BMW of geen BMW....
Moderator: RT_Patrick
BMW of geen BMW....
Beste mensen,
Zoëven heb ik elders op dit forum mezelf voorgesteld en enige achtergrondinfo gegeven. Thans heb ik nog geen RT in de garage staan. Ik heb enige twijfel en wel hierom.
Ik schrik een beetje van de technische problemen (o.a. lekkages, zie posting van Ralph en Bostich) die hier op het forum regelmatig ter sprake komen en de kosten die met het oplossen daarmee verband houden. Zie ook het draadje "BMW's gaan vaak stuk".
Met al mijn Yamaha's heb ik een keer een kapot voorwiellager (XJ900S) en recent een lekkende voorvorkkeerring van de Bulldog (zelf vernieuwd) gehad. Dat soort zaken treft elke motor(merk) weleens.
In advertenties en ook hier zie je frequent dat de - droge - koppeling reparatie behoeft, dan wel de platen vervangen zijn. Soms binnen de 50.000km. Ik vind dat een beetje vreemd. Met mijn Japanners (natte koppeling) nog nooit zoiets meegemaakt.
Ook ABS-problemen worden op dit forum genoemd. Bij vervanging van de ABS-pomp val je wel meteen in de prijzen......
Gelukkig melden ook veel BMW-rijders hoegenaamd probleemloos forse km-standen op de teller te prikken. En zo hebben we dat graag, toch? Wellicht dat jullie mijn zorg weg kunnen nemen en mijn aarzelingen kunnen nuanceren.
Graag hoor ik jullie verhaal!
Groeten,
Hans
Zoëven heb ik elders op dit forum mezelf voorgesteld en enige achtergrondinfo gegeven. Thans heb ik nog geen RT in de garage staan. Ik heb enige twijfel en wel hierom.
Ik schrik een beetje van de technische problemen (o.a. lekkages, zie posting van Ralph en Bostich) die hier op het forum regelmatig ter sprake komen en de kosten die met het oplossen daarmee verband houden. Zie ook het draadje "BMW's gaan vaak stuk".
Met al mijn Yamaha's heb ik een keer een kapot voorwiellager (XJ900S) en recent een lekkende voorvorkkeerring van de Bulldog (zelf vernieuwd) gehad. Dat soort zaken treft elke motor(merk) weleens.
In advertenties en ook hier zie je frequent dat de - droge - koppeling reparatie behoeft, dan wel de platen vervangen zijn. Soms binnen de 50.000km. Ik vind dat een beetje vreemd. Met mijn Japanners (natte koppeling) nog nooit zoiets meegemaakt.
Ook ABS-problemen worden op dit forum genoemd. Bij vervanging van de ABS-pomp val je wel meteen in de prijzen......
Gelukkig melden ook veel BMW-rijders hoegenaamd probleemloos forse km-standen op de teller te prikken. En zo hebben we dat graag, toch? Wellicht dat jullie mijn zorg weg kunnen nemen en mijn aarzelingen kunnen nuanceren.
Graag hoor ik jullie verhaal!
Groeten,
Hans
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: BMW of geen BMW....
Ik rijd zelf vanaf 2007 BMW R....RT en heb nooit problemen gehad. Wel altijd tijdig onderhoud laten uitvoeren.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Het is eigenlijk heel simpel wil je bijna probleemloos rijden blijf lekker bij een Jap
WIl je anders rijden koop je een Bmw tja als je onderhouds kosten als opstakel gaat zien moet je het niet doen
Wat denk je van een Ducati die dingen gaan bij goed gebruik vaak stuk maar hoor je er klachten over , ik hoor altijd maakt niet uit wat het kost het moet weer in orde.
Maar mocht je toch gaan voor een bmw koop dan die motor die al die klachten heeft gehad dus die is dus dan wel in orde
beter van zoiets van heb er nooit wat mee gehad .
