel vast moeten staan of in ieder geval stroef ronddraaien.

Misschien zou je ook nog kunnen kijken naar de remblokken.... zijn deze origineel of van een vervangmerk.

Wat is je verbruik?

succes!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Luc1150rt

Re: Achterschijf heet

Ongelezen bericht door Luc1150rt »

Hoi Walter,

Ik kan het wiel ronddraaien, maar na een slinger is de vaart er na 1 slag uit. De blokken kan ik zo niet beoordelen.

Verbruik: woon werk snelwegkilometers 1:15
Wanneer ik echt mijn best doe (langszame toerrit in weekend, daarna 110 op snelweg woon werk) 1:17
Vrgr
Luc
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 621
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Achterschijf heet

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Ik heb bij mijn R1150RT een slinger van 0,32mm in mijn achterschijf,dit op de buiten omtrek gemeten en over een kort gedeelte tot nu toe geen problemen gehad.Je moet wel zorgen dat zwevende remklauw goed los zit,ik heb ook wel eens geprobeert de remklauw iets te verplaatsen door een vulling temaken van latoenkoper 0,2mm dik en deze er tussen te zetten.Omdat de schijf altijd iets aan loopt bij de slinger maar het verplaatsen van de remklauw had weinig resultaat,maar echt warm wordt de schijf dus niet.

Succes,
Kees BMW
motorpappa

Re: Achterschijf heet

Ongelezen bericht door motorpappa »

Je hebt niet per ongeluk de gewoonte om je voet op het rempedaal te laten rusten tijdens de rit?
Het meest waarschijnlijke is het gewoon vervuiling. In de klauw zitten twee rubber ringen per remcylinder. De binnenste (dunne) houd de remvloeistof binnen, en de buitenste (dikke) houd vuil tegen. De buitenste heeft ook een aparte vorm waardoor de remcylinder weer een miniscuul klein stukje wordt teruggetrokken als je de rem loslaat. In de groef waarin deze rubbertjes zitten is het vaak vuil en gecorrodeerd van de remvloeistof en het fijne remvoering-stof en straatvuil.
Verder is de achterremklauw van het zwevende type. Dat wil zeggen dat de klauw een beetje over twee pinnen heen en weer moet kunnen bewegen. Ook daar kan vervuiling zitten waardoor dat bewegen (en dus het vrijkomen van de remblokken) niet meer goed gaat.
Dealers zullen nooit zomaar een echt goede schoonmaak doen, zelfs niet als ze remblokken voor je vervangen. Zolang het gaat, niet aankomen is hun stelling. Tenzij je ze specifiek opdracht geeft om bv de rubber ringen in de klauw te vervangen, dan moeten ze wel.
Advies is dus om alles los te nemen, goed schoon te maken, rubber ringetjes te vervangen (daarvoor moet je dus de cylinders eruit persen en dat is een truuk apart, koop een goede manual of gebruik die in het toppic "handige downloads en links") en dat wat kan in te vetten.
Succes Micha
Luc1150rt

Re: Achterschijf heet

Ongelezen bericht door Luc1150rt »

Hey Micha,

Voet op 't pedaal: nope. Ik raak mijn achterrem met het Bmw systeem eigenlijk nooit aan (behalve bij trage bochtjes), dus dat is 't niet.

Dussss.... op zoek naar een goede monteur. Ik ben niet echt Ik moet toch dringend een 40,000 beurt gaan inplannen nu, dan kan de achterrem cylinder meteen worden meegenomen. Tis mijn eerste beurt sinds ik 'm heb, (gekocht in augustus met 31000, nu 43000 op de teller.)

Als iemand nog tips heeft voor een goede sleuteltempel in het zuiden van het land (omg Eindhoven) dan hoor ik dat graag... :D ;). Ik denk dat ik eens ga kijken bij de nieuwe vestiging van Motoport Eindhoven in Veldhoven.

Bedankt voor de reakties :)
Grtn,
Luc

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Beamietoo

Re: Achterschijf heet

Ongelezen bericht door Beamietoo »

motorpappa schreef:Je hebt niet per ongeluk de gewoonte om je voet op het rempedaal te laten rusten tijdens de rit?
Het meest waarschijnlijke is het gewoon vervuiling. In de klauw zitten twee rubber ringen per remcylinder. De binnenste (dunne) houd de remvloeistof binnen, en de buitenste (dikke) houd vuil tegen. De buitenste heeft ook een aparte vorm waardoor de remcylinder weer een miniscuul klein stukje wordt teruggetrokken als je de rem loslaat. In de groef waarin deze rubbertjes zitten is het vaak vuil en gecorrodeerd van de remvloeistof en het fijne remvoering-stof en straatvuil.
Verder is de achterremklauw van het zwevende type. Dat wil zeggen dat de klauw een beetje over twee pinnen heen en weer moet kunnen bewegen. Ook daar kan vervuiling zitten waardoor dat bewegen (en dus het vrijkomen van de remblokken) niet meer goed gaat.
Dealers zullen nooit zomaar een echt goede schoonmaak doen, zelfs niet als ze remblokken voor je vervangen. Zolang het gaat, niet aankomen is hun stelling. Tenzij je ze specifiek opdracht geeft om bv de rubber ringen in de klauw te vervangen, dan moeten ze wel.
Advies is dus om alles los te nemen, goed schoon te maken, rubber ringetjes te vervangen (daarvoor moet je dus de cylinders eruit persen en dat is een truuk apart, koop een goede manual of gebruik die in het toppic "handige downloads en links") en dat wat kan in te vetten.
Succes Micha
Hier van Micha heb je de beste tip ! De remcylinders door vuil blijven hangen met de remblokken tegen de schijf aan is een vaak voorkomende euvel.
Een warme schijf is goed, heet is uit den boze.
Elke doe-het zelver en / of monteur met kennis van zijn zaken zou dit probleempje makkelijk kunnen oplossen.
Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Achterschijf heet

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Luc1150rt schreef:Als iemand nog tips heeft voor een goede sleuteltempel in het zuiden van het land (omg Eindhoven) dan hoor ik dat graag... :D ;). Ik denk dat ik eens ga kijken bij de nieuwe vestiging van Motoport Eindhoven in Veldhoven.
Luc,

Ik heb goede ervaringen met Timon Quispel in Deurne (http://www.quispelmotoren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Geen officiële BMW-dealer maar wel BMW specialist.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”