Aanhanger voor de RT

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Pierr

Aanhanger voor de RT

Ongelezen bericht door Pierr »

Al enige tijd was ik op zoek naar een klein aanhangertje voor mijn RT. Om tussen de files door te kunnen blijven rijden lag mijn voorkeur bij een éénwielige aanhanger.

Omdat ik slecht geld kan uitgeven (als het niet nodig is), ben ik op zoek gegaan naar een 2e hands exemplaar. Regelmatig zag ik op MP iets voorbij komen maar meestal fors geprijsd en aan de andere kant van Nederland.
Omdat geduld een schone zaak is is er een tijdje overheen gegaan maar eergisteren was het dan zover. Een leuke aanhanger voor niet te veel geld (wel veel werk) en slechts één dorp verder.

Na een afspraak met de verkoper te hebben gemaakt heb ik de aanhanger bekeken en.........het viel mee!
De verlichting was niet meer aanwezig en de koppeling was kapot. Verder zaten er diverse krassen en beschadigingen aan de polyester bak. Al met al een goede basis om er iets moois van te maken. Na een mooie prijs te hebben bedongen mocht de aanhanger op de achterbank van mijn auto mee naar huis.

De komende tijd ga ik de aanhanger opknappen en iets aan mijn RT freubelen wat op een trekhaak moet gaan lijken.
Omdat er mogelijk ook andere forumleden zijn die iets soortgelijks van plan zijn probeer ik hier de vorderingen bij te houden.

Gr Pierr
Pierr

Re: Aanhanger voor de RT

Afgelopen dagen weer lekker bezig geweest met de aanhanger en de trekhaak.
Het plan was/is om een trekhaak te maken die volledig onzichtbaar is.......niet eenvoudig dus _001 .

Eerst maar even al het plastic aan de achterzijde van de motor gehaald waarna het frame en subframe zichtbaar werden.
De bevestigingspunten waar normaal de in de handel verkrijgbare trekhaken aan vast zitten kan ik in dit geval niet gebruiken omdat de trekhaak dan weer zichtbaar is. Ook wil ik liever niet lassen aan het hoofdframe. Ik heb daarom besloten om het subframe aan te passen. Als ik later besluit om de motor weer in originele staat terug te brengen is dit subframe gemakkelijk te vervangen.

Op het bestaande subframe heb ik een stevig stuk hoeklijn vastgelast met de nodige verstevigingsstukken. Daarna het geheel gespoten in de zwarte verf. Zie foto.
Pierr

Voor het terugplaatsen van het subframe heb ik twee gaatjes geboord in het plastic binnenpaneel achter het achterlicht. Daarna heb ik het subframe weer op zijn plaats vastgezet en alle kunststof delen weer terug geplaatst.
Laatst gewijzigd door Pierr op 13 jun 2011, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Pierr

De twee gaten heb ik tijdelijk afgedicht met een paar plugjes (ivm vuil etc)
Het is de bedoeling dat uiteindelijk de koppeling vast komt te zitten op deze twee bevestigingspunten.Ik zal daarvoor nog een plaat moeten construeren die achter het achterlicht vast wordt gezet en onder het achterlicht uitkomt, ehh.........kan iemand dit nog volgen?
Pierr

Tussen alle bedrijvigheid door ook nog even tijd gemaakt voor het schuren van de polyester bak. Grappig om te zien dat de onderkant rood is geweest en de bovenkant wit. Zo te zien zijn dit de originele kleuren geweest. Toch wel bijzonder als je bedenkt dat deze aanhangers nu alleen nog te verkrijgen zijn in het geheel wit of geheel zwart.
Bijlagen
Two-tone color
Two-tone color
Pierr

Aan de polyester bak valt nog genoeg te doen........zoals het dichten van heel veel gaten. :twisted:
Bijlagen
Gatenkaas
Gatenkaas
Pierr

In tegenstelling tot de bak is het onderstel in prima staat. Waarschijnlijk zal alleen een nieuw verfje nodig zijn.
Bijlagen
Het onderstel
Het onderstel
Laatst gewijzigd door Pierr op 14 jun 2011, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Mooi project Pierr _004
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Pierr

Thanks!
Pierr

De gaten in de bak zijn inmiddels gedicht met epoxy.
Nu alleen nog maar plamuren, schuren, plamuren, schuren enz, enz :$
Bijlagen
Afbeelding (Medium).jpg
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Pierr schreef:Afgelopen dagen weer lekker bezig geweest met de aanhanger en de trekhaak.
Het plan was/is om een trekhaak te maken die volledig onzichtbaar is.......niet eenvoudig dus _001 .

