Ik ken de regels voor het filerijden op de snelweg (toegestaan tussen twee meest linkse banen; bij een file die minder dan 40 km/u rijdt; met een snelheidsverschil van niet meer dan 10 km/u). Maar zijn er ook regels over het passeren van een file op een klaverblad met 1 rijbaan? Mag het wel/niet, wordt het gedoogd, kies je de binnen of buitenkant?
File op klaverblad
Moderator: RT_Patrick
- stefke
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
- Type: R1100RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: veluwe
File op klaverblad
Even een vraagje over filerijden.
Ik ken de regels voor het filerijden op de snelweg (toegestaan tussen twee meest linkse banen; bij een file die minder dan 40 km/u rijdt; met een snelheidsverschil van niet meer dan 10 km/u). Maar zijn er ook regels over het passeren van een file op een klaverblad met 1 rijbaan? Mag het wel/niet, wordt het gedoogd, kies je de binnen of buitenkant?
Ik ken de regels voor het filerijden op de snelweg (toegestaan tussen twee meest linkse banen; bij een file die minder dan 40 km/u rijdt; met een snelheidsverschil van niet meer dan 10 km/u). Maar zijn er ook regels over het passeren van een file op een klaverblad met 1 rijbaan? Mag het wel/niet, wordt het gedoogd, kies je de binnen of buitenkant?
Groet, Steven
- Edwin1970
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 02 mei 2012, 21:10
- Type: R1100RT
- Bijz: BOUWJAAR 2000
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Rotterdam
Re: File op klaverblad
Goeie vraag. Ben ook wel benieuwd naar het antwoord 
- AGVerheij
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: File op klaverblad
Mijn gevoel zegt dat het niet mag (lijkt wel erg veel op inhalen via vluchtstrook) maar zeker ben ik er niet van.
Ik zelf rij vrijwel dagelijks door de files op de A15, A20, A4 en A12, maar bij in/uit voegen en knooppunten heb ik toch de neiging maar even te wachten en gewoon aan te sluiten als het niet door wil rijden.
Ik kies dus voor het midden........
Anders zou ik voor de linkerkant kiezen, dat is tenslotte de gebruikelijke kant om in te halen.
Ik zelf rij vrijwel dagelijks door de files op de A15, A20, A4 en A12, maar bij in/uit voegen en knooppunten heb ik toch de neiging maar even te wachten en gewoon aan te sluiten als het niet door wil rijden.
Ik kies dus voor het midden........
Anders zou ik voor de linkerkant kiezen, dat is tenslotte de gebruikelijke kant om in te halen.
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- Bert M
- Erelid

- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: File op klaverblad
Kunnen we de vraag gelijk uitbreiden met file op de afrit in het algemeen? Wat is meest wenselijk: de file voorbij op de rijdende rechterrijstrook van de snelweg en op het laatste moment er tussen rammen? Volgens mij het meest gebruikt, maar ik vind niet dat dit gedrag 'goed voelt'. Optie twee is dat men netjes achteraan aansluit in de rij wachtende koekblikjes. Voelt wat mij betreft nog minder goed in verband met zeer regelmatige (bijna dagelijks!!!) kop~staartjes op mijn vaste afslag. Optie drie is over de zeer brede vluchtstrook rechts langs de file. Voelt ook niet goed, want dat is mijns inziens nog altijd behoorlijk strafbaar/kostbaar... Wie o wie?
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
doov650
Re: File op klaverblad
Het mag niet en ik kies de buitenkant.stefke schreef:Even een vraagje over filerijden.
Ik ken de regels voor het filerijden op de snelweg (toegestaan tussen twee meest linkse banen; bij een file die minder dan 40 km/u rijdt; met een snelheidsverschil van niet meer dan 10 km/u). Maar zijn er ook regels over het passeren van een file op een klaverblad met 1 rijbaan? Mag het wel/niet, wordt het gedoogd, kies je de binnen of buitenkant?
- Ares
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
- Locatie: Westerbork
File op klaverblad
Safety first: maar rechts inhalen mag niet van tante politie. Ik heb een print liggen van €200. Wel goed koper dan een motor in de prak, enkele dagen ziekenhuis of begrafenis.
Waar je je bevindt op de weg is een keuze van de veiligste plek. Dat inzicht was de agent niet gegeven.
Waar je je bevindt op de weg is een keuze van de veiligste plek. Dat inzicht was de agent niet gegeven.
-
RhanRT
Re: File op klaverblad
Mag dus niet, vanuit gaande dat je bedoelt dat de rijbaan van het klaverblad 1 rijstrook kent.stefke schreef:Even een vraagje over filerijden.
Ik ken de regels voor het filerijden op de snelweg (toegestaan tussen twee meest linkse banen; bij een file die minder dan 40 km/u rijdt; met een snelheidsverschil van niet meer dan 10 km/u). Maar zijn er ook regels over het passeren van een file op een klaverblad met 1 rijbaan? Mag het wel/niet, wordt het gedoogd, kies je de binnen of buitenkant?
Gebruik maken van de vluchtstrook voor passeren is gewoon verboden.
Kent de rijbaan van het klaverblad 2 of meer rijstroken dan kun je weer terugvallen op het toegestane gedoogbeleid.
Dit beleid omschrijft dat je als motorrijder tussen de 2 verkeersstromen mag passeren.
Echter wat absoluut verboden is dat je een ander voertuig links zal gaan inhalen in dezelfde rijstrook of de meest linkerrijstrook. (denk aan het tripleren) en is direct een artikel 5 procedure. (je zet je rijbewijs op het spel)
In de wetgeving staat nergens dwingend omschreven dat je verplicht bent om bij (bijvoorbeeld) uitvoegen dit direct te doen bij het begin van de uitvoegstrook.
Dit impliceert dan ook dat heel laat uitvoegen, zoals BertM omschrijft niet strafbaar is, maar dan moet dat wel gebeuren zonder dat daarbij hinder of gevaar zou kunnen ontstaan bij het overige verkeer.
Daar licht de crux bij de discussie met een diender, zijn waarneming, constatering en inschatting gaat boven de jouwe en je verliest het stomweg tot voor de rechter.
Je kunt niet altijd maar terugvallen op jouw kwetsbaarheid als argument voor de motorrijder, een automobilist is ook kwetsbaar tussen twee vrachtwagens.
Dit is een korte uitleg en ik ga hier niet verder over discusiëren, het is zoals het is.
Zie je het anders? succes, maar klaag niet als je er een pv voor krijgt.
groet,
Han
- Bert M
- Erelid

- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re:
Laat mij van deze erkentelijkheid jegens RHanRT de echo zijn! Ik rij tegenwoordig in geval van file op mijn afrit gewoon verder en maak een kort extra rondje. Ga noch mijn leven, noch mijn rijbewijs riskeren met allerlei riskante en beboetbare stuntacties...stefke schreef:Dank voor de (wederom) heldere uitleg, RhanRT
Gr. Steven
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1886 Weergaves
-
Laatste bericht door Hazeldonk
-
-
Nieuw bericht Re: File-rijden
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 25 Reacties
- 7439 Weergaves
-
Laatste bericht door RhanRT
-
-
-
Nieuw bericht Alarmlichten in file
door J vd B te V » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 32 Reacties
- 10477 Weergaves
-
Laatste bericht door blackers
-
-
- 0 Reacties
- 47793 Weergaves
-
Laatste bericht door AGVerheij