Dan weet ik al wie al de reparaties gaat betalen de volgende rijder.
gr Wijnald
WIl je anders rijden koop je een Bmw tja als je onderhouds kosten als opstakel gaat zien moet je het niet doen
Wat denk je van een Ducati die dingen gaan bij goed gebruik vaak stuk maar hoor je er klachten over , ik hoor altijd maakt niet uit wat het kost het moet weer in orde.
Maar mocht je toch gaan voor een bmw koop dan die motor die al die klachten heeft gehad dus die is dus dan wel in orde
beter van zoiets van heb er nooit wat mee gehad .
Dan weet ik al wie al de reparaties gaat betalen de volgende rijder.
gr Wijnald
Wat je ook koopt alles kan kapot gaan. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben. En je moet natuurlijk ook niet vergeten hoeveel BMW rijders we hier hebben op het forum. En dan tevens nog dat over iets wat goed werkt hoef je geen vragen te stellen. Op een forum zoeken mensen dikwijls naar oplossingen voor problemen.
Een handvol defecte koppelingen is relatief maar weinig op zo'n groot aantal lijkt mij. Dit is mijn 13de motor maar ik heb nog geen motor gehad die geen problemen had. En dan heb ik al best veel merken gehad. Om eerlijk te zijn dit is mijn tweede BMW en beide motoren vind ik behoorlijk betrouwbaar.
Ton
Een handvol defecte koppelingen is relatief maar weinig op zo'n groot aantal lijkt mij. Dit is mijn 13de motor maar ik heb nog geen motor gehad die geen problemen had. En dan heb ik al best veel merken gehad. Om eerlijk te zijn dit is mijn tweede BMW en beide motoren vind ik behoorlijk betrouwbaar.
Ton
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Hans,
Je zou je ook kunnen afvragen waarom de BMW al zo lang het boxer model heeft.
Net als bij Porsche, waarom hebben die al zo lang een boxer.
Waarom hebben BMW motoren soms van die hoge km-standen?
Waarom verbruiken boxer motoren de eerste 10 a 20.000 km wat olie en daarna veel minder en is dit bij andere motoren juist andersom?
Je zou ook de 200.000km test eens moeten lezen van Moto73.
Dan lees je wat een BMW boxer motorblok aan kan.
Volgens mij staat deze test ook op het forum.
Een boxer is een vertrouwd principe wat al jaren lang steeds verbeterd word op kleine punten.
Tja een storing of slijtage zal elke motor hebben.
Heb genoeg motoren gehad met elk hun eigen dingen.
Ik ben tevreden met wat ik nu heb, de juiste zit, een zuinige motor, genoeg kracht en een motor voor elke dag of lange afstanden, een heerlijke stuurfiets.
Hij is niet voor niets uitgekozen door Politie en andere bedrijven.
Richard
Je zou je ook kunnen afvragen waarom de BMW al zo lang het boxer model heeft.
Net als bij Porsche, waarom hebben die al zo lang een boxer.
Waarom hebben BMW motoren soms van die hoge km-standen?
Waarom verbruiken boxer motoren de eerste 10 a 20.000 km wat olie en daarna veel minder en is dit bij andere motoren juist andersom?
Je zou ook de 200.000km test eens moeten lezen van Moto73.
Dan lees je wat een BMW boxer motorblok aan kan.
Volgens mij staat deze test ook op het forum.
Een boxer is een vertrouwd principe wat al jaren lang steeds verbeterd word op kleine punten.
Tja een storing of slijtage zal elke motor hebben.
Heb genoeg motoren gehad met elk hun eigen dingen.
Ik ben tevreden met wat ik nu heb, de juiste zit, een zuinige motor, genoeg kracht en een motor voor elke dag of lange afstanden, een heerlijke stuurfiets.
Hij is niet voor niets uitgekozen door Politie en andere bedrijven.
