Opgelost: raadsel getik rechter cilinder R1200RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
blauwebeemer
Type: R1200RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Gent

Opgelost: raadsel getik rechter cilinder R1200RT

Ongelezen bericht door blauwebeemer »

Ik heb mijn motor in juni 2007 aangekocht met 2 jaar extra garantie. Ik heb al tweemaal een esaveer achteraan en drie ringantennes moeten vernieuwen, een geluk dat ik bijkomende garantie heb genomen. De motor steeds in onderhoud bij dealer en altijd voor het verstrijken van termijn van onderhoud. Met 36000 km(dus 4 duizend km te vroeg) op de teller en een maand voor het vervallen van garantie(dus vier jaar geworden) nogmaals binnen gestoken voor onderhoud en attentie gemaakt om goed te kijken of er geen stukken met sleet aanwezig zouden zijn voor einde garantie, ik had ook verschillende malen erop gewezen dat de rechter cilinder volgens mij toch iets meer tikte(daarom iets vroeger bij dealer). Motor afhalen en alles bleek in orde, dat getik bleek ook in orde, ieder motor heeft wel zijn eigen geluid volgens de dealer. Op reis met motor en na enkele duizend km te hebben gereden, klonk de motor toch anders, het getik werd nog meer hoorbaar en met irritatie tot gevolg.Na de reis op 45000 km terug bij dealer voor aandacht van rechter cilinder. En ja, motor voor een tijdje binnen door dat getik. Herstelling beeindigd met faktuur van 1630€, cilinderkop met kleppen en zuiger moesten vervangen worden, er was slijtage buiten de tolerantie vastgesteld op de zuiger en twee uitlaatkleppen. Er was speling op de stangen of geleiders der kleppen op cilinderblok. Ik was ontnoegd van dit, motor altijd keurig binnen voor onderhoud, bij koude motor altijd lage toeren gereden, bij warme motor liet ik hem eens naar de 7000 toeren gaan, maar kortstondig. Volgens mij was de tolerantie nipt bij fabriek af. De motor was twee maand buiten garantie. Ik ben verschillende malen in contact geweest met hoofdverdeler Belgie met argument dat deze breuk van BMW moest zijn. Na verschillende malen, hebben ze gereageerd en hebben ze de helft van het materiaal terug betaald(630€,btw was erbij). Ondertussen heb ik van de hersteller gehoord dat er toch al z'on 3 gevallen waren gekend met hetzelfde probleem, rechtercilinder defekt van motoren 2007, ook het bestelnummer van cilinder was gewijzigd,volgens mij toond dit aan dat BMW toch iets had vastgesteld, maar ik kan het niet aantonen zonder bewijsmateriaal. Zijn er mensen die ook al geconfronteerd zijn geweest met zoiets of gehoord hebben van iemand, gelieve mij ervan te laten geweten, alle meningen zijn welkom en wat vinden jullie ervan, en dit alles voor een dure fiets. NU de motor terug binnen, de rechtercilinder tikt terug meer dan de linker en dat bij warme motor, bij koude motor geeft hij normaal geluid, wat nu weer ?
Alle raad is welkom. Waarschijnlijk gaat de motor naar de hoofdverdeler BMW Belgie, ik ben einde raad nu.
Laatst gewijzigd door blauwebeemer op 19 nov 2011, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: raadsel R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toevallig heb ik van de week de gehele herstel-historie van mijn (ex-Belgische) -1200- bij een BMW dealeRT laten uitdraaien.

Ook daar zijn diverse delen onder garantie vervangen, w.o. ring-antenne en ook het veerelement-verstelling achter (ESA).
En mijn motor is ook van 2007.

Daarnaast zijn er ook nog diverse andere werkzaamheden geweest die volledig gecrediteerd werden, dus blijkbaar ook onder garantie.

Ik zou volharden dat je mag verwachten, afhankelijk van de kilometers, dat men tijdiger op je klacht actie had ondernomen.
Er vanuit gaande dat je kunt aantonen dat je al eerder hier melding van gemaakt had, toen nog binnen de garantie.

Dit specifieke probleem aangaande de cilinder herken ik niet, maar dat kan je natuurlijk altijd zelf navragen bij een andere BMW dealeRT (waar je wellicht geen relatie mee hebt of juist wel) of dat een gekend probleem is? _001
PaulRS

Re: raadsel R1200RT

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Problemen met kleppen is een bekend verhaal bij de 1200.
Om de een of andere onduidelijke reden zaten er bij de 2006-2007 modellen een onbetrouwbare serie uitlaatkleppen in.

De 1200GS heeft /had het ook; leesvoer

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
blauwebeemer

Re: raadsel getik cilinder rechts R1200RT

Zijn er mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt, bij koude motor draait normaal van geluid, dus geen getik, bij warme motor veel getik rechts, hoe kan men dit verhelpen. De rechtercilinderkop met kleppen en zuiger zijn vernieuwd, alle meningen zijn welkom. De historiek van dit heb ik verwoord onder raadsel R1200RT
Groeten Martin
thooms

Re: raadsel getik rechter cilinder R1200RT

Ongelezen bericht door thooms »

Ik begrijp dat je gefrusteerd bent.

Ik vind het ook niet kunnen bij een motor die zoveel kost en toch gebeurt het .
Toch blijf ik zeggen heb je het probleem al laten weten aan de dealer die je motor gerepareerd heeft.
Het is belangrijk dat je dit kenbaar hebt gemaakt mag hopen dat ze jou serieus blijven nemen .
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik had een probleem met mijn remschijven (voor) gehad die ongelijkmatig slijten. Na 25.000 km was er niet meer veilig mee te rijden. De eerste keer (25.000 km) vergoede BMW wel, de tweede keer (50.000 km op de teller) niet. Ik heb van alles uit de kast getrokken, maar men is bij BMW Nederland niet te vermeurmen _003 . Uiteindelijk is de dealer mij tegemoet gekomen _004 . Dit alles speelde bij een 2008 model en nu heb ik een 2011 model. Ik merkte bij de nieuwe motor al meteen dat de rem minder heftig aangrijpt, dat mogelijk toen het probleem was.

Samengevat ben ik bang dat BMW niet veel zal doen tot jij er een rechtzaak van maakt. Overigens blijft nog even de vraag wat je had moeten betalen in de garantietermijn. Zou dat € 0,00 zijn of toch ook een deel van de kosten? Dat kan je dan ook meenemen in een rechtzaak.

Soms denk ik wel eens dat wij BMW gebruikers massaal in beweging zouden moeten komen tegen de klant onvriendelijkheid die BMW soms laaat zien. Waar is de tijd gebleven dat je het gevoel had dat BMW het voor de klant deed inplaats voor het geld of aandeelhouder?
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Habeve

Re: raadsel getik cilinder rechts R1200RT

Ongelezen bericht door Habeve »

blauwebeemer schreef:Zijn er mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt, bij koude motor draait normaal van geluid, dus geen getik, bij warme motor veel getik rechts, hoe kan men dit verhelpen. De rechtercilinderkop met kleppen en zuiger zijn vernieuwd, alle meningen zijn welkom. De historiek van dit heb ik verwoord onder raadsel R1200RT
Groeten Martin
Hallo Martin,
op mijn 1150RT had ik dit raadselachtige getik ook. Na veel zoek en speurwerk kwam ik er achter dat dit uit het gasklephuis kwam.
De oplossing heb ik hier; http://www.boxer-design.de/de/detail.asp?ID=66&pID=579 gevonden. Inderdaad was het tikken verdwenen.
Misschien ook een oplossing voor jouw fiets?
Veel succes,
[groet]
Harald
-1200-
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Waar is de tijd gebleven dat je het gevoel had dat BMW het voor de klant deed inplaats voor het geld of aandeelhouder?
Dat was de tijd dat Ajax nog een voetbalclub was..... ;) :D
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik lees ook op het GS forum om preventief de slechte kleppen te vervangen, op zich niet zo'n slechte gedachte. Als er forum leden zijn die dit willen doen zou je dat eens kunnen overleggen met Vioma, we hebben dat al eerder gedaan bij/met hem, dit is altijd goedkoper dan wachten totdat de boel in het honderd loopt!! Peters prijzen zijn ruimschoots concurrerend met de dealeRT en wintertijd is sleuteltijd _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Volgens de wet moet je de dealer hierop aanspreken. Met BMW heb je niets te maken.
De dealer is degene die dat moet regelen.
Soms verschuilen ze zich gemakshalve achter de importeur.
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

scan schreef:Volgens de wet moet je de dealer hierop aanspreken. Met BMW heb je niets te maken.
De dealer is degene die dat moet regelen.
Soms verschuilen ze zich gemakshalve achter de importeur.
En als je dealer je niet serieus neemt, de Bovag en je rechtsbijstand doen dat wel!

Ronald
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou misschien bij een andere dealer eens vragen wat hun van het geluid vinden? Of beter vragen of Kenny er een keer naar wil luisteren. Misschien is het niets om je zorgen over te hoeven maken. Niet elke motor klinkt hetzelfde daar heeft je dealer wel gelijk in. Als de motor verders geen klachten heeft zoals overmatig olie of benzineverbruik zal het misschien allemaal wel meevallen maar een second opinion kan nooit geen kwaad hé?

Ton _004
blauwebeemer

Alle ellende terug opgelost. Na vervanging van cilinderkop en zuiger op 45000 km had ik nog getik als de motor warm stond, bij koude motor alles normaal. Na herhaalde malen bij dealer geweest voor dat getik, hebben ze de motor terug geopend om de afstelling te bekijken. De axiale speling der tuimelaars stonden niet goed, gaskleppen nog in orde. Nu draait de motor zoals voorheen, zowel bij koude als warme motor en ik opgelucht. Mochten er nog mensen zijn met dezelfde problemen, bij deze weten wat te doen.
Groeten Martin

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”