Eerst maar even al het plastic aan de achterzijde van de motor gehaald waarna het frame en subframe zichtbaar werden.
De bevestigingspunten waar normaal de in de handel verkrijgbare trekhaken aan vast zitten kan ik in dit geval niet gebruiken omdat de trekhaak dan weer zichtbaar is. Ook wil ik liever niet lassen aan het hoofdframe. Ik heb daarom besloten om het subframe aan te passen. Als ik later besluit om de motor weer in originele staat terug te brengen is dit subframe gemakkelijk te vervangen.

Op het bestaande subframe heb ik een stevig stuk hoeklijn vastgelast met de nodige verstevigingsstukken. Daarna het geheel gespoten in de zwarte verf. Zie foto.
Is er een verplichte keuring door de RDW voor het plaatsen van een trekhaak op een motor? Ik kan me voorstellen dat zoiets vereist is, al was het alleen maar om te zorgen dat verzekering de zaak dekt als er een claim komt. Bij een auto moet er een type goedkeuring zijn op de trekhaak. Jij bent zelf aan het construeren geweest en je kunt ongetwijfeld goed lassen maar de wetgever en de verzekeringsmaatschappij zien dat misschien toch anders. Ook kan ik me iets voorstellen bij het reizen in het buitenland.

Ben benieuwd, groetjes Bert
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zijn inderdaad een aantal wettelijke bepalingen;

Aanhangwagens achter motorfietsen

Uitrusting en verlichting:
Aanhangwagens achter een motorfiets moeten zijn voorzien van:
A twee richtingaanwijzers op de achterzijde van de aanhanger, of één richtingaanwijzer aan elke zijkant van de aanhanger, tenminste indien de trekkende motorfiets ook van richtingaanwijzers is voorzien. De richtingaanwijzers mogen uitsluitend ambergeel gekleurd licht uitstralen.
De richtingaanwijzers moeten worden aangebracht:
1 aan de uiterste zijden van de aanhanger en op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 24 centimeter.
2 op een hoogte van minimaal 35 centimeter boven het wegdek.
B één of twee achterlichten. De achterlichten mogen alleen rood stralen en moeten op een minimale hoogte van 25 cm boven het wegdek worden aangebracht.
C één of twee remlichten, indien de trekkende motor van remlichten is voorzien. De remlichten mogen alleen rood stralen en moeten op een minimale hoogte van 25 cm boven het wegdek worden aangebracht. Indien er slechts één remlicht is gemonteerd moet dat in het midden of links van het midden worden gemonteerd.
D kentekenplaat verlichting. Aanhangwagens achter een motorfiets moeten aan de achterzijde zijn voorzien van de mogelijkheid tot bevestiging van een kentekenplaat. De kentekenplaat-verlichting moet wit zijn, en mag niet naar achteren stralen.
E één of twee niet driehoekige rode retro-reflectoren aan de achterzijde van de aanhanger. Deze reflectoren moeten minimaal 25 centimeter boven het wegdek worden aangebracht.
F tenminste één niet-driehoekige ambergele retro-reflectoren aan de beide zijkanten van de aanhanger. De minimale hoogte voor de plaatsing van deze retro-reflectoren is 35 centimeter boven het wegdek en de maximale hoogte is 90 centimeter. Er moet tenminste één retro-reflector in het middelste gedeelte -inclusief de lengte van de dissel- van de zijkant van de aanhangwagen worden aangebracht.

Aanvullende bepalingen:
1 Indien er twee remlichten of twee achterlichten worden toegepast moeten de beide lichten op een symmetrische wijze aan de aanhanger worden gemonteerd. Dit geldt overigens ook voor de beide richtingaanwijzers.
2 De verlichting van een aanhanger moet dusdanig zijn aangebracht dat ze tot minimaal 10 meter achter het voertuig waarneembaar zijn.
3 Aanhangwagens achter een motorfiets mogen tevens worden voorzien van:
A één mistlicht aan de achterzijde van de aanhanger.
B één of twee witte retro-reflectoren aan de voorzijde van de aanhanger
C witte werklichten aan de voorzijde van de aanhanger.
D extra retro-reflectoren aan zowel voor en achterzijde als de beide zijkanten.

Wielen assen en banden:

Alleen éénassige aanhangers mogen achter een motorfiets worden gebruikt. Bij een éénwielige aanhanger moet het wiel op een zodanige manier worden bevestigd dat het uitsluitend draaibaar is om de eigen horizontale as. De wielen van deze aanhangers mogen uitsluitend worden voorzien van luchtbanden.