Richard
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Hoi Hans
Toen ik mijn eerste R1100RT kocht, heb ik mij die vragen niet gesteld die jij je nu steld, maar dat had ik toen ook beter gedaan. Ik had het idee dat er alles is kapot gegaan wat er kapot aan kon gaan, maar ondanks alles vond ik het een fijne motor. Heb ook 2 jappen gehad, maar deze reden altijd zonder enige problemen. Voor dat ik mijn R1150RT kocht, heb ik heeeeel lang nagedacht, ook bij diverse ST1300(Pan European) gaan kijken en toch weer gekozen voor de RT. Mijn voordeel is dat ik zoveel mogelijk zelf probeer te repareren als er iets stuk gaat, maar als je voor iedere scheet naar de dealer moet kost dit veel geld en ondanks alles is motorrijden voor mij een hobby, die wel betaalbaar moet blijven. Je kunt eens op diverse forums lezen(FJR, GTR, STX1300), het RT forum heb je al gevonden en alle + sen en - nen afwegen en dan een beslissing nemen. Ondanks alles, is een RT een heel fijne motor om op te rijden, waar je snel aan verslaaft geraakt.
Toen ik mijn eerste R1100RT kocht, heb ik mij die vragen niet gesteld die jij je nu steld, maar dat had ik toen ook beter gedaan. Ik had het idee dat er alles is kapot gegaan wat er kapot aan kon gaan, maar ondanks alles vond ik het een fijne motor. Heb ook 2 jappen gehad, maar deze reden altijd zonder enige problemen. Voor dat ik mijn R1150RT kocht, heb ik heeeeel lang nagedacht, ook bij diverse ST1300(Pan European) gaan kijken en toch weer gekozen voor de RT. Mijn voordeel is dat ik zoveel mogelijk zelf probeer te repareren als er iets stuk gaat, maar als je voor iedere scheet naar de dealer moet kost dit veel geld en ondanks alles is motorrijden voor mij een hobby, die wel betaalbaar moet blijven. Je kunt eens op diverse forums lezen(FJR, GTR, STX1300), het RT forum heb je al gevonden en alle + sen en - nen afwegen en dan een beslissing nemen. Ondanks alles, is een RT een heel fijne motor om op te rijden, waar je snel aan verslaaft geraakt.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Nog een pluspunt wat ik bij mijn vorige BMW had is dat ik hem na 4 jaar inruilde voor dezelfde prijs als waar ik hem voor gekocht had.
Ton
Ton

- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Tjee, dat is mij bij de 4-woelige zusters nou nog nooit gelukt _002Ton1959 schreef:Nog een pluspunt wat ik bij mijn vorige BMW had is dat ik hem na 4 jaar inruilde voor dezelfde prijs als waar ik hem voor gekocht had.
Ton
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Kopen bij de particulier en inruilen bij de dealer.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn huidige motor niet wil verkopen voor de aankoopprijs. Deze motor stijgt in waarde en ik verwacht er steeds meer geld voor terug.
Ton
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn huidige motor niet wil verkopen voor de aankoopprijs. Deze motor stijgt in waarde en ik verwacht er steeds meer geld voor terug.
Ton

Eerder schreef ik het bovenstaande. Ik ben me ook bewust dat bij technische problemen men eerder naar de pen grijpt dan wanneer alles gesmeerd loopt. En ja, indirect blijkt dat ook wel uit jullie reacties. Ik heb kortgeleden al een ritje op een R1100RT gemaakt en dat beviel best wel goed. Ga dus nog meer proefritten op een RT maken en zeker op een 850RT.Ulympos schreef: Gelukkig melden ook veel BMW-rijders hoegenaamd probleemloos forse km-standen op de teller te prikken. En zo hebben we dat graag, toch?
Hans
Hans
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Tja, dan weten wij wel hoe dat af gaat lopenUlympos schreef:Eerder schreef ik het bovenstaande. Ik ben me ook bewust dat bij technische problemen men eerder naar de pen grijpt dan wanneer alles gesmeerd loopt. En ja, indirect blijkt dat ook wel uit jullie reacties. Ik heb kortgeleden al een ritje op een R1100RT gemaakt en dat beviel best wel goed. Ga dus nog meer proefritten op een RT maken en zeker op een 850RT.Ulympos schreef: Gelukkig melden ook veel BMW-rijders hoegenaamd probleemloos forse km-standen op de teller te prikken. En zo hebben we dat graag, toch?
Hans
Hans

Als de motor goed afgesteld is als je gaat proefrijden dan zal hij zeker bevallen. Het schakelen is even wennen maar ook dat heb je zo door.
- FredM
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rijswijk
Beste Hans, natuurlijk gaat er aan elke motor of merk wel zaken mis en dat is heel vervelend. De merken waaraan jij denkt zijn goede merken en die maken in principe geen slechte moteren, ook BMW niet. Het gaat dus vooal om je gevoel volgen en niet proberen het gevoel te rationaliseren. Dan kies je met je hart en wees eerlijk... dan geniet je nog meer van de motor die je eigenlijk zou willen!
Hoi Fred, ik ben het met je eens dat het kiezen van een specifieke motor vooral wordt bepaald door wat je hart je ingeeft (emotie). Daarom gaat mijn voorkeur niet uit naar een Pan European. Ongetwijfeld een verskrikkeluk goede motorfiets! Ja ik vind een BMW aantrekkelijk om de vorm, het concept en de kwaliteit van materialen.
Emotie is leidend, maar moet je bij je afweging niet verblinden. M'n ratio begrijpt dan niet helemaal dat - waar BMW kwaliteitsmaterialen gebruikt - een stomme oliekeerring van een paar piek zo regelmatig roet in het eten gooit. Ik beschouw dat dan maar als een onhebbelijkheid van BMW.
Ik ben er wel uit in die zin dat m'n volgende motor een BMW wordt. Maar of het een R850/1100/1150RT wordt of misschien een K1200RS (ja, ja, dat is geen boxer....), dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Waarom een K1200RS? Vind ik best een fraaie motor met een aangename motorkarakteristiek. Daarentegen gebruikt deze motor wel iets meer (geen onoverkomelijk probleem met mijn recreatieve kilometrage p/jr). Wel van groot belang voor mij is de zithouding en de t.o.v. de RT geringere rijwindbescherming. Dat moet ik in de praktijk gaan ervaren.
Trouwens bij Anbergen Motoren staat ook een fraaie R1150RS (zilver metallic en zwarte velgen) uit 2005 te koop...... Zucht, zoveel prikkels, zoveel moois! Kan iemand hier wat input geven omtrent een R1150RS t.a.v. rijwindbescherming?
Het zal door omstandigheden nog even duren voor ik een BMW in de garage heb staan. Dus nog geen foto's......
Hans
Emotie is leidend, maar moet je bij je afweging niet verblinden. M'n ratio begrijpt dan niet helemaal dat - waar BMW kwaliteitsmaterialen gebruikt - een stomme oliekeerring van een paar piek zo regelmatig roet in het eten gooit. Ik beschouw dat dan maar als een onhebbelijkheid van BMW.
Ik ben er wel uit in die zin dat m'n volgende motor een BMW wordt. Maar of het een R850/1100/1150RT wordt of misschien een K1200RS (ja, ja, dat is geen boxer....), dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Waarom een K1200RS? Vind ik best een fraaie motor met een aangename motorkarakteristiek. Daarentegen gebruikt deze motor wel iets meer (geen onoverkomelijk probleem met mijn recreatieve kilometrage p/jr). Wel van groot belang voor mij is de zithouding en de t.o.v. de RT geringere rijwindbescherming. Dat moet ik in de praktijk gaan ervaren.
Trouwens bij Anbergen Motoren staat ook een fraaie R1150RS (zilver metallic en zwarte velgen) uit 2005 te koop...... Zucht, zoveel prikkels, zoveel moois! Kan iemand hier wat input geven omtrent een R1150RS t.a.v. rijwindbescherming?
Het zal door omstandigheden nog even duren voor ik een BMW in de garage heb staan. Dus nog geen foto's......
Hans
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 22 Reacties
- 7048 Weergaves
-
Laatste bericht door PorcupineTree
-
- 8 Reacties