POLL: betr. handleiding Chatterbox bluetooth

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Zou jij het apparaat gekocht hebben met een onduidelijke buitenlandse handleiding?

Ja
10
71%
Nee
4
29%

Totaal aantal stemmen: 14

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

POLL: betr. handleiding Chatterbox bluetooth

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ondanks heb ik bij Motorport Amsterdam een knalgele HJC helm (SY-MAXIII) met geintegreerde Chatterbox bluetooth (XBi2-H) gekocht.
De bluetooth is door een medewerker van Motoport bij wijze van service in de helm gemonteerd . . . _004
De helm zit als gegoten en is superstil.

Waarom dit topic dan?
Bij thuiskomst kreeg de bluetooth niet meer aan de praat.
Dus de handleiding erbij gepakt om het op te lossen.
Nu pas bleek mij dat bij de Chatterbox een 6-talige handleiding geleverd was. W.o. een Amerikaanse (geen Engelse)
Geen Nederlandse handleiding dus.
Vanmorgen terug naar Motorport die overigens het probleem gelijk voor me oploste. Er bleek een contactje los gegaan te zijn.

Nu wil het geval dat ik in het algemeen handleidingen altijd goed bestudeer om het aangeschafte ten volle en goed te kunnen benutten.
Maar met de bijgeleverde handleiding kon ik niet uit de voeten. Zowel tekeningen als beschrijvingen zijn zeer onduidelijk.
Ik blijf dus met veel vragen zitten.

Ik heb hierover contact met de Nederlandse distributeur Splash Design opgenomen. En kreeg het volgende antwoord:

"Geachte heer Wiersema,
Bedankt voor uw reactie. Wat de handleiding betreft, u heeft helemaal gelijk. Deze is niet erg duidelijk. Wij als verdeler zijn afhankelijk van de manier van afleveren van onze leverancier. Aangezien zij een Amerikaans bedrijf zijn en Nederland maar een kleine plaats in neemt op de afzetmarkt hebben zij ervoor gekozen geen Nederlandse handleiding te voeren. Natuurlijk zijn wij altijd bereid om u als consument te ondersteunen bij vragen.
Zorg dragen voor een Nederlandse handleiding kan ik helaas niet.
Het kan zijn dat uw Chatterbox niet voldoende verbinding maakte op de connectiepunten. Gelukkig dat het probleem nu opgelost is!
Hopende u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u te allen tijde contact met ons opnemen."

Zeer vriendelijk en correct dus, niets mis mee. Men toont dus volop bereidheid om je te helpen.

Maar . . . ik wil niet geholpen worden als er niets loos is met het apparaat ik wil gewoon de handleiding kunnen lezen, begrijpen en toepassen. Dat scheelt mij en de leverancier een hoop gemail en gebel.
Ik ben de mening toegedaan dat je als NL distributeur je NL klanten een NL handleiding moet kunnen leveren.
Als ik had geweten dat er zo'n flut handleiding bij zat had ik het niet eens gekocht.

Ik ben benieuwd naar jullie mening . . . . :idea:
We hebben dus te maken met een onduidelijke (door importeur zelf toegegeven) buitenlandse handleiding.

Zou jij het apparaat gekocht hebben als je vooraf had geweten dat een onduidelijke buitenlandse handleiding bij geleverd is?
Vul de poll ff in . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Dave

Re: POLL: betr. handleiding Chatterbox bluetooth

Ongelezen bericht door Dave »

Mijn Engels en begrip voor rare teksten is dusdanig dat ik dat best durf. Mocht je overigens nog een fatsoenlijke vertaling willen, dan stuur 'm maar op (pdf of scan). Ik hou wel van een uitdaging...

Groet,

Dave
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Dankjewel Dave, _004 maar de basisprincipes worden me nu zo langzaam aan wel duidelijk. (het fijne nog niet _001 )
Maar waar het mij eigenlijk om gaat is dat stukje service dat een importeur m.i. moet leveren naar zijn Nederlandse klanten. Het is immers vrij duur artikel en geen pond suiker.
Dave schreef:Mijn Engels en begrip voor rare teksten is dusdanig dat ik dat best durf. Mocht je overigens nog een fatsoenlijke vertaling willen, dan stuur 'm maar op (pdf of scan). Ik hou wel van een uitdaging...

