Problemen met starten
Moderator: RT_Patrick
Problemen met starten
Afgelopen zondag hadden we afgesproken om nog wat laatste voorbereidingen te doen voor het RT Treffen. Normaalgesproken 'hangt' mijn motor (buiten in de kou) aan de druppellader, zodat deze mooi op niveau blijft. Nu echter had ik wat geklusd in de gang waar de motor normaal staat, waardoor de motor ruim 2 maanden niet gedruppeld is. Maar ach, de accu is nog jong, dus dat kan 'ie wel lijen...
Dus voor de zekerheid op zaterdachochtend maar eens proefstarten: sleutel erin, op contact zetten, startknop indrukken en ... een hoop geratel. Oeps, dit ken ik van mijn oude K100RT, waarbij dit een keer foutging en het startrelais het begaf. Voorzichtig nu...
Startkabels... Ergens in de schuur... maar met dat klussen heb ik alles (ja echt, letterlijk alles) op mijn werkbank gedonderd, dus is er ook werkelijk niets meer terug te vinden.
Gelukkig heb ik de Optimate niet al te ver weg gelegd, daar had ik een beetje rekening mee gehouden, en die dus aan de fiets gehangen. Werkt altijd, niet meer naar omkijken en lekker doen waar de zaterdag normaal ook mee gevuld wordt.
Zondagochtend: weer naar buiten, sleutel, contact, startknop... Net zoveel geratel en geklapper van de verkeerde soort uit het vooronder...
Dan maar met de auto. :roll: Was achteraf gezien overigens niet zo verkeerd, maar je baalt wel!
Zondagavond -voldaan- thuisgekomen, ook naar de motor kijken. Had namelijk de Optimate weer gewoon aangesloten, dus er zou iets te zien moeten zijn. Niets dus. Drie krachtige termen later van ellende maar naar binnen gegaan. Na wat gefriemel en gefrot op maandagavond blijkt nu dat de verbindingsstekker van de Optimate met de BMW stekker (dat witte Molex blokje, waarbij je kunt kiezen tussen oogjes, krokobekken of BMW-plug als aansluittype) het niet meer lekker doet. Eerst maar eens een paar dagen van afgebleven toen het ledje van rood naar oranje sprong, en nu start de motor weer!
Opnieuw de Optimate aangefriemeld, zodat de accu volledig geladen kan worden voordat ik de soldeerbout ter hand ga nemen. Dus na wat ergernissen blijkt het weer allemaal veel simpeler dan verwacht! Ik ga nu overigens wel het kabeltje wat langer maken (meer flexibiliteit met parkeren straks) en als ik de Optimate open krijg ga ik de BMW plug rechtstreeks eraan prikken. Er komt toch voorlopig geen andere motor aan te hangen...
Dus voor de zekerheid op zaterdachochtend maar eens proefstarten: sleutel erin, op contact zetten, startknop indrukken en ... een hoop geratel. Oeps, dit ken ik van mijn oude K100RT, waarbij dit een keer foutging en het startrelais het begaf. Voorzichtig nu...
Startkabels... Ergens in de schuur... maar met dat klussen heb ik alles (ja echt, letterlijk alles) op mijn werkbank gedonderd, dus is er ook werkelijk niets meer terug te vinden.
Gelukkig heb ik de Optimate niet al te ver weg gelegd, daar had ik een beetje rekening mee gehouden, en die dus aan de fiets gehangen. Werkt altijd, niet meer naar omkijken en lekker doen waar de zaterdag normaal ook mee gevuld wordt.
Zondagochtend: weer naar buiten, sleutel, contact, startknop... Net zoveel geratel en geklapper van de verkeerde soort uit het vooronder...
Dan maar met de auto. :roll: Was achteraf gezien overigens niet zo verkeerd, maar je baalt wel!
