Help, motor stottert

Konstantfahruckeln (KFR) en afstellingen voor soepel rijgedrag. Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gerardus

Help, motor stottert

Ongelezen bericht door Gerardus »

Ik heb vandaag een paar rotte bouten vervangen in de bezinetank (kastje) en de electriciteit voor mijn tomtom en gsm aangelegd ( 5 volt via lichtschakeling). Dat laatste werkt allemaal prima. De moeren van de bezinetank ook vervangen, daarbij moest de tank even op zijn zijkant, anders kon ik er niet goed bij. Daarna alles weer netjes gemonteerd. Maar...nu houdt de motor in, om de 5 seconden valt hij even terug (400 tpm) en loopt dan weer netjes stationair. (stotteren). Wat zou dit zijn? Vuil in de bezinefilter?? Wie help me even op weg?

Gerardus

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Tja, waar moet je dan beginnen?
Bij waar je aangezeten hebt... Weet je zeker dat het aftakken van de stroom nergens tot spanningsverlies leidt? / nergens massa aansluiting per ongeluk losgehaald?
Welke moeren van de benzinetank heb je aangezeten? Daar waar de slangen aangesloten zitten? daar zit ook de benzinepomp, geen stekkertje losgehaald en vergeten weer vast te zetten? of draadbreukje aldaar?
Knik in de benzineslangen bij terugzetten van de tank? Door loshalen van de slangen nog lucht erin?
Door het even scheef hangen van de tank ergens anders een kabeltje / stroomdraadje beschadigd? (injector aansluitingen bv)
Geen poetslap in het luchtfilterhuis laten zitten?
Tja, ik roep ook maar wat.
Maar, vooral rustig blijven, niet in paniek raken......Even je stappen nalopen, je komt er wel uit.
Als we verder nog kunnen helpen horen we t wel.
Succes
Gerardus

Tja, daar roep je zo iets,

Nee er is geen spanning verlies. Stroom afgetakt van de koplamp.
Benzineleidingen e.d. niet losgehad. Bouten van bagagebakje ,hoe heet dat kreng', vervangen. Deze zaten vastgeroest in de tank/bout.
Van te voren liep ie als een zonnetje. Zal morgen het `plastic er maar eens weer afhalen en de leidingen controleren. :evil:

Poetsdoek???? klink als iemand met ervaring :?

Gerardus
motorpappa

Nee, ik heb t zelf gelukkig nog niet meegemaakt een poetslap in het luchtfilterhuis. Maar je hoort t wel vaak als waarschuwing.
De luchtinlaat zit wel aan de kant van het kuip-kastje trouwens. Er zelfs aan vast toch?! Zit de stekker van de sensor in het luchtfilterhuis nog goed? En wat kun je nog meer raken als je de tank een beetje scheefhangt? Ik kan t niet zo gauw verder verzinnen.
Kan natuurlijk toch ook nog zijn wat je in je eerste posting stelde, vuil dat onderin het hoekje in je benzinetank lag is opgedwarreld en heeft je filter verstopt... Ik heb wel vaker de tank eraf gehad, maar dit nog nooit meegemaakt.
Succes met de kuipdelen er weer afhalen.... ik vind t altijd maar weer een klus waar ik tegenop zie.... spiegels eraf, tig schroefjes losdraaien... bovendien moet ik dan ook nog mijn valbeugels eerst eraf halen met tegenwoordig daar ook nog lampen aanvast..... waar je zin aan hebt. Maar goed, hij moet wel weer soepel lopen natuurlijk.
Hoop dat je er uitkomt.
Gerardus

He bedankt.

Ga morgen weer eens kijken. Laat wel even wat van me horen. Ik baal ook altijd van die kuipdelen. Tis niet anders.

Gerardus
Gerardus

Vandaag alles opnieuw losgemaakt en opnieuw gemonteerd (benzineslangen, stekkers e.d.). Stationair liep daarna alles prima, Vanmiddag een stukje gereden. Blijft toch af en toe inhouden en stotteren, alleen lang zo vaak niet meer als gisteren. Misschien eerst maar eens een paar honderd km rijden, kijken of het probleem zich blijft voordoen. Anders maar eens het bezinefilter vervangen. (weer die kuip eraf... zucht)

Gerardus

motorpappa

Als er dan maar niet ook nog prutjes richting je injectoren gaan....
Heb je al wel eens zo'n benzinetoevoeging gebruikt? Van Wynn's ofzo; fuel and injection cleaner. Bij mij gaat dat een of twee keer per jaar wel erdoorheen, gewoon mijn idee dat t dan schoner blijft.
Je hebt wel meer handige toevoegingen die ik ook zo nu en dan gebruik, vooral als ik veel in buitenland bij onbekende merken heb getankt ofzo. Er is bv ook iets om 'vocht' uit de benzine weg te werken.
Kijk maar eens bij een automaterialen winkel of op internet zoeken naar wynn's.
Ben ondertussen al lang blij dat je al wel weer rond-tuft..
Groeten Micha
Gerardus

Hoi Micha

Heb juist vanmiddag voor het eerst stp toegevoegd. (zelfde gedachte als jij). Wellicht helpt dat. Heb jij goede resultaten met dit soort toevoegingen?