Het chassis:
De langs en dwarsliggers van het chassis of een zelfdragend chassis mag geen breuken of schuren of ernstige corrosie vertonen. Bovendien mogen de bevestigingen de stijfheid en/of sterkte van het chassisraam of van de zelfdragende carrosserie niet in gevaar brengen.

De afmetingen:
Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand aan de volgende eisen voldoen:
A de aanhanger mag, met inbegrip van de lading, niet meer dan 1 meter breed zijn.
B de aanhanger mag, met inbegrip van de lading, niet meer dan 1 meter hoog zijn.
C de totale massa van de aanhanger mag niet meer bedragen dan de helft van de trekkende motorfiets.
D de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhanger met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2.5 meter.
E De aanhanger mag slechts éénassig zijn.

De koppeling tussen trekkend voertuig en aanhanger:
A De trekkende motor en de getrokken aanhanger moeten door een enkele passende en geschikte koppeling, die niet kan lostrillen, op een dusdanige manier aan elkaar verbonden worden, dat zijdelings uitwijken van de aanhangwagen zoveel mogelijk wordt voorkomen.
B Verder moet de aanhangwagenkoppeling zowel horizontale als verticale bewegingen aankunnen en als een aanhangwagen meer dan één wiel heeft, moet de koppeling ook bewegingen om een as in de lengterichting van de trekkende motorfiets toelaten.

Aanvullende informatie:
1 Een motorfiets met zijspan mag dan alleen een aanhangwagen trekken als het zijspanwiel een beremd wiel is.

2 De maximumsnelheid voor zowel een solo motor, als een motor met zijspan waaraan een aanhanger is gekoppeld bedraagt: 80 km per uur.

3 Aanhangwagens mogen geen scherpe delen hebben die bij een botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers zouden kunnen opleveren. De wielen van de aanhangwagens moeten goed zijn afgeschermd en mogen niet aanlopen.

4 De sloten en scharnieren van de deuren en laadkleppen van de aanhanger moeten een goede sluiting waarborgen.

5 Een reservewielhouder die zich aan de buitenzijde van de aanhangwagen bevindt, moet deugdelijk zijn bevestigd. En indien in de houder een reservewiel is geplaatst, moet dat wiel goed zijn opgesloten.

Zie ook:
http://www.tourmaster.nl/index2.asp?hoo ... &taal_id=1

En wat betreft de keuringsplicht en technische eisen;