Zondagavond -voldaan- thuisgekomen, ook naar de motor kijken. Had namelijk de Optimate weer gewoon aangesloten, dus er zou iets te zien moeten zijn. Niets dus. Drie krachtige termen later van ellende maar naar binnen gegaan. Na wat gefriemel en gefrot op maandagavond blijkt nu dat de verbindingsstekker van de Optimate met de BMW stekker (dat witte Molex blokje, waarbij je kunt kiezen tussen oogjes, krokobekken of BMW-plug als aansluittype) het niet meer lekker doet. Eerst maar eens een paar dagen van afgebleven toen het ledje van rood naar oranje sprong, en nu start de motor weer!
Opnieuw de Optimate aangefriemeld, zodat de accu volledig geladen kan worden voordat ik de soldeerbout ter hand ga nemen. Dus na wat ergernissen blijkt het weer allemaal veel simpeler dan verwacht! Ik ga nu overigens wel het kabeltje wat langer maken (meer flexibiliteit met parkeren straks) en als ik de Optimate open krijg ga ik de BMW plug rechtstreeks eraan prikken. Er komt toch voorlopig geen andere motor aan te hangen...
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Problemen met starten
Ik heb mijn Optimate met een lange kabel aan de motor hangen en kan niet meteen zien of hij ook werkelijk laadt.
Misschien een idee om een laadlampje op de BMW stekker te monteren. Weet iemand wat je daar voor moet kopen en hoe je dat kunt aansluiten?
(ik zit te denken aan een LED lampje in serie - kan dat / werkt dat?)
Hans
Misschien een idee om een laadlampje op de BMW stekker te monteren. Weet iemand wat je daar voor moet kopen en hoe je dat kunt aansluiten?
(ik zit te denken aan een LED lampje in serie - kan dat / werkt dat?)
Hans
Ik hang mijn motor ook aan de optimate en kijk na een half uurtje op de optimate zelf (die hangt bij mij in de bijkeuken met een lange kabel naar buiten) op de lampjes om te kijken of het goed gaat. Een aantal weken geleden gebeurde er ook niets. Van alles geprobeerd, voor de zekerheid de stekker eens openggemaakt om te controleren of daar alles ok was bleek dat er wat corrosie was onstaan en zodoende geen spannnig meer door gaf. Bleek dus gelukkig ook mee te vallen.
Dat ga ik dus ook beter in de gaten houden in het vervolg!marcanon schreef:...en kijk na een half uurtje op de optimate zelf...
Heb net even gekeken en het ding (Optimate) opengeschroefd, maar ik ga daar niet aan lopen solderen. Dat printplaatje zit me net even te vol met allemaal net even te kleine dingetjes! Dus nu maar iedere keer even aan friemelen (kan ook lekker zijn

Tegelijk weer wat verfraaiinkjes toegevoegd. Zie ook het topic Pimpen die RT!.
- han62
- Type: R1200RT
Hoi Dave,
Het was zondag inderdaad heel gezellig en leerzaam. Een prachtige rit veel zon een beetje hagel en af en toe een buitje en de stemming was perfect. Maar wat maak je het jezelf moeilijk. Je BMW heeft een stopcontact zet een stekker aan de kabel van de optimate. (je kan er ook voor kiezen om een origineel kabeltje met deze stekker te kopen) plug hem in en klaar is Dave.
Ik doe dat al jaren zo bij mijn oude motoren DKW en 69S heb ik een kabeltje aan de accu gemonteerd en daar een stopcontact op aangesloten zelfde soort als op je RT werkt makkelijk. voor die oude fietsen heb ik een Optimate die omschaklebaar is van 6/12 Volt.
Je hoeft de Optimate dus niet open te maken.
Succes
Han
Het was zondag inderdaad heel gezellig en leerzaam. Een prachtige rit veel zon een beetje hagel en af en toe een buitje en de stemming was perfect. Maar wat maak je het jezelf moeilijk. Je BMW heeft een stopcontact zet een stekker aan de kabel van de optimate. (je kan er ook voor kiezen om een origineel kabeltje met deze stekker te kopen) plug hem in en klaar is Dave.
Ik doe dat al jaren zo bij mijn oude motoren DKW en 69S heb ik een kabeltje aan de accu gemonteerd en daar een stopcontact op aangesloten zelfde soort als op je RT werkt makkelijk. voor die oude fietsen heb ik een Optimate die omschaklebaar is van 6/12 Volt.