Gerard
motorpappa

In ieder geval geen nadelige invloeden gemerkt. Maar het is ook niet zo dat door de toevoeging ineens alles veel beter loopt. Niet merkbaar tenminste.
Het geeft gewoon een goed gevoel dat je aan de binnenkant, in de tank, de leidingen, de injectoren en de roetaanslag op de zuigers eens aandacht besteed met zo'n schoonmaakmiddel. Kwaad kan het niet en misschien heb ik er al wat ellende mee voorkomen zullen we maar denken.
Mij geeft het altijd het gevoel van de motor "lekker vertroetelen" net als met olie verversen enzo.
Dat doe ik dan liever met zo'n middeltje dat gekeurd en beproefd is, dan bijvoorbeeld zelf knoeien met aceton of ethanol toevoegen aan de benzine (heb ik ook wel eens over gelezen).
Gr Micha
Gerardus

Ha Micha,

Ik heb de stekker naar de bezinepomp nog weer eens gecontroleerd en ingespoten. Verder heb ik de stroom van de fiets gehaald en de plus en min even tegen elkaar gehouden (accu eraf natuurlijk :shock: ) om de motronic te resetten. Heel veel wijsheid, maar dit na een telefoontje naar mijn zwager, je weet wel de wegenwachter, die me dit adviseerde De motor loopt nu al weer een stuk beter, maar af en toe heb ik nog de hik. Viel me ook of hoe de meeste stekkers last van roest hebben, althans wel degege die naar de benzinepomp loopt. Heb inmiddels een testkast besteld voor de motronic, is een stuk handiger dan het gedoe met draadjes. Als deze binnen is zal ik de motronic eens uitlezen en resetten middels dit kastje.

Gerard
motorpappa

Interessant. Waar heb je dat testkastje vandaan?
Mijn oom is ook wegenwachter, (of had ik dat al eens gemeld? :oops: )
Vandaar dat sommige klusjes (waar speciaal gereedschap voor nodig is bijvoorbeeld) daar in de garage gebeuren, maar het meeste doe ik nog steeds zelf hoor.
En ja, als ik onder de kappen bezig ben gaan de dan berijkbare stekkertjes vaak even los, spuitje wd40 erop en weer in elkaar.
Dat resetten van de motronic wist ik nog niet, met de abs ken ik het wel ;
stekker onder de buddy, middelste pool met massa verbinden, kontact aan terwijl je de abs knop op t dashbord ingedrukt houd, ongeveer 30 sec, en de abs regeleenheid is weer gereset.

Hoop toch dat je de hik uiteindelijk helemaal kwijtraakt. ( heb je al eens heel hard BOE geroepen tijdens het rijden??? :lol: ) Op zijn kop water laten drinken zou ik je afraden :shock:
Groet Micha

Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

motorpappa schreef:Interessant. Waar heb je dat testkastje vandaan?
Groet Micha
Quispel in Deurne levert ze voor slechts 35 euri.
Heb er zel ook 1, werkt perfect!
http://link.marktplaats.nl/79540610
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gerardus

big w schreef:
motorpappa schreef:Interessant. Waar heb je dat testkastje vandaan?
Groet Micha
Quispel in Deurne levert ze voor slechts 35 euri.
Heb er zel ook 1, werkt perfect!
http://link.marktplaats.nl/79540610
Vandaag van Quispel ook het kastje gekregen. Werkt inderdaad erg gemakkelijk/

Kastje gaf aan: 4444: kortom geen problemen gesignaleerd bdoor de motronic.

Gerard
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Gerardus schreef:Vandaag alles opnieuw losgemaakt en opnieuw gemonteerd (benzineslangen, stekkers e.d.). Stationair liep daarna alles prima, Vanmiddag een stukje gereden. Blijft toch af en toe inhouden en stotteren, alleen lang zo vaak niet meer als gisteren. Misschien eerst maar eens een paar honderd km rijden, kijken of het probleem zich blijft voordoen. Anders maar eens het bezinefilter vervangen. (weer die kuip eraf... zucht)

Gerardus
Hee Gerardus,
Hoe is het afgelopen met het gestotter?

Ik heb sinds gisteren dat tie als je gas bijgeeft even inhoudt, geen benzine krijgt ofzo en dan weer als een speer doortrekt.

