Groeten Lexrt
Beantwoord: Harde claxon R1200RT
Moderator: RT_Patrick
- Lexrt
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 17:12
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Best
- Locatie: Best
Beantwoord: Harde claxon R1200RT
Collega rt'ers, kan iemand mij vertellen of het mogelijk is een "harde/luide'" claxon te monteren op een
en zo ja moet deze rechtstreeks op de accu ivm het canbus systeem. Welk merk verdient de voorkeur en waar te bestellen.
Groeten Lexrt
Groeten Lexrt
-
BRS07
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Randstad
- Locatie: Randstad
Re: Harde claxon
Goedendag,
Even naar een autosloperij. Daar twee claxons van een BMW vierwieler nemen en monteren. De tweede stekker en steun is al aanwezig op de motor, de andere komt van de orginele. Je hoeft niets met de "can" te doen. Het geluid is mooi en hard. Voordeel is dat je geen stekkers hoeft te vervangen en geen andere verminkingen hoeft te doen. Bij mij kosten de twee claxons € 7,50.
Groetjes Hans.
Even naar een autosloperij. Daar twee claxons van een BMW vierwieler nemen en monteren. De tweede stekker en steun is al aanwezig op de motor, de andere komt van de orginele. Je hoeft niets met de "can" te doen. Het geluid is mooi en hard. Voordeel is dat je geen stekkers hoeft te vervangen en geen andere verminkingen hoeft te doen. Bij mij kosten de twee claxons € 7,50.
Groetjes Hans.
-
Inspector Gadget
Re: Harde claxon
Ligt er een beetje aan hoe handig je bent.
Je hebt de Stebel Nautilus Compact, die geeft behoorlijk hard geluid.
http://www.valkmotorparts.nl/producten.php
Maar heeft twee nadelen;
- Qua maatgeving kan het een uitdaging zijn deze op de R1200RT te monteren (er zit namelijk een luchtcompressor(tje) op.
- In verband met de stroomopname moet je deze via een relais aansturen.
Zou ik de toetert op de R1200RT onvoldoende vinden dan zou ik gaan voor de twin-versie Magnum;
http://www.nippynormans.com/products/ho ... b-mag-twin
Of de Hella SuperTones;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... supertone/
Maar, ik denk dat stap 1 voor jou moet zijn om eerst uit te vinden of jou fiets een hoorn heeft (enkelvoudig) of een claxon (dubbele)
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=61&fg=33
Want helaas is er een fenomeen op de R1200RT genaamd de Fading Horn;
---- knip ----
http://bmwdean.com/r1200rt.htm
The Incredible Fading Horn
The 2005 and early 2006 R1200RT motorcycles came with loud, two-tone horns that were very effective. Midway during the production of the 2006 models, however, BMW replaced the two-tone horns with a single “beep” that is minimal and, to me, completely unacceptable. I have no idea why this was done, other than to save precious few dollars. The replacement horn is ineffective in warding off drivers drifting their cars into your lane. When I traded my 2005 in on a new 2007, I had the dealer swap the horns so my new bike still has the two-tone version. I recommend that owners of R1200RTs with single-tone horns replace their one horn with two-tone horns as soon as possible. Either secure original 2005 BMW horns or get aftermarket horns from an auto supply store.
Just in case the reason BMW replaced two horns with one was because additional electrical load caused problems with its sensitive electronics, I took the precaution of wiring the two horns directly to the battery and connecting them to the R1200RT's wiring harness's positive horn wire through a relay. I had done this with my 2005 R1200GS using an inexpensive auto relay (part no. 275-226) from Radio Shack. Having installed a relay, I have had zero problems with dual horns on my R1200RT.
---- knip ----
Als je een hoorn hebt (dus enkelvoudige) dan kan je eens kijken naar de toetert die je hebt liggen en middels 12 volt testen of deze luider klinkt dan je huidige toetert op de R1200RT.
Als dat het geval is, kan je overwegen het te laten ombouwen.
Of zelf doen, met enige hulp en advies.
Als je bij de 1e stap bemerkt dat jou fiets twee claxons heeft, heeft het m.i. wellicht weinig winst qua geluid/lawaai.
De toetert zie ik als laatste veiligheidsmiddel, als al het andere wat ik kan proberen om dreigend gevaar af te wenden, niet werkt.
Je hebt de Stebel Nautilus Compact, die geeft behoorlijk hard geluid.
http://www.valkmotorparts.nl/producten.php
Maar heeft twee nadelen;
- Qua maatgeving kan het een uitdaging zijn deze op de R1200RT te monteren (er zit namelijk een luchtcompressor(tje) op.
- In verband met de stroomopname moet je deze via een relais aansturen.
Zou ik de toetert op de R1200RT onvoldoende vinden dan zou ik gaan voor de twin-versie Magnum;
http://www.nippynormans.com/products/ho ... b-mag-twin
Of de Hella SuperTones;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... supertone/
Maar, ik denk dat stap 1 voor jou moet zijn om eerst uit te vinden of jou fiets een hoorn heeft (enkelvoudig) of een claxon (dubbele)
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=61&fg=33
Want helaas is er een fenomeen op de R1200RT genaamd de Fading Horn;
---- knip ----
http://bmwdean.com/r1200rt.htm
The Incredible Fading Horn
The 2005 and early 2006 R1200RT motorcycles came with loud, two-tone horns that were very effective. Midway during the production of the 2006 models, however, BMW replaced the two-tone horns with a single “beep” that is minimal and, to me, completely unacceptable. I have no idea why this was done, other than to save precious few dollars. The replacement horn is ineffective in warding off drivers drifting their cars into your lane. When I traded my 2005 in on a new 2007, I had the dealer swap the horns so my new bike still has the two-tone version. I recommend that owners of R1200RTs with single-tone horns replace their one horn with two-tone horns as soon as possible. Either secure original 2005 BMW horns or get aftermarket horns from an auto supply store.
Just in case the reason BMW replaced two horns with one was because additional electrical load caused problems with its sensitive electronics, I took the precaution of wiring the two horns directly to the battery and connecting them to the R1200RT's wiring harness's positive horn wire through a relay. I had done this with my 2005 R1200GS using an inexpensive auto relay (part no. 275-226) from Radio Shack. Having installed a relay, I have had zero problems with dual horns on my R1200RT.
---- knip ----
Als je een hoorn hebt (dus enkelvoudige) dan kan je eens kijken naar de toetert die je hebt liggen en middels 12 volt testen of deze luider klinkt dan je huidige toetert op de R1200RT.
Als dat het geval is, kan je overwegen het te laten ombouwen.
Of zelf doen, met enige hulp en advies.
Als je bij de 1e stap bemerkt dat jou fiets twee claxons heeft, heeft het m.i. wellicht weinig winst qua geluid/lawaai.
De toetert zie ik als laatste veiligheidsmiddel, als al het andere wat ik kan proberen om dreigend gevaar af te wenden, niet werkt.
- speek
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Re: Harde claxon
Dubbeltonige claxon [420HZ (BMW 6133 8381271), 510HZ (BMW 6133 7655882), stekkerset (BMW 8330 0402342)].
Op de RT wordt sinds 2006 een enkeltonige claxon gemonteerd. Dat is nogal een armzalig bescheiden toetertje wat slecht door medeweggebruikers wordt gehoord. Op verzoek is op mijn RT (2010) de dubbeltonige hoorn van de 2005 RT gemonteerd.
Op de RT wordt sinds 2006 een enkeltonige claxon gemonteerd. Dat is nogal een armzalig bescheiden toetertje wat slecht door medeweggebruikers wordt gehoord. Op verzoek is op mijn RT (2010) de dubbeltonige hoorn van de 2005 RT gemonteerd.
It's never too late to have a happy childhood.
-
moh_fan
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Harde claxon
Dus als ik met die cijferlijst bij mijn dealeRT kom, dan kan ik die toeter er zelf zo opknutselen, zonder allerlei stekkers en kabels te moeten aanpassen?speek schreef:Dubbeltonige claxon 420Hz (BMW 6133 8381271), 510Hz (BMW 6133 7655882), stekkerset (BMW 8330 0402342)
Zou tof zijn...
-
Erikh
Re: Harde claxon
Ik heb op mijn vorige motor een claxon bij Valk Motorparts (http://www.valkmotorparts.nl/producten.php),
een Stebel Magnum TM/1 zwart lage toon claxon, gekocht.
Voordeel daarvan is dat deze zo op de bestaande aansluiting geprikt kan worden zonder apart relais.
Claxon produceert maar liefst 139 dB, en de prijs is aantrekkelijk.
Ik was er toen uiterst tevreden over.
een Stebel Magnum TM/1 zwart lage toon claxon, gekocht.
Voordeel daarvan is dat deze zo op de bestaande aansluiting geprikt kan worden zonder apart relais.
Claxon produceert maar liefst 139 dB, en de prijs is aantrekkelijk.
Ik was er toen uiterst tevreden over.
-
BRS07
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Randstad
- Locatie: Randstad
Re: Harde claxon
Dus als ik met die cijferlijst bij mijn dealeRT kom, dan kan ik die toeter er zelf zo opknutselen, zonder allerlei stekkers en kabels te moeten aanpassen?
Zou tof zijn...
Ja, als je BMW rijdt mag het wat meer kosten.
Bij de dealer vraag je dan nog wel om vergulde stekkers en een stuk zilversoldeer.

