niet startende motor R1100RT

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Yamaco Charlie
Type: R1100RT

niet startende motor R1100RT

Ongelezen bericht door Yamaco Charlie »

Dag boxerliefhebbers,

Ik rij al sinds m'n 17e BMW (illegaal op een R27), daarna diverse types boxers versleten (en één K100 (niet kapot te krijgen).
Rij nu al weer jaren op een R1100RT uit 1997. Ondanks enige malheur (bij 12500km kapotte versnellingsbak: garantie, en bij 45000km de complete drukgroep vervangen) altijd een een super motor om op te rijden. Helaas rijden we te weinig kilometers. Is echter wel een behoud voor de motortfiets. Totaal nu 52000km. En nu komt het het:.......
Hij (of zij?) wil verrekt het om nog aan te slaan. Voldoende energie in de (gel)accu, alle controlelampjes doen hun werk, voldoende brandstof in de tank, de startmotor loopt prima rond, maar géén teken van leven in de verbrandingskamers. Na het op contact zetten hoor je de brandstofpomp even lopen (ca 1 sec.). Bougies eruit gedraaid. Deze geven wel een vonk (kan er nog circa 8mm mee halen tegen het gecoate kleppendeksel). Uiteraar hèt Forum afgestruind naar mogelijke gelijke klachten.
Ik kom nu het probleem van de hallgevers tegen. Daar is alhet nodige over geschreven en gezegd. We mogen dus stellen dat hier zondermeer "ervaringsdeskundigen" op hèt Forum aanwezig zullen zijn.

Vraagjes:
- is de vonk die wèl geproduceerd wordt, onvoldoende om de motor te laten lopen?

- hebben deze delen ook invloed op de brandstoftoevoer en wil daarom de motor niet lopen?

- Ik zie verschillende prijzen van de hallgevers:
- complete plaat gebruikt en nieuw (varierend tussen € 100,00 en 200,00)
- alleen de hallgevers (vanaf ca € 25,00)
Wie kan iets zeggen over het toepassen van gebruikte delen of het vervangen van alleen de hallgervers?

- Wie heeft ervaring met het zoeken en het toepassen van alternatieven?

- Kan de oorzaak nog ergens anders mee te maken hebben?

Groet,

Charles
Yamaco Charlie

Re: niet startende motor R1100RT

Ongelezen bericht door Yamaco Charlie »

Ik ben zelf maar even aan het zoeken en informeren geweest. Omdat de bougeies nog wel vonken zou de oorzaak toch elders kunnen liggen.
Via een tip kwam ik in het relaisbakkie terecht.
Achter de motor staand, geldt het volgende:
De meest rechtse relais is niet geplaats, en zou nr.9 zijn.
Van rechts naar links is aflopend. Relais 6 is voor de brandstofpomp en rechts daarvan (nr. 7) voor de Motronic. Deze relais zijn beiden hetzelfde.
Dit geldt ook voor relais 3 en 4. Allen hebben het serienumme:r 6136.1393.412.
Op internet kun je een vergelijkingstabel vor de nummers vinden:

http://rb-aa.bosch.com/boaarocs/page.js ... e=compare1

Ik heb relaisnr 7 (motronic) omgewisseld met nr. 6 (brandstofpomp).
Motor op contact: de brandstofpomp blijft nu wèl 2 seconden lopen wat die voorheen nioet meer deed.
Dan maar eens de motor starten ......... een geweldige knal (oude gasdampen in uitlaat die tot ontbranding komen) en de motor loopt weer.
Wellicht zijn de relaitjes onbetrouwbaar geworden. Ondanks dat de stekkertjes en de stekkerdoosjes er keurig uitzien, toch maar alles even goed gecontroleerd, voorzien van een beetje WD40 (vochtverdrijvend en smerend) en de relaitjes op de oude plaats weer terug gezet.
Relaitjes zijn op diverse plaatsen op het internet te vinden, varierend van ca € 3.00 to ca € 10,00 stuk. Mogen ze bij de dealers (ook toegepast in de autobranche) niet veel duurder zijn. Gauw een paar nieuwe en dan de oude als "thuiskomertje" in het bakje in de kuip.

Blijf ik nog wel met een vraag zitten:
Is het bekend dat deze vaker de geest geven, danwel onbetrouwbaar worden?
Heeft het onbetrouwbaar worden met een andere oorzaak te maken?

Ik ben benieuwd..

Charles
www.yamaco.tk
stefke
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

Interessante conclusie. Lijkt me echt iets om standaard mee te nemen, zo'n relais.

Ik ben ook wel benieuwd of nog meer forumleden dit probleem kennen.

Groeten, Steven
Paul cr

Re: niet startende motor R1100RT

Ongelezen bericht door Paul cr »

Nou Charles, je bent zelf zeer voortvarend tewerk gegaan en zelf de oplossing gevonden. Knap werk ! ( en geeft de meeste voldoening).

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”