Ik dacht, bij het stoplicht even flink doortrekken, vol in de toeren, dan gaat het misschien over.
Maar bij gas terugnemen een grote knal uit de uitlaat en het probleem bestaat nog steeds!
Wie kan mij op weg helpen?

Martin
BeeeMWee

Ongelezen bericht door BeeeMWee »

Hoi Martin,

Ik ben geen techneut (verre van zelfs :wink: ) maar de Deauville (reed ik hiervoor) had het knallen uit de uitlaat bij het loslaten van het gas regelmatig. Ik heb begrepen dat dat lag aan de afstelling (brandstof/lucht/carburateur?). Als je even zoekt op het forum van de deauvilleclub, http://www.deauville.nl vindt je dit ongetwijfeld terug. Maar er komen hier vast nog wel reactie's van de technisch meer begaafde forummers :wink: . Ik blijf het in ieder geval even volgen. Succes!

Groet,
Ramon
motorpappa

Hay Miklos, Zo te horen krijgt ie WEL benzine, want die knal is dus onverbrande benzine die in de hete uitlaat alsnog tot ontbranding komt.
Het probleem klinkt dan ook meer als -even- geen ontsteking hebben.
Dit kan dan liggen aan vuile of kapotte bougie, bougiekabel of bobine.
Vooral dus eerst de bougies en bougiekabels nakijken (kapotte bobine is minst waarschijnlijk omdat ie dan helemaal niet meer wil)
Verder is het als je toch bezig bent altijd goed om alle stekkerverbindingen en massa aansluitingen waar je bij kunt even los te halen, in te spuiten met contact / schoonmaakspray (WD40 bv) en weer vast te zetten.
Hoop dat je probleempje snel weer opgelost is.
Succes

Gerardus

Hoi Miklos,

Ben even buiten beeld geweest en zag vanavond je bericht.
Ik heb zoals Micha aangeeft, de stekkers opnieuw losgehaald, ingespoten en vastgezet, de bougies losgehaald en even schoongemaakt en een benzinereiniger in de tank gedaan. Hij loopt nu weer als het zonnetje.
Bij de grote beurt (in de wintermaanden) verwissel ik de bezinefilter. Hoe loopt de motor stationair? Ik zou om te beginnen de bougies eens vervangen. Kost niet zoveel en kan het probleem oplossen.

groet

Gerardus
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Injectoren

Ongelezen bericht door HansD »

Misschien een beetje laat, maar hier mijn ervaringen:
Motor hield onregelmatig in en werd steeds erger. Niets hielp (grote beurt, andere benzine, nieuwe accu...). Dealer kwam er niet uit.
Naar Ruud Freriks in Goes gegaan en op de testbank (Tovami.com) en binnen 10 minuten (en Euro 70) opgelost: injectoren vervuild!
Voor 12 Euro flesje injectorcleaner gekocht en in de tank, en na 2 dagen: lopen als een zonnetje.

Later ook nog een Rapidbike laten installeren: wat een verschil!! Loopt soepeler en trekt als een beer bij alle gasstanden. Aanrader (wel prijzig)
Hans
maRTin

Bedankt voor de reakties.
In mijn geval was toch echt de bobine kapot. Duur grapje trouwens, maar de boel draait na vervanging weer als een tierelier.

Martin
Johannetje

Ongelezen bericht door Johannetje »

Miklos schreef:Bedankt voor de reakties.
In mijn geval was toch echt de bobine kapot. Duur grapje trouwens, maar de boel draait na vervanging weer als een tierelier.

Martin
Hoi Martin,

Ook mijn reactie is een beetje laat. Gezien de reacties die ik kreeg op een posting van mij:
http://r1100rt.123forum.nl/phpBB2/elect ... 6.html#898, was het waarschijnlijk de hallgevers of bobine bij mij. Ik herken de dingen die jij noemt...

Bij jou dus de bobine.

Wat was je kwijt voor dat grapje als ik zo onbeleefd mag zijn ??
Dan weet ik wat ik kan verwachten.....als het de bobine is...

Groetjes

Johan
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Bobine is ongeveer 100€, een Hallgever al gauw het dubbele.

Komt evt nog inbouwen bij.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Johannetje

PaulRS schreef:Hoi.

Bobine is ongeveer 100€, een Hallgever al gauw het dubbele.

Komt evt nog inbouwen bij.

Groeten, Paul.
Pffffff, kom ik weer goed weg (NOT)
Nou ja, als hij maar weer rijd, kunnen die onderdelen in ieder geval voorlopig niet kapot.....

dankjewel voor je berichtje

Gr

Johan
maRTin

Bij jou dus de bobine.