AFDELING 15. AANHANGWAGENS ACHTER MOTORFIETSEN OF BROMFIETSEN
Artikel 5.15.0
Een aanhangwagen achter een motorfiets of bromfiets moet voldoen aan de in deze afdeling
opgenomen eisen en wordt beoordeeld volgens de bijbehorende wijze van keuren, waarbij in
voorkomend geval bijlage VIII van toepassing is.
Eisen Wijze van keuren
§ 1. Algemene bouwwijze van het voertuig
Artikel 5.15.2
1. Aanhangwagens mogen slechts éénassig zijn. Lid 1 en 2: visuele controle.
2. Bij éénwielige aanhangwagens moet het wiel zodanig zijn bevestigd dat het
uitsluitend draaibaar is om de eigen horizontale as.
Artikel 5.15.3
De langs- en dwarsliggers en chassisversterkingsdelen van het chassisraam,
dan wel de daarvoor in de plaats tredende delen van de mee- of zelfdragende
carrosserie van aanhangwagens mogen:
Visuele controle.
a. geen breuken of scheuren vertonen, en
b. niet zodanig zijn bevestigd, vervormd of door corrosie aangetast, dat de
stijfheid en de sterkte van het chassisraam of van de mee- of zelfdragende
carrosserie in gevaar worden gebracht.
Artikel 5.15.4
1. De bovenbouw van aanhangwagens moet deugdelijk op het onderstel zijn
bevestigd.
Lid 1 en 2: visuele controle.
2. De ondersteuning van de laadvloer onderscheidenlijk laadruimte moet
deugdelijk zijn.
Artikel 5.15.5
1. De accu van aanhangwagens, indien aanwezig, moet deugdelijk zijn
bevestigd.
2. De elektrische bedrading van aanhangwagens moet deugdelijk zijn
bevestigd en goed zijn geïsoleerd.
§ 2. Afmetingen en massa’s
Artikel 5.15.6
Aanhangwagens mogen:
a. niet breder zijn dan 2,00 m, en
b. niet hoger zijn dan 1,00 m.
Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten, waarbij artikel 5.1a.1 van
toepassing is.
152 Staatscourant 2009 nr. 81 29 april 2009
Eisen Wijze van keuren
§ 5. Assen
Artikel 5.15.18
1. De as van aanhangwagens moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd
en mag geen breuken of scheuren vertonen.
Leden 1 tot en met 4: visuele controle.
2. De as mag niet zodanig zijn vervormd dat de sterkte ervan in gevaar wordt
gebracht.
3. De as magen niet zodanig zijn beschadigd of vervormd dat het weggedrag
nadelig wordt beïnvloed.
4. De as mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast, dat de sterkte ervan in
gevaar wordt gebracht. Hieraan wordt voor wat betreft wielgeleidingselementen
voldaan indien deze niet zijn doorgeroest. Indien een wielgeleidingselement
is doorgeroest mag deze niet zijn gerepareerd.
Artikel 5.15.20
1. De wiellagers van aanhangwagens mogen niet teveel speling vertonen.
Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikel 49, van toepassing.
Visuele controle. De speling wordt op de juiste wijze zichtbaar gemaakt. In
geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel.
2. Verschijnselen van slijtage of beschadiging mogen niet hoorbaar of
voelbaar zijn.
Visuele en auditieve controle, waarbij het wiel wordt rondgedraaid, al dan niet
met behulp van apparatuur.
Artikel 5.15.24
1. De wielen, alsmede de onderdelen daarvan, van aanhangwagens mogen
geen breuken, scheuren, ondeugdelijk laswerk, ernstige corrosie of ernstige
vervorming vertonen. Onderdelen mogen niet loszitten of ontbreken.
2. De wielen onderscheidenlijk velgen moeten met alle daarvoor bestemde
bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd.
§ 6. Ophanging
Artikel 5.15.27
1. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas
zichtbaar is.
Leden 1 tot en met 7: visuele controle.
2. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
3. De banden van aanhangwagens mogen niet zijn nageprofileerd. Van
naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien
de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien
in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.
4. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die
tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
5. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de
draairichting van de band in voorwaartse rijrichting van de aanhangwagen.
6. Over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak van de banden moet
profilering aanwezig zijn
7. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben.
§ 9. Carrosserie
Artikel 5.15.41
De sloten en de scharnieren van de deuren en laadbakkleppen van
aanhangwagens moeten een goede sluiting waarborgen.
Visuele controle, waarbij de deuren en laadbakkleppen worden geopend en
gesloten.
Artikel 5.15.48
1. Aanhangwagens mogen geen scherpe delen hebben die in geval van
botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen
opleveren.
Leden 1 tot en met 4: visuele controle.
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid moeten uitstekende delen van
aanhangwagens, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel
voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.
3. De wielen onderscheidenlijk banden van aanhangwagens moeten goed zijn
afgeschermd en mogen niet aanlopen.
4. Geen deel van de buitenzijde van de aanhangwagen mag zodanig zijn
bevestigd, beschadigd, versleten of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar
bestaat voor losraken.
Artikel 5.15.50
Aanhangwagens moeten aan de achterzijde zijn voorzien van een mogelijkheid
tot bevestiging van een kentekenplaat.
Visuele controle.
§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.15.51
1. Aanhangwagens achter een motorfiets moeten zijn voorzien van: Lid 1 en 2: visuele controle.
a. twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één
richtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig, indien de trekkende
motorfiets van richtingaanwijzers is voorzien;
b. één of twee achterlichten;
153 Staatscourant 2009 nr. 81 29 april 2009
Eisen Wijze van keuren
c. één of twee remlichten, indien de trekkende motorfiets van een remlicht is
voorzien;
d. achterkentekenplaatverlichting;
e. één of twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
f. ten minste één ambergele retroreflector aan elke zijkant van het voertuig.
2. Aanhangwagens achter een bromfiets moeten zijn voorzien van:
a. één of twee achterlichten;
b. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
c. ten minste één ambergele retroreflector aan elke zijkant van het voertuig,
en
d. achterkentekenplaatverlichting.
Artikel 5.15.53

Artikel 5.18.19
1. Lading van motorfietsen op 2 wielen mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig
uitsteken.
2. Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende
eisen:
a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa
van de trekkende motorfiets;
168 Staatscourant
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Als gebruikelijk weer zeer uitgebreid door DMM :D _004 .