Je hoeft de Optimate dus niet open te maken.
Succes
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Mijn ladertje had ook nog een extra stekkerverbinding in het dunne snoertje zodat je verschillende accu-aansluitingen kunt gebruiken. Ook daar had ik storing (breuk) zitten. Mijn lader gaat echter ratelen ( relais wil dan niet vast blijven hangen) als ie geen verbinding met de accu "voelt". Ik merk dus meteen als hij niet kan laden.
Overigens, na een half jaar niet gereden te hebben, motor hangt ook niet steeds aan de lader, heb ik gister wel de lader aangesloten en vandaag kon ik in een keer starten. Ook de abs deed het meteen !
Lekker weertje gehad en even heerlijk uitgewaaid.
Groeten Micha
Overigens, na een half jaar niet gereden te hebben, motor hangt ook niet steeds aan de lader, heb ik gister wel de lader aangesloten en vandaag kon ik in een keer starten. Ook de abs deed het meteen !
Lekker weertje gehad en even heerlijk uitgewaaid.
Groeten Micha
Hoi Han,
Die stekker van de BMW zit er al aan, maar het Molex blokje heeft een los contact. Ik dacht eraan om dan maar het hele zwikkie te vervangen door een veel langere (en voor mij daardoor handiger) kabel. Nu het ding open is geweest hebik besloten niet te priegelen in de Optimate (was klusje en beslismoment van ongeveer 2 minuten), maar genoegen te nemen met gepriegel aan het Molexblokje. Eventueel vastzetten van de BMWplug waar het Molexblokje zat kost me een halve meter snoer...
Groet,
Dave
Die stekker van de BMW zit er al aan, maar het Molex blokje heeft een los contact. Ik dacht eraan om dan maar het hele zwikkie te vervangen door een veel langere (en voor mij daardoor handiger) kabel. Nu het ding open is geweest hebik besloten niet te priegelen in de Optimate (was klusje en beslismoment van ongeveer 2 minuten), maar genoegen te nemen met gepriegel aan het Molexblokje. Eventueel vastzetten van de BMWplug waar het Molexblokje zat kost me een halve meter snoer...
Groet,
Dave
ik heb het blokje er gewoon afgeknipt en middels een kroonsteentje een lang snoer aanvast gemaakt en aan dit snoer zit de bmw plug. Het grote voordeel is dat er buiten geen aansluitingen zijn in de kabel waar evt vocht in kan komen.
marco
marco
- BeemerBert
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
marcanon schreef:ik heb het blokje er gewoon afgeknipt en middels een kroonsteentje een lang snoer aanvast gemaakt en aan dit snoer zit de bmw plug. Het grote voordeel is dat er buiten geen aansluitingen zijn in de kabel waar evt vocht in kan komen.
marco
Dat zijn de echte oplossingen, kroonsteentje goed vastzetten, eventueel onder de kit zetten, stukje tape en dit houd langer als je optimate zelf

In plaats van kit zal ik wel die staafjeslijm gebruiken die je moet verwarmen. En het zal wel gesoldeerd worden...
Mooi klusje voor morgen als de kinders lekker buiten spelen.
Mooi klusje voor morgen als de kinders lekker buiten spelen.
bij mij zit het kroonsteentje binnen en het uiteinde gaat rechtstreeks in een bmw stekker en deze "waterdicht"gemaakt met staafjeslijm
marco
marco
- Miky-Biky
- Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660 - Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Hallo forumleden,
voor een blijvend goed contact: solderen die handel, en om het te isoleren: een goede krimpkous erom heen (een dunne om elke ader en rond dit alles een dikkere. En moet het waterdicht zijn, kan je een vulkaniserende krimpkous als buitenste laag gebruiken.
Grtzz.
voor een blijvend goed contact: solderen die handel, en om het te isoleren: een goede krimpkous erom heen (een dunne om elke ader en rond dit alles een dikkere. En moet het waterdicht zijn, kan je een vulkaniserende krimpkous als buitenste laag gebruiken.
Grtzz.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht