Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Konstantfahruckeln (KFR) en afstellingen voor soepel rijgedrag. Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Sloefman

Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Sloefman »

Allemaal,

ik heb sinds een aantal maanden een occasie 1150rt, twin spark, van 2004. Heeft een goeie 20.000km, dus heeft eigenlijk meer stilgestaan dan gereden. Nu heb ik onlangs gemerkt dat bij het optrekken, de motor soms lijkt in te houden. Soms is het nauwelijks voelbaar, soms meer uitgesproken. Het is niet dat hij stopt, hij houdt gewoon een fractie van een seconde in, en dat een keer of twee. En dat is soms wat schrikken bij het inhalen... Bij constant toerental merk ik weinig of niks. Ook heb ik de indruk dat de motor niet mooi stationair draait (niet soepel), en een koude motor valt ook stil als ik geen gas blijf geven. Het is mijn eerste boxer (op een R50/5 na), daarvoor heb ik altijd met 4- of 3-cylinders gereden. Daarom dat ik misschien ook dingen als 'mis' aanvoel die gewoon eigen zijn aan een boxer... Maar de vermogensafgifte mag m.i. toch rechtlijnig verlopen, of ben ik mis?

Kan iemand zeggen wat de meest voor de hand liggende oorzaken voor deze problemen kunnen zijn?

Bedankt!
Paul cr

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Paul cr »

Een goede afstelling van je brandstofsysteem kan wellicht het probleem oplossen.
Ton1959

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Synchroniseren maar en dan zal het wel beter gaan net zoals Paul al zegt. En misschien een keer brandstofsysteem reinigen (injector reiniger ). Hoe lang is het geleden dat de motor een goede beurt heeft gehad?

Ton _004
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou zorgen dat de motor een hééééééle grote beurt krijgt incl.alle vloeistoffen, kleppen afstellen, gasklephuizen reinigen, brandstofreiniger, brandstoffilter, leeftijd banden en andere rubber delen, eventueel een Recyclizer er op, mooie klus voor Vioma
Laatst gewijzigd door Baird op 26 sep 2011, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 836
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door BertL »

Welkom !
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Benji »

BertL schreef:Welkom !
Ik sluit mij bij BertL aan, Welkom.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

Ik had dezelfde klacht op 1100RT, waarbij hij ook twee keer stil viel met koude motor op punt van overschakelen naar zijn twee. nieuw brandstoffilter en afstellen (synchroniseren) en het was voorbij. Succes ermee!
Sloefman

Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken - DEEL 2

Ongelezen bericht door Sloefman »

/Edit Moderators: bericht verplaatst, oude draadje heropend.

OK, aangezien er toch wat vooruitgang geboekt wordt, het volgende:

De motor heeft intussen een volledige beurt gehad, incl. kleppen stellen en synchroniseren, brandstoffilter, luchtfilter, etc etc. Het probleem van het moeizaam stationair lopen bij koude motor en het 'inhouden' bij het optrekken boven de 4000rpm was echter niet verdwenen. Na wat zoekwerk op internet ben ik op een engelstalig forum enkele lotgenoten tegengekomen, en in in de meeste gevallen bleek het om een defecte bobine te gaan (die van de primaire bougie, zgn. 'stick coil'). Dus heb ik een testje uitgevoerd:

- motor starten
- linkse secundaire bougiekabel losgetrokken (motor loopt verder);
- linkse secundaire bougiekabel teruggeklikt;
- rechtse secundaire bougiekabel losgetrokken (motor valt onmiddellijk stil).

Hieruit kan ik afleiden dat de rechtse bobine van de primaire bougie defect is. Ik ga een nieuwe bestellen en laat nog weten of alles ermee opgelost is (ik hoop het alleszins).
Paul cr

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Paul cr »

Da's knap zoekwerk van je. Hopelijk brengt dit je tot de oplossing. Hou ons aub op de hoogte.
Ton1959

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je de rechste eraf trekt valt hij stil zeg je? Dan zou ik denken dat de linkse defect is. Omdat bij het eraf trekken van de rechste er geen goed lopende cilinder meer over is.

Ton
Sloefman

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Sloefman »

Ton,

ik trek de kleine bougie uit, niet de grote primaire... als ie dan stilvalt zou ik denken dat de primaire bougie van die kant het werk niet meer opknapt en de motor daardoor stilvalt... Of denk ik helemaal fout?

Tom
Ton1959

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb zelf gewoon een bougie per kant. Maar om te testen welke kant beter meeloopt trek ik bijvoorbeeld eerst links en dan rechts los. De kant waarbij de terugval in toerental groter is in feite de best werkende kant. Maar heb me nog niet zozeer verdiept in een primaire en secundaire bougie. Dit is niet altijd slim om te doen omdat hierdoor een electronische onsteking wel eens defect kan raken. Maar we deden het wel vaak. In feite geeft een scoopbeeld meteen aan bij welke kabel of bobine de fout zit.