Als ik het me goed herinner heet deze aanhanger de freebird :?: :?:
Ah, mijn grijze massa laat me nog niet in de steek :lol:
http://www.tourmaster.nl/index2.asp?hoo ... &taal_id=1

Volgens mij heeft een kennis van me er zo-een gehad (± 25 jaar geleden).
Hij had hem toen met een losneembare kruisskoppeling achter een Honda CB 750 F2 hangen.
Lijkt me dat het een type / goed gekeurde verbinding was _001 .
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik weet ook nog dat deze aanhanger op de markt kwam, is inderdaad zeker 25 jaar terug.
Dit model werd toen in Motor getest en het kleine wieltje hield het prima uit, ook bij 180 km/h !
Ik heb me nooit gerealiseerd dat je met een aanhanger achter de motor ook maar 80 km/h mag:
2 De maximumsnelheid voor zowel een solo motor, als een motor met zijspan waaraan een aanhanger is gekoppeld bedraagt: 80 km per uur.
Dan is voor mij de lol er meteen af. (niet dat ik hard rijd, maar 80 op de snelweg rijd ik zelden en lijkt me niet leuk)

HAns
Pierr

Baird schreef:
Is er een verplichte keuring door de RDW voor het plaatsen van een trekhaak op een motor? Ik kan me voorstellen dat zoiets vereist is, al was het alleen maar om te zorgen dat verzekering de zaak dekt als er een claim komt. Bij een auto moet er een type goedkeuring zijn op de trekhaak. Jij bent zelf aan het construeren geweest en je kunt ongetwijfeld goed lassen maar de wetgever en de verzekeringsmaatschappij zien dat misschien toch anders. Ook kan ik me iets voorstellen bij het reizen in het buitenland.

Ben benieuwd, groetjes Bert
Ik zie dat het antwoord al door andere forumleden is gegeven.
M.b.t. de trekhaak zijn er dus geen bijzondere eisen. Natuurlijk moet het geheel wel deugdelijk zijn en geen scheuren of zwakke plekken vertonen.

Gr Pierr
Pierr

HansD schreef:Ik weet ook nog dat deze aanhanger op de markt kwam, is inderdaad zeker 25 jaar terug.
Dit model werd toen in Motor getest en het kleine wieltje hield het prima uit, ook bij 180 km/h !
Ik heb me nooit gerealiseerd dat je met een aanhanger achter de motor ook maar 80 km/h mag:

Dan is voor mij de lol er meteen af. (niet dat ik hard rijd, maar 80 op de snelweg rijd ik zelden en lijkt me niet leuk)

HAns
Hans,

Ik weet niet of ik ooit de snelheid van 180 km/h ga halen......waarschijnlijk niet. Maar een snelheid van 100 km/h durf ik wel aan ;). Overigens heeft het bandje zo zijn nodige beperking. Dit betreft een high speed bandje. In dit geval vindt de fabrikant 130 km/h al high speed. Het rijden met een aanhanger is natuurlijk niet ideaal maar het heeft wel zo zijn voordelen, b.v. het meenemen van voldoende spullen.

Gr Pierr
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De snelheid voor motor met aanhanger is geen 80 meer maar 90km per uur op de autowegen en autosnelwegen . De snelheid is vorig jaar of het jaar daarvoor aangepast. Maar motoren worden volgens mij maar weinig aangehouden voor te hard rijden met aanhanger. De politie heeft het veel te druk :lol: :lol: :lol:

Ton _004
Pierr

Vandaag maar weer eens een update.
Ik ben behoorlijk druk geweest op het internet voor de verlichting. Nu is er genoeg te krijgen maar ik wilde graag ledverlichting erop hebben en het moet er ook nog een beetje strak uitzien. Opbouwverlichting en losse knipperlichten waren dus geen optie. Na veel zoeken een lampje gevonden waar ik iets mee kan. Voorzien van achterlicht, remlicht, kentekenplaatverlichting en richtingaanwijzers.
Bijlagen
achterlicht (Medium).jpg
Inspector Gadget

Let er heel erg goed op dat er een E-keur op de lens van je lamp staat, anders is dat een punt van afkeur als je voor de keuring naar de RDW gaat.

Vele aftermarket led-lampen hebben zo'n E-keur niet, en is het bij wet verboden dergelijke verlichting zelfs te voeren.
(waar vaak alleen bij APK cq keuring, of handhaving omdat het verblindend is o.i.d., daarop gecontroleerd wordt).
De auto-onderdelen zaken mogen van alles verkopen, zelfs ook troep, ook zonder E-keur, maar je mag het dan niet gebruiken.