Groetjes

Johan[/quote]

Ha Johan,
Ik was 79 euro en een paar cent kwijt bij BMW voor de bobine.
Heb hem zelf vervangen , dus dat scheelde een berg.
Dat :twisted: ding zit onder de benzinetank!
Zo'n beetje alle tupperware moet er dus af :shock: !

veel succes,
Martin
Johannetje

Miklos schreef:Bij jou dus de bobine.

Groetjes

Johan
Ha Johan,
Ik was 79 euro en een paar cent kwijt bij BMW voor de bobine.
Heb hem zelf vervangen , dus dat scheelde een berg.
Dat :twisted: ding zit onder de benzinetank!
Zo'n beetje alle tupperware moet er dus af :shock: !

veel succes,
Martin
Hoi Martin,

Dank je, tja ik had dat ding ook al gezien in het werkplaatshandboek en idd onder de tank.....

Dankjewel..

Groetjes

Johan
Laatst gewijzigd door Johannetje op 21 sep 2008, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Klompie

Help, motor stottert

Ongelezen bericht door Klompie »

Hallo mede forum leden,

Ik ben sinds een jaar in het bezit van een R1100RT, jaren eerder moeten doen.

Sinds een paar weken heb ik een storing in de (ik denk) onsteking althans zo voelt het. Weet iemand raad ik zal proberen het probleem te omschrijven.

Stationair loopt ie prima ook op de bok gas geven levert geen problemen op. Met rijden zelf boven de 2 a 3000 toeren begint die in te houden met constant gas, als je variërend gas geeft blijft ie wel beter op toeren.

Ik heb de massa van de bobine al roestvrij gemaakt.

En ik ga in ieder geval nog de plus en min tegen elkaar houden om de motronic te resetten.

misschien is het handig om te weten dat ie al 129.000 gelopen heeft waarvan de laaste 29.000 door mij.

Ik heb ook iets gelezen of gashuizen? of zo.
Nou het is lastig zoeken omdat het probleem zich niet altijd voordoet.

ps foto volgt van deze (natuurlijk) unieke fiets.
motorpappa

Ja, klompie, het klinkt als het KFR syndroom.
Daar is veel over te vinden op i-net.
Mijn idee zou zijn om eerst eens een benzinetoevoeging te gebruiken die de injectoren lekker schoonmaakt. bv Wynn's injector cleaner. Daarna de luchtinlaten synchroniseren. Eventueel kun je bij je dealer eens vragen naar de bougies van brisk. Ook kun je nog proberen of de benzines shell-v-power of bp-ultra verbetering opleveren.
Of er ook wat aan het motormanagement veranderd kan worden heb ik nooit opgezocht maar het door mij hierboven genoemde zijn de eerst mogelijke (maar waarschijnlijk niet volledige) oplossingen.
Succes

Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo.

Ik tip op een vuil benzinefilter.

Succes.
Kees BMW
Klompie

Help, motor stottert

Oke, heren.

ik ga weer aan de gang met het bovenstaande. wel nog een vraag benzine filter, zeker plastic eraf en aan de onder, binnenkant van de tank?
:(

Nou goed ik weet iig dat ik voor de komende week een goed huwlijk heb.
Klompie

Help, motor stottert

Goed,

Mijn beste forum leden. Goede raad is duur, dus op werk de handleiding a 500 pagina's maar eens uitgeprint en door de stagiaire in twee mappen laten doen.

Met de Honda van mijn vrouw naar huis en daar de RT lief aan gekeken en aan de klus begonnen. Na wat lichte vloeken door twee door draaiende kl..... imbussen al het plastic er af en de tank los. Tank leeg laten lopen en de onderkant met vlotter, en vooral filter los gehaald. Voordeel was toen ik het filter eruit had en open maakte dat ik meteen kon zien waarom die er zit. Daarnaast was de ontluchtingsslang die naar de vulopening loopt ook los geschoten en lag ook in de tank te dweilen.

Deze vast gemaakt nieuw filter gemonteerd de tank op zijn plek gezet en maar eens een rondje gereden, dit was zo hoop gevend. Terug naar huis en de rest erop gezet. En ik kan jullie melden dat de koffie in Nijmegen prima smaakt. Super rit heen en terug gehad. Niks meer aan de hand, wel met het tanken nog een toevoeging om de motor en de injectoren te reinigen in de tank gegooid, maar beter als ooit te voren. Dus als je mij de komende weken weinig van mij lezen zit ik met een glimlach op een witte RT.

Klompie :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Help, motor stottert

Ongelezen bericht door HansD »

Heerlijk he als zo'n lastig probleem eindelijk is opgelost. En nog beter als je het zelf hebt opgelost. Fantastisch! Geniet maar weer lekker van je RT.
(2 punten voor Kees, die had het helemaal goed)
Hans

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “KFR & Motormanagement”