Ton
Sloefman

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Sloefman »

Update:

ik heb dezelfde test gedaan, maar nu met de hoofdbougies. Het kleine stekkertje dat in de bobine gaat thv het kleppendeksel, beurtelings uitgetrokken waardoor de bougie aan die kant uitvalt. Ditmaal was het resultaat omgekeerd: het uittrekken van de rechter maakt absoluut geen verschil in draaien, bij het uittrekken van de linker gaat hij nog wat rottiger stationair lopen. Dit bevestigt volgens mij dat er iets mis is met de (aansturing van) de rechter hoofdbougie...

Tom
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 623
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Ton1959 schreef:Ik heb zelf gewoon een bougie per kant. Maar om te testen welke kant beter meeloopt trek ik bijvoorbeeld eerst links en dan rechts los. De kant waarbij de terugval in toerental groter is in feite de best werkende kant. Maar heb me nog niet zozeer verdiept in een primaire en secundaire bougie. Dit is niet altijd slim om te doen omdat hierdoor een electronische onsteking wel eens defect kan raken. Maar we deden het wel vaak. In feite geeft een scoopbeeld meteen aan bij welke kabel of bobine de fout zit.

Ton
Hallo Ton.

Ik heb in een strip een aantal gaten geboord en daar draad ingesneden voor verschillende bougies met verschillende draadsoorten,deze strip kan aansluiten aan de massa.Nog even dit ,een Twin Spark start op de secundiare bougie,bij de start worden een aantal functies uit geschakeld die stroom vreten.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Benji »

IK zou de bougiekabels van links en rechts eens omwisselen, zodat je kunt uitsluiten of het in de bougiekabels zit of in de bobinne.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Ton1959

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar dan wil je natuurlijk ook weten wat nu de fout veroorzaakt. Het kan natuurlijk meer zijn dan een bobine. Heb je ook de weerstand vande bougiekabel en de bougiekap gecontroleerd?
Ton
Ton1959

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik had het laatste berichtje nog niet gezien voor ik mijn antwoord gaf.

Ton _004
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Baird »

cdraaisma schreef: ........................................
Nog even dit ,een Twin Spark start op de secundiare bougie,
...............................
Leg eens uit ? _001 _001
Laatst gewijzigd door Baird op 30 okt 2011, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

@Sloefman, jouw test methode is helemaal correct, net zoals jouw gedachte dat de rechter hoofdbobine defect is.

Die bobines staan erom bekent dat ze wel eens de geest geven.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Ton1959

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dit gedeelte van de test klopte inderdaad

Update:

ik heb dezelfde test gedaan, maar nu met de hoofdbougies. Het kleine stekkertje dat in de bobine gaat thv het kleppendeksel, beurtelings uitgetrokken waardoor de bougie aan die kant uitvalt. Ditmaal was het resultaat omgekeerd: het uittrekken van de rechter maakt absoluut geen verschil in draaien, bij het uittrekken van de linker gaat hij nog wat rottiger stationair lopen. Dit bevestigt volgens mij dat er iets mis is met de (aansturing van) de rechter hoofdbougie...

Ton
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 623
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenmiddag.
Vandaag ik liep tegen een probleem aan toen ik de secundiare bougies wou vervangen,normaal heb ik de kuip verwijderd voor meer werkzaamheden en sta je daar niet bij stil.Dus heb ik zelf een sleutel gemaakt,van een pijpsleutel 14x17mm(bougie is 16mm) maar deze had ik niet.De 17mm kant afgezaagd op lengte deze bewerkt dat het zeskant net niet uitelkaar viel,omdat hij wel in de boring passen moet waar bougie in zit en dan word sleutel wel erg dun.Stukje zeskant van 15mm in sleutel gelast waar steeksleutel op past,en daar noch een stukje rond opgelast voor vast te houden en te geleiden.De rechterkant is het moeilijkst,volgens mij is zo,n sleutel niet in de handel te krijgen misschien hebben jullie hier ook wat aan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 623
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenmiddag
Dit zijn 2 bougies uit mijn RT Twin Spark na 20000 km te zijn gebruikt,de secundiare bougie links is meestal iets donkerer, dat is mij al eerder op gevallen.Verder een mooie kleur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
Ton1959

Re: Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Die zien er netjes uit maar NGK bougies vind ik toch altijd behoorlijk goed. Al moet ik zeggen dat mijn indruk van het alleen kijken naar een bougie en beoordelen toch niet helemaal juist is. Wat mij opvalt is dat het scoopbeeld vaak een iets anders beeld gaf over te toestand van de bougie. En dat vooral de sterkte van de vonk die nodig is om te vonk te laten overspringen behoorlijk omhoog gaat als de bougie ouder word .
En dan bedoel ik meer dat mij die nieuwe bougie dan vaak een vonk tot 7000Volts voldoende was en bij een iets oudere bougie ging dat na de 10000 tot 11000 volts toe. Maar qua kleur zijn ze wel goed vind ik.

Ton

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “KFR & Motormanagement”