Als er naast een E-keur ook nog een andere type-aanduiding op een lamp (al dan niet LED) staat, is het belangrijk om er dieper op in te duiken wat de regelgeving is aangaande het gebruik van dergelijke verlichting. Denk hierbij aan, ter illustratie, lampen met DRL aanduiding, zogenoemde dagrij-verlichting, die alleen gevoerd mag worden als het dimlicht uit staat (stadslicht mag wel aan zijn).

Ik zou het zonde vinden als je gaten loopt te slaan in je aanhangerpukkeltje voor specifiek deze vorm lamp(en) om er later op gewezen te worden dat je dit moet aanpassen. ;)
Alsjebegrijptwatikbedoel
Pierr

dutchmidiman schreef:Let er heel erg goed op dat er een E-keur op de lens van je lamp staat, anders is dat een punt van afkeur als je voor de keuring naar de RDW gaat.
Dutchmidiman,

Met deze aanhanger hoef ik niet naar het RDW voor een keuring. Alle aanhangers van onder de 750 kG hoeven n.l. niet te worden gekeurd door het RDW.
De lamp die ik ga plaatsen (hij zit er al in :$ ) heeft geen E-Keur en daarmee voldoe ik misschien niet helemaal aan de eisen maar de lamp geeft wel voldoende licht en daarmee ben ik goed zichtbaar. Wat mij betreft belangrijker dan een keurmerk.

Mijn mening zou waarschijnlijk anders zijn als ik bij een dealer een nieuwe aanhanger zou kopen :lol:
Pierr

Tijdens het opbouwen van de aanhanger loop ik steeds tegen hetzelfde probleem op n.l dat ik steeds voor mijn werkgever aan het werk moet. Pffffffffff gaat toch wel een hoop vrije tijd in zitten hoor.

Na eerst de achterkant van de aanhanger volledig in de schilderstape te hebben gezet ben ik begonnen met het uitmeten en uittekenen van de uitsparing waar de lamp in moet komen.
Bijlagen
Achterzijde ingetaped (Medium).jpg
Pierr

Met een pneumatische carrosseriezaag heb ik de uitsparing ingezaagd........best spannend.
Bijlagen
Uitsparing lamp (Medium).jpg
Pierr

Met dit als resultaat!
Bijlagen
Plaatsing lamp (Medium).jpg
Pierr

Ik ga mij nu bezighouden met het plaatsen van de kentekenplaat. Ik wil de plaat een klein beetje schuin plaatsen waardoor de kentekenplaatverlichting de plaat kan aanschijnen. Omdat ik de achterkant, en de gehele look van de aanhanger, glad en strak wil houden ga ik een uitsparing in de achterzijde van de aanhanger fabriceren. Hoe?............ik heb nog geen idee.
Inspector Gadget

Pierr schreef:De lamp die ik ga plaatsen (hij zit er al in :$ ) heeft geen E-Keur en daarmee voldoe ik misschien niet helemaal aan de eisen maar de lamp geeft wel voldoende licht en daarmee ben ik goed zichtbaar. Wat mij betreft belangrijker dan een keurmerk.
Ik ben het helemaal met je eens dat het oog ook wat wilt.
De E-keur is bedoelt om enige mate van zekerheid te geven over de werking van de lamp, afmetingen (lees afstand tussen de verschillende lichtbronnen en hun individuele waarneembaarheid), de zichtbaarheid en deugdelijkheid. (constructie e.d)

Vraag t.z.t. ook eens aan iemand die achter je rijd of;
- (ook tijdens een flinke regenbui) je verlichting goed zichtbaar is. (en je knipperlichten)
- er voldoende waarneembaar lichtverschil zit (intensiteit) tussen dimlicht en remlicht

Ook al heb je dan geen keuringsplicht, handhavers kunnen je eventueel wel een bekeuring geven voor ondeugdelijke verlichting als ze controleren op het al dan niet aanwezig zijn van een E-keur.
Want met zo'n aanhangpukkeltje zal je best wel eens de aandacht trekken van de handhavers, schat ik zo in. ;)
Zolang je verlichting deugdelijk is, goed zichtbaar maar niet verblindend, zal het wel loslopen, hoop ik voor je.

Maar het is ook belangrijk te weten dat je een zekere mate van risico zou kunnen lopen.
Ton1959

Het zit er netjes in maar ik verwacht ook dat je wel de aandacht trekt met je aanhanger. En het rare is als je op de fiets zit dan mag bijna elk lampje en bij de motor mag zo maar weinig. Maar misschien heb je geluk en zien ze niet dat er geen E keurmerk opstaat.