Zou tof zijn...
Ja, als je BMW rijdt mag het wat meer kosten.
-
moh_fan
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Harde claxon
BRS07 schreef:Ja, als je BMW rijdt mag het wat meer kosten.Bij de dealer vraag je dan nog wel om vergulde stekkers en een stuk zilversoldeer.
![]()

-
Inspector Gadget
Re: Harde claxon
Als je een beetje handig bent, denk ik van wel.BRS07 schreef:Dus als ik met die cijferlijst bij mijn dealeRT kom, dan kan ik die toeter er zelf zo opknutselen, zonder allerlei stekkers en kabels te moeten aanpassen?
En anders kan je, met redelijke mate, elke toetert op de R1200RT aansluiten, dus ook op de CAN-bus, heb je wel een verloopje nodig zoals;
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... -canbuskit
-
moh_fan
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Harde claxon
ThanX Dutch! Dat is een meer zinnig antwoord...
Dit kabeltje verkoopt BMW zelf ook!
Ze noemen dat een Repair plug, 3-pin met onderdeelnummer 83300413585.
Dit kabeltje verkoopt BMW zelf ook!
Ze noemen dat een Repair plug, 3-pin met onderdeelnummer 83300413585.
-
Inspector Gadget
Re: Harde claxon
Bedankt!
Ik zal het nummer noteren voor mijn toekomstige R1200RT.
Hoewel ik nadenk of ik niet beter kan doorsparen voor het 2010 model....
Ik zal het nummer noteren voor mijn toekomstige R1200RT.
Hoewel ik nadenk of ik niet beter kan doorsparen voor het 2010 model....
- Lexrt
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 17:12
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Best
- Locatie: Best
Re: Harde claxon
Collega RTers allemaal bedankt voor de zeer uitgebreide informatie, ik ga ermee aan de slag.
Groeten Lexrt

Groeten Lexrt
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3226 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT
-
- 0 Reacties
- 10305 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 3 Reacties
- 4028 Weergaves
-
Laatste bericht door Beemer-Tycoons