Groet,

Dave
Jos WRSM
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Wellicht dat deze korte instructiefilmpjes een beetje helpen... _001
http://chatterboxusa.com/?page_id=39
Wel even "Video Guide and Manual"' aanvinken... ;)
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Er bestaat geen wettelijke verplichting om een handleiding aan te bieden in een lokale taal, behoudens een paar uitzonderingen zoals de bijvoorbeeld de Machine Richtlijn. Maar ik ben het wel eens met de opvatting dat je als distributeur ook een bepaald fatsoen zou moeten opbrengen om dan in elk geval een adequate vertaling aan te bieden. Zeker als de klant daar gericht om vraagt.

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik werk al jaren in een omgeving waar veel Engels gesproken en gelezen moet worden, ook alle Nederlanders om me heen. Je vergeet dan wel eens dat er ook veel mensen zijn waarvoor dit niet vanzelfsprekend is.
Natuurlijk hoort er een Nederlandse handleiding bij, jammer dat dat niet wettelijk geregeld is.
Ik zelf zou het apparaat dus wel kopen met of zonder handleiding, ook met alleen een Engelse handleiding.

In mijn ogen is de kwaliteit van de handleidingen een veel groter probleem dan de taal (maar goed, ik kan redelijk engels en duits, en een beetje frans).
De meeste handleidingen vind ik erg slecht en gebruikersonvriendelijk. Ze zijn door techneuten geschreven en meestal niet gericht op de problemen en vragen van gebruikers, en geven op essentiële punten geen antwoord. Bijv.: Waarom staat de bandendruk op pagina 153 van de handleiding van mijn auto? Ook heb ik al 2 uur lang de Ikea-achtige bouwhandleiding van mijn nieuwe hangtoilet bestudeerd en weet nog niet waar en hoe ik moet beginnen.
Als je geïnteresseerd bent in dit fenomeen moet je echt het boek "Zen en de kunst van het motoronderhoud" (Robert Pirsig) lezen - een cultboek uit de jaren '70.
Waarschuwing: het is best een lastig boek!

Hans
easy_louis

Ongelezen bericht door easy_louis »

Zelfs het bijleveren van een handleiding is al niet juridisch bepaald.
Ook voor mij zou het niet echt uitmaken of de beschrijving Nederlands of een andere taal is. Nog sterker, ik zou het niet weten welke taal de beschrijving van mijn communicatieset is!
Maar je leest in de reacties m.i. duidelijk 2 stromen, degene die wel met een buitenlandse beschrijving willen/kunnen werken en degene die dat niet accepteren.
Beiden kan ik volgen, c.q. begrijpen.
Maar ik denk niet dat je als consument eenvoudig kan gaan 'afdwingen' dat er alsnog een Nederlandse beschrijving geleverd wordt.
Dat besluit om NIET Nederlands te leveren is immers al bewust door de leverancier genomen toen het product door hem in de markt werd gezet!

Dus als je echt ervan uit wil gaan dat er een Nederlandse beschrijving is, is het naar mijn mening een kwestie om je vooraf te verzekeren dat er die bij zit.
Daarna moet je je gaan afvragen hoever je dit wil doorvoeren, een serviceboek of een Nederlandse technische beschrijving, ga je dat ook eisen?
[groet]
Easy Louis
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Handleidingen in het algemeen voor welke apparaat dan ook winnen geen schoonheidsprijs.
Belangrijk is dat als nodig ik wel ondersteuning bij de aankooppunt krijgt.
In het geval van een webshop o.i.d. wil ik dan informatie kunnen vinden op de internationale site van de fabrikant.
Mocht het helemaal niet bij de bovengenoemde steunpunten dan vind ik dat nogal vervelend en ga via google het proberen op te lossen want meestal zijn er ook anderen die hetzelfde vragen hebben.

gr,
Kenny
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Het is erg droevig gesteld in "handleidingen land" omdat vertalingen naar het Nederlands toe gedaan wordt door iemand in loondienst. Het bedrijf waar een kennis van mij voor werkt levert deze dienst aan fabrikanten van allerlei producten uit de hele wereld. Zo kan het dus zijn dat hij een vertaling maakt uit b.v. het Engels voor een strijkijzer en volgende week eentje voor een stofzuiger of uit het Duits voor een BMW R 1200RT en van alle drie de producten heeft hij met zijn VWO Engels/Duits geen bal verstand. Dat helpt dus niet bij een goede technische weergave van de te vertalen handleiding. _001 :D en ja, het is juist, er is geen enkele wettelijke verplichting om een gebruikershandleiding te vertalen naar de taal in het land van verkoop. Kort gezegd de producent van de Koreaanse motor kan daar een gebruikers handleiding in het Koreaans bij leveren en het is aan de importeur of hij de kosten van vertaling naar het Nederlands wil maken (en ze eventueel doorberekent aan de klant) wat de motor weer duurder maakt, maar de concurrentie is al zal zo groot!

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”