Ton _004
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 25 jun 2011, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat . . . . maar het lijkt je helemaal te gaan lukken . . . . _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Pierr

De verlichting is niet helemaal conform de gestelde eisen maar die gok neem ik maar. Zo staan de knipperlichten voor de wetgever te dicht op elkaar. Volgens de regels moeten deze minimaal 24 centimeter uit elkaar staan maar zo breed is die aanhanger niet eens :lol:

De looks zijn voor mij belangrijk maar zeker de veiligheid vooral. De lamp geeft goed licht zonder verblindend te zijn.
En wat dat e-keur betreft..........neem van mij aan dat er niet veel dienders zijn die daar naar kijken of überhaupt weten dat dat er een keurmerk op moet zitten.

Inmiddels heb ik de zaag maar weer eens ter hand genomen en nog meer "aanhanger" verwijderd.
Jos WRSM schreef:Ben erg benieuwd naar het eindresultaat . . . . _004

Ik ook ;)
Bijlagen
Uitsparing kentekenplaat (Medium).jpg
Laatst gewijzigd door Pierr op 26 jun 2011, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Pierr

Voor de bevestiging van de kentekenplaat, en de juiste hoek daarvan, heb ik van hout een "inlay" gemaakt die ik later ga inlamineren met epoxy in de bestaande bak.
Bijlagen
Inlay kentekenplaat (Medium).jpg
Pierr

En de inlay is geplaatst. De volgende stap is het glad afwerken van het geheel.
Bijlagen
Inlay geplaatst (Medium).jpg
Ton1959

Netjes gedaan Pierr.

Ton _004
Pierr

Nu ik al aardige vorderingen maak met de bak moet ik ook maar eens langzaam een begin maken met het onderstel.
Met name de koppeling is nog een probleem. Ik ben op zoek naar een kruiskoppeling met een zogenaamde snelsluiting. Dit werkt ongeveer gelijk aan een snelkoppeling van een luchtslang van de compressor.
Iemand een idee???

Pierr
Jan R1200RT

De fabrikant / leverancier van de Freebird even bellen of mailen :idea: :?:
http://www.tourmaster.nl/Bedrijfsgegevens.htm
Gevonden :!:
http://www.tourmaster.nl/productlijst.a ... roep_id=63
Maar volgens mij niet snel / makkelijk losneembaar..... :(
Ton1959

Waarom niet dezelfde koppeling als een gewone auto aanhanger?

Ton _004
Pierr

Jan R1200RT schreef: Maar volgens mij niet snel / makkelijk losneembaar..... :(
Precies, niet gemakkelijk genoeg enuuh...............veel te duur.
Ik snap niet zo goed waarom ze er zoveel geld voor durven te vragen. _001
Ton1959

Daarom lijkt dezelfde koppeling als bij een auto aanhanger goedkoper en eenvoudiger. Je ziet die die vaak op motor aanhangers.

Ton
Pierr

Ton1959 schreef:Waarom niet dezelfde koppeling als een gewone auto aanhanger?

Ton _004
Ton,

Voor een aanhanger met twee wielen zou dat de juiste oplossing zijn. Voor mijn aanhanger, met één wiel, zou dat betekenen dat hij om zou vallen. Toch een beetje zonde van al mijn noeste arbeid _002

Pierr
Ton1959

:oops: even vergeten. Dan denk ikdat quick realease niet bestaat tenzij je een soort van geharde bout met een slotje erop door de aansluiting van een kruiskoppelingaansluiting kan steken.

Ton
Pierr

Ik heb mij laten vertellen dat er wel kruiskoppelingen zijn met een snelsluiting maar heb ze nog niet kunnen vinden op het net.

Als iemand een suggestie heeft?????
HansD

Pierr schreef:Ik heb mij laten vertellen dat er wel kruiskoppelingen zijn met een snelsluiting maar heb ze nog niet kunnen vinden op het net.

Als iemand een suggestie heeft?????
Ik zou de kruiskoppeling en de snelsluiting 'loskoppelen', dwz apart zoeken en zelf samenstellen tot een werkende oplossing.
Kijk eens bij industriele produkten en groothandels voor kruiskoppelingen, bijv:
http://www.azhollink.nl/nl/producten/ko ... oppelingen
of
http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... sal+joints

Hier is (toch) een "universal joint" (kruiskoppeling) met quick release:
http://www.beldenuniversaljoints.com/st ... ?path=3026
en nog een:
http://www.ondrives.com/couplings-unive ... res-2.html

De meeste kruiskoppelingen hebben een beperkte draaihoek (35 graden, of 45 graden). Met name voor draaien en keren lijkt me dat te weinig?

Hans
Pierr

HansD, bedankt voor het meezoeken.

