Geen ABS - Geen controlelampjes

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mathias

Geen ABS - Geen controlelampjes

Ongelezen bericht door mathias »

Hallo,

Sedert kort ben ik de trotse eigenaar van een R1100rt '97 uitgerust met een niet werkende ABS...

Symptomen:

-als ik de motor start lichten de controlelampjes niet op, ze gaan ook niet knipperen;
-het abs-relais onder het zadel tikt voortdurend
-de abs schakelt bij slippen niet in
-knop op dashboard indrukken heeft geen enkele invloed
-resetten (massa verbinden draad 2 en 10sec knop indrukken) heeft ook geen enkele invloed

Ik heb alle berichten op het forum ivm de abs nagelezen maar nergens dit probleem tegengekomen.

Uiteraard zou ik de abs graag terug activeren maar weet niet hoe... :?:

Heb wat zitten brainstormen en volgende mogelijke problemen/oplossingen uitgedokterd:

+Kan een abs-systeem uitgeschakeld worden en hoe wordt dit gebruikelijk gedaan?
+Kunnen de abs-lichtjes uitgeschakeld worden?
+Wat stuurt het relais precies aan? Zit deze voor of achter de drukmodulator?
+Waar kan ik deze modulator vinden?
+Kan deze elektrisch ontkoppeld zijn?
+Indien zo is het dan normaal dat het relais tikt maar de lichtjes niet branden?

Wie kan mij helpen?

groeten

mathias
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Geen ABS - Geen controlelampjes

Ongelezen bericht door Walter »

Hai Mathias,

In de eerste plaats [welkom]

Het heeft er alle schijn van dat de vorige eigenaar het probleem met de ABS storingen grondig verholpen heeft.
Dit door de controlelampjes te saboteren.

Kijk maar eens of de lampjes er wel in zitten.
Ik vermoed dat deze zijn verwijderd.

Hier kun je redelijk eenvoudig via de onderzijde van je dashboard bijkomen zonder dat je de hele boel moet demonteren.

De abs lampjes horen na het starten samen te knipperen en uit te gaan na enkele meters rijden. Knipperen ze om-en-om dan is er een storing in het systeem.

De tikkende relais duid mi op de normale (bekende) abs storing.
Deze kun je proberen op te lossen met een krachtigere accu of de abs modificatie (even de zoekoptie gebruiken) toe te passen.

De abs modulator zit trouwens onder de tank achter de accu verstopt.
Om er bij te komen moet de tank er af.

Eventueel kun je even je garage vragen of deze de abs storing kan uitlezen.
Dit om uit te sluiten waar het probleem precies zit (sensoren, modulator of andere oorzaken)

Ik vermoed dat het elektrische systeem niet onklaar gemaakt is dus begin maar bij het begin, de lampjes.

Succes!

ik ben benieuwd.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
mathias

begin ik direct aan; laat ons hopen dat dit een goed begin is... [groet]
mathias

bedankt voor de goede aanzet!

de controlelampjes uitgepeuterd; (op het einde van de draadjes zit een rubber huls dienstdoende als socket voor de lampjes)

bleken inderdaad geen lampjes in te zitten...

bij dealer nieuwe opgepikt (2,55 euro/stuk!!)

heb nu ook knipperende lampjes (om en om)...

batterij denk ik te kunnen uitsluiten na volgende methode van dutchmidiman geprobeerd te hebben:

En dat kan je dus controleren, door onder het rijden het contact af te zetten, terwijl je motor blijft bewegen/rollen, de motor weer te starten.
Want als de accucapaciteit/lading te laag is bij het starten, krijg je ook de beruchte storingsmelding.
Door de motor te (her)starten onder het rijden, kan je die ABS storing (al dan niet tijdelijk) oplossen.
Als het dan al die tijd goed gaat *totdat* je een volgende keer (vanuit stilstand ) start en weer die storingsmelding gelijk krijgt, is het vrijwel zeker je accu, in mijn optiek.

-het contact uitdraaien tijdens rijden maakt geen verschil
-heb geprobeerd om te resetten met knop en via stekker; geen van beide werken.
-heb de draden en aansluitingen ervan gecontroleerd en deze zitten alle stevig ineen

harde storing vrees ik...

met meter pulsen geteld (niet evident met digitale meter) en kom op 2; wat betekent dit?

groeten
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Als ik jouw was zou ik proberen een analog meter aan te sluiten, zo kun je de pulsen beter tellen.

Heb een stukje gecopieerd van dutchmidiman en hieronder geplakt, hopelijk helpt dit je verder.

De code bestaat echter maar uit 1 getal, 3 t/m 12.
Er is alleen een foutcode aanwezig als de ABS lampen dit aangeven! (om en om knipperen)

Het uitlezen kan gebeuren met een Analoge voltmeter (of met een zelfbouw LED tester, die zijn er namelijk ook)
De spanningvallen zijn zeer kort en daarom niet goed digitale meter uit te lezen, deze is hiervoor te langzaam.

De procedure:

Contact uit
Sluit de analoge voltmeter (of LED-tester) aan tussen pin 2 van de diagnosestekker en een massa-punt (kale frame, accu min-pool)
Zet het contact aan.
Foutcode uitlezen, tel het aantal spanningvallen. Geen spanningvallen is geen fouten. (De spanning vallen zijn zeer kort)
Zet het contact weer uit

Foutcode Tabel:
3 Wielsensor voor
4 Wielsensor achter
5 Te lage accuspanning
6 ABS relay (in zekeringskast)
7 Drukmodulator
8 Externe storing
9 ABS waarschuwingslamp
12 onbekend, is gelogd als de ABS schakelaar langer als 2 seconden is ingedrukt
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Toevallig had ik deze week tijdens een rit opeens ook 2 knipperende lampjes. Na de diverse topics hier op het forum aandachtig te hebben doorgelezen ( waarvoor dank, met name DMM en PaulRS !) heb ik met ledje de pulsen geteld. ( ik zag trouwens enkele flitsjes die ik eerst interpreteerde als de foutpulsen, 2 pulsen die jij misschien ook ziet. Maar ik moest dus de spanningsval hebben. Ik zag dus met tussenpozen 3x het ledje kort uitgaan). Daarna heb ik diverse keren geprobeerd te resetten, maar dat wilde niet lukken. Vandaag nogmaals geprobeerd en warempel, de reset lukte nu ineens wel. Ik weet niet wat ik anders gedaan heb dit keer tov de vorige pogingen. Wellicht de massadraad niet goed genoeg tegen een massapunt gehouden. Tip voor jou: probeer nog een paar maal zorgvuldig te resetten. Dat zou moeten lukken en dan ben je weer een stap verder om de oorzaak te vinden. Ik heb ook ergens gelezen dat iemand een zekering niet goed had zitten, daardoor lukte het resetten ook niet.
Succes in ieder geval en hou ons op de hoogte van je vorderingen.
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Overigens is het zo dat als je een foutcode uitleest het niet direct betekend dat bijvoorbeeld een wielsensor defect is.
Verder moet je waarschijnlijk dan toch naar een dealer om hem uit te lezen en te laten resetten met de computer (lukt namelijk niet altijd zelf (methode massadraad of methode rijden contact uit en aan schakelen) heb ik ervaren). Als je geluk hebt komt de storing niet terug en is er niets defect, maar was het een simpele elektronisch storing. Als de storing terug blijft komen is er waarschijnlijk wel een onderdeel stuk.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”