Ik moet nu nog even kijken of deze koppelingen geschikt zijn voor taak waar ik het voor wil gaan gebruiken.

Pierr
HansD

Deze fietsaanhanger heeft een deelbare dissel met een schuifmof en borgpen zo te zien:
http://www.uwfietsenonderdelenspecialis ... s/03583317
hans
Pierr

Helaas kom ik hier ook niet mee weg. Deze aanhanger heeft namelijk twee wielen en kan/mag om zijn horizontale as draaien. _001
We blijven gewoon verder zoeken!
HansD

Pierr schreef:Helaas kom ik hier ook niet mee weg. Deze aanhanger heeft namelijk twee wielen en kan/mag om zijn horizontale as draaien. _001
We blijven gewoon verder zoeken!
Het gaat om de constructie. Samen met een kruiskoppeling heb je dan een snel demonteerbare eenwieler.
Hans
Pierr

Je hebt gelijk Hans maar zo had ik je post niet gelezen.
Ik ga deze constructie zeker meenemen in mijn ontwerpbrein ;)

Pierr
Pierr

Vanmorgen toch maar even een uurtje aan het struinen geweest op de autosloop. Van de stuurinrichting van een VW trof ik deze kruiskoppeling aan. Voor €15 mocht ik de koppeling meenemen en dat heb ik dan ook maar gedaan.

De rechterzijde van de kruiskoppeling las ik vast aan de aanhanger en de losse as-stomp (links op de foto), moet een vaste plek krijgen op mijn trekhaak. Door het plaatsen van één enkele bout kan ik nu de aanhanger aan- en afkoppelen.
S8002588 (Medium).JPG
Voorlopig kan ik weer even knutselen.
HansD

Pierr schreef:Vanmorgen toch maar even een uurtje aan het struinen geweest op de autosloop. Van de stuurinrichting van een VW trof ik deze kruiskoppeling aan. Voor €15 mocht ik de koppeling meenemen en dat heb ik dan ook maar gedaan.

De rechterzijde van de kruiskoppeling las ik vast aan de aanhanger en de losse as-stomp (links op de foto), moet een vaste plek krijgen op mijn trekhaak. Door het plaatsen van één enkele bout kan ik nu de aanhanger aan- en afkoppelen.
S8002588 (Medium).JPG
Voorlopig kan ik weer even knutselen.
Mooie oplossing en bijna voor niks! Misschien nog een rubber hoesje voor om de kruiskoppeling ?
Hans
Jan R1200RT

De koppeling ziet er goed uit. Die zou de klus moeten klaren _004 .

Als "bout" zou ik een (RVS?) stalen pen nemen met aan één kant een borst eraan en aan de andere kant een gaatje in de pen waar je een verende borgclip in kan steken. Dan gaat het loskoppelen helemaal makkelijk.
Mits het natuurlijk voor de sterkte van de koppeling (vertanding) niet nodig is om de as-stomp, met een bout en moer, echt in de koppeling vast te klemmen.

Voor een aanhanger achter de auto moet je een veiligheidskabeltje tussen de aanhanger en de auto bevestigen.
Moet zoiets ook bij een motor aanhanger :?: _001
Of wil je, voor je eigen veiligheid, juist dat je hem kwijt raakt als ie los mocht gaan ;)
Pierr

Hoi Jan,

De oplossing die jij geeft is idd een snelle manier om de koppeling los te nemen. Ik wil alleen voorkomen dat de koppeling op de as-stomp gaat rammelen en uitslijten. Ik kies er dus toch maar voor om het geheel vast te zetten met één boutje. Ik denk dat ik daar een inbusbout voor neem (staat wel zo netjes) en in de aanhanger een inbussleuteltje een vast plekje geef om te voorkomen dat ik een keer misgrijp.

Een veiligheidskabel is volgens mij niet verplicht (ik weet het niet zeker). Wat ik wel zeker weet dat ik er toch niet een ga plaatsen. Ik moet er niet aan denken hoe mijn rit gaat eindigen met een aanhanger die door een kabel achter mijn motorfiets blijft stuiteren. Ik ben bang dat ik dan heel snel het asfalt van dichtbij kan gaan bestuderen. Overigens is het met deze constructie bijna uitgesloten dat hij op een één of andere manier zal loskomen van de motorfiets. Tenzij er natuurlijk iets gaat afbreken maar ook dat lijkt mij niet waarschijnlijk.
Pierr

De koppeling heb ik zojuist vastgebakken aan de trekstang. Ik heb er vertrouwen in _004

Afbeelding 058 (Medium